Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Tammikuussa 2014~



Tyttöoloja / lupauksia 14
Poikaoloja / lupauksia 16



MENOSSA MUKANA:


Odottajia yhteensä: 94



LA
Laskettuaika (LA) / Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

????
IdaAdele/?/kolmas/OYS
funkyest/26/toinen lapsi/ps

18.3.
Lotus / ? / Toinen / TYKS

23.3.
nemiah / 26 / Toinen / HYS

31.3.
nend / 24 / Ensimmäinen / KOS
pikkumyy../ 25/ Toinen/ KYS

1.4.
Arpis / 19 / ensimmäinen / SKS
Bluediamond/27/toinen/TAYS Tyttölupaus
Merlina/22/Toinen/L-PKS
Karviaismarja / 28 / Ensimmäinen / TAYS Tyttölupaus

2.4.
Coyo / 26 / Toinen / TAYS
Lunia12/30/toinen/tays
Sini-Tuulia/26/neljäs/koks Poikalupaus

3.4.
melin/30/neljäs/pkks Tyttölupaus
Leena13/32/ensimmäinen/VKS
ralliruutu / 24v. / 1. lapsi / PKKS

4.4.
Talvis / 25 / Kolmas / SAS tai TYKS Tyttölupaus
mörkö1/22/toinen/SatKS

5.4.
LilMy / 21 / Toinen / TYKS
Daniella / 25 / Neljäs / TYKS
Yönenkeli / 28 / Kolmas / K-SKS Poikalupaus
suski28 /neljäs /35/ KYS
Wilmiss/ ? / kolmas / TYKS

6.4.
tiitii88 / 25 / Ensimmäinen / KYS

7.4.
lilleri88/25/ensimmäinen/satKS Poikaolo

8.4.
Nanija / 26 / Kolmas / KYS
Eireann / 32 / Toinen / Jorvi Poikalupaus
Adalie / 23 / Toinen / PKSSK Poikalupaus
manije / 23 / Toinen / OYS Tyttölupaus
ässä+pikkuinen / 24 / ensimmäinen / KYS Tyttölupaus

9.4.
Wonderworld*/24v/neljäs/?
JennEm /27v. /2.lapsi / TYKS
Bluedreams/ 29 / toinen/ ? Tyttölupaus

10.4.
St. Brigitten/24/kolmas/LKS Tyttölupaus

11.4.
Karko/30v./toinen/TYKS
Mmiauu/19/ensimmäinen/KOKS
kenke/25/ensimmäinen/PS

12.4.
Elea85 / 28 / Kolmas / KOS
Adelma / 25 / Ensimmäinen / Tyks

13.4.
tialia / 21 / ensimmäinen / KOS Poikaolo
Meryl / 32 / Toinen / KOS Tyttölupaus
Fujin / 24 / 1. lapsi / KOS Poikalupaus

14.4.
Laurina/28/ensimmäinen/TAYS
manteli 2010/35/toinen/HYS
anma/?/toinen/TAYS
Miwwi / 23 / ensimmäinen / ? Tyttölupaus
luppa-/29/neljäs/LS
eeku/Ikä 31 / ensimmäinen/TYKS


15.4.
Betti/36/ensimmäinen/KOS
LiLeHe / 27 / neljäs / K-SKS Poikalupaus

16.4.
Neksu/28/3.lapsi
Kytossa / 26 / Toinen / Tays/Koks?
zzasu/19/Ensimmäinen/K-HKS

17.4.
Ninsku86 / 27 / ensimmäinen / OYS
-Kirppu- /24 / Toinen lapsi / Seks
Äippyli_81 / 32 / kolmas / HYS
Marpa/25/ensimmäinen Tyttölupaus
Mimmuskainen/24/ensimmäinen/KYS
sunjoy/ 32 / kolmas / Seks

18.4.
Myy87 / 26 / ensimmäinen / K-PKS
Tuttava1985/?/ 2 lapsi/?
Sandra86 / 27 / toinen / MKS

19.4.
Aisha12/25/Toinen/ KOS
sunny84/29/toinen/LKS
miiapk/?/toinen/?

20.4.
Epeliina / 25v / Toinen / LS
Ansku-89/ 23v/ 1./ SATKS
Hypica/33/1/Tyks
Lumimyrsky/28/toinen/TYKS
Neppari13/ 22/ toinen/ PS Poikalupaus

21.4.
napppii/25v/toinen lapsi/KAKS
Hildur/30/ensimmäinen/Jorvi

22.4.
Taisku-80/33/toinen/TYKS
skoopee/28/toinen/KOS

23.4.
Viides villahousu, 33v, 5 lapsi, Koks
niim-mi/34/neljäs/PHKS
Herneenpalko/23/ensimmäinen/K-SKSPoikalupaus
Praline/32/toinen/K-SKS
Micsuliini/32/ensimmäinen/SATKS
zinna85 / 28 / 1. / Jorvi Tyttölupaus

24.4.
JonMa / 23 / neljäs / K-sks
Jenina7/ 18/ Toinen/ KOS

25.4.
Vemia/26/toinen/k-sks Poikalupaus
Heku/22/ensimmäinen/TAYS Tyttölupaus
cabi/25/ensimmäinen/k-sks

26.4.
Kriztina / 28 / ensimmäinen / Hyks Poikalpaus

27.4.
Clavel/ 24/ensimmäinen/Tyks tai Sas
Raidallinen/21/kolmas/TYKS
Effie / 22 / Ensimmäinen / K-HKS

29.4.
Dorian / 32 / ensimmäinen/ ? Poikalupaus
ElluE / 25 / Ensimmäinen/ K-SKS
Boboli/23/kolmas/JS
Kultapupu / 23 / toinen / KOS Tyttölupaus

30.4.
Mirenna / 25 / ensimmäinen / ? Poikalupaus
PiipaKaa /38/ kahdeksas/ MKS

4.5.
NiinaAnniina /21/ toinen / pkks
JuliDe/32/neljäs/? Poikalupaus

Raskauden seuranta:

3.2 Äippyli_81 (Kontrolli UÄ)
4.2. Vemia (ultra)
7.2. Sini-Tuulia (N)
10.2. Yönenkeli (N)
14.2 Marpa (N)
20.2. Kultapupu (N)


Lyhenteet:

VU = Varhaisultra
NP = Niskapoimu-ultra
IB = Istukkabiopsia
RU = Rakenneultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
ÄP = Äitiyspoliklinikka
S = Sokerirasitus


SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


PÄIVITYSPYYNNÖT SELKEÄSTI EROTTUVALLA TEKSTILLÄ!


Blogeja

St. Brigitten HttP://arkirallia.blogspot.fi

Fujin Pian minäkin tiedän kaiken - Vuodatus.net

nend Nicole tahtoo taivaan

Yönenkeli Arjen askareita - Vuodatus.net

Edelliset kuukaudet :

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2285899-huhtikuun-hurmurit-2014-heina-ja-elokuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2293844-huhtikuun-hurmurit-2014-syyskuussa/
Huhtikuun hurmurit 2014 ~Lokakuun lorut~
Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Marraskuussa~
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2314192-huhtikuun-hurmurit-2014-joulukuussa/
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Marpa
Enpä ole minäkään kirjoitellut pariin kuukauteen,mutta viikoittain olen lukenut. Täällä kaikki hyvin ja ru oli 27.11. Sieltä saimme Tyttölupauksen ja terveen vauvan näköinen oli päällisin puolin. Kovasti vatsa kasvaa ja neuvolassa käyty. 23+4 olo sf 22-23. Seuraavana onkin lääkärineuvola 9.1. Jolloin saan lähetteen myös äitipolille synnytystapa-arvioon kun eka tullut sektiolla.
Viime ajat maha kasvanut tosi paljon ja häpyliitos tosi kipeä. Maitoakin jo vähän tihkuttaa..

Kamalan nopeasti aika menee nyt kun odottaa toista lasta. Joku kyseli alkoholin juonnista. Itse otan joskus tilkan siideriä tai pienen lasin viiniä ruoan kanssa. Siis alle yhden alkoholi annoksen. Olisinko ottanut noin 4-5 krt tämän raskauden aikana? En pidä sitä pahana.

Bluedreams ja mimmi 26+4
 
Tulinpa minäkin korkkaamaan tammikuun pinon :) Olen myös pitänyt vähän hiljaiseloa, koska olin joulukuussa 3 viikkoa Kanarialla ja sen jälkeen onkin ollut uudet vuodet jne. Lomalla oli kyllä aivan ihanaa; valoa, lämpöä, aurinkoa, upea merinäköala ilta-aurinkoon jne. <3 Varsinkin kun nää Suomen ilmat on nyt olleet ihan sietämättömät, niin oli ihanaa päästä "valohoitoon" etelään. Mulla on myös ollut sellainen päähänpiinttymä että se tekee kehittyvälle vauvalle hyvää, että se saa luonnon D-vitamiinia, luin joskus jonkun tutkimuksen missä syysvauvat oli keskimäärin vähän terveempiä kuin kevätvauvat, niin jäi sellainen ihme pakkomielle että pitää saada vauvalle D-vitamiinia. Purkistakin toki saa mutta vastaako sitten luonnon omaa.. No, niin tai näin niin oli ainakin henkisesti ihanaa päästä hetkeksi pakoon tätä harmautta.

Masun kanssa reissu meni hyvin, vaikka sitä vähän jännäilin, kun joillekin tulee suht aikaisin kipeitä suppareita, liitoskipuja jne., että mitäs jos sellaiset iskee ja pitkälle reissulle pitäis lähteä. Mutta kaikki meni hyvin ja jaksan liikkua edelleen suht pirtsakasti. Ainoa mikä on alkanut tuntua inhottavalta on 2v. esikoisen nostelu, siitä ei selkä enää tykkää. Muuten ei ole tuntunut vielä mitenkään pahalta, toki nyt kun lähestytään vikaa kolmannesta alkaa tahti automaattisesti vähän rauhoittua.

Alkoholista oli puhetta, itse kans uskon että harvakseltaan pieni annos ei voi olla kovin vaarallinen, kun kyllähän jossain esim. välimeren maissa raskaana olevatkin juo silloin tällöin viiniä tms. Itse en kuitenkaan alkoholin mausta oikein tykkää joten ainoa kerta kun olen sitä nyt raskausaikana maistanut oli viikolla 6+ kun otin n. 0,5-1 desiä 4,5% siideriä työpaikan pippaloissa, kun en halunnut vielä paljastaa raskautta kieltäytymällä ottamasta pisaraakaan.

Täällä on kohtapuoleen ensimmäinen (ja ainoa?) lääkärineuvola, jossa tsekataan sitten tuo alakerran tilannekin. En tiedä mitä muuta siellä edes tehdään, en muista yhtään ekasta raskaudesta. Periaatteessa kai loppuraskaudesta olisi vielä toinen, mutta ajattelin korvata sen yhdistetyllä sype- ja synnytystapa-arviokäynnillä sairaalaan. Ekassa raskaudessa mulla oli paljon pahempi synnytyspelko kuin nyt, mutta silloinkin koin ne kaikki muut sype-käynnit aika turhiksi, ainoastaan vikasta oli jotain riemua kun tehtiin kokoarvio, tutkittiin tarjontaa jne. Haluan kuitenkin vähän mennä puimaan ensimmäistä (hankalaa) synnytystä, josko sitten olisi helpompi lähteä tähän tokaan.

Eireann ja el Mumppo (Espanjasta tarttui lempinimikin matkaan :D) 26+3
 
Mulle voi päivittää poikalupauksen ! :) Olinkin alusta asti aivan varma että poika tulee.

RU;ssa kaikki oli hyvin, poika liikkui kovasti sekä esitteli jalkoväliään joten ei jäänyt kysymysmerkiksi. Ennenkuin ultraaja ehti kertomaan sukupuolen olin sen jo itse bongannut :D

Mulla on istukka edessä leveästi, olen tuntenut liikkeitä vasta muutaman viikon. Nyt niitä tuntuu päivittäin ja mieskin on tuntenut liikkeet pariin otteeseen masun päältä :) Maha on kasvanut valtavasti, närästys & unettomuus & liitoskivut ovat tulleet tutuksi päivittäin.

Parin viikonpäästä olisi neuvolalääkäri. Mitään hankintoja ei olla vielä tehty.. Eilen sain sentään lähetettyä Kelalle paperit!!

Kriztina + poika 23+6
 
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Raskaus ei ole sairaus, mutta eipä kovin hehkeältä tuntunut kyllä taas tänä aamuna eikä viime yönä, kun kutitti ja kirveli niin maan perusteellisen paljon, että epätoivon itku pääsi. ei auttanut maitohappobakteerit (kts. edellinen viestini joulukuun pinossa), joten kävin aamulla canestenia hakemassa. Vähän helpotti heti tuo voide, jospa se tästä.

Eilen tuli tutun kanssa puheeksi, että heillä olisi vierekkäin istuttavat tuplat tarpeettomina. Täytyy joku päivä käydä vilkaisemassa. :)
 
Oho onpas paljon tekstiä tullut :D Kiitos Yönenkeli uudesta pinosta!

Alkoholin suhteen myös mä oon sitä mieltä että yhdestä annoksesta on tuskin haittaa. Esikoista odottaessa tein testin juuri juhannuksena ennen kun lähettiin miehen perheen kanssa mökille sitä juhlistamaan. Päätin sitten että otan sen yhden siiderin kulissiksi ja sanottiin kaikille että aion olla kuskina kun lähdetään. No mä sit lipitin ties kuinka monessa tunnissa ehkä puoli siideriä ja loput jouduin heittämään pois, ei vaan yksinkertaisesti sit kuitenkaan maistunut edes se yksi :p Tämän toisen kohdalla suunnittelin jouluksi että maistaisi vähän omppusiideriä kun sitä on tehnyt mieli tai ostaisi alkoholittoman, niissäkin on ihan joku mikroskooppinen määrä sitä alkoholia. Sekin vaan jäi. Eli jotenkin vaikka ajattelen ettei pienistä määristä olis mitään haittaa, niin ei tosiaan vaan maistu.

Äippyli_81 luulen että olet ihan oikeassa, että mullahan on täällä sitten pari personal traineria ihan omasta takaa :D Esikoinen ei ihan vielä ilman tukea kävele, muutaman kerran seisonut vähän aikaa ilman tukea ja tuen kanssa vedättää jo ihan täysillä. Että ensiaskelia odotellessa, nyt näyttäis olevan enemmänkin uskalluksesta kiinni enää kun tuota menoa katsoo.

Noista sisarusvaunuista vielä kun puhuit, minkä ikäisiä teillä on nyt nuo edelliset lapset? Tuokin on ihan hyvä pointti mitä sanoit, tosin en taitaisi kyllä siltikään vierekkäisiä ostaa kun noilla yhden istuttavillakin on välillä niin vaikea mahtua mihinkään (Helsingissä kun asutaan). Olen myös miettinyt että mitenköhän pitkälle pärjäis yhdenistuttavilla ja kantoliinalla ja mistä alkaen sitten seisomalaudalla, mutta meillä tuo ikäero on niin pieni että varmaan ainakin jonkin aikaa olis hyvä olla ne kahden istuttavat käytössä.

Ja Äippyli kun sulla on niitä suppareitakin ollut niin kävisin kyllä tarkistuttamassa ihan vaan varmuudeksi. Täällä on muuten ollut paineentunnetta seksin jälkeen. Onko muilla? En ole sillä tavalla huolestunut kun se menee ohi mutta luin että voisi johtua jostain suonikohjuista alapäässä :O Tämä on siis ollut vaan raskaana ollessa, en muista oliko niinkin että esikoista odottaessa oli myös pari kertaa, mutta ainakin tällä kertaa on ollut enemmän kuin silloin. Lantiopohjan lihaksia olen tehnyt mutta en ihan päivittäin ole muistanut. Niistäkin kuulemma vois olla apua tuohon tunteeseen.

En muista olenko aiemmin puhunut tästä jo, mutta tuosta maidon tihkumisesta, täällä olen huomannut että välillä taas alkaa rinnat ihan spontaanisti vuotamaan. Moneen kuukauteen eivät ole sitä tehneet ja niitä liivinsuojiakaan ei ole tarvinnut. Muutenkin rinnat tuntuu täydemmiltä, en tiedä onko turvotusta vai nouseeko maitoa enemmän. Jännä nähdä kyllä että millaista imetys on sitten toisen kohdalla alussa, onko kipeää ja onnistuuko helpommin (tai ollenkaan). Haikeet on fiilikset, tässä kuussa pitäis lopettaa nyt esikoisen kohdalla. Toisaalta ihanaa että saa pienen tauon ja toisaalta niiiiin surullista :D Välillä mietin että oonko itsekäs kun en halua lähteä siihen tandemimetykseen, mutta toisaalta olisin imetyksen viimeistään joskus päälle vuoden ikäisenä lopettanut joka tapauksessa, ja helpompi se on tehdä nyt kun ei ole toista joka sitten omii ne äidin tissit.

(.) Pieni onkin potkinut nyt tosi tehokkaasti, ihan maha heiluu välillä. Muutama viikko olikin tuossa vähän hiljaisempaa :) Siellä se vahvistuu!

Kp & Kultakala 23+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Huh huh, toinen sokerirasitus takana ja arvot edelleen erinomaiset, ei siis edelleenkään merkkejä raskausajan diabeteksesta :)

Veren glukoosin paastoarvo 4,8 (raja 5,3), 1 tunnin jälkeen 7,2 (raja 10,0), 2 tunnin jälkeen 6,6 (raja 8,6). Ongelmia on ollut verenpaineen kanssa, joka on siis huidellut pahimmillaan 146/79, mutta nyt se oli tippunut kuukaudessa 126/79. Ilmeisesti astmalääkityksen vaihto paremmin tehoavaan tiputti myös verenpaineita!

Painoa on tullut raskauden aikana n. 5 kg, terkkarin mukaan ollaan hyvin tavoitteessa ja enää saisi tulla max. toiset 5 kg. Minulla siis BMI ennen raskautta reilusti yli 30, siksi painoa ja verensokereita on seurailtu tarkemmin.

Terkkari arveli sykkeiden perusteella, että poika voisi olla tulossa, itsellä edelleen on tunne tytöstä. Pääsen toivottavasti ultraan vielä ennen laskettua ja ajattelin siellä kysyä, näkyisikö tällä kertaa, kumpi masussa asustaa :) Mahdollisesti ultra olisi jo 3 viikon päästä lapsen poikkitilasta johtuen.

Etuseinämäistukka vaimentaa liikkeet etupuolelta lähes kokonaan, vain kylkien puolella on jotain tuntoa. Liikkeet kyllä näkyy päälle päin vaatteidenkin läpi istuessa, mutta mitään ei tunnu :D Vatsa on edelleen aika pieni, terkkarin mukaan kohtu jää mulla niin syvälle lantioon, ettei juuri näykään. Ja lapsen poikkitila vaikuttaa asiaan myös, samoin kuin sf-mittaan, joka oli nyt enää 24,5 cm.

Alle viikko enää, niin keskiraskaus on takanapäin :O

ralliruutu 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Kiitos Yöenkeli uudesta pinosta! :)

Mulle vois lisätä Neuvolan 20.1. Anteeks en saa taas puhelimella punaiseksi :D

Täälä pikkuinen tökkii minkä kerkeää, mutta istualteen ne tökkäisyt tuntuu tosi alhaalla ja hassulta! :) kysyinkin silloin aikasemmin niistä perhevalmennuksista, onko täälä muut menossa ja onko teillä montakin luentoa ja tuleeko mies mukaan? :)

Miwwi 25+4
 
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Äippyli_81 mulla oli joskus marraskuun loppupuolella vastaavia oireita, mietin pitkään onko virtsatietulehdus, hiivasieni vai joku muu. Sain ajan neuvolalääkärille, joka otti näytteen ja oireet paljastuivat jonkinlaiseksi bakteeritulehdukseksi emättimessä. Sain reseptin voiteeseen (5 iltana piti laittaa ennen nukkumaanmenoa) ja kaikki oireet hävisivät. Ehdin saamaan oireiden perusteella yhden turhan antibioottikuurinkin VTI:hin, kun eivät ottaneet pissanäytettä vaan kirjoittivat vain reseptin kuvailemieni oireiden perusteella.

Alkoholin suhteen olen pitänyt nolla-linjaa. En usko, että satunnainen yksi annos hirveitä tuhoja aiheuttaa, mutta ei ole tehnyt mieli ottaa ollenkaan. Ruokarajoituksiakin olen noudattanut tarkasti. Tiedän, että jos vauvalle jotain sattuisi ja olisin suosituksia rikkonut, niin syyttäisin itseäni kamalasti, ihan sama olisiko asioilla mitään tekemistä toistensa kanssa.

Lähdetään miehen kanssa huomenna etsimään turvakaukaloa vauvalle. Mies on innolla katsonut Autoliiton testien tuloksia ja turvakaukalon valinta on selvästi hänen juttunsa, oli aivan innoissaan kun autosta löytyi valmiiksi isofix-kiinnikkeet. :)

Ihmeellistä vihlontaa ja kipua ollut muutaman päivän. Meni tunti kun kävelin keskustasta kotiin (3 km), kun mahaa kiristi ja sattui sen verran paljon. Tänään taas tuntui ihmeellistä polttelua keskellä mahaa navan ympärillä. Eipä tässä auta kun lepäillä, ostin vaalenpunaista lankaa ja olen maannut sohvalla tennarinnäköisiä tossuja vauvalle virkaten. :heart:

ässä+pikkuinen 26+3
 
Neuvolakuulumisia aamulta

-RR 122/80,p75
-paino +500g/vko (yhteensä jo 9kg tullut. Viime raskaudessa tuli koko aikana 8kg)
-pissa puhdas
-sydänäänet 126-160
-sf-mitta 20cm

Eipä muuta ihmeellistä. Tuo paino AHDISTAA :| pakko alkaa kattomaan tarkemmin,mitä suuhunsa tunkee ja alkaa taas liikkumaan,mikä mulla ihan jäänyt,kun ei vaan huvita :(

JuLiDe 22+5
 
Hei mullekin voisi päivittää synnäriksi KOS :) En mä enää edes halua koko NKL:lle ja toivon ettei mitään niin riskiä edes esiinny että sinne joutuisin.

Ilojuomaa eli alkoholia oon juonut tän raskauden aikana kahdesti: puolikkaan jouluomppusiiderin jouluaattona ja sitten uutena vuotena shampanjaa. Tulin niistä oikeastaan enemmänkin surulliseksi kuin mitään muuta - ei ne ees tuottaneet mitään iloa ja tajusin siinä samassa, ettei se sidukkakaan oikeastaan maistu kauheen hyvältä. Liekö sitten makuaisti muuttunut vai harmittiko vaan kun ei voi ottaa muuta kuin yhden :D

Kultapupu: Mullakin on paineentunnetta seksin jälkeen, mutta en oo edes ajatellut että vois johtua jostain kohjuista :O Maito on noussut tisseihin reippaasti ennen puoltaväliä (jo ihan alussa tuli tipoittain) ja nyt vuotaa rinnat jo silleen että saa joko käyttää liivinsuojia tai vaihtaa paidan. Etenkin öisin tuntuu maidontuotanto villiintyvän.

Miwwi: Me ollaan oltu jo yhdessä perhevalmennuksessa ja vielä kaksi kertaa sovittuna ennen la:ta. Seuraava kerta on 29.1 ja mies ei jättäisi väliin mistään hinnasta. Oli siis mukana ensimmäiselläkin kerralla ja tulee mukaan myös seuraaville.

JuLiDe: I feel you. Painon suhteen siis. Mulla kiloja on tullut jo about 20 ja se painonnousu vaan tapahtui tein mitä tahansa. Ahdistaa aina välillä enemmän ja välillä vähemmän. Oon kuitenkin silleen positiivisella mielellä liikenteessä, että uskoa painon tiputtamiseen löytyy kympillä. Siinä vaiheessa kun vauva on 2v ja mulla on edelleen raskauskiloja niin rupean ahdistumaan todenteolla..
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Fujin Joo mullekin oli ihan uus juttu toi, mutta se on jotain keskustelupalstoilta googleteltua arvailua että suhtaudun myös aika varauksella. Eikä oo mieskään kyllä huomannut mitään, mut en tiedä näkyiskö ne sit ulospäin jos olis jotain sellaista. Enemmän olen kiinnittänyt huomiota lantiopohjan lihaksiin jos ne sit kuitenkin enemmän vaikuttais asiaan.
 
Terveisiä sokerirasituksesta! Täällä sitä istutaan ja odotellaan viimeistä verikoetta. Se litku ei ollut niin pahaa kuin pelkäsin mutta ikävä huono-olo siitä seurasi. Kivasti myös närästää! Sormet ristissä odotan ja toivon että ne arvot olisi normaalit. Mutta kiva että tänään on muitakin kohtalotovereita liikenteessä ;)

Olen ajatellut että pieni annos alkoholia ei haittaisi mitään mutta ei kyllä ole tehnyt mielikään. Tai olen minä himoiten katsonut miehen viinilasia ja miettinyt hörpyn ottoa mutta joku stoppi aivoissa on ettei siihen lasiin ole tullut tartuttua. Yhden jälkiruoankin jätin syömättä kun se maistui niin alkoholiselta vaikka tasan tiesin ettei siinä enää mitään ole. Ja body shopissa haistelin jokusen kropparasvan kun ne kaikki oli haisevinaan niin viinaisilta. Valitsin sitten sen rasvan joka tuoksui erikeeperiltä :D

Neuvolalääkäriinkin pitää raahautua perjantaina eli Nl 10.1

Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Sini-Tuulia
Selvisin :) paasto oli taas helpohko, mutta sen sokerilitkun jälkeinen ällötys ja huono-olo on kamala. Viime kerralla oli kyllä paljon pahempi, nyt pääsin helpommalla :) toivottavasti arvot ok ja ei tarvisi enään mennä, please!
 
Jospa tuota itekki raapustais jotain kun esikko päikkäreillä! :)

Yök. Kauhulla ootan tuota sokerirasitusta joka mulla on ens viikolla.. En oo aiemmin käyny niin saa nähä kuin huono olo se tulee sen litkun jälkeen.. Toivottavasti ois ihan helppo juttu.. :)

Alkoholia en oo juonu, toisaalta ei kyllä tee ees mieli.. Ei siitä varmaan mitään haittaa pitäis olla jos vähän maistaa?? Jokainen tavallaan ja juohan ne tuolla muissa maissakin eikä kukaan valita.. :) Tupakkaa sen sijaan tekis välillä mieli.. :$ Mutta oon pysyny erossa siitäki.. :) Minähän siis poltin ennen esikoista ja tässä esikon ja tän välissä satunnaisesti..

Issias on täällä alkanu vaivaan! Välillä kävellessä niiauttaa ja käy ihan tosi kipeetä tuonne takapuoleen/alaselkään.. Toisinaan se särky on kokoaikasta ettei yhtään helpota ja mikään asento ei oo hyvä. :stick: Jospa se siitä sitten huhtikuussa helpottais.. :rolleyes:

Töissä oon kuitenki vielä pystyny oleen. Alkaahan tuo maha oleen jo tiellä esim. siirroissa ja sängyssä jos laittaa jotain mummelia. Ja väsy iskee nopeemmin.. Nyt oon viikon lomalla ja sitten onki enää 7viikkoa töitä! :O Maanantaina on neuvolalääkäri niin katotaan mitä se sanoo tuosta selästä.. Kotona kun pitäis pystyä hoitaan tuota poikaaki ettei ihan passaa sänkypotilaaksi ite alkaa.. :) Uv:na käytiin perheen kans ulkoileen niin jo mies sano että kävelyvauhti alkanu hidastuun.. :LOL: Ennen kuulemma menny hirveetä vauhtia niin nyt mua sai oottaa!

Nyt sohvalle pötkölleen ennen kun poitsu herää unilta! :) Jaksamisia kaikille!

manije ja sintti 27+0 POKS!
 
Täällä myös muistin sen sokerirasituksen vihdoin varata, eli se on 15.1. eli ens keskiviikkona, uhh :$ No oon mä aika helpolla päässyt kun tää on nyt eka kerta kun sinne joudun ikinä. Ja toisaalta kerrankin saan istuskella 2h rauhassa ilman velvollisuuksia, vois ottaa kirjan mukaan ;)

Pitikin sit löytää tällänen kun googletin siitä sokerirasituksesta tietoa:
Lihominen raskauksien välillä altistaa raskausdiabetekselle
Nimim. Tuon artikkelin mukaan kolminkertainen riski raskausdiabetekseen :headwall: Jos ton mukaan 8/100 Suomessa todetaan rd niin mulla olis se riski sit 24%. No yritän ottaa asian niin ettei se nyt mikään maailman loppu olis, vaikka harmittaiskin. En ehkä silti nyt viitsi enempää kiusata itseäni noilla artikkeleilla ennen "totuuden hetkeä" :D

manije täällä myös kävelyvauhti hidastunut, oikeastaan jo pitkän aikaa sitten noiden kaiken maailman vaivojen kanssa. Mahan nippailut ja kivistys (oon muuten miettinyt et johtuisko niistä kohdun kiinnikkeistä ja kannattimista) helpottaa kun on kävellyt suunnilleen pari kilsaa, mutta siihen mennessä alkaakin sit sattuu selkään ja issias vaivata niin paljon että se hidastaa vauhtia. Itse oon alkanut tottua jo tähän mutta mies ei oikein meinaa muistaa ja saan sitten huudella sen perään vähän väliä :D Viime raskaudessa mulla oli itselläkin vaikeuksia muistaa, jotenkin huomaamatta kiihdytin vauhtia kunnes alkoi sattua niin paljon että vain pysähtyminen auttoi. Melko tökkiväksi meni se meno oli silloin. Tasaisen hitaasti kun olen nyt aloittanut sen kävelyn, niin on ollut helpompi päästä perille saakka :)

(.) Täällä muutama päivä sitten nukkumaan mennessä tuli alavatsakipua silleen supistuksenomaisesti, eli se polte tuli, kesti hetken ja lähti pois. Näitä tuli muistaakseni kaksi kappaletta peräkkäin, vähän horroksessa olin siinä jo niin en jaksanut sen kummemmin miettiä. Sen jälkeen ei ole samalla tavalla tullut mutta alavatsan jomotusta on ollut silleen kasvukipumaisesti, mitä on tässä ollut raskauden alusta saakka tasaisin väliajoin. Jotenkin en jaksa edes itse huolestua jos noi pari oli nyt supistuksia. Lapsi on liikkunut todella paljon ja edes harkkasuppareita ei ole moneen viikkoon ollut. Noihin kahteen ei liittynyt mitään muita tuntemuksia kuten paineentunnetta tai mitään. Eli jos ei toistu niin todennäköisesti odottelen sinne neuvolalääkäriin joka on tasan kolmen viikon päästä. Olen miettinyt että pitäiskö laittaa kuitenkin viestiä sille neuvolan tädille, jos hän haluaa sitten jotain sanoa vaikka tuohon imetykseen tai muuhun.

Esikoinenkin juo kerran päivässä jo pienen määrän lehmänmaitoa ja ei ole oirehtinut yhtään, eli kohta se imetyksen lopettaminenkin alkaisi onnistua. Ollaan myös mietitty mitä tehdään jos esikoiselle tästä muutaman kuukauden tauosta huolimatta tulee "tissikateutta" ja haluaa maistaa rintaa kun näkee mut imettämässä. Toisaalta en haluaisi että esikoinen siinä tilanteessa tuntisi itsensä syrjäytetyksi, kun on niin muutenkin kiinni mussa että toinen lapsi ylipäänsä voi olla jo aika iso shokki. Mulle ei olis välttämättä ongelma imettää esikoistakin vaikkapa kerran päivässä siinä sivussa (tietenkin nuorempi olis etusijalla), mutta jos pärjätään ilman niin aina parempi. Toivoisin että vieroitus onnistuisi kuitenkin nyt lopullisesti, koska luulen että se olisi huomattavasti vaikeampaa siinä vaiheessa kun siinä tissillä käy se toinen lapsi vähän väliä. Eli tässä onkin sit pähkäiltävää vielä, että millaiset rajat vedetään tuohon imetykseen :p Tuntuu että mielipiteet koko hommasta muuttuu itselläkin koko ajan! Toisaalta sen esikoisen reaktionhan näkee vasta sitten kun ollaan tilanteessa, mutta olis hyvä että jonkinlaiset suuntaviitat olis valmiina että miten toimitaan. Ja pessimistinä voi ajatella että voihan se olla ettei imetys tällä kertaa onnistukaan ollenkaan :p En tiedä onko kellään omakohtaisia kokemuksia mutta onko mitään ideoita miten itse toimisitte vastaavassa tilanteessa?

Kp & Kultakala 24+0 Poks!
 
Moikka!

Tänään käytiin 4D ultrassa :) Tyttö edelleen tulossa, ihanaa! :heart: Kaikki rakenteet kunnossa, mitat vastas nyt 27+2 (menossa siis 28+0). Ultra kesti melkein 2 tuntia kun ultraaja halusi ehdottomasti saada hyvät kasvokuvat! :D Tyttö oli lähes koko ajan kasvot istukkaan päin, niin ei meinattu saada kuvaa. Sitten lopussa alkoi kääntymään ja saatiin iso nippu kuvia mukaan. Saatiin siis myös dvd koko ultrauksesta. Pituutta vauvalla oli nyt 37 cm ja painoa 1085 g.
Aivan ihana käynti oli ja koko rahan väärti!

Bluediamond ja Helmi 28+0

P.s. 22 työpäivää jäljellä! Sitten alkaa vuosilomat ja äippälomat perään 7.2.!
 
Bluediamond kiva kun oli noin positiivinen ultrakokemus! Mutta 2 tunnin ultraus, ohoh, aika pitkään! Koko ajanko katsottiin 3d/4d:llä? Itse en oo 3d:ssä ollut mut kunnallisen normiultrat on ollu mulla aika kompakteja, Np-ultra tuntui jopa liian lyhyeltä kun kokenut kätilö + yhteistyöhaluinen vauva tarkoitti että 10minuutissa oli kaikki katottu. Rakenneultrassakaan ei kestänyt kuin n. 30min. Mutta mua ei sinänsä haittaa että käynnit ollu nopeita, mä oon niin epäluuloinen että suhtaudun ultraamiseenkin vähän epäilevästi, niinkuin doppleriin ja kaikkeen muuhunkin millä vauvaa "häiritään", että onko siitä ehkä kuitenkin jotain haittaa :D

Tänne on saapunut flunssa, täysin tukossa oleva nenä + vauva painamassa keuhkoja on aika tuskainen yhdistelmä, happi loppuu! Sattuipa vielä hammassärkykin kaveriksi, ensiksi kärvistelin sen kanssa tän pitkän viikonlopun yli ja nyt kun vastaanotot auki en voi tän flunssan takia mennä kun mähän tukehtuisin siihen tuoliin :mad: Muuten ei mitään uutta kuulu, maha alkaa oleen enemmän tiellä, nukkuessakin. Huomaa että viimeinen kolmannes kolkuttelee ovella...

Mulle muuten vois päivittää iäksi 32, tuli tuossa joulun alla taas lisää ikää mittariin.

Eireann 27+0
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Mulle ei oikeastaan mitään ihmeellistä tähän odotukseen kuulu. Harmittaa, kun neuvolakäynnit ja lääkärikäynnit vähenivät. Olisin mielelläni halunnut neuvolaan useammin, koska hätäilen hemoglobiinin kanssa. Mullahan se oli sata enkä alkanut siltikään syömään rautaa kun se sattui mahaan niin hirveästi. No, viime neuvolassa hemppa olikin noussut ihmeellisesti. Nyt haluaisin käydä mittaamassa vielä ennen seuraavaa neuvolaa, joka on joskus helmikuusa vasta. Tietäisi sitten käykö ostamassa jonkun muun rautavalmisteen vai ei.

Neuvolaan täytyy tänään soitella muutenkin, mulla kutisee iho ihan hirveästi. Herään monta kertaa yöllä siihen että raavin ihoni verille asti. Mulla ei ole aiemmin ollut mitään iho-oireita, talvisin ehkä vähän kuiva iho. Nyt tähän ei auta rasvat, korisonivoidetta olen käyttänyt mutta eipä siitäkään tunnu apua olevan. Olen yrittänyt välttää turhaa suihkussa olemista, ja käytän vain minimaalisen vähän saippuoita. Kävin alkuraskaudessa verikokeissa, kun olin varman raskaushepatoosista, mutta tulokset olivat hyvät. Jossain vaiheessa kutina helpottikin, mutta nyt tullut kahta kauheampana takaisin.

Onko teillä muuten tietoa, saako chia-siemeniä syödä raskaana? Olen yrittänyt etsiä netistä, mutten löydä luotettavaa tietoa, jotain mututietoa on siitä, että sopii hyvin raskaanaoleville. Itse kuitenkin olen vähän epäileväinen, kun pellavankin siemenet ovat kiellettyjen listalla ja lisäksi muistelen lukeneeni jotain ettei niitä saisi syödä..

Painonnousu vähän ahdistaa, mulla oli joulun jälkeen paino noussut 4kg koko aikana, mutta vaaka näyttää nyt ihan kauheita lukemia. Pelottaa mennä vaakaan seuraavassa neuvolassa :)
 
Kultapupumeillä on noilla lapsilla ikäeroa 1 v 6 kk. En kyllä pärjäisi välttämättä vieläkään pelkästään yhden istuttavilla ja seisomalaudalla, vaikka esikoinen täyttää helmikuussa 3. Siis jos ajatellaan, että olisi vaan kaksi lasta. Tänään me käydään katsomassa rinnakkainistuttavia ja luulen, että jos ovat kunnoltaan hyvät, niin otetaan ne. Vanhempi on muutamaan kertaan ehtinyt karatakin ennen kuin on tuo alempi pakattu kyytiinkään... Mutta tosiaan Helsingissä saattaisi olla hiukan ahdasta leveämmällä mallilla.

Mirenna mulla on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut myös sitä kutinaa. Lähinnä kämmenissä ja jaloissa. Kaikki hepatoosit ja raskausmyrkytykset epäiltiin, mutta mitään syytä sille ei kummassakaan löytynyt.

(.) Aloin eilen neuloa Nyytille nuttua ja myöhemmin housuja sairaalasta kotiutumistamineiksi. Sain sillä hieman konkretisoitua mielessäni tätä koko juttua, kun ei mitään hankintoja sinänsä tarvitse tehdä. Nyt sormet syyhyää jo vauvanvaatteiden pesuun (silittäminenkin olisi ihanaa, mutta taitaa jäädä haaveeksi... :D). Täytyy vaan ensin järjestää kaapit uudelleen niin, että saan ne jonnekin mahtumaan. Muuton jäljiltä on edelleen valloillaan se "väliaikainen järjestys" eli piti vaan saada laatikot jotenkin tyhjiksi. :)
Alapään kutina helpotti hiukan Canestenilla, mutta sitten tuntui, että se voide vaan pahensi oireita. Nyt kutisee vähän iltaisin ja aamuisin, ei enää normaalia elämää estä. Ajattelin vitkuttaa ensi viikon neuvolaan ja ottaa siellä puheeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Bluediamond oi kuulostaa kyllä tosi kivalta tuo ultrakokemus! :)

Nyt on turvakaukalo hankittu pienelle. Päädyttiin Maxicosin Pebbleen ja 2way adapteriin, niin saadaan sitten turvaistuin samaan jalustaan kiinni ja istuimen voi laittaa sitten isommalla lapsella kasvot menosuuntaan päin. Rattaita katsellaan käytettynä, tällä hetkellä eniten houkuttaisi Emmaljungan Duo Edge Combit.

Neuvolakäynnistä jäi tosi hyvä mieli, nähtiin vasta toisen kerran meidän neuvolatätiä, mutta on kyllä tosi mukavanoloinen. :) Verenpaineet 115/67, hemoglobiini 105 ja sf-mitta 24 cm. Painoa on nyt tullut koko raskauden aikana 6 kg, painonmuutos +488g/viikko. Taidan aloittaa rautalisän, on ollut sen verran väsynyt ja voimaton olo. Vauvan liikkeet ja sykkeet hyvät, toivottavasti tajuaa kohta käännähtää kun on perätilassa. Eilen meinasin jo hetken kehitellä huolestuttavia ensisynnytys + vauva perätilassa + istukka etuseinässä ajatuksia, mutta ei pidä mennä asioiden edelle... :)

Sokerirasitus 13.1. ja neuvolalääkäri 22.1.

ässä+pikkuinen 27+2
 

Yhteistyössä