Huhtikuun hurmurit 2015 -Tammikuu-

Me tullaan hukkumaan noihin vauvanvaatteisiin! Mummini toi laatikollisen vaatteita, kun oli niiiiin söpöjä.. lisäksi useammalta kaverilta on tullut kassillisia vaatteita ja tavaroita. Odotan, että saisimme hommattua hoitopöydän, jossa on laatikoita vaatteille, niin sitten alkaa suuri vaatejärjestely. Hoitotason laatikoihin pienimmät, ja kaappiin tilaa isommille. (sitten energisesti äitiyslomalla...) Olen jo vähän lajitellut kokojen mukaan noita, mutta huhhuh, jos tätä tahtia kertyy! Äitini on varmaan kuitenkin myös jotain hankkinut, vaikka olen kovasti toppuutellut. Nuo pikkuvaatteet eivät kuitenkaan kauaa mahdu...

Liukkailla olen kävellä töpötellyt varovasti, kaatuminen mahan päälle pelottaa.
(.) Nyt on maha alkanut tuntumaan painavalta ja kovalta, ja jotenkin kuin vatsalihakset eivät enää tukisi samalla tavalla kuin ennen, ihan kuin olisivat väistyneet tuosta päältä ja alta.

Ai niin, ootteko huomanneet, että tuolla on jo lokakuunkin ketju! Mutta oikeestaan tässä hätkähdyttää enemmän se, että helmikuisissa on jo ekat vauvat syntyneet!

Kevis + poikanen 29+6
 
Viimeksi muokattu:
Minä oon myös käynyt lukemassa helmikuisten ketjua ja tuntui huimalta, että siellä on jo ekat vauvat syntyneet! :) Oon hieman odottanut myös tuota, että milloin ilmestyy lokakuun ketju...Tuntuu jo niin kaukaiselta tuo oma plussaaminen :D

Täällä ei ole liukkaita kelejä, on sen verran lunta ja pakkasta piisannut. Lenkille ei ole nappuloiden kanssa viitsinyt lähte kun mittarissa lähes -20 koko ajan. Koiratkin näyttävät viihtyvän sisällä paremmin kuin pihalla..Ulkoillaan kun hieman lauhtuu ;)

Vauvan nukkuminen. Pinnis tulee mun puolelle sängyn viereen.Vauva nukkuu pinniksen ja mun välissä, niin miehen ei tartte pelätä kierähtävänsä vauvan päälle tai esim. pukkaavansa tätä kyynärpäällä (on tosi kova möyhimään tyynyään unissaan).
Esikoinen nukkuu pääsääntöisesti hyvin, mutta nuorempi tulee silloin tällöin viereen (parina yönä viikossa). Pitää ostaa isompi sänky, jos ei enää mahduta :D
Kuopuksen kanssa nukuttiin paljon myös sohvalla sekä kiikkutuolissa, koska tytsy kärsi kovista vatsavaivoista. Kulmasohvaan oli hyvä tehdä "pesä" nurkkaan, jolloin pystyin nukkumaan istaallaan tyttö kainalossa pystyasennossa. Kiikkutuolin vuorasin tyynyillä, käytin kantoliinaa ja nostin jalat rahin päälle, jotta sain itsekin nukuttua.
Rinnat olivat aika kovilla jatkuvasta imetyksestä (menivät ihan haavaumille), joten välillä pumppasin maitoa pulloon, jolloin mies hoiti osan yösyötöistä. Tuolloin sain itse nukuttua ja tissit levätä ja parantua.

Huh, kyllä alkaa vaan tuntua konkreettisemmalta tuo lähestyvä vauva-aika. Raskauden alussa tuntui ettei muista mitään synnytyksestä ja tämän jälkeisestä ajasta, mutta nyt alkaa tulemaan asioita mieleen ihan päivittäin.
Töissä on tullut löysättyä tahtia ja huomaan, että keskityn lähinnä lasten kanssa olemiseen ja puuhailuun, koska esim. pääsiäisen askartelujen ja kevään toiminnan suunnittelu ei koske minua enää. Jotenkin rennompi olo eikä enää stressaa tulevia työkuvioita. Parempi vain :)

Boomkaa ja papunen 28+3
 
Pitkästä aikaa täytyy tulla jotakin tänne rustaamaan :)

SITTERISTÄ olette puhelleet. Meillä on uuden sitterin hankinta ja saadaankin tod.näköisesti miehen siskolta koliikkikeinu lainaan :)
Itse olen ihastunut kahteen eri sitteri malliin:

Tiny Lover Rocker Napper 3-1
Älyttömän ihana ja sen saa ensi sängyksi mikäli vauva sattuu päivätorkut siihen nukahtamaan.

Toinen vaihtoehto:

Doomoo säkkituoli-sitteri.
Myöhemmin menisi sitten lastenhuoneessa säkkituolina :)

Mietinnässä siis vielä että kumpi meille päätyisi :)

( . )
Oma olo alkaa olemaan jo tukala! Enää ei ole tietoakaan mistään onnellisesta raskauden hehkusta vaan olo on 24/7 Norsu/valas! Turvotusta löytyy jonkin verran, nyt on selkä sanonut itsensä irti ja alavatsaa juilii jatkuvasti... Liikkuminen on hidasta! Ja vielä olisi viikkoja jäljellä liki 14! Ei vaan kestä!

Nyt on jostain syystä sokerit alkanut temppuilemaan ja arvot heittää ties mitä! Välillä syönnin jälkeen tipahtaa himppa päälle 3 ja toisella hetkellä huitelee päälle 8..! Jos jollain on ongelmia sokereiden kansaa niin kuuntelen mielelläni kokemuksia :)

Tässä pieni kauhutarina eräästä viikonloppuillasta:

Eräs ilta pidettiin miehen kansaa leffa-ilta. Ei mennyt ihan putkeen!
Mies oli ostanut irtokarkkeja ja niitä siinä syötyäni sainkin yhtäkkiä jonkin allergisen reaktion ja koko kieli turposi ja meni aivan rakoille. Suu oli kun olisi ollut tulessa!
No, siitä toivuttuani päätin vain pysytellä sipsissä ja valkosipulidipissä. Söin niitä ja join lasin limua.
Leffan jälkeen oltiin jo käymässä nukkumaan kun yhtäkkiä oloni muuttui todella huonoksi. Kädet tärisi, pyörrytti, heikotti, ja tosi vetämätön.
Pyysin miestä hakemaan sokerimittarin ja sokerit oli päälle 3. No,siinä sitten söin leivän ja banaanin ja myöhemmin mittasin niin olikin 8.7! :O
Tästä alkoikin sitten tämä sokerihelvetti! Nyt onkin sitte heitellyt enemmän ja vähemmän : /

Onneksi huomenna neuvolalääkäri niin nähdään mikä tuomio tulee :(

No,johan tuli romaani... Voikaa hyvin mammat!

Sitkeäsissi & muru rv26+2 <3
 
Paljon onnea pyöreitä täyttäville :D

Kuulkaas mammat oli ihan pakko tulla heti aamutuimaan ennen lääkäriä teille päivittämään että nyt alkaa iskostua päähän miten lähellä ollaankaan tositoimia! Nimittäin ENSIMMÄINEN MAALISKUUN VAUVA ON SYNTYNYT! Mä oon välillä käyny vakoilemassa noita muita ketjuja ja tällainen uutinen pisti tänään silmään :) jännää! Eipä mene kauaakaan kun ekat huhtikuun hahtuvaiset näkee päivänvalon <3

Mutta neuvolan jälkeen tulen kertomaan kuulumisia :)

Sitkeäsissi & muru rv26+3 <3
 
Hui! Aika hurjaa ajatella että maaliskuun vauvoja on jo syntynyt. Kun itse ajattelee, että siihen synnytykseen on vielä niin pitkä aika. Mutta ei siihen sitten olekaan. Olenko jotenkin omituinen, kun meillä ei ole hankittuna vielä ainoatakaan vauvanvaatetta tai tavaraa. Tiedän kyllä kun siihen ryhdyn, niin sitten ei loppua tulekaan :LOL:

Joppu & 28+3
 
Joppu eikä kun ihan viksu toimintamalli! Minusta tuntuu, että työkaverit ym on kokoajan tuputtamassa mulle jotain tavaraa.. Osta multa se ja se :) hyvin olen saanut tähän asti itseni hillittyä... Viikonloppuna mennään katsomaan käytettyjä Brion Happy vaunuja. Kenelläkään kokemuksia näistä?

Tänään oli neuvola. Sain kuulla että sokerirasitustestin tulokset oli tosi hyvät. Jee. Verenpaine on ollut se minun heikkous ja se oli taaskin 126/87 :/ painoni noussut kuulemma maltillisesti ja SF mitta meni alakäyrällä.

Mulle iski flunssan nytpä toivutaan siis kotona.

Minisport 26+6
 
Apua Joppu :D Sä olet niin mun vastakohta! ;) Mä pinnistellen pystyin olemaan ostamatta käytännössä mitään ennen ekaa ultraa, koska halusin olla järkevä (miehen silmissä :p) ja varmistaa ensin, että siellä mahassa tosiaan on joku elinkelpoinen yksilö. Kun aloin ultran jälkeen ostella isompia hankintoja, niin mieheni mielestä se oli aivan liian aikaista ja häntä oikein nauratti koko touhu. Rakenneultran ja sukupuolen selviämisen jälkeen olenkin sitten ostanut kaikki vaatteet ja sisustanut vauvan huoneen valmiiksi nopealla aikataululla, koska ei sitä tosiaan voi yhtään tietää koska vauva päättää putkahtaa maailmaan tai oma olo menee niin huonoksi, ettei pysty tekemään mitään. Muutama tarvike vielä hankkimatta, mutta viimeistään ensi viikolla olisi tarkoitus nekin hakea. Enkä tosiaankaan koe olleeni liian aikaisin liikkeellä, Google sauhuten on tässä menty ekasta ultrasta lähtien :LOL: Mutta olen kuullut monesta joka on tehnyt kaikki hankinnat aivan viime hetkillä tai vauvan jo synnyttyä ja aivan hyvin on mennyt. Ei se vauva sitä kakkea rompetta osaa kaivata, mutta mulla ei vaan oma pää kestäis, jos ei kaikki olis valmiina.

Karo 27+1
 
Siis kyllä minulla google on sauhunnut melkein plussasta asti ja listaa tehty mitä kaikkea pitää hommata.

Minisport: Itse vaunuja katsellessa olen nuo Brion Happyt ottanut yhdeksi vaihtoehdoksi. Kokemuksia ei ole. Mutta kerrohan kun olet käynyt niitä katsomassa, että onko varteen otettavat.

Miten muuten ne joilla vaunut on hankittu tai mietitty valmiiksi, niin onko kuin monella tavallinen sedan-mallinen auto ja mitkä vaunut sinne takakonttiin mahtuis... Tarkoitus olis ensi viikolla mennä katselemaan vaunuja.
 
Hui kauhistus, eka maaliskuun vauva! Tässähän tulee tosiaan kohta kiire!
Meillä on kyllä vaikka ja mitä valmiina, ja jos tästä pikalähtö tulis synnärille, niin kyllä alkuun pärjättäis ilman puuttuvaa hoitopöytää ja silittämättömiä vaatteita (tai siis apujoukkoja juoksisi paikalle varmaan heti) ja ammeen saa hetkessä jostain ja mitä kaikkee vielä puuttuukaan. Henkinen valmius ei ole kyllä vielä yhtään kohdallaan! Eikä varmaan oo vielä kuukauden kuluttuakaan... Kyllä sais sen 2 kk vielä malttaa kasvaa ja kehittyä! Koskas Paulannalla on kaksosten synnytyksen käynnistys, sovitteko sen jo?

Perhevalmennuksen eka kerta on ens viikolla, siellä käydään kuulemma vauvan hoitoa, ja seuraavalla kerralla sitten synnytystä, kolmas kerta on synnärivierailu (sen voiskin vissiin jo varata!)

Niin, eilen mullakin oli neuvola, verenpaineet ja hemoglobiinit kunnossa, sf-mitta yläkäyrän yläpuolella, poikanen hikkaili kun kuunneltiin sydänääniä :heart:
Pisti täyttämään mielialankartoituslomakkeen, mulla oon vaan aikamoisen tasaisesti kaikki hyvin. Tänään kyllä huomasin, että liikutus meinaa lyödä läpi helpommin, kun työkaveri kertoi tuttunsa synnytyksestä (kauhutarinaa, tietty). Paino oli noussut vaan vähän edellisestä käynnistä, onneksi ei jatkanut sitä jouluista +3 kg/kk tahtia!

Nukkumisjärjestelyistä, meille tulee pinnasänky minun puolelleni parisänkyä, varmaan ihan kiinni sänkyyn (ei ole enempää tilaakaan), että on helppo nostaa ja laskea vauva imemään yöllä, eikä tarvitse pelätä litistävänsä häntä tai huitovansa unissaan (kuulemma huidon jaloillani unissani). Ja tarvittaessa isoon kulmasohvaan saa pedattua hyvän pedin minulle ja vauvalle tai miehelle (tai miehelle ja vauvalle).

Toivottavasti saat Sitkeäsissi apua tuohon sokerihommaan, kuulostaa tosi kurjalta, jos tulee pyörrytystä ja heikotusta ja vaikka mitä.

Ai niin, vähän ällörealismiosastoa: nyt kun on kärsinyt yskästä, on muutaman kerran tullut silleen että apua, karkaako pissaa samalla. Lantionpohjalihaksia olis vissiin syytä treenailla vähän ahkerammin. Luin myös tuolta synnytyspuolelta jostain välilihan venytyshommista, pitäiskö sellaistakin tehdä? Tai jotain hieromista?

Kevis + poikanen 30+1
 
Neuvolalääkärillä käyty ja alakerrassa kaikki kunnossa.Eli vielä supistelut ei oo saaneet mitään aikaiseksi :) Hui, vaikka synnytys jo käy toisinaan mielessä, niin en todellakaan oo vielä vähään aikaan siihen valmis. Toivottavasti pieni pysyy yksiössään täysaikaiseksi. Vaikka tukala olo on jo nyt.

Täällä vaatteiden hankinta on lähtenyt myös vähän käsistä. Vauvanvaatteet on vaan niin ihania :) Puhuin aikaisemmin kantoliinoista. Entuudestaan meiltä löytyy trikooliina, mutta ajattelin lisäks rengasliinaa. Pitäisi käydä kokeilemassa. Varmaan ainakin lastentarvikeliikkeistä löytyy??

Meillä pikkuinen nukkuu aluksi perhepedissä. Helpottaa yösyöttöjä. Myöhemmin sitten siirretään omaan pinnikseen. Tai ainakin näin esikoisen kohdalla toimi. Katsotaan miten tämän tulokkaan kohdalla toimii :)

Lumi-15 & 27+4 ( tai jotain sellaista. Oon pudonnut laskuista :D)
 
Ei ole sovittu synnytystavasta vielä mitään, mulla äitiyspoli puolentoista viikon kukuttua, ehkä silloin asiasta jotain voisi jo päättääkin ( siis minun puolesta ). Riippuu A-vauvan istukanpaikasta onko alatiesynnytys edes mahdollista. Luulen, että ei välttämättä tarttee käynnistellä, kun monesti kaksosraskaudessa paikat kypsyy itsestään ja synnytys tapahtuu myös ennenaikaisesti usein. Mutta näistä keskustelen seuraavalla käynnillä. Olishan suunniteltu sektio siinä mielessä hyvä, että osaisi valmistua etukäteen, mutta haluanko sitä muuten ?? En edes tiedä. Aiemmat syntyneet alakautta pari viikkoa etuajassa ja toipunut olen synnytyksistä hyvin, paitsi ekassa jouduin kaavintaan viikon jälkeen, kun istukan ja kalvon kappaleita oli jäänyt kohtuun ja tuli kova kuume ja tulehdusarvot nousi. Mutta, en oikein osaa sanoa mitä haluaisin. Minullakin tunne, että synnytys joskus kaukana tulevaisuudessa, mutta toisaalta tunne, että sehän voi olla koska vaan, hui :)
Helppoahan tämä liikkuminen on vielä kun babyt on mahassa :) Huomenna mennään miehen kanssa kaksin kylpylään lillumaan, jos löydän vielä jonkun sopivan uimapuvun itselleni.

Hyvää vointia teille kaikille :)
T. Paulanna ja pavut 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Paulanna: oon samaa mieltä tuosta, että liikkuminen on vielä suht helppoa kun vauva(t) on vatsassa. Mulla tulee roikkumaan vaan yksi koppa kädessä (kunhan vauvan kanssa liikkeelle päästään), mutta sulla onkin niitä kaksin kappalein. Jännittää jo hieman sun puolesta, kun viikkoja on jo reilut kolkyt...Oot varmasti ekoja vauvautuneita meidän pinosta eikä edes kovin pitkän ajan päästä :heart:

Lumi: kiva, että sullekin tuli hyviä neuvolakuulumisia supisteluista huolimatta :)

Kevis: aivastelu on aiheuttanut mulle pari kiusallista tilannetta, kun oikeasti on lirahtanut vähän pikkareihin :D Muutenkin tuo aivastelu on karannut ihan kokonaan lapasesta; välillä tulee kuusikin aivastusta putkeen ja kohta taas uudestaan. Kai nuo limakalvot on jotenkin extra herkkänä tässä tilassa.
Mutta tosiaan, kannattaa treenata lantionpohjaa jo nyt. On helpompi jatkaa sitä sitten synnytyksen jälkeen. Tuo välilihan venytys oli mulle uudempi juttu, eipä sitä varmaan kokeilematta tiedä.. Taidan itse alkaa rasvaamaan tuota epparin kohtaa, jospa "joustaisi" tulevassa synnytyksessä eikä ainakaan aiheuttaisi kiristystä ponnistusvaiheessa.

Sitkeäsissi: huh, jopas säikäytti tuo allerginen reaktio! Ja kurjaa kun nuo sokerit heittelee; saitko neuvolalääkäriltä apuja?

Minisport: onnittelut sokerirasituksen tuloksista; helpottaa kummasti loppuraskautta kun on yksi vaiva vähemmän mietittävänä :)

Omaa napaa: Tänään oli töissä vähän rankempi päivä kun oli monta pientä yhtä aikaa hoidossa. Kannettavana oli lähes koko ajan joku, joten vasen puoli alaselästä alkoi olla loppupäivästä jo aika tulessa (tuo vaiva kun helpotti jo aiemmin). Supistelut ovat kuitenkin nyt vähentyneet, joten siinä mielessä on helpompi olla :)

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

Boomkaa ja papunen 28+4
 
Lumi ja Boomkaa:
Mä olen äitin luona ollut nyt muutaman päivän levähtelemässä. Tosiaan ne tytön synttärijärjestelyt ja kaikki siivoilut aiheutti niin paljon lisää painetta ja supisteluja etten viitsinyt jäädä kotiin kärsimään ja pahentamaan tilannetta. Siispä tytöt jäi isin hoitoon ja lähdin vähä pitämään taukoa. Ei onneksi oo mitään äly kipeitä suppareita ollu vaan lähinnä epämukavia, pitää puoli yötä hereillä ja silleen.

Kevis:
Ainahan sitä on paikat löysällä raskauden aikana eikä tosiaan oo mikään paras pidätyskyky. Ei passaa saada kovia naurukohtauksia yms jos ei oo mitään suojaapaikallaan. Kyllä kai mulla on koko ajan suoja kun en tosiaankaan mene itsestä takuuseen :D

Jasmin12+poitsu 30+2
 
Neuvolakuulumisia:

Paino jatkaa hurjaa nousua....edelleen : /
Nyt lähti sokereiden vuoksi lähete diabetes hoitajalle kättärille. Kuulema kahdesta poikkeavasta arvosta laitetaan lähete ja mulla niitä tulee lähes päivittäin.
Verenpaine oli vähän koholla mun omiin paineisiin verrattuna mutta muuten kyllä ihan sallituissa lukemissa.
Veikkasivat isoa vauvaa kun sf mitta huitelee yläkäyrällä ja olo on todella tukala.
TURVOTUS on hirveää!

JASMIN -toivottavasti helpottaa ja tekee hyvää pieni lepäily :) Kurjaa jos vaivat valvottaa pitkin yötäkin :(

BOOMKAA -Hyvä että sulla on supistelut helpottanut. Kyllä silti rankkaa on jos joutuu kovasti töissä nostelemaan ja kantelemaan...

PAULANNA -Olet kyllä listaykkösenä minunkin veikkauksissa ekojen synnyttäneiden joukossa :) Ihanaa reissua miehesi kanssa! Kuulostaa ihanalle :)

MINISPORT -Onnea sokerirasituksesta! Se on jo niin suuri saavutus sinne meneminen ja siitä selviytyminen että jos siitä vielä läpi pääsee niin on syytä hymyillä :)

LUMI -hyvä että kaikki hyvin neuvolakäynnillä :) Onko supistelut yhtään helpottunut?

KEVIS -sullakin käyrät huitelee yläkäyrien yläpuolella?! Onko mitään arvausta vauvan koosta?

Mua pelottaa ihan kauheasti millainen hirmu täällä masussa kasvaa! :O

Nyt viemään poika kouluun ja sitte vielä vähän pötköttelemään :)

Sitkeäsissi & muru rv26+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Täällä alkaa selvästi kierrokset nousta, kiva lukea näitä kommentteja :D Kyllä itekin huomaa, että koko ajan tulee asia konkreettisemmaksi. Ja mahan kasvu muistuttaa, että siellä tapahtuu kehitystä huimaa vauhtia.

Mulla oli vähän inhottava neuvolakäynti tällä viikolla. Ensimmäinen ja ainoa lääkärineuvola. Terveydenhoitaja tuli kireisen oloisena käytävällä vastaan ja totesi, ettei voi ottaa mua ollenkaan, kun on sairastapauksia. Sanoi vaan, että lääkäri ottaa verenpaineen. Siinä sitten 20 min. odotin lääkärille, joka kiukutteli tietenki mulle lisätöistä. Sanoi vaan, että nyt pitää mennä nopeasti, yhtään ylimääräistä aikaa ei ole. Vointia kysellessä tuli sellanen olo, ettei tässä mitään ehdi kertoa, eikä paljon kiinnostanut. Sydänäänet katottin ultralla, en siis päässy niitä ollenkaan kuulemaan. Kaikki oli kyllä hyvin, alakerrassa myös ja vauva makoili pää alaspäin. Siinä mielessä hyvillä mielin lähdin pois. Painoa tullu nyt yhteensä 5,5 kikoa, sekään ei ole kovin paljon. Turvotusta mulla ei ole. Mutta huono maku jäi silti siitä, etten päässy terveydenhoitajalle ollenkaan. Nyt pitäis sitte soittaa sille uusi aika. Kohtuullista kyllä olisi, että yhteydenotto tulisi tässä tapauksessa sieltä päin... No joo, tällanen vuodatus :D

Mä oon hankkinu nettikirpparilta aika paljon vaatteita, mutta ihan pienimmät puuttuvat oikeestaan kokonaan. Toisaalta on sellanen kutina, että niitä tulee myös lahjaksi. Vaunut on hankittu (Kolmipyöräiset Quinny Freestylet). Siskolla ollut samat ja tykänny kovasti. Oon myös ite niitä työnnelly ja hyväksi todennut. Auto olis ajatuksena vielä vaihtaa ennen vauvan tuloa (tosin mä oon innokkaampi siinä asiassa kun mies :D). Nykyiseen en ole edes kokeillu, miten vaunut mahtuu. Mutta pyörät lähtee tosi kätevästi kyllä irti.

Selkä on alkanu viime päivinä vaivaamaan ja kestäää huonosti istumista. Pitäis varmaan harkita tukivyötä.

Tsemppiä kaikille edelleen!

Silmu ja kevätkeiju 26+4
 
Sitkeäsissi joo, sf-mitat on ollut kahdessa edellisessä neuvolassa yläkäyrän yläpuolella, ja siksi kävin tuossa viime viikolla äitiyspolilla vauvan kasvun tsekkauksessa. Siellä näkyi normaalikokoinen, viikkoja vastaava vauveli istumassa takamuksellaan. Sf-mittaan vaikuttaa niin moni juttu, mulla kun on tuota vararavintokerrosta tuossa ihon alla, ja nuori terkkari tuntuu ottavan milloin mistäkin kohtaa sen häpyluun yläosan ja ei se kohdun yläreunakaan mikään tarkka kohta ole.
Kasvua (ja asentoa) tarkistetaan tarvittaessa sitten lähempänä synnytystä uudestaan. Mitään jättivauvaa ei kyllä olisi kiva kuulla odottavansa.

Vauvakutsuista on ollut puhetta, vai oliko se maaliskuisten ketjussa, ei raskausdementikko muista, mutta en ole koskaan ollut sellaisilla, ja tuskin on kukaan kaveri sellaisia yllätyksenä järjestämässä, mutta voisi olla hauska itse kutsua joitakin kavereita kutsuille sitten maaliskuussa. Lähinnä itselle äitiyslomaseuraksi kahvittelemaan ja juttelemaan, en kaipaa mitään hassunhauskoja seuraleikkejä tai lahjavuoria.

Kuukausi äitiyslomaan, saas nähdä miten jaksaa töissä, motivaatio suunnitella ja kehittää omaa työtä on aika matalalla, nyt mennään aika minimivaivan tiellä. Onneksi tuohon kuukauteen sisältyy myös viikon hiihtoloma...

Olipas Silmulla tympeä neuvolareissu, tuollainen ei yhtään kannusta kertomaan, jos jokin asia painaisi mieltä.

Ai niin, imetysliiveistä on pitänyt kysyä: vinkkejä ja kokemuksia, millaiset, kuinka monet, mistä olis hyvät? Miten kokoarvio, paljonko isommat kuin nykyisin? Makuja ja mielipiteitä on varmaan monia. Oon tavannut käyttää kaarituellisia Changen liivejä.

Kevis + poikanen 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Silmu84 no olipa tympeää palvelua.. Asiat voi tosiaan esittää niin monella tapaa.. minutkin terkka otti viimeksi vastaan toimistokopissa ja lääkäri oli liki 30 min myöhässä kun oli sairastapauksia, mutta ystävällisiä silti oltiin, pahoiteltiin ja käytiin myös minun asiat läpi kunnolla.

Minäkin olen nyt nettikirpuilta saanut metsästettyä kaikkea puuttuvaa, 50 senttisiä ylisöpöjä vaatteita, vaunuverhon, pienen pienen 50 senttisen fleecehaalarin.. livekirppikseltä löytyi tänään vauvalakanoita, avaamaton tuttipaketti, uniriepu, uusia kestovaippoja.. alkaa pian olla hankinnat kasassa, sittenkin. Tosin jos vauva ei olekkaan tyttö, niin sit pitää varmaan aloittaa alusta. :D

Imetysliiveistä Makuja on tosiaan varmaan monia. Itse tykkäsin alussa sellaisista ihan pehmeistä liiveistä, missä ei ollut kaaritukia. Ja niitä sai olla aika monta kappaletta, koska alussa sitä maitoa tursuaa ja roiskuaa mihin sattuu imettäessä ja ei-imettäessä liivinsuojista huolimatta ja se kuivunut maito liiveissä/ vaatteissa on aika ällöä... Tosin tämäkin vain oma kokemus. Kun maidontulo vähän tasaantui, ostin vähän napakampia imetysliivejä, pehmeitä mutta kaarituellisia. Koko tosiaan voi olla sitten ihan mitä sattuu :D Noh, sellaiset pehmeät, kaarituettomat strech-malliset on siitä hyvät että ne joustaakin jonkun verran kun koko vaihtuu, mulla vaihteli imetysaikana B:n ja D:n väliä...

Liikkuminen taas ei minusta ole nyt ollenkaan helppoa, kun meinaa pyörtyä millon mihinkin ja puhti loppuu kesken. Odotan jo innolla että saan hänet ULOS, niin päästään taas liikkumaan normaalisti. :p Ainakin esikoisen kanssa liikkuminen oli helppoa, eväät kulki mukana (tissit) tai pumppasin pulloon, vauva ja kamat helposti vaunuissa/kaukalossa, bussiin pääsi ilmaiseksi... ainoa rajoittava tekijä oli koliikki, joka rajoitti sitä sosiaalista elämää sen 3 kuukautta. Huutavan vauvan kanssa ei oikein kehtaa kahvilaan jne mennä. Mutta lenkkeiltyä tuli aika paljon sitten.

Tänään poksuu 28 viikkoa täyteen!
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan kaikille :wave: Päätin jaksaa vihdoin rekisteröityä tänne kanssa, oon jonku aikaa teijän kirjotuksia seurannu =) Täällä eräpäivä paketille olisi 9.4 ja sairaalana oys, ikää 30 ja toinen lapsi tulossa, eka on nyt jo 11v poika ja rakenneultrassa tyttöä lupasivat tulevasta. Hyvin mennyt raskaus ja viikkoja on nyt 29+2, tuntuu et aika menny tosi nopeaa
 
Supistelut ovat vähentyneet, kun muistaa vaan levätä. Harmittaa vaan, kun lenkkeily on pitänyt jättää lähes kokonaan pois. Pitää tehdä erittäin lyhkäisiä lenkkejä ja kulkea hitaaaaasti.

Mulla on entuudestaan HM:n ja lindexin imetysliivejä ja mielestäni ovat ihan hyviä. HM:n valikoima näyttää laajentuneen entisestään. Hyvä homma! Mulla kaikki kaarituettomia ja yökäytössä oli ns.perus pehmeät imetysliivit. Varsinkin alussa oli pakko käyttää yölläkin liivit+liivinsuojat-yhdistelmää ettei sänkykin ollut maidossa :D Kannattaa siis hankkia myös sellaiset liivit, joissa on mukava nukkua. Taisin itse käyttää myöhemmin ihan vaan urheilutoppia tms.
 
Tervetuloa mukaan Mammax1 :wave: Mukava, että tähän asti on sujunut hyvin - eipä tässä enää hirmu kauaa tarvitse odotella :)

Imetysrintsikat: komppaan edellisiä. Varautukaa siihen, että kun maito nousee niin rinnat voi olla äärimmäisen herkät/kipeät. Silloin ei auta, jos on liian pienet/napakat liivit. Munkin on ollut pakko pitää liivejä+suojia yötä päivää ekat viikot ennen kuin maidon tulo on tasaantunut, joten mukavuus on tärkeää.
Liian pienien liivien käyttö (tai mulla esim. kaarituet) voi aiheuttaa tiehyeiden tukkeutumisen, jota on tosi kivuliasta hoitaa. Kuppiosien saumattomuus on plussaa, jos pystyy olemaan ilman liivinsuojia.
Itse aattelin tilata/hakea Carriwellin saumattomat puuvillarintsikat, kunhan näkee miten rintojen koko kehittyy loppuraskauteen mennessä..Siitä vielä kokoa suuremmat niin pärjää pari kuukautta ja saa pikkuhiljaa vaihtaa sitten pienempiin.

Vauvakutsut: esikoisen kohdalla olisi ollut mukava, jos oltaisiin järjestetty. Olin tuolloin sen verran nuori, että kaverit ei oikein osanneet suhtautua raskauteen, joten jäivät pitämättä. Nyt kun he ovat alkaneet vauvautua niin kutsuja on pidetty...Itselleni tuntuisivat jo "turhilta", kun kuitenkin jo kolmas tulossa :)

Omaa napaa: tänään on väsyttänyt. Nykyään nämä lauantait näyttää kuluvan aina samoissa merkeissä eli sohvan pohjalla.
Aamupala, pieni yleissiivous ja ruoanlaitto menivät vielä kevyesti. Ruoan jälkeen menin "levähtämään hetkeksi" sohvalle ja heräsin kolmen tunnin päästä. Vähän pöllähtänyt olo; keitin pienen kupin kermakahvia, että piristyisin ja menin sohvalle istumaan. Ja tadaa- heräsin puolentoista tunnin päästä :D Lapsia huvitti, kun äiti on venynyt yökkärissä ja kalsareissa aamusta iltaan.
Mikäli työviikot verottaa näin kovasti niin taidan käydä kysymässä lääkäriltä, että onko mahdollista saada sairaslomaa tuon perusteella. Näyttää nimittäin menevän vain hullummaksi..Viikolla käytin poikaa ja tämän kaveria harrastuksessa töiden jälkeen ja teki todella tiukkaa keskittyä ajamiseen (50km suuntaansa) ja hereillä pysymiseen.

Äh, nyt kyllä täytyy lähteä nukkumaan (taas)..... ;)

Boomkaa ja papunen 28+6
 
Viimeksi muokattu:
Sittereistä :meillä Gracon koliikkikeinu ja Emman ihan perussitteri ( monet haukkuu han huonoksi, mutta mä olen tykännyt aiemmilla lapsilla ; ajaa asiansa ).

Imetysliiveistä : vähän karannut mopo käsistä, niitä on hankittuna neljät ja siis aiemmin olen pärjännyt yksillä plus urheilutopeilla. Tärkeitä on liivinsuojat ja nyt aion käyttää monikäyttöisiä, ostin niitä kaupasta äitiyspakkauksesta saatujen lisäksi.

Ostin vielä tällä viikolla kaksi kantoliinaa Manducan kantorepun lisäksi. Saas nähdä kuinka paljon tulee käytettyä. Muilla lapsilla en ole reppua juri käyttänyt ja kantoliinaa en ole edes hankkinut, mutta ajattelin, että nyt kesällä voisi olla käyevä ulkoillessakin.

Ostettiin myös leikkikehä ( käytettynä ) mutta sen tarkoitus voi olla koiran paikka myöskin, kunhan selviää kuinka innokas on pieniä "hoitelemaan". Varauksella suhtaudun, koska kyseessä vanha koira ja ei kovin pienistä lapsista tykkää. Aika näyttää...

).( päivä kerrallaan ja viikkoja kerätään nyt kasaaan. Jokainen päivä on plussaa. Voi kuulkaas olla, että en ole seeka synnyttäjä kuitenkaan, n.50% tuplaraskauksista menee viikoille 36-40 :) ja osa joudutaan jopa käynnistämään. Eli jännitellään nyt kuka saa ekan huhtivauvan :)

T. Paulanna ja pavut 30+4
 
Täällä kuumeen kourissa ollaan. Alkoi kauhwalla yskä kohtauksella,nyt ob 3:tta päivää kuume. Tytö astma piipusta ole joutunut ottamaan ,kun ei hengitys kule ja yskittää. Miten pitkään kuumetta voi katella?
Viime viikon lauantaina tuli illalla sahalaidat näköön. Oikeasta silmästä meni hetkeksi näkö. Ei koskenut päähän tai mitään muuta. Nyt on hiljalleen maha väsynyt ja koskee oikealle puolelle kylkiluun tienoille. Mutta ei jatkuvasti. Tosi väsynyt olo koko ajan. Vauva liikkuu ok. Mitähän tää nyt oikein meinaa. Paineet 156/83.
miten turvallista on ottaa astma lääkettä? Ventoline
 
Lumme 75: kuumeeseen tämä ei liity, mutt noihin sahalaitoihin ja verenpaineeseen ja ylävatsakipuun : on raskausmyrkytyksen oireita. Mulla on tarkka raja verenpaineessa 140/90 sen yli ei saa mennä. Ja jos ylävatsakipua, näköhäiriöitä niin sairaalaan.
En halua pelotella, mutta onko sulle ohjeistettu neuvolasta näistä oireísta ? Voi alkaa yhtäkkiä ja varhaisessakin vaiheessa. Jos vähänkään olet epävarma, soittoa sairaalaan ja kysy neuvoa :) Kaikille muillekin tiedoksi. Tiedän niin monta, jotka eivät ole oireita heti tunnistaneet ja menneet sitten huonoon kuntoon.
En siis pelottele, mutta hyvä pitää mielessä kuitenkin.
 

Yhteistyössä