Huhtikuun hurmurit 2016 *Syyskuussa*

Tänään oli eka neuvola. Melkein kaksi tuntia juteltiin neuvolatädin kanssa. Olikin oikein mukava terkka. Ei mäkättänyt ylipainosta, vaikka sanoi ettei kauheasti saisi tulla painoa lisää raskausaikana. Ruokarajoitusten kanssakin käski käyttää järkeä. Eli oikein hyvin synkkasi ja oltiin samalla aaltopituudella :) pahin pelko oli saada vanha ja kärttyinen terkka, joka on kamala "natsi" :) ultra varattiin hieman yli parin viikon päähän. seulontoihinkin osallistun ja ekat labrat ensiviikolla. neuvolalääkärikin on sitten heti samalla viikolla ultran kanssa. kamalasti sain lappuja ja lippuja, mutta mitään yllättävää ei tullut vastaan. onneksi on netti, niin tämmönen ensisynnyttäjäkin pysyy kartalla :) pahoinvointi on kaameaa. onneksi sea band-rannekkeet tuntuu auttavan todella paljon.
 
Heippa taas pitkästä aikaa! :)

Facen puolella kirjoittelen mutta kiva käydä täälläkin välillä lueskelemassa :)

Osanottoni kaikille menetyksen kohdanneille. Tuntuu, että huhtikuisissa on useampikin alkuraskaus päättynyt suruun :(

Ensi viikolla olisi sitten ensimmäinen ulta (silloin mennään 12. viikolla). Jännittää!

Minunkin vatsa on kasvanut jo yllättävän paljon! Ei tätä kauaa voi enää piilotella hupparrilla tai neuletakilla :D

Oireet ovat tässä raskaudessa olleet voimakkaampia (etenkin pahoinvointi), joten olen itsekin välillä pohtinut kaksosten mahdollisuutta.

Vilmuska, toivottavasti toisella pikkuisella ei ole mitään vakavaa hätää.

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!
 
Onpas täällä ollut vilske...

Tervetuloa uusille ja onnea hienoista ultrakuulumisista ultrassa käyneille.

Seulontoihin osallistutaan mekin. Miehen kanssa tuossa eilen juteltiin ja kysyin että mitä mieltä hän on, jos seulassa tulee kohonnut riski. Hän oli sitä mieltä että haluaa sitten keskeytyksen. Itse ajattelen myös että, jos kyseessä on vaikea kehitysvamma, niin haluan kesksytyksen. Mikäli kuitenkin kyse on downin oireyhtymästä, niin minä en haluaisi keskeyttää. Minulla on serkku, joka on jo lähemmäs 40v, ja hänellä on downin oireyhtymä. Yhtä ihanaa ja aitoa ihmistä saa kyllä hakemalla hakea, joten en nää itse nää sitä sairautta syynä keskeytykselle. Olenkin nyt miettinyt, että olenko julma, jos en kerro miehelle seulan tulosta, mikäli siinä on poikkeavaa... Kyseessähän voi kuitenkin olla vain väärä hälytys.

Keskiviikkona kävin antamassa verinäytteet ja eilen postissa tuli aika nt-ultraan. Nt-ultra aikaan on kuitenkin vielä kolme viikkoa. Kamalan kauan ja varhaisultran mukaan sillon olisi viikkoja jo 13+4.

Toukka16 10+5
 
Viimeksi muokattu:
täällä on kaikki ok, maannataina vasta ultra.
mä en aijo osallistua mihinkään ei pakolliseen seulaan, enkä tekis missään tapuksessa aborttia eikä mieskään siihe suostuis. olo on mulla helpottunu ei enää pahoinvointia jatkuvasti, ainoastaan silloin tällöin joku epämiellyttävä haju tai ruoka aineen olomuoto tms saa mut oksentamaan. tosiaan maannataina ensimmäinen ultra, mies ei pääse siihen vielä mukaan mutta muihin ultriin pääsee ja varmasti tuleekin,
nostremame rv11+0
 
Tänään käyty ekassa neuvolassa. Juttelut juteltu ja ei niissä ihmeempää. Sokerirasitus x2 tehdään tässäkin raskaudessa. Aiemmin niissä ei poikkeavaa oo ollut. Pika-hb näytti 116, mutta sain itse korkeamman arvon tällä viikolla, kun itse mittarilla mittasin. Mulle hb laskee yleensä joskus rv 16 noille tienoille.
Seuraava neuvola on rv 13+4 ja täällä eka lääkärineuvola on vasta rv 17 tienoilla.
Kohta varailen np-ultraan ajan.

vaimo ja vaavi 8+4
 
Meilläpä eka ja ainoa lääkärineuvola on rv26-30! Eka neuvola oli siis rv 9+6. Seuraava on varattu rv 17+3, sit kun 22rv täynnä nii on se Kela-asioista neuvola ja lääkärineuvola siis rv 26-30.
 
Viimeksi muokattu:
mä käyn ultrassa jatkossa joko kaks kertaa kuukaudessa tai kerran kuukaudessa, ja neuvolassaki alkuun kerta kuukaudessa ja myöhemmin useammin, neuvola lääkärillä en käy kertaakaan koska käyn sairaalan äitiyspoliklimikalla useammin. mulla on diabetes jonka takia käyn useammin tarkastuksissa,
tänään väsyttäny kovasti
nostremame 11+0
 
Heips! Tänään tuli juurikin se soitto mitä pelkäsin niskaturvotuksen takia, eli käry kävi riskisuhde 1:55. Itkuhan siinä puhelun aikana tuli ja ajatukset sekavat. Tiistaina tyksiin antamaan nipt-tutkimukseen verinäytettä :/ tuntuu niin hassulta kun esikon kohtaan riskisuhde oli 1:100000, mutta toki jokainen raskaus erilainen.. Toivotaan että kaikki hyvin. Koitan kovasti kerätä positiivista ajattelua :)
 
kovasti tsemppii innna94, kyllä kaikki varmasti järjestyy! <3
Jännä miten eri aikaan eri paikkakunnilla on nuo neuvolat jalääkärit. Mulla oli eka nla muistaakseni 9+ viikolla ja tällä viikolla oli neuvolaLääkäri aika, ja samalla terveydenhoitaja, joka otti perustestit ja pissanäytteet. Seuraava nla on lokakuun puolessa välissä ja sit oisko vko noin 26- lääkäri.
oon kyllä ensimmäistä odottava, että vaikuttaako sekin..

asiasta toiseen, kävin tänään uimassa ja siellä sattu vauvauintiryhmä samaan aikaan! Voi että ne oki ihania ja melkein itku tuli kun herkistyin oman ajatteluun täällä mahassa ♡
Mukavaa iltaa kaikille! :)
 
Tänään oli kamala päivä! Alavatsaa alkoi poltella puolenpäivän aikaan. 4ksi ajoimme miehen kanssa kaupunkiin sairaalaan ja keskenmenon pelko oli lamauttava.. Ultrattu ei oltu vielä ollenkaan, rv 8+6, joten pelkoja oli paljon :(

Päivystyksessä oireista sanoivat "joo, näillä viikoilla on keskenmeno yleinen" Miehen kanssa menimme aivan hysteerisinä gynen tutkittavaksi. No kohdunsuu oli kiinni eikä vuotoa ollut.

Seuraavaksi ohjattiin hcg verikokeisiin. Tulokset liian "korkeat", siitä suoraan synnyttäneiden osastolle ultraan. Itkin.

Ultrahuoneessa sydämeni tuntui tulevan rinnasta ulos. Mies istui vieressäni. Ultrassa näkyi kuin näkyikin viikkoja vastaava sikiö ja sydän jumputti <3 purskahdin itkuun samantien. Sikiöllä oli kaikki hyvin, se oli oikeassa paikassa lapsiveden ympäröimänä, munasarjat ok..

Elämäni kamalin päivä, kun luulin menettäväni pikkuisen, mutta onneksi kaikki kääntyi parhainpäin <3 Lääkäri epäili kivun tuntemusten johtuvan keltaraihashormoonin poistumisesta(?)

Menossa mukana Amppakoo & "vauhdikas nallekarkki" 8+6
 
Tsemppiä Innna94<3

Ja AmppaKoo, varmasti on säikäyttänyt ihan huolella! Onneksi kaikki kuitenkin hyvin<3

Miuta alkaa jännittämään maanantainen np-ultra ihan hirveesti! MITÄÄN muuta ei pysty ajattelemaan ja tänäänki oon monta kertaa jo laskennu tuntejakin siihen ja miettinyt mielessäni kaikkia vaihtoehtoja mitä siellä voidaan sanoa "Valitettavasti täällä ei näy mitään.." Tai "Vastaa viikkoja 5+4 ja sydän ei syki.." :< Toki olen niitä ihania vaihtoehtojakin miettinyt, mutta tällä hetkellä kuitenkin pelottaa niin paljon, että nuo ekat vaihtoehdot kummittelee mielessä! :(
 
Mie kyllä pelkäsin koko esikoisen raskausajan :D Mutta ees vähän vois huokasta sen ultran jälkeen helpotuksesta kun sitten on "jo" 12+4, vaikka oikeesti on kyllä varmaan jokusen päivän vähemmän, mutta en tiiä onko niin paljoa vähempää, että LA:ta muuttaisivat :D
 
inna94: toivotaan parasta <3 ! Kuitenkin hyvät mahdollisuudet saada terve vauva noilla lukemilla.

AmppaKoo: Hui! Onneksi kaikki hyvin! Miten lääkäri määritteli,että raskaushormonilukema "liian korkea"?..mitä se meinaa?

-Katjuska rv 10+4
 
Verikokeessa mitataan hcg- arvot jotka oli "koholla" (vajaa 10 000). Arvot verrataan raskausviikkoihin. Enempää en tajunnu :/ mutta mitä googlettamalla löysin tietoa, niin minun arvot on hyvät?

Sain omasoteen verikokeen tulokset tänään ja googletin jokaikisen arvon-mitan ja tuloksen (miten niin vainoharhainen) ja kaikki oli hyvät <3
 
voi, on ollu varmasti Amppakoo ihan hirvee päivä! :( mut onneksi meni sit hyvim kuitenki ♡
Täällä oli Pionii just samoja ajatuksii ennen eka ultraa, ja varmaan tää huolehtuminen vauvasta ei ainakaan enää laannu, sitä se varmaan on tää äitiyteenkin valmistautuminen ( sähän tosin et tainnu olla enää ekakertalainen niinkuin mää! :)
Hyvää lauantaita kaikille! :)

Anscu ha Pikkuinen 12+3
 
inna94: ikävää, että odotusta varjostaa nyt nuo suhdeluvut, mutta kuten Katjuskakin sanoi, niin mahdollisuus terveeseen vauvaan kuitenkin on hyvä. Toivotaan parasta!

AmppaKoo: Onneksi selvisitte miehen kanssa säikähdyksellä!

Nuo lääkärin ja neuvolan tarkastukset tuntuvat vaihtelevan melko paljon kuntakohtaisesti. Kun odotin poikia, niin siihen aikaan eka lääkäri oli rv 12. Mikä toisaalta tuntu hassulta, kun np-uä oli samoihin aikoihin. Nyt selittivät tämän siirtymisen tuonne rv 17 sillä, että kohdunsuuta esim. on turha tarkastaa vielä rv 12. Toisaalta ihan järkeenkäypää. Meillä neuvolalääkärillä myös uä, joten pääsee sopivin väliajoin vauvaakin sit kurkkimaan. Nla-lääkäri on kaksi kertaa odotuksen aikana, sit on nää perusultrat rv 12 ja rv 20 tienoilla. Ja äitipoli kutsuu vielä ainakin rv 30 mut lääkärin vo:lle ja ultraavat silloinkin.
Poikien odotuksissa mulla oli myös kummassakin ainakin 5 ultraa sairaalalla. Esikoisen odotuksessa etisen istukan vuoksi ja kuopuksen odotuksessa pelkopolin ja lopussa yliaikas-seurantojen vuoksi.


Vaimo ja vaavi rv 8+6 (huomenna poksuu rv 9) :) Ja huono olo vain jatkuu... Mikä toisaalta hyvä, kun pidän jotenkin tuota rv 9-10 rajapyykkinä, kun ensimmäinen raskaus pääty siihen kkm:n rv 8+6 ja oireet katos silloin.
 
Huono olo jatkuu täälläkin. Nämä rannekkeet vie pahimman olon ja oksentamisen pois, mutta silti olo on karmea. Lisäksi väsyttää niin kauheasti, ettei minusta ole juuri muuhun kuin makaamaan sängyssä. Näin viikonloppuna yritän levätä mahdollisimman paljon, koska arkena on jaksettava käydä töissä. Oloon ei tunnu auttavan ei syöminen, ei juominen, ei oikein mikään. Neuvolassa lohduteltiin, että kyllä se olo kohta kohenee. Olen kyllä varma, että minun tuurilla tämä olo loppuu vasta synnytykseen...

nyyttitervetullut ja papu 10+1
 
Tsempit pahoista oloista kärsiville! Mulla loppui jo pahoinvointi tuossa viikko sitten..toki pientä etovaa oloa on välillä, mutta ei ole tarvinnut oksentaa. Kuukauden päivät kesti se. Samoin unenlaatu on parantunut,ja ei tartte ravata enää tunnin välein pissalla yöllä, pari käyntiä riittää :)
Täällä kuuluu noi kaks ultraa perussettiin rv12 ja 20 siis. Minä kävin esikoista odottaessa ultrassa 6 kertaa, koska äidilläni on ollut paha raskausmyrkytys, niin tutkivat napaverivirtauksia mulla tarkemmin.. Ja tulevat seuraamaan tässäkin raskaudessa, koska viime raskaudessa itselläni oli raskausmyrkytys.. toivottavasti nyt säästyn siltä.
Pahin väsymyskin tuntuu menevän ohi.. TIssit on kipeenä, ja maha kasvaa tasaista vauhtia :)
Ois kiva nähä muidenkin mahakuvia, keillä se jo selvästi näkyy.
-Katjuska rv 10+5
 
Katjuska, mä voin jossain vaiheessa laittaa. Jos vaan kehtaan jakaa läski maha kuvaa.

Viime yönä nukkuin todella hyvin kun lapsi on hoidossa mun vanhemmilla. Tänään on syys siivouksen aika. En vaan oo vielä tota ukkoa saanut hereille. Ehkä alan vaan imuroimaan :LOL:
Tänään aamulla ollut parempi kun ei heti oo pahoinvointia. Yöllä nähdyt unet alkaa olla aika raskaita kun ei oikein tiiä yöllä kun herää että mikä oli totta ja mikä ei :cautious: Unet liittyvät aina jotenkin menneeseen päivään.

Norappi ja pikkukakkonen 8+3
 

Yhteistyössä