Huhtikuun hurmurit 2015 - Huhtikuu, meidän kuu!

Jasmin12: Toivottavasti matka sujuu hyvin! =)

Miten ootte palautuneet synnytyksestä?
Mulla on kyllä ihan normaaliolo jo, synnytyksestä on 12 päivää. Enää ei paina alapäätäkään. Kirvelyä ei ollu kun 1 vuorokauden ajan, joten istuminen on ollut ihan normaalia samantien. Mun ne karseet suonikohjutkin hävis :) Oikean jalan polvitaipeessa ainoastaan on sellaset kevyet kohjut havaittavissa, mut hyvin voin kesän tullen vetästä mikrosortsit jalkaan ;) Painokin on tippunut kohisten, tänä aamuna vaaka näytti 53.7 kg. Lätöpaino oli 52 kg. Siihen ei tarviis ees päästä, kun oli aika alhainen... Omat vaatteet menee siis päälle.
Mites muuten petipuuhat...? Miten pitkään synnytyksestä on menny, et on pysynyt/ alkanut kiinnostamaan? Mulla esikoisen jälkeen oli tikkejä ihan tolkuttomasti, niin meni monta monituista kuukautta ennenkö pystyi ees moista aattelemaan. Muiden jälkeen 3-4 viikon kuluttua on jo ihan hyvin pystynyt. Nyt tuntuu, et vois jo kohta aatella ;)

Mukavaa sunnuntaita! =)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Kiitos tsempeistä! (Nippe täällä siis huuteloo) :heart:

Meille/teille, jotka eivät ole vielä jakautuneet, pieni huomautus! POISTAKAA KYNSILAKKA KYNSISTÄ! Miehen terveydenhuollossa toimivat sukulaiset huomauttivat mulle sukujuhlissa, että ennen synnärille menoa pitäisi ottaa kynsilakat pois (ei neuvolassa koskaan mulle asiasta mainittu - tosin en juuri ikinä lakkaakaan kynsiä). Jos jostain syystä joutuu sektioon, niin hoitajat tarkkailevat hapen saantia mm. kynsien väristä.

Sairaalakassi autossa odottamassa, vauvan tarvikkeet järjestyksessä kaapeissa, vauvanvaatteet pesty, tuttipullot keitetty, kaikki kamat muutenkin hommattu. Huoh.

Millähän ton tytyn sais maaniteltua pihalle tuolta? :vampire: Synnytyspelko on melkolailla hävinnyt ja nyt oon yrittäny melkein päällä seisten saada tota kaveria ulostautumaan mahasta! :D

Nippe ja maha 40+6
 
Nippetius Tsemppiä häätöpuuhiin! Hyvä jos pelot lievittyneet. Taitaa luontoäidillä olla näppinsä pelissä, loppuraskaus on raskas varmaan juuri siksi, että sitten sitä oikein HALUAA synnyttämään loppujen lopuksi :p

Palautumisesta... sain synnytyksessä 3-4 tikkiä inhaan paikkaan välilihaan, ne kiristi aika paljon aluksi. Nyt tuntuvat osittain jo sulaneen pois.. en tiedä, en uskalla katsoa tuonne alas. :LOL: Muuten vointi on ollut hyvä, kovin kipeä en ole tämän synnytyksen jälkeen ollutkaan. Jälkivuotoa on edelleen. Kiloja on vielä ja omat housut ei mahdu jalkaan. Kiloja tuli yht. joku 17 ja 7 jäi synnärille, sen jälkeen en ole vaa'alla käynyt kun en omista.

Me täällä mallaillaan mekkoja ja hiuspantoja kun ollaan menossa häihin parin viikon päästä.. voi että, pojan jälkeen on kyllä ihan fiiliksissä näistä kaikista prinsessahörhelöistä :LOL:

vauva 14 vrk <3
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12 ja Boomkaa
Saimme pojan eilen pois teholta. Imetys ollut hieman hankalaa kun on sen verran tempperamenttinen kaveri. Makaili vain rintakuumi suussa mutta ei ime, tai sitten vaan karjuu tissille.... teholla antavat niin helposti pullosta ruokaa kunnes äiti voi olla koko aikaa paikalla odottamassa ruoka-aikaa. Tietysti myös kivuilla vaikutusta. MUTTA TÄNÄÄN ensimmäistä kertaa sain pojan syömään tissistä ihan oikeasti ja ilman rintakumia!

Itse olen palautunut synnytyksestä ihan ok. Jälkivuoto on vähäistä, ainoa on nuo eparin ompeleet.. Yksi tikki jo irtosi ja yhdessä niin pitkät ommelten päät että tekee kipeää kun tökkii ja hankaa..

Huomenna pieni toive päästä kotiin. Jee

Minisport ja poika 4 pv
 
Viimeksi muokattu:
äiti88: Meillä kans mun veljen häät 3vk päästä. Täällä taas toisin päin, et 3 tytön jälkeen kiva ettiä poikavauvalle vaatetta :D

Nippetius: Hyvin lähellä"maalia" jo olet! Tsemppiä :)

Äsken kävi naapurin 80v pariskunta vauvaa kattomassa. Muksuille toivat Aino-jäätelöä, vauvalle 50€ rahaa ja mulle&miehelle Aalto -maljakon! Huomenna mun sisko muksuineen ja mun äiti tulee. Tein juustokakun, Cookiedough-brownieseja, kinkkupiirakkaa. Aamulla vielä salaatin pyöräytän.

Vauva on pääosin tyytyväinen. Päivällä tankkaa tosi paljon, ekat maitoyrjötkin tullu tässä viime päivinä, kun maitoo tulee suihkuten. Eilen tuli 6dl ylimäärästä maitoo ja tänään sama tahti jatkunu :p uskon, et paino tuolla pikkusella on noussut, kun tuntuu jo pyllyä pestessä painavammalta ja maha on pullakampi. No tiistaina neuvolassa sen sit tietää, et missä mennään :)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vasta pääsin kertomaan meidän tarinan.
Eli heräsin tIistai aamusta tuossa 5 aikoihin selkäkipuun. Supistuksia tuli 15-10 min välein. Kävin silloin suihkussa. Kömmit takasin sänkyyn, ja taisin jotenkin torkkua hetken aikaa. 6 aikoihin supistuksia tuli tasaisesti 7-8 mun välein. Silloin herätin mieheni, ja sanoinkin keitä kahvia ja juo minä en voi. Soitettiin anopille,että nyt olisi aika tulla vahtimaan meidän pienenpä. Supparit tuli 4-5min välein Vaille 8 lähdettiin sairaalaan ja oltiin sairaalassa 10:sä minuutissa. Kiemurtelelin jo siinä vaiheessa aika kivasti. Hoitaja olisi laittanut käydään, mutta sanoin etten voi tulla. Kävin hätäseen kakallakin siinä vaiheessa . Hoitaja kopasi paikkoja ja olin jo 6 senttiä auki. Eli saliin tuli lähtö. Kerkesin saliin, niin supistukset oli jo sitä luokkaa että ilokaasu naamalle ja tilattiin anestesia laittamaan spiraali.

Anestesia tulikin aika nopeasti ja laittoi spiraalIn. Tässä vaiheessa olin 7senttiä auki. Kipu lähti selästä, mutta jäi navan tietämille. Siksi siihen laitettiin tulikuuma joku pussukka.

Vauva majaili koko ajan liian ylhäällä, eikä meinannut laskeutua eikä paikat aueta. Joten puhkaistiin kalvot. Sitten alkoi tapahtua.
Hoitaja sanoi, että käy vessassa soittakaa kelloa jos tulee hätä. Sen että hoitaja oli lähtenyt, niin sanoin miehelle soita sitä kelloa nyt...se tulee nyt.
Hoitaja ja pari muuta tuli juoksujalkaa paikalle. Olin täysin auki. Sain luvan ponnistaa,mutta ponnistamiaen tarvetta ei tullut. Vauva oli tullut sen matkaa syöksyllä ja oli nytkin tulossa. Ponnisti nsiis silloin kun supisti. Vauan pää syntyi tosi helposti ja hienosti, mutta hartiat ei. Harjoittelija yritti autaa vauva hartioita ulos, mutta ei saanut. Sitten oikea kätilö työnsi kätensä tonne värkkiin ja veti naama punasena vauvan hartioita. Silloin kuului se pelätty napsahdus ääni. Eli vauvan solisluu murtui. Ja samalla minun lonkka meni sijoiltaan. Vauva piti saada nopeasti ulos. No kaikki kuitenkin päättyi hyvin. Vauvan hartiat on hieman arat, mutta nyt on jo paremmat. Niille ei tehdä mitään.

Lääkärin tarkastuksessa löytyi sitten kotiin lähdettäessä 3mm reikä kammionväliseinästä sydämestä. Se ultrattiin ja sain kuulla että se menee umpeen tai ei. Eli ei ole vaarallinen vauvalle. 4kk päästä on tarkastus.

Bilirubiini arvot on tietysti sitten meitä vaivanneet, ja siksi olemme joutuneet ravaamaan lääkärissä testeissä. Onneksi tänään saatiin hyviä tuloksia. Arvot laskussa. Eli tämmöinen kertomus meillä.
 
Onnea uusille vauvautuneille! :heart:

Hienoa Minisport, että olet saanut pojan nyt vierelle. Toivottavasti imetys jatkuu nyt sujuvasti ja poika voi hyvin. :)

Ompa Lumpeellakin ollut hurja synnytys.. Onneksi kaikki päättyi kuitenkin hyvin, vaikka tuo sijoiltaan mennyt lonkka kuulostaa todella ilkeältä. Pienen käsittelyssäkin on varmaan omat mutkansa, jos on kovin hartiat hellänä. Itselläni napsahti toinen solisluu kun olin niin iso vauva. Itsehän en tästä mitään muista eikä noissa luissa ole mitään eroa havaittavissa. Äiti kyllä muistaa hyvin. ;) Toivottavasti pienen sydämen reikä umpeutuu itsestään.

Kiitos, Jasmin, myötäelämisestä. Haluan korostaa, että vaikka siinä kaikki ei mennyt ihan "käsikirjoituksen mukaan" ja kiireen takia jouduin kivunlievitystä odottelemaan oli synnytyskokemukseni todella positiivinen ja onnistunut mielestäni. Tästä todella iso kiitos mahtavalle henkilökunnalle, jonka kanssa pystyi vitsailemaan läpi synnytyksen. :flower: :heart: :flower:

Palautuminen on lähteny hyvin käyntiin. Pieni pömppö on vielä tuosa mahan kohdalla ja muutama kilo vielä tiputettavana, mutta ihan omissa mitoissani alan olla. Eeppari on lähtenyt paranemaan hyvin, välillä yksi tikki hieman kinnaa. Eniten tällä hetkellä rajoittaa tuo häntäluukipu, mutta siinäkin on tapahtunut edistymistä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Päivitystä:

Tänään oli neuvola ja varattiin huomiselle aika ya-kontrolliin äippäpolille. Huomenna siis 41+2. Sanottiin, että varaudu jo jäämään sairaalaan, mutta ite asennoidun siihen, ettei huomenna käynnistetä. Saa nähdä nyt! Jännittää ihan simona, silti helpottunut olo, et jotain edes tapahtuu ja saa vastauksia. Ite epäilen sitä lapsiveden määrää ja siihen tänään terkkakin tarttui, että vaikuttais olevan vähissä.
Nyt oon pakkaillu kamoja, mutta en aio ottaa kassia kyllä mukaan :D jätän sen niin, että mies voi sitte tarvittaessa ottaa sen vaan mukaansa.

Kaikin puolin näyttäis, että meille syntyy tällä viikolla vauva :heart: JO ON AIKAKIN!
En sitte saanu sitä synttärilahjaksi, kun tänään olis mun synttärit :D jos vaikka sais sunnuntaina jo viettää ensimmäistä äitienpäivää! :heart:

Tuun infoomaan taas kun tiiän enempi.

ttaisku ja mini 41+1
 
Pakkaa ttaisku tavarat kuitenkin valmiiksi ihan kassiin, jos et halua niitä sairaalaan esim. muovikassissa, joka miehelle ensinnä sattuu käsiin! Siis jos on yhtään samantapainen kuin tuo minun kaunosieluni :LOL: Talous on täynnä erilaisia kangaskasseja, niin lähikaupan muovikassissa... Tsemppiä, kyllä se käärö kohta on sylissäsi! Samoin Nippe, ei enää kestä kauaa!

Meille on hyökännyt nuha, kaikki kolme tuhistaan. Kuumetta ei kuitenkaan ole, ja ruoka maistuu (varsinkin tuolle pienimmäiselle). Lisäksi viime viikolla saatu rota-rokote pistää pienen päästämään hirmuisia pulautuksia, oksentelua siis, mutta ei onnesi koko aikaa. Mutta on kyllä vaikea välttyä osumilta tai heikennetyn viruksen saamiselta, jos sitä on puklussakin. Tavaraa ei tunnu riittävän läpi asti, kun vaippa pysyy tyhjänä. Pissaa kyllä riittää. Ja paukkuja, jotka kyllä haisevat!
 
Paljon onnea Toiveessa! Hurjan kuulloinen synnytys sullakin..Paranemisia sinne :) :flower:

Tsemppiä synnytystä odottaville, toivottavasti saatte piakoin vauvat kainaloon :heart:

Synnytyksestä palautuminen. Alapään tikkaukset parani nopeasti, muutamassa päivässä olo oli ihan normaali. Ja mahtavaa kun pääsi eroon siitä alakerran raskausajan turvotuksesta :D
Vielä ei mene entiset vaatteet päälle, mutta ei haittaa :) Lenkillä (reipasta kävelyä) ollaan käyty päivittäin ja kohta voisi aloittaa hölkkäämisen.
Petipuuhiin olisi muuten voinut alkaa jo aiemmin, mutta jälkivuoto loppui vasta nyt kokonaan. Ekat kaksi viikkoa tuli kunnon vuotoa, mutta sitten toiset kaksi viikkoa pikku tiputtelua, niin että joutui käyttämään pikkuhousunsuojaa.

Vauva on nyt kuukauden ikäinen. Aika kuluu tosi nopeasti ja vauva kehittyy ihan silmissä. Hereillä ollessaan on näyttänyt ekoja hymyjä ja päätä pitää kovasti itse pystyssä. Ylihuomenna neuvolaan niin kuulee miten on kasvanut :)
Vaunuissa on nukkunut nyt parina päivänä pitkät unet. Sängyssä nukkuu hyvin kunhan sängynpää on hieman kohollaan ja saa nukkua vatsallaan.

Hoitolaukuista oli joskus puhetta. En omista sellaista.. jotenkin nuo muksujen tavarat eksyy aina tuonne mun kassiin :D Kattelin, että netissä on kyllä tosi kivan näköisiä (mutta aika törkeen kalliita :O). Toki, jos ostaa hyvän niin kestää varmasti käyttöä ja voi kivan näköisenä pitää muutenkin mukana

Nyt ulkoilemaan hetkeksi tytsyn kanssa, kun pikkuinen nukahti pinnikseen :)

Boomkaa ja papunen 1kk :heart:
 
Paljin onnea Toiveessa! :flower: Sullekin tuli tuollainen "samalla rannekkeella kaikkiin laitteisiin" -reissu. Ite pohdin vähän itseltänikin salaa, että eiks olis vaan voitu samantien leikata ulos, kun siihen sitten lopulta päädyttiin kiireellisesti, mutta ilmeisesti ne supparit valmistelee pientä maisemanvaihdokseen myös. Mutta vähän vähempikin olis riittänyt.. Toivottavasti kokemus on kuitenkin sitten myöhemmin tarkasteltuna positiivisen puolella. Prinsessanne onkin tähän mennessä ketjun suurin vauva. (ja sai saman syntymäpäivän kuin Englannin Charlotte.)

Hoitolaukusta, kauheesti selailin netistä ja pohdin, ja sitten poikkesin lähellä olevalle lastentarvikekirpparille ja ostin parilla eurolla ihan kelvollisen laukun, jossa on hoitoalusta mukana. Ehkä sille alustalle tulee kesällä käyttöä, nyt ei oo vielä tarvittu =)

Onko itkuhälyttimissä eroja? Millainen kannattaa olla? Meillä ei arjessa nukuteta pihalla, kun kerrostalossa asutaan, mutta parvekkeella kyllä, ja mummulassa pihalla. (taas selvittelen ja kuitenkin ostan jostain kirpparilta mitä ekana löytyy :LOL: )
 
Paljon onnea, Toiveessa! :flower: Sulla sitten meni homma vaikeimman kautta...toivottavasti toipuminen on lähtenyt hyvin käyntin. :heart:

Palautuminen on minulla hyvässä vauhdissa. Jälkivuotoa tulee edelleen, mutta ei kovin paljoa. Aiemmin vuoto on kestänyt sen noin neljä viikkoa, eli eiköhän tälläkin kertaa samaa luokkaa kestä. Petipuuhiin olisin ollut ihan valmis jo viikon päästä synnytyksestä. Odotamme kuitenkin että jälkivuoto loppuu ihan kokonaan. Tällä välillä ehtiikin hyvin treenailemaan lantionpohjanlihaksia 'käyttökuntoon' :D
Vatsalihaksia aloitin treenaamaan tänään. Navan kohdalla lihasten välissä on enää etusormea kapeampi väli jäljellä, joten uskalsin aloittaa treenailun varovasti. Kuulemma kun väli on alle 2cm, voi aloittaa vatsajumpan... Muuten liikun vielä varovasti eli vain vaunulenkeillä. Salille tekisi jo mieli, mutta koetan sen 5 viikkoa malttaa ennen paluuta punttikselle. Sama pätee juoksemiseen.
Painoa on noin 4-5 kiloa normaalia enemmän. Olen nyt BMI:n puolesta ns. normaalipainoinen, mutta kyllä haluan eroon noista muutamista ekstrakiloista. En kyllä mitenkään aio laihduttaa tai kovasti rajoittaa herkkujakaan, että maitoa riittäisi pienelle. Onneksi tulee kesä, niin voi kulkea mekoissa ja hameissa. Vanhat housut ei vielä mene kiinni/istu niin kuin pitäisi.

Mukavaa päivää kaikille! :)

Pikku-Katti
 
Onnea Toiveessa3<3!!! :)

Ttaisku: Sä oot jo kohta matkalla synnärille =) tsemppiä!

Boomkaa: Mulla oli kans ekan ja tokan kohdalla hoitolaukku. Jotenkin ne tavarat uppoo mun laukkuun nykyään ja lisäks joku kangaskassi, jossa vaihtovaatteet tms.

Ei hittolainen.. Syön ku mikäkin ja paino tippuu ihan älyttömästi vaikken liiku! Täysimetys ja maidonluovutus sen tietty tekee. Eilen ostin raejuustot, jogurtit ym täysrasvaisina et tulee lisäkaloreita vielä niistäkin.

muoks. Niin ja eilen oli vauvan painokontrolli... 6 päivässä oli tullu 400 g painoa :p :D Evästä siis on ihan yllin kyllin. No sen kyllä tiesin jo ite, mut terkkari halus tarkistaa, kun edellinen painonnousu oli vaan 80g. (alinta painoo ei ollu tiedossa, niin siks näytti varmasti noin vähäistä painonnousua viimeks).
 
Viimeksi muokattu:
Ttaiskulle tsemppiä viime metreille

Täällä oltu kolmatta päivää kotona. Arki menee 2 tunnin jaksoissa. Syömään nukkumaan ja välillä vaipan vaihtoa. Neuvolan täti tulee huomenna kotikäynnille.

Vauva on tosiaan aika temperamenttinen. Kun hän herää ei hän halua seurustella vaan RUOKAA ja heti. Imetys ei edelleenkään onnistu. Lypsän pumpulla ja sitä saa pullosta.. Tuntuu että poika syö hurrrjana paljon.. Välillä 60ml ei riitä.... Olen päivittäin kokeillut tarjota rintaa, mutta yleensä poika vain karjuu sille pää punaisena :'(

Mieliala tänä iltana iski joku ihme masis... Itkettää tuo imetyshomma. Kyllähän se vielä menee mutta mitäs sitten kun vauva vaatii vaikka yli 100ml kerralla ruokaa.. Sitten itkettää ja harmittaa kun tuuli otettua niin vähän valokuvia vastasyntyneestä.... Haikeaa kun poika on JO viikon vanha..

Minisport
 
Onnea lumme ja toiveessa :)

Ttaiskulle tsemppiä jos olet vielä yhdessä koossa ;)

Minisport Hienoa kun jaksat pumpata. Siinä on kyllä oma hommansa :/ Mielialoista, tuollainen alakulo on kai aika normaalia synnytyksen jälkeen. Ja herkkyys. Itsellä ainakin on tunteet herkillä vähän joka asiassa.. Hyvässä kun pahassa :) ja vetistelen sitä että tyttö on JO 2 viikkoa.. Liian nopeeta kasvaa :D

Meillä oli eilen neuvola. Pituutta tullut 1,7 cm ja painoa 600g. Vähän tyttö on pulautellut kun maitoa tulee nyt aika runsaasti, ennenkuin tasoittuu... Masukitinöitä on pieniä, maitohappobakteeritipat aloitin eilen ja sen jälkeen enempi kitissy, liekö tipoissa syy vai muuten vaan... Joka tapauksessa melkoisen tyytyväinen ja rauhallinen tapaus on silti vielä. :) Ja keinu auttaa, tuossa hän taas kiikkuu ja nukkuu, suosittelen ;)
 
Minisport ja äiti88: taitaa olla aika yleistä tuo mielialojen vaihtelu. Itsellä mennyt ohi, mutta muistan sitä olleen ekalla viikolla. Väsymys oli varmaan niin valtava, että jo se pelkästään itketti. Ja sitten kun itku tuli, niin tuntui ettei sille saanut loppua :LOL:

Mutta aika menee nopeesti. Tänään ollaan jo neljä viikkoa vanha. Mulla on jo iso tyttö. Neuvolakin on tänään, kiva nähdä miten ollaan kasvettu. Maitoa on ruvennut menemään aikamoiset määrät. Ensin tissiä tunnin verran ja puolen tunnin päästä pullosta lisää. Maitoa mulla kyllä tulee, mutten tiedä onko se millaista kun sillä nukutaan vaan pikku pätkiä.

Nyt oltiin taas syömässä ja väännettiin samalla kunnon kakat. Nyt odotellaan, josko uni tulisi uudestaan... Ja tämä menee joko suht kivuttomasti tai sitten ootellaan tunti..
 
Joppu: Tarjoa van rintaa uudestaan vaikka heti puolen tunnin päästä söisikin. Sillä tavalla vauva "tilaa" lisää maitoa eli äidin keho alkaa tuottaa sitä enemmän kun tarvetta on. Meillä kans syödään päivällä välillä noin! :) yöllä nukkuu sit pidempiä pätkiä =)
 
Minisport, ompa ikävä kuulla, ettei imetys ota sujuakseen.. :hug: Minun esikoinen on täysi korvikevauva (en edes pumpulle herunut) mutta nyt ilokseni olen saanut tämän toisen kanssa kokea onnistuneen imetyksen, ainakin alun. Muutamana iltana on nyt maidon riittäminen mietityttänyt kun on pitänyt sitä "kuudettakin rintaa" tarjota. Olen suunnitellut kokeilevani Medelan imetysapulaitetta, jos näyttää, ettei oma maito riitä pienen tarpeisiin. Voisiko tästä laitteesta olla sinulle apua? Rinnat saisivat stimulaatiota ja tilausta lisämaidolle ja pieni saisi rinnalla helpommin maitoa, jolloin ehkä rintaraivoaminen helpottaisi.

Osta Medela SNS Imetysapulaite | Lastentarvikkeet Mata | Jollyroom
 
lakka83: täytyy siis sitkeästi vaan yrittää, vaikka sitten puolen tunnin välein. Maitoa kyllä on ruvennut tulemaan enemmän, mikä on hyvä juttu.

Täällä ollaan harjoiteltu imemistä ilman rintakumia ja nytkin vedellään hyvällä ruokahalulla pelkästä tissistä.

Neuvolassakin poikettiin tänään. Ollaan melkein jo neljässä kilossa ja pituutta kasvetaan huimaa vauhtia. Napatynkää oli vielä pikkuisen jäänyt, joten se laapistettiin ja pitää seuratsa lähteekö pois.

Onko muita joilla nukutaan pinniksessä? Meillä nukutaan siinä n. parin tunnin unia, mutta jos esim. päivällä laittaa vaunuihin nukkumaan, niin menee 3 ja puoli tuntiakin.
 
Mielialan vaihtelut: Kuuluu asiaan alussa. Toisilla kestää muutaman päivän ja toisilla viikkoja. Mainitsinkin aiemmin että itsellä ekat päivät maidon noustessa
oli yhtä itkua. Nyt olo mieliala on selvästi
tasaantunut ja ns.normaali.

Kävimme tänään vaunulenkillä ja vauva jatkoi vielä unia pihaan tullessa. Yhteensä 1,5h. Tämä oli lottovoitto,koska aiemmilla kerroilla on kitissyt vaunuissa. Lisäksi olen nyt iltaisin saanut hänet nukahtamaan omaan sänkyyn. Hänen sänky on meidän sängyn vieressä kiinni. Yöt ovat menneet
nyt niin,että nukahtaa klo 22-23 ja nukkuu 4-5h. Sen jälkeen syö 2-3h välein. Olen mennyt samaan aikaan nukkumaan niin hyvin olen saanut itsekin unta.

Täällä kiloja jäljellä 5. Omat farkut eivät vielä mene,mutta ei haittaa. Pikku hiljaa nuo kilot häviävät.

Esikoinen on ollut muutaman päivän melkoinen riiviö. Harmittaa,kun itsellä palaa herkkään pinna ja tulee hänelle tiuskittua. Mies palasi tällä viikolla töihin,niin on meillä mennyt uuteen arkeen totutellessa. Muuten meillä on mennyt hyvin päivät. Ollaan ulkoiltu paljon. Virkistää itseä paljon. Vauva on enimmäkseen kulkenut kantoliinassa,mutta hyvää vaihtelua jos alkais vaunuissakin viihtyä.

Lumi-15 & Vauva 3 vko
 
  • Tykkää
Reactions: äitii88
Tsemppiä imetyksen parissa kamppaileville :flower:
Jokainen lapsi on erilainen. Temperamenttisia tapauksia on vaikea saada viihtymään rinnalla. Tuolloin saattaa auttaa mm. liikkeessä imettäminen (kävellen, kiikkutuolissa tms.), rinnalle ottaminen ennen kuin vauva herää sekä imetysasentojen ja rinnan vaihtaminen. Toiset lapset viihtyvät rinnalla syöden pitkään ja hartaasti kun toiset syövät nopeasti ja harvemmin. Tärkeintä on se, että näkee/kuulee vauvan imemisen, jottei "lupsuta" nänniä vaan ruoka liikkuu vatsaan asti.
Tämä nykyinen vauva saattaa syödä puoli tuntia ensimmäistä rintaa ja 10-20min kuluttua toista rintaa jälleen puoli tuntia. Välillä nukkuu pidempään; yleensä sen jälkeen kun on syönyt "neljä rintaa". Viihtyy siis paljon rinnalla :)

Itse olen lukenut paljon imetyksestä imetyksen tuki ry:n sivuilta sekä hakenut apua maitolaituri.imetys.fi sivuilta.

1kk neuvola oli tänään. Pituutta oli tullut vajaa 5cm ja painoa n. 360g/vko. Nyt siis lähes 5kg ja 55cm pitkä miehenalku meillä :) Muutenkin kaikki ok, joten kuukauden päästä mittauksiin ja saamaan rotarokote.

Jaahas, vauva heräsikin jo unilta niin palataan uudemman kerran ;)
 
Tyttö on nopea syömään, syö yleensä yhdestä rinnasta kerrallaan n. 5 minuuttia ja syöttövälit on n. pari-kolme tuntia. Paitsi nukkuessa voi mennä useampikin tunti. Yöt menee niin että syö illalla 22-23 aikoihin viimeisen kerran, yöllä herää syömään kolmen maissa ja seuraavaksi vasta aamulla 8-9 maissa. Luksusta, kyllä. Välillä iltaisin tilaa maitoa ja on useammin tissillä, eli juuri tuota puolen tunnin välein lussuttamista.

Poika taas roikkui tissillä 24/7, öisinkin söi 5-10 krt. On nää vauvat vaan joo erilaisia, ei siitä mihinkään pääse :D

Vauva nukkuu perhepedissä, ei siksi ettei sitä saisi muualle muttakun on niin ihana nukkua tuon nyytin vieressä... :ashamed: Päivisin olen huomannut että nukkuu parhaiten vaunuissa parvekkeella.

Lumi-15... ihanaa että jollain muullakin. Jos minun mielialat heittelee niin aika pahasti heittelee tuon uhmaikäisenkin... Rasittavaa mutta minkäs teet. Mll:n sivuilla oli hyvä juttu sisarusten mustasukkaisuudesta jne sisaruksen syntyessä, sitä olen käynyt lukemassa huonoina hetkinä.. Muistutuksena itselle ettei toinen ilkeyttään kiukkuile, vaan sille on omat syynsä. :p
 

Yhteistyössä