Huhtikuun hurmurit 2016 *Syyskuussa*

Olen miettinyt myös että "tyttö-vai poikaolo" :D ei pahoinvointia, ei finnejä, tekee enemmän mieli suolaista ja rasvaista kun makeaa. Se netistä bongaamani kiinalainen raskauslaskuri ( vai mikä se nyt oli) lupailis poikaa ;) mutta molemmat yhtä tervetulleita!
 
Sadeyes kyllähän sitä vois koittaa kaivella nuo foolihapot sun muut eri purkeistakin, mutta hankalaksi menee. Varsinki ku nyt ei pysty syömään niin terveellisesti kun normaasti, ku koskaan ei tiiä mitä ruokaa tuonne mahaan saa upotettua millonki niin pakko koittaa ottaa kaikki purkista varalta.... Ja kun kerran kaikissa raskausajan vitamiineissa tuota betakaroteeni pohjasta A vitamiinia on, ni uskon ettei se oo vaaraksi. Maidon juontia oon koittanu vähentää entisestään ja muidenki A vitaminoitujen tuotteiden syöntiä myös, ettei niiden kauttaa tuu vaaraa. Ilmeisesti tuo retinoli A on pahempi, tuosta betakaroteenista ei tuossa artikkelissakaan puhuttu mitään. Ens viikolla kysyn lääkäriltä ku on eka tapaaminen, että mitä kannattais syödä.
 
Täällä on oltu aika väsynyttä naista... Työt verottaa jaksamista niin, että kaikki aika on oikeestaan mennyt levätessä/nukkuessa. Väsymystä siis riittää edelleen, mutta pahoinvointi näyttäis alkavan poistua...

Ens viikon eka neuvola jännittää, ja tuntuu että tätä on vaikeaa pitää salassa muilta :X3:

Olen kans pohtinut, että kumpikohan mahtaa masussa asustaa... Ei mitään fiilistä kumpaankaan suuntaan, mutta toivoisin pientä tyttöä - toki olisin kiitollinen myös pojastakin. Pääasia, että olisi terve :love:
 
Täälläkin väsymys on vallannut tilaa. Enää ei oikeastaan muita oireita ole jäljellä, mutta väsyttää senkin edestä.

Minä olen kanssa pohtinut tuota kumpikohan tuo toukka mahtaa olla. Kyllähän minä valehtelisin, jos kahden pojan jälkeen en toivoisi tyttöä. Jostain kumman syystä en kuitenkaan osaa ajatella muuta kuin että se on poika. Liekö itsesuojeluvaistoa ettei tule sitten pettymystä, vaikka kyllähän se olisi suurin toive, että toukka olisi terve.

Itse en ole kovin kova kirjoittamaan, mutta käyn kuitenkin joka päivä täällä lukemassa ja on todella mukavaa lukea teidän kuulumisia ja pähkäilyjä, koska niistä sa itsekin pohdittavaa ja eri näkökantoja eri asioihin.

Toukka16 8+5
 
Onko kellään muulla tällästä ällöttävää vaivaa kuin RÖYHTÄILY? :< Tää on ihan järkyttävää, normaalisti en juuri koskaan röyhtäile, mutta nyt jo mooonta viikko ihan järkyttävää röyhtäilyä, saattaa tulla varmaan parikymmentä röyhtäisyä putkeen ja mooooooonta kertaa päivässä! :O
 
Day
Onko kellään muulla tällästä ällöttävää vaivaa kuin RÖYHTÄILY? :< Tää on ihan järkyttävää, normaalisti en juuri koskaan röyhtäile, mutta nyt jo mooonta viikko ihan järkyttävää röyhtäilyä, saattaa tulla varmaan parikymmentä röyhtäisyä putkeen ja mooooooonta kertaa päivässä! :O
Mullakin on vaivana tuo röhtäily! Ei sentään noin massiivisena kuin sulla:), mutta päivittäin tulee pikku röyhtäisyjä. Mulla on taas ruvennu jalan lihakset kipeytymään ilman mitään suurempaa urheilu suoritusta. Mistä lie johtuisi?
 
Ultrassa käyty ja pikkuinen voi oikein hyvin <3 sydän jumpsutteli ja vastasi nlan laskettua eli olen tuumaillut ovikseni väärin (päivän heitto :D)

Kävin ostamassa miehen pakottamana nää pahoinvointirannekkeet, saas nähdä onko olo kohta parempi..

Sukupuolesta mulla on ollu nyt tyttöolo, kun täs raskaudessa on niin eri voinnit kuin pojasta.. jännä nähdä! Toivottavasti en lihoa ihan takaisin, ku pojan raskaus tiputti mut normaalipainoiseksi... pääasia toki että Sintti on terve <3

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!!

Sandri ja Sintti 7+4

Nyt varmaan alan laitteleen viestii fb:hen, kun vu on ohi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Day ja pionii
Mullekin tuli nyt ultra-aikaa ja se ois sitten tuolla viikolla 40, eli ihan syyskuun loppuun mentäisiin. Vähän ihmettelin että ihanko oikeasti laittoivat sinne asti vasta, olen tuona ultrauspäivänä viikoilla 12+4 tai 12+5. Kai sitten on normaalia, jotenkin ajattelin että olisi ollut aiemmin. :eek: Ens viikolla pitäis käydä verikokeissa tutkituttamassa kilpirauhasarvot ja ottamassa sikiöseulontaan tarvittava verikoe...

Mulla on muuten kans ollut ongelmana röyhtäilyä. Ylipäätään tuntuu että masussa on ilmaa paljon enemmän mitä normaalisti. Ärsyttävää... Lisäksi tuo pahoinvointi josta jo kerkesin hehkuttaa että on varmaan ohi, on tullut osittain takaisin, olen nyt tänään ja edellispäivänä oksentanut kertaalleen. Onneks on silti selkeästi vähenemään päin, ihanaa.

Mulla on tosi itsepintainen tyttöolo. Myös tuo, että tyttö veisi äitinsä kauneuden tuntuu pitävän paikkansa, finnejä tulee, hiukset rasvoittuu supervauhtia, olen koko ajan jotenkin kumimaisen ja väsähtäneen näköinen... Enemmän kyllä silti kieltämättä tekee mieli suolaista syötävää, harvemmin makeaa. Tosin se on kyllä täysin normaalia muutenkin, en hirveästi syö mitään sokerista. Mies haluaisi kovasti pojan, mutta mulle se on oikeastaan aika sama, tärkeintä vaan on se, että lapsi on terve.
 
Silversky kyllä tuossa artikellissa luki nimenomaa beetakaroteenistä, koska se on yleisin. "A-vitamiinin esiasteena voivat toimia kasvikunnassa esiintyvät keltaiset ja punaiset väriaineet eli karotenoidit, joista tunnetuin on beetakaroteeni." Mutta jokainen tietty elää raskautensa omalla tavallaan! :)

Aigle 12+ on paras viikko tehdä! 10 liian aikasin ja sitten 13+ alkaa mennä jo liian myöhäiseksi.

Neuvolassa kaikki oli hyvin. En voi ymmärtää että olen laihtunut vaikka maha on kuin viimeisellä kolmannella ja olen herkutellut 100 kertaa enemmän kuin normaalisti :eek: bmi 21 eli kuitenkin vielä normaalissa mennään.
Täti ei meinannut kuunella sydänääniä, kuten arvelin. "Ehen minä näin aikaisilla viikoilla kuuntele." Sanoin, että olen ennenkin ollut raskaana ja tiedän kyllä ettei ne välttämättä kuulu. Kysy varmaan kymmenen kertaa, että lupaathan olla järkyttymättä jos ne ei kuulu :D ja mutisi vielä, että "en minä kuuntelis jos ensisynnyttäjä olisit mutta anti mennä nyt..."

Sydänäänet kuului samantien vahvana :) 170. Täti oli ihan että OHHOH! Kun ei ollut aiemmin keneltäkään kuunnellut näin aikasin. :giggle: (viikot 9+2)
Np-ultra piti itse varata kun Jorvissa synnyttää, mutta pääsen kuitenkin ultriin naistenklinikalle o_O 23.9 on np-ultra ja 18.11 rakenneultra. Neuvolalääkäri JO ensiviikolla koska on tämä krooninen vti ja pitää siitä keskustella. Ensi viikolla myös noihin veriseuloihin. Että tällästä tänään. (y)
 
Meidän kunnassa np-ultra tehdään 11+0 - 13+6 ohjeistuksen mukaan. Eiköhän se ole muissakin kunnissa melko sama tuo viikkoväli :)

Röyhtäilyä on melko paljon, liittyy mun pahoinvointiin. Närästääkin jo :unsure: Ja oikein mitään ei ter mieli syödä, mut ku on syömättä niin sitten sitä vasta huono olo onkin.
 
Silversky, sadeyes: a-vitamiini asiaan sellaista, että vaikka nuo sadeyesin linkkaamat suomalaiset sivut ei betakaroteenia ja retinolia erittelekään, niin käsittääkseni b-karoteenista ei ole vastaavanlaista vaaraa kuin retinolista. Tämä johtuu siitä että a) betakaroteeni ei muutu elimistössä a-vitamiiniksi kovin tehokkaasti ja b) betakaroteeni muuttuu retinoliksi vain jos elimisto kaipaa sitä.

"One International Unit (IU) of vitamin A (retinol) does not equal one IU of beta-carotene, because only between 40-60 percent of beta-carotene is absorbed and converted into vitamin A. Also, the absorption of beta-carotene is self-limiting. This means that beyond a healthy level, the more you take the less you absorb. Beta-carotene taken in supplement form absorbs better than beta-carotene from foods. Betacarotene is safe and necessary."

Read more: http://www.care2.com/greenliving/is-vitamin-a-safe-for-pregnant-women.html#ixzz3kneb7K4b

En nyt mene takuuseen, onko tuo maailman luotettavin lähde, mutta muistan lukeneeni näin aikaisemminkin ja nopealla googlauksella tuo löytyi useammastakin paikasta. Tuossa se vain oli kohtuu selkeästi ilmaistuna. Enköhän siis uskalla syödä nämä pillerit jotka mulle täällä määrättiin, vaikka sisältävätkin a-vitamiinin esiasteita. :)
 
Tulin ilmoittelemaan että minut saa poistaa listoilta :(. Mähän olin tosi epäileväinen koko ajan tämän raskauden suhteen, tässä on nyt käyty ultrassa pariin otteeseen ja siellä ollaan laahattu kehityksessä niin perässä että en jaksa uskoa enää koko hommaan. Vaikka laskettais millä ihme kaavalla niin minun pitäisi olla vähintään viikolla 7+2 (alunperin 8 ja jotain) ja ultrassa ei saatu viime viikollakaan sykettä näkyviin. Tosin jotain siellä näkyi, eli ei pelkkä tuulimunakaan sitten ollut kyseessä (jota kanssa epäilin). Otettiin sitten verikokeet ja maanantaina seuraavan kerran. Tiistaina lääkäri sitten soittaa arvoista ja katsotaan miten edetääno_O.

Mulla alkoi eilen vähän vuotamaankin, että katsotaan nyt josko sitten hanat aukeaisi kunnolla ja tää epätietoisuus loppuisi.:(. Mä olen käsitellyt tämän asian jo niin että mitään "raskautta" ei enää ole, lähinnä vaan odottaa että tulisi nyt lopullinen selvyys asiaan niin pääsisi tästä taas eteenpäin:unsure:.

Mutta kaikille muille teille oikein ihanaa odotusaikaa, alkakaahan voimaan paksusti ja ihanan ihmeellistä huhtikuuta teille kaikille <3
 
MeaMinnis paljo jaksuja sinne!
Alainne ja Sadeyes kiitokset A-vitamiini kommenteista, enköhän mä uskalla syödä tuon purkin loppuu kuitenki :)
Röyhtäilyä riittää täälläkin. Ei enää onneks ihan niin paha ku alussa, mutta varsinki ruuan jälkeen röyhtäilyttää ja samalla on yleensä huonompi olo. Sitte ku saa röhkittyä ilmat ulos ni paha oloki yleensä vähä helpottaa.

Ootteko muuten aatellu, että huonosti nukutun yön jälkeen on paljo huonompi olo ku hyvin nukutun ? Mä oon huomannu useena päivänä tämän yhtälön, koko päivä pahempi öklö jos oon nukkunu huonosti. MIstä lie johtuu... Eilen piti yökkäillä jonku kerran, mutta vielä on onneks ruuat pysyny sisällä. Mutta ku ei taho enää tietää, että mitä suuhunsa laittaa ku ei mikään ruoka houkuttele... Makkararisottoa vedin yhtenä päivänä monta annosta ku oli niin käsittämättömän hyvää ja nyt ei sekään mee alas. Ruokaa voi syödä kerran ja sit pelkka ajatus siitä saa huonon olon... PItäis keksiä jotain ideoita, että mitä laittais. Onneks ei tarvi miettiä miehen ruokia vielä reiluun viikkoon, riittää ku saa omaan napaan jotain täytettä. Pakko kuitenki syödä jotain tai huono olo pahenee... On tää niin vaikeeta :(

Nii alussa mulla oli ihan poikaolo ihan tän huonon olon takia mutta tyttöhaaveet mulla on, joten kyllä se tahtoo tytöksi kääntyä aina vaan...
 
Mun unet on kadonnu jonnekin :( pari yötä nyt vaan pyöriny sängyssä.. Outoa, koska aina oon nukkunut kuin tukki. Sitten kun viimein meinaa nukahtaa, niin pissattaa ---> ylös ja vessaan :D vaikeeta.

En ole vieläkään saanut kerrottua raskaudesta kenellekään.. Jotenkin ei vaan tajua sitä vielä, kun ei ole kuullut sydän ääniä eikä nähnyt ultrakuvaa :/

Kahvi alkaa nyt tökkiä. Ainut mikä menee kunnolla aamulla alas on nuttriletin mochaccino (kylmänä!).
 
Moi! Täällä uusi tyyppi pikkutyypin kanssa ilmoittautuu porukkaan, jos vielä sopii. :)

Ihkaensimmäinen raskaus menossa yhdeksännellä viikolla. Plussasin jo tasan 4+0 ja tein vielä uuden testin 5+. Varhaisultra tehtiin 6+0 ja siellä näkyi vahva syke mutta ei vastannut ihan viikkoja. Oon muutenkin ollut vähän skeptinen tämän koko alkuraskauden kanssa niin oon vaan sivusta seuraillut teidän keskusteluja varmana siitä että tää tulee pois. Voihan se toki tulla vieläkin :D mut nyt se on roikkunut mukana jo niin kauan että voihan se siellä pysyäkin. Ens viikolla on jo eka neuvolakin niin ajattelin yrittää alkaa jo uskoa vähän tähän. Yritän kyllä päästä vielä kuulemaan sydänäänet uudelleen ennen tuota neuvolaa (se on tasan 9+0). Nyt on siis 8+3.

Irith&mustikka - Esikoinen - la 12./13.4 - 27v
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Day ja vaimo85
Tervetuloa uudet! :)

Täällä taitaa olla menossa joku kohdun kasvuspurtti, viime yönä piti käydä 7 kertaa pissalla! Vaikka en ollut juonut illalla tavallista enempää. Nyt olo on vähemmän hehkeä tuon yövalvomisen jäljiltä..
-Katjuska rv8+5
 
Mulla on ollut tänään todellinen "itkupäivä". Aamulla heräsin normaalisti, siivoilin, kävin ruokakaupassa.. Yhtäkkiä kaamea itkunpuuska ja pahamieli. Voi mies raukkaa :D hormoonit(ko) alkaa puhua.. Tuli ihan siis puskista tunne ettei kukaan välitä ja oon ihan yksin :/
 
Amppakoo, mulla on kans ollut ihmeellisiä mielialan heittelemisiä tässä jo jonkin aikaa. Myös pelkotilat on tuntuneet kasvavan suuremmiksi kuin ennen raskautta. Itkeskellyt en tavallista enemmän ole, mutta kiukustuu kauhean helposti, samaten tulee murheelliseksi ja pelokkaaksi.

Rupesin tuossa miettimään että miten ravintoloissa yms uskaltaa käydä raskaana? Olen nyt raskauden aikana käynyt kertaalleen kebabbipaikassa ja kertaalleen "paremmassa" ravintolassa. Toinen kerta oli eilen ja jäin jälkikäteen miettimään että olisikohan turvallisinta jättää välistä, vai olisikohan se ylireagointia... Oon niin väsynyt ollut ettei ruoanlaitosta oikein ole tullut mitään ja miehellä on peukalo ihan keskellä kämmentä kun kokkaamisesta puhutaan, niin pari kertaa oon nyt antanut periksi ja käynyt syömässä muualla. Mitään oireita ei kummankaan kerran jälkeen ole tullut että ruoka ainakaan pilalla olisi ollut, mutta oon mietiskellyt että kuinka herkkä se asukki siellä sitten mahtaa olla jos ruoassa on jotain ei-sopivaa. Tietysti yrittänyt tilata mahdollisimman sopivia ruokia, mutta eihän sitä aina sataprosenttisesti tiedä. Pientä nenän tukkoisuutta ollut tänään, mutta eipähän sen ainakaan pitäisi ruoasta johtuvaa olla :D
 
Aigle: Minä oon kyl syönyt ihan normaalisti raskaana ollessa ravintolassa.. Ihana päästä välillä valmiiseen pöytään! Perjantaina viimeksi söin ihanaa leivitettyä porsaanleikettä homejuusto-valkoviinikastikkeella.. oli hyvää (y)
 

Yhteistyössä