Huhtikuun hurmurit 2016 *huhtikuussa* MEIDÄN KUUKAUSI!

Täällä poitsu nukkuu ehkä eniten omassa kehdossaan, mutta välillä myös sitterissä ottaa unia päivisin kuten nyt nukkunut jo pari tuntia siinä. Myös autossa ja vaunuissa nukkuu todella hyvin kun ollaan liikekannalla :) Mutta toisin kuin kaikkien muiden kohdalla, nousen yölläkin pääsääntöisesti istuen syöttämään, röyhtäytän ja laitan sitten takaisin sänkyyn, näin nukkuu parhaiten ja nukun itsekin paremmin :love:

Täällä pikkuista tuhruvuotoa on.. on päiviä jolloin ei vuoda ollenkaan ja sit yhtäkkiä taas vähän mutta pikkarinsuojalla jo pärjää (y) mutta mullakin tuli jossai vaiheessa muuan "isompi" hyytymä, mietin et onkohan kaikki istukan osat tullee ulos ku se tuli repaleisena mutta eipä oo tullu enää eikä mitää muitakaa oireita (y) mutta joltain aiemmalta lapselta vuoto kesti 6 viikkoa..
 
Täällä sama kuin monella muullakin. Eli 2 viikkoa nyt synnytyksestä ja tuskin mitään vuotoa enää. On kyllä ollut niin helppo tämä raskaus ja palautuminen että olisikohan pitänyt tehdä kaikki lapset vasta 40-kymppisenä :D:D
Me ollaan innokkaita karavaanareita ja kierretään asuntoautolla ympäri suomea ja Eurooppaa. Nyt siis ekalla reissulla ja on mukavaa. Vähän Nöösikkä ihmetteli yöllä uutta petiään mutta eiköhän tämä yö mene jo taas rutiinilla, toivotaan!
Joko, joko saadaan uusia vauvoja ketjuun????
 
Ekat pumppaukset kokeiltu ja yllättävää oli että sieltä jopa jotain tuli :) Ois varmaan tullu enemmänkin, mut jospa kokeilen illalla uudestaan kun suihkun/saunan jälkeen aina paita on märkänä ja tissit vuotaa kuin seula :D

Esikoinenkin lähti yökylään, kun anoppi on kuulemma päättänyt että vauva syntyy tänään tai huomenna. Itsellä nyt ei juurikaan oo mitään tuntemuksia. Vähän kipeempiä menkkajomoja ollut, mut eipä ne oo aikasemminkaan tehneet mitään muutoksia alakerrassa niin...

Maanantaille varattu aika vyöhyketerapiaan! Tosin en tiedä suostuuko se hoitaja tekemään sellaisen hoidon joka vois synnytyksen käynnistää kun en oo aikasemmin käynyt...

Ois kyllä toisaalta tehnyt mieli lähteä ulos syömään lapsivapaan kunniaksi mut veikkaan et tuo miekkonen on työpäivän jälkeen taas niin väsynyt et koti-illaksi menee.. :confused:
 
Toivotaan Kapusha, että synnytys rupeis käynnistyy!

Tuli mieleen, että onko joku raja mitä vauvaa saa pitää sitterissä? Kun luin yhdeltä palstalta, että osa oli sieltä mieltä et sitterissä ei saa pitää kauaa vauvaa ja jotkut sano että voi :eek: niin mietin vaan..
 
Mä oon ymmärtänyt, että pientä vauvaa ei ole suositeltavaa pitää sitterissä istuma-asennossa, ainakaan pitkiä aikoja. Sama juttu kuin turvakaukalon kanssa? Mutta ainakin tuossa meidän sitterissä asento on enemmän makaava kuin istuva, joten olen pitänyt siinä vauvaa ihan huoletta. :)
 
Yösyötöltä synnytyskertomusta :)

Maanantaina h39+5 aamun shoppailu, seksin ja päiväunien jälkeen supistukset alkoivat 16:30 heti napakoina, klo 18-> säännöllisinä. Kotona auttoivat jumppapallo, musiikki ja alaselän hieronta sekä suihku, joka pidensi sup.välejä n. 1,5h tunniksi -silloin yritin nukkua/levätä, mutta se pahensi asiaa! Sairaalaan lähdettiin ajoissa strepton takia puolenyön jälkeen, yllättäen olin jo 3cm auki ja hyvä tilanne, eikun siis antibiootit suoneen ja ammeeseen ilokaasun kanssa. Amme oli tosi hyvä!! Siellä sain olla pitkään, välillä kuunneltiin sä ja jatkoin, sit lopulta piti tulla pois pitkään käyrään ja antibiooteille. Ilokaasu oli suuri huijaus, eihän se kivulle tehnyt mitään missään vaiheessa mutta laittoi nupin sekaisin jotta oli edes hauskaa, ja auttoi hengittämään :ROFLMAO:
Ammeessa sup. harveni, klo 5 olin kipeä ja väsynyt, sain piikin opiaattia ja nukuin 2h siten että 10min välein heräsin supistuksiin. Myös piikki auttoi yllättävän vähän, rentoutti vain etten taistellut vastaan.
Aamupalan jälkeen supistusväli harveni puoleen tuntiin. Nukuin, söin ja lepäsin, keräsin voimia. Sitten ronkittiin kohdunsuu ja sain supistavan suihkeen nenään sekä mentiin rappusia. Siitä heti lähti uudelleen homma käyntiin ja kun vedet meni spontaanisti niin sitten olikin helvetti irti. Ilokaasu ei auttanut enää yhtään, olin 5cm auki ja sain PCB:n, klo jotain 13? Taivas! Vei kivut niin etten edes tuntenut milloin supisti, minkä takia lisää supistavaa suihketta nenään. Auttoi pari tuntia, kun kivut alkoi palata niin ilokaasulla ja musiikilla jaksoin. Olisin halunnut saman puudutuksen uudelleen mutta sitä ei niin pian voinut uusia joten sinnittelin, 7cm:sää oksensin ja siinä kohtaa paras kivunlievitys oli huutaa pitkään ja lujaa, se oikeasti auttoi! 3h ekasta PCB:stä olin 8cm auki ja sain toisen, joka ei auttanut enää niin hyvin eikä kovin pitkään mutta vähän kuitenkin. Jossain vaiheessa otin myös selkään yhden (!) aquarakkulan jonka laitto sattui hirveästi mutta se auttoi hyvin selän kipuun. Parin tunnin päästä olin täysin auki ja työnnätti, sain pudendaalin joka sattttttui eikä helpottanut kovin paljoa, sitten eri asennoissa työnsin - olisi pitänyt puhallella, eikä tätä ole merkitty viralliseen ponnistusvaiheeseen, mutta kroppa pakotti työntämään ja olin jakkaralla ja polvillaan ja vaikka missä melkein 2h työntämässä. Pitkään oli pientä lippaa kohdunsuulla sekä vauvalle pää vinossa, mikä hidasti, suoristi kuitenkin päänsä lopulta. Lopulta työnsin kyljelleen ja sitten sydänäänien takia ihan puoli-istuen. Pieni episiotomia leikattiin kun väliliha oli tiukka eikä pää meinannut syntyä. Lopulta tyttö syntyi 20:38. Kipu ei todellakaan lakannut siihen kun vauva syntyi, ei edes siihen kun istukka syntyi! Ensimmäinen ajatus oli että oliko tää tän arvoista.

Sori pitkä kertomus, pitkä oli synnytyskin, ja kipeä. Kaiken muun kestin ja kaikkeen muuhun olin varautunut, synnyttäisin uudelleen ilman selkäpuudutuksia, mutta ponnistusvaiheen kipu ja koko ponnistusvaihe oli ihan helvetillistä ja siitä jäi kyl pieni kammo. Vaadin pariin kertaan kovaan ääneen imukuppia :sick::D ens kerralla sit yleisanestesia jos vielä uskallan raskautua..:alien:
 
Voi Irith, onpa ollut kipeää ja niin oli mustakin ponnistusvaihe aivan hirveä, mutta aika alkaa jo kultaa muistot ja jopa odotan uutta vauvaa tietyllä tasolla. :D Hyvinhän se silti on mennyt!

Pippuri meille th sanoi että 20 minuuttia sitterissä päivässä. Näin pientä ei saa pitää muuta kuin makuuasennossa. Sittereissähän pitäis olla ne eri tasot.

Olipa muuten ihanaa antaa vauvalle eilen jalka- ja masuhieronta vauvaöljyllä. Käytin niitä ohjeita joita joskus tänne linkkasin. Äsken kylvetettiin toisen kerran ja nyt pienoinen nukkua tuhisee. (y)
 
Tänään rv39+5 ja koko päivän vähän väliä harjotussupistuksia mut mukaan on mahtunut muutama vähän kivuliaampi muttei mitään tajunnanräjäyttävää kuitenkaan :(
Harjotussupistukset vaan lähinnä ärsyttää kun tuntuu etten saa happea niiden aikana. En usko et näillä merkeillä synnytys on lähelläkään, mut kroppa tekee ainakin JOTAIN. Huomenna sit vyöhyketerapiaan! Se hoitaja lupasi tehdä rentouttavan hoidon muttei kuitenkaan sellaista mikä voisi käynnistää synnytyksen :confused: Ei kuulemma uskalla tehdä kun en oo ennen käynyt niin ei tiedä miten kroppa reagoi.. Mut varmaan kaikki rentouttava toiminta on hyvä tässä vaiheessa :) Illalla jos sais taas miehen houkuteltua hommiinkin :ROFLMAO::ROFLMAO:
Ja sitten kun meen sinne ya-kontrolliin 1,5vko päästä ja paikat on edelleen kiinni ni kaivan vaikka lusikalla tän lapsen ulos :barefoot::barefoot:
 
Vauvoja tulee nyt sellaista tahtia, että ei tässä voi kun onnitella taas vauvautuneita onnellisia. Irithin synnytyskertomus oli kyllä aikamoista luettavaa myös. Itsellä kesti esikoisen ponnistusvaihe aikanaan sen tunnin ja se on kyllä jäänyt hyvin mieleen!!

Tsemppiä ja jaksamista Kapusha ja Vaimo85. Yhtenä kappaleena täällä ollaan myös edelleen. Mullakin on tänään 39+5 ja kyllä olisin jo aivan valmis synnyttämään. Tänään vähän siivoilua aamupäivällä ja parin-kolmen tunnin kauppareissu tehtiin tossa äsken. Ei kyllä mitään merkkejä ole täällä, että pikkunapero olisi halukas syntymään. Pitää vielä kokeilla saunaa ja ehkä toistakin ässää. ;)

Jos vauva haluaisi olla, kuten isosiskonsa niin huomenna iltasella alkaisi supistella silleen sopivasti ja syntyminen sitten la:na. Turha varmaankin edes toivoa moista. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nöösikkä
Kapusha, mä sain synnytyssalissa vyöhyketerapiaa. Täällä osa kätilöistä kuulemma sitä tarjoaa. En tosin kokenut saaneeni siitä mitään apua, tai no en osaa oikein sanoa kun se oli ponnistusvaiheessa ja se meni omalta osaltani niin helposti. Mulla kesti ponnistusvaihe 29 minsaa ja koin sen olleen koko synnytyksen helpoin js luontevin vaihe. Tosin mä olin saanut vielä spinaalin uudelleen tähän vaiheeseen niin enpä pahemmin tuntenut kipua. Pään synnyttyä kesti hiukan kunnes vauva syntyi kun käsi oli hiukan edessä, se oli oikeastaan ainoa hieman kipua tuonut vaihe. Mutta siis toivottavasti tykkäät kapusha siitä nyt loppuraskaudesss :)
 
Huomenta :)

Aatella reilu kuukaus sitten tänne tuli jo esinmäiset vauvat ja ootettiin innolla huhtikuuta, nyt on jo melkein hutikuun loppu. MIHIN TÄÄ AIKA OIKEIN MENEE? :D Mut toivottavasti loput sais nyt nyytit syliinsä <3

Tänne ei mitään ihmeitä vauva arkea vaan :) Vauva on ollut ihana ja kaikki tykkää ihastella ja nuuhkutella sitä <3 Hei onko teidän vauvoille tullu mahavaivoja niistä D vitamiini tipoista? Me nyt tänään alotetaan ne ja jännittää tuleeko niistä mahavaivoja :S

Pippuri ja Pirpana 16 vrk<3
 
  • Tykkää
Reactions: Nöösikkä
No en sitten päässy tänään vyöhyketerapiaan. Se hoitaja sairastui ja aika siirtyi keskiviikolle! Mikä on todennäköisyys; se ihminen ei ole IKINÄ kipeä niin nyt kun mun vuoro ois ollu. Universumi on päättänyt et ei mitään synnytystä edistäviä juttuja koska myös miehellä alkoi eilen flunssa! Ihan oikeasti tää maailma on päättänyt et meidän beibi ei itekseen ulos tule :LOL:
Kaikille oon jo sanonut et turhaa on soitella et jokojokojoko et ei se tuu ennenku pakotetaan. Ois pitänyt alunperin sanoa 2vko myöhemmäksi toi laskettuaika niin ei ois kyselijöitä!
Paras on "Onko mitään tuntemuksia?" No onhan niitä, vauva painaa alas niin et putoo varmaan kohta ja lonkat natisee liitoksissaan,turvottaa,väsyttää ja mitähän vielä! :LOL: Tyhmiä kysymyksiä. Eniten mua kylläkin ottaa päähän ulkonäön kommentointi (edelleen..). Mikä hiton pakko miehen sukulaisilla on kertoa kuinka huvittavalta näytän, kuinka KAUHEAN iso maha on jne jne. ARGH. Sanoin kyl eilen suht napakasti takaisin et nyt kannattaa olla hiljaa jos hampaistaan tykkää :devil:

Huomenna on siit tämä maaginen laskettuaika... Yöllä tunsin unen läpi muutaman supistuksen, alapää on kipeä ja harjotussuppareita/vähän kipeitä suppareita tulee vähän väliä. Et tätä sitten 2vko vielä :oops: Tän turvotuksen takia painoakin tulee varmaan 1kg/vko. Naama,kädet ja jalkapöydät täynnä nestettä! MUT EI OO ENÄÄ KAUAA :p:p
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Toivottavasti en säikytellyt ketään :eek: täytyi ottaa itse vähän etäisyyttä ja tässä ehti moni synnyttää ennenkuin uskalsin mitään kirjoittaa.
En kokenut tarvetta epille tai spinaalille ennenkuin 9,5cm:ssä ja siinä kohtaa ne olisi vain hidastaneet koko hommaa, ja halusin sen ohi. Läpi synnytyksen oli myös vähän ilmassa sellaista että eteneekö riittävästi, ja siihenkin selkäpuudutukset on aika huono kun usein hidastavat, joten en olisi edes uskaltanut ottaa. Jälkeenpäin mietin et miksi piti leikkiä sankaria :D

Meidän vauvalla tippui napa eilen illalla :love: iso tyttö!
 
Rv 40+0, poksista vaan :p

Eilen kävin sairaalassa näytillä yhden maissa, kun oli aamusta asti tullut säännöllisiä ja tuntuvia supistuksia. Parhaimmillaan 4min välein ja supistukset kesti 1-1,5 min kerrallaan. No, kohdunkaulaa oli silti jäljellä vielä 2-3cm ja sisäsuu vaan kahdelle sormelle auki. Joten lähdettiin kotiin. Supistelut jatku koko illan ja yön tiheinä, säännöllisinä ja tuntuvina (yöllä tuli n. 6min välein). Nukuin joten kuten kumminkin. Välillä heräilin, välillä valvoin ja välillä nukuin ja unien sisään tuli supistukset... Ei oo tullut lapsivettä, valkovuoto lähinnä vaan lisääntynyt. Eilen illalla pystyssä ollessa kivisti ja supisti kipeimmin ja tiheimmin. Pitkävaikutteista Panadolia otin iltapäivällä pari tabua.. Tänä aamuna otin kanssa satsin samaa Panadolia ja nyt päivällä onkin sit supistukset vähän laantuneet. Lähinnä säännöllisyytensä suhteen. Yhtä tuntuvia ne edelleen on silloin kun niitä tulee. Mut mä päätin etten sairaalaan mene uudestaan ennen kuin jotain vuotoa/lapsivettä näkyy tai en enää pärjää kotona.
 
Kapusha sun teksti on kuin meikäläisen jokainen loppuraskaus tähän mennessä! Kaikki neljä muksua syntyneet vasta käynnistettyinä, kolme ensimmäistä viikoilla 42+ ja neljäs 38+6 radin vuoksi. Ja sen saamarin radin vuoksi nyt viidettä ei päästetä kuoriutumaan ennen kuin 40+0 on täynnä. Et kamalan kiva lukea kuinka muut mammat puskee beibinsä ulos jo pari viikkoa laskettua aikaisemmin. Mutta kaikella on tarkoituksensa, tsemppiä sulle viimeisiin päiviin!!!

Tulin siis tuolta toukokuisista kuikuilemaan tänne, kun muistaisin lukeneeni täältä maidon pumppaamisesta loppuraskudessa. Ja joku mainitsi kuinka usein ja kuinka pitkään? Mulla maito noussut aina tosi hitaasti eikä eilisellä pumppuksella vielä tullut yhtään mitään. Eikä tänään. Pumppasin 5min kumpaakin rintaa sen yhden kerran. Eikä muuten supistuksen supistusta tullut, ei yllätä.

Zenmama 36+
 
Mulle neuvottiin pumppaamaan 4 kertaa päivässä kummatkin rinnat ja 5 min per tissi. Supistuksia pumppaus teki vasta kun onnistuin saamaan herumisen aikaan. Siihen meni muutama pumppaus.

Aluksi mulla tuli pisara tai kaksi ja meni useampi kerta, että alkoi tulemaan edes 5-6 ml. Lopuksi tuli noin 30-40 ml kerta, eikä se siitä lisääntynyt kuin vasta vesien menon jälkeen. Mutta suosittelen kyllä! Vauvan sokerit pysyi hyvinä kun sai heti ensi imetyksellä maitoa ja maito nousi alle 2 vrk synnytyksestä, vaikka radin pitäisi hidastaa nousua. Ja maitomäärä on ollut erittäin runsas alusta asti:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Mä lypsin ilman radia kerran vuorokaudessa, iltaisin kun silloin herui parhaiten. Ihan käsin hoidin homman kun sillai tulee usein nopeammin pisaroita heti alkuun (pumpulle heruin "vasta" kun maito nousi 2vrk synnytyksestä). Minuutti pari meni aina siihen että alkoi herumaan, 10-15 min lypsin ja sain lopussa n. 15ml yhteensä molemmista rinnoista. Maitoa oli heti synnytyksen jälkeen paljon ja se nousi tiheään, tosin vauva myös imi alkuun 1-3h välein ympäri vrk.
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Tulipa taas huomattua et reilu peli on *erseestä.

Klo 15 eteenpäin eilen alkoi tulla kivuttomia supistuksia suht säännöllisesti ja seiskan aikaan muuttui vähän kivuliaiksi mut sit taas epäsäännöllisiksi. Suihkun jälken jatkuivat vaan ja 11 aikaan illalla sattui jo aika kovin. Menin kuitenkin nukkuu,kun ei ollut sellainen olo et ois pitänyt synnärille lähteä. Parin tunnin päästä heräsin taas supistuksiin joita tuli aika tiheään, taas suihkuun ja menin takaisin sänkyyn... ja nukahdin. Nyt supistukset tipotiessään, et silleen :unsure: Onneks ei lähetty sairaalaan, turha reissu ois tullut. Miksei nyt voinu sitten alkaa kun lupaili niin kovin? :cry::cry: Olo on taas ku junan alle ois jääny, särkee ja kolottaa.
Toisaalta kyllä illalla oli sellai olo,et ei oo vielä tosi kyseessä kun puuttui se pahin kipu edelleen vaikka ihan mojovia olivatkin..

Mä sain tissit niin kipeeksi pumppaamisella et en tiedä uskallanko enää uudestaan pumppailla ennen vauvan syntymää.. Vähäsen sinne maitoa tuli, mut tosiaan nännit on sit niin kipeet et ei mielellään pitäis ees rintsikoita :confused:
 
Mä sain tissit niin kipeeksi pumppaamisella et en tiedä uskallanko enää uudestaan pumppailla ennen vauvan syntymää.. Vähäsen sinne maitoa tuli, mut tosiaan nännit on sit niin kipeet et ei mielellään pitäis ees rintsikoita :confused:
Tsemppiä Kapusha, jospa paikat olisi kuitenkin kypsyneet!
Mulla kipeytyi nännit ensimmäiset kaksi iltaa mutta sitten helpotti.
 
Mulla ei viimeksi imetys sattunut alun pientä nipistelyä lukuunottamatta mut sekin oli tosi pientä. Vähän jännitän niitä jälkisupistuksia mitkä oli viimeksi ihan tarpeeks ikäviä ja kuulemma toisella kerralla v aan pahenee! :confused:

Kävin lukemassa toukokuisten ketjua ja kyllä nyt vähän pistää ärsyttämään ku sielläkin vauvoja jo syntynyt monta :oops: Olinhan mä tähän varautunut,mut silti ois kiva ollu kerran kokea edes suunnilleen ajoissa alkanut spontaani synnytys. Tämä kun aika varmasti on mun viimeinen raskaus, mun kroppaa ei oo luotu tähän :sick:
Pää on kun märkä pahvilaatikko.. Mitään en ymmärrä mitään enkä saa mitään järkevää ees sanotuksi...

Eilen taas sain kärvistellä iltapäivästä yöhön supistusten kanssa, edelleen liian vaimeita vaikka pääsääntöisesti tulee 7min välein. Mutta ku nvälissä saattaa olla 1-2h ettei oo juuri mitään niin...

Mutta nyt sinne vyöhyketerapiaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Kapusha Tsemppiä! Pidän sulle peukkuja, että vauva tulee vielä tässä kuussa ja uskon, että se tuleekin!

Tänne ei mitään ihmeellistä. Eilen koski koko päivän päähän, mutta onneks se meni sitten illalla ohi.

Ihana mennä tänään muutamaksi tunniksi semmosen hemmottelu hoitoon. Tykkää kyllä olla vauvan kanssa ja näin, mutta on kyllä ihana saada vähän omaa aikaa :)

Mä en saa enää pumpatessa niin paljoa maitoo pumpata mitä esim viikonloppuna :( kyllä maitoo tulee ihan kunnolla, mutta saa pumpata paljon kauemmin mitä ennen :D voikohan tää johtua siitä, että maidon tuotto on jotenkin tasaantunut tai jotain semmosta? :D
 

Yhteistyössä