Huhtikuun hurmurit 2016

Kapusha: Toivotaan että soseista löytyy apua! :)
Ollakovai meillä tuntunu että tuo cuplaton vaan pahentanut mahavaivoja.. siis esikoisella kun niitä oli vauvana paljonkin vatsanväänteitä ja nyt tällä vauvalla mitä oli muutaman viikon itkuisuutta tuossa 3-6vk iässä niin ei se cuplaton kyllä ainakaan auttanut.. Oisko joku sun syöminen mikä käy pienellä masuun.,
 
Mäkin kokeilin mahavaivoihin cuplatonia ja ei auttanu meillä :/

Mä sain vauva vapaan vklp:n. Mies lähti vauvan ja omien porukoidensa kanssa mökille. Kauhee ikävä jo nyt, mutta pitää vaan nyt yrittää nauttia omasta ajasta! Onneks on ohjelmaa viikonlopulle.

Meillä ois maanantaina ne allergiatesti...jännittää ihan kauheesti ne :/
 
pippuri: Nauti lapsivapaasta! :) sit sitä jaksaa taas arkea paremmin kun välillä ikävä iskee! Mullakin oli viime viikonloppuna vapaata, kun poju oli isänsä kans mummolassa yötä :) ja isompi poju oli omalla isällään!
Me mietittiin että josko vauvan raaskis parin kuukauden päästä laittaa mummolaan yökylään itekseen ekaa kertaa kun meillä olis miehen kanssa vuosipäivä ja ois yks kiva tapahtuma silloin jossa ois semmosia bändejä esiintymässä mistä molemmat tykätään :)
 
Mulla on herjannut känny enkä oo päässy kirjautumaan. Paska luuri vaihtoon, pian pitäisi tulla uusi.
Just ollaan muutettu, nukutan uudessa kämpässä lasta. Tää on ihan ällölikainen, miten kukaan on voinut asua täällä.. :sick:

Stressi+helteet = kaikki unet päin peetä vauvalla. Välillä nukkuu vaunuissa, mut jos ei olla liikkeessä niin 20-40min päästä herää. Välillä nukutin kantorepussa Pokemon Gota pelaten. o_O mitä kiiireempi, sen enemmän vauva mussa roikkuu, mikä stressaa taas lisää.. Kierre. Muutkin kelpaa mut syö edelleen vain tissiä niin se siitä, ja hakeutuu tiheään rinnalle kun ikävöi mua muiden sylissä kierrettyään. :confused: kuluneella viikolla on alkanut kiinnostua ruoista, omalta lautaselta olen maistattanut marjoja ja porkkanaa huulilla. Nyrkkiä myös syö ja kuolaa, kai tekee hampaita. Pitänee alkaa kokeilla hiljalleen tarjota maistelua kunhan asetutaan tänne..
 
Huomenta! Meillä syödään kiinteitä jo kuin aikamies:) vähän yli puoli purkkia molemmilla syötöillä ja edelleen peruna ja porkkana lemppareita. Nyt kiitos katjuskan lisättiin iltapuuro. Se hipphopin riisipuuro ja sitä menee puolidesiä. Muuten ollaan tissimaidolla ja elämä hymyilee! Päikkärit on hyvät ja nyt yhtäkkiä yötkin superhyviä!!!! Siirrettiin omaan huoneeseen nukkuun ja nyt herää enää kerran (y) nukkuun klo 22. Herätys 4 tai 5 ja loppu uni 9 saakka. Jee! Äiti on iloinen!
Äiti on nyt niin iloinen että ei ole vielä tarvetta lopettaa imetystä. Yleensä olen tässä 4kk lopetellut mutta nyt tuntuu hyvältä vielä jatkaa kun noi kiinteät rytmittää päivää niin hyvin.
Kääntyillään, leikitään jaloilla ja käsillä. Nauretaan ja seurustellaan. Asiat mallillaan :D
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Katjuska, juu, mietin itsekin, että olisko vatsakipuiluun syynä mun syömiset, grillipihveissä kun on aika tujut mausteet ja ollaan paljon grillattu. Toinen voi olla et multa tulee joskus maito melkoisella paineella, välillä on selkeesti kiire niellä se maitomäärä, ja silloin varmaan menee ilmaa mukana.

Eilen illalla nousi typylle kuume, ei hirveen korkee, mut yö meni valvoessa, kun en uskaltanut nukkua, kyttäilin vain toisen vointia. Laskee kyllä Panadolilla ja lääkärissä käytiin tänään ja kaikki ok, mut mä olen hirveä hermoilija ja pelkään aina pahinta, ja nyt kun kellään oo flunssaakaan. Voi tietty, ja varmaan ollakin vauvarokko, yleensä meillä vaan tullu myöhemmin.

Mä nukutan vauvaa nyt vaan sisällä avoimen ikkunan alla rattaissa, kun ulkona vaunuissa lämpötilaa nousee ihan hirveeks, asutaan ihan uudella asuinalueella niin täällä ei lenkilläkään pääse mihinkään varjoon kuin kilometrien päässä, ja sit on vielä noi ampparit, että kylmiä ulkoiluilmoja odotellessa tään trooppisen kuumuuden ja kosteuden keskellä:D

Meilläkin selkeesti äidin tyttö, äidin sylissä on se paras paikka, koska ruoka on siinä ihan nenän edessä:LOL:

Nauttikaa omasta ajasta, ketkä onnistutte sitä saamaan, siinä latautuu akut, kun saa välistä tehdä jotain ihan itsekseen tai olla peräti tekemättä yhtään mitään(y)
 
Hellurei :)

Ollakovai paranemisia pikkuselle <3

Lapsivapaat meni hyvin :) Oikeestaan olin vaan ja näin muutamaa kaveria ja käytiin syömässä ja leffassa :)

Eilen oli ne allergiatestit ja siellä ei ainakaan onneksi oireilut ja nyt tämä ja huominen kotona vielä altistetaan, mutta vielä ei oo onneks oireita tullu :)

Tänään käytiin nevuolassa. Painoa oli 5330g ja 63cm. Siro neiti ja altistuksen jälkeen saadaan aloittaa kiinteet ja lääkäri sano, että sitten painokin saattaa nousta vähän paremmin :) Muuten virkeä tyttö ja ei mitään moitittavaa.

Täällä ollu hyviä kelejä ja ollaan oltu paljon pihalla :) Onneks ei oo enää ihan niin kuuma mitä muutama viikko sitten :D

Pippuri ja papu 4kk! Mihin tää aika menee :eek:
 
Moikka! :) meilläkin oli neidillä tänään 4kk neuvola :) ja tänään tuli 4kk ikääkin, Niinpä Pippuri, mihin tää aika menee? ! :O
Neiti painaa ny 6405 g ja pituus 63,4:)
Eli painoa tullu 600 g lisää kuukaudessa ja pituutta 2 cm ♡

Sanoi terkkari ja lääkäri, tässä siis mukana oli myös lääkärin tarkastus, että hyvin on pelkällä äidinmaidollakin kasvanut, eli kiinteällä ruualla ei oo niin kiire, mutta pikkuhiljaa voi alkaa pikku maisteluita tekemään:) vielä ei ole aloitettu, kattoo nyt että jossain vaiheessa sit :)

Sanoivat että ihana ja jäntevä tyttö, kuin onkin♡
Me oltiin molemmat vanhemmat nyt siellä. Meillä mies on päässy melkein kaikkiin neuvolakäynteihib, 1 kerta vain on jääny välistä♡

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :)
Anscu ja Pikkuinen 4kk:)
 
Mä tein porkkanasta ja rintamaidosta sosetta, lusikan ottaa jo suuhun mutta soseen kyllä sylki pois hetken suussa pyöriteltyään. Silti tuli hirveä vesiripuli, vaikka teelusikallisesta tuskin meni alas mitään. Taidan vielä siirtää maistelua kuitenkin parilla viikolla eteenpäin. :unsure:

Oma aika, mitä se on. Jos mies on vauvan kanssa niin minä puran tavaroita/siivoan/kokkaan, ja päinvastoin. Saas nähdä saadaanko tää edes asumiskuntoon ennen reissua, viikko lähtöön.

Typy on oppinut kiljumaan ja omaa tahtoa löytyy. Huonosti kun nukkuu päivisin, on paljon kitinää ja välillä mikään ei kelpaa. Kiva mannerten välinen lento tiedossa.. ugh. :censored: Aina kun nukkuu hyvät päikkärit on yhtä hymyä ja niin kiltti ja ihana, vaan kun ei useinkaan nuku hyvin.. viimeksi menl viikko muutosta ennen kuin alkoi rauhoittua. :confused:

On myös muuten alkanut tiedostaa ympäristöä! Ei nyt vielä ihan vierasta mutta säikkyy joitakin vieraita ihmisiä, ääniä, äkillisiä ääniä jne. Tutuille hymyilee ja selvästi tunnistaa meidän lisäksi mun vanhemmat ja sisaren. Kerran alkoi vieraan nähdessään itkeä, imuri pelotti ennen myös (vauvana siis ei mutta >3kk iästä) mutta nyt muuton myötä siitä on päästy :ROFLMAO:

Perjantaina 4kk neuvola uudessa neuvolassa. Saas nähdä miten tullaan toimeen uuden terkkarin kanssa.

Niin ja meillä Cuplaton on kyllä auttanut ja aina nopeasti. Ja mun syömät mausteiset ruoat, just esim pihvi, aiheuttaa selvästi mahavaivoja vauvalle (kuten myös pavut ja tuore leipä.. onneksi ei sentään suklaa :unsure:)
 
Huaah, mä olen ihan poikki Kolme yötä hypitty ylhäällä puolentoista, parin tunnin välein kuumetta mitaten ja lääkettä antaen, ja kun päikkäreihin ei isompien lasten vuoksi ole mitään mahkuja, niin alkaa silmät tuntua aika hiekkaisilta -voimia vaan teille, joilla normaalistikin huonosti nukkuvat vauvat, mä olin jo unohtanut esikon ja kakkosen jälkeen, miltä hirveä väsymys tuntuu.

Mitään syytä kuumeeseen ei ole vieläkään löytynyt, vaikka päivystyksessäkin jo käytiin, kun kuume vaan nousi. Ei uskoisi, mutta nyt ihan innolla odotan, että se ihottuma nousisi niin tietäisi tään olevan vauvarokkoa

Mä aloitan kiinteiden maistelut varmaan bataatilla ja maissilla parin kuukauden päästä. Molemmat on tietty vähän makeita, mut peruna maistuu ihan karmealta ja aiheuttaa vatsavaivaa, niin noi on ne helpoimmat -ja yhdestä bataatista saa hirmusatsin sosetta. Maissia ei jaksa itse alkaa tekemään kun ne kuoret pitäis siivilöidä.

Mut nyt taas kotitöiden kimppuun, ne ei lopu ikinä..
 
Ollakovai: Paranemisia pikkuiselle! :)

Onko muilla tullut ummetusta kiinteiden aloituksen jälkeen? Meillä vaatii aika ison satsin luumua päivittäin että maha toimii.. sen verran reilusti jo menee muutakin ruokaa, että selkeesti hidastaa mahan toimintaa..

Huomenna 4kk lääkärineuvola.
 
Ollakovai : Tsemppiä sinne ja toivottavasti pikkuinen paranee pian. Meillä nuorempi tyttö sairasti vauvarokon tosi rajuna jo alle 3kk iässä. Oli muutaman yön lastenosastollakin. Siis kuume oli lähelle 40 koko ajan ja oli hyvin veltto ja kipeän oloinen. Aluksi epäilivät jopa aivokalvontulehdusta. Näppylät oli sitten vain pienen hetken ja tauti oli ohi.

KIINTEISTÄ: Meillä Niilo on mahottoman hyvä syömään. Vain parsakaali on ollut yöks, kaikki muu menee. Selkeesti tykkää kasvissoseista ja miedoista hedelmistä. Mangoa on saanut nyt useaan otteeseen, mutta aina se eka lusikallinen vähän puistattaa. Sen sijaan päärynä, mustikka ja persikka on herkkua. Niilolla vatsa on toiminut päin vastoin huomattavasti paremmin kiinteiden lisäännyttyä. Kakkaa yleensä aina heti aamulla ja toisen kerran iltapäivällä / alkuillasta. Kakka tulee yhdellä pienellä ähkäisyllä ja on sellaista normaalia vauvan kakkaa. Ei kovaa, eikä liian löysää. Niilo on nyt saanut päivässä kaksi soseateriaa, mutta siirrytään varmaan lähipäivinä kolmeen. Puuroja ei olla vielä maisteltu, loppukuusta sitten. Maidon määrä on kiinteiden myötä vähentynyt 1,2 litrasta n. 8-9 desiin. Kiinteitä menee 1-1,5 prk /päivä. Annan kerralla niin paljon kuin syö. Esim. eilen vetäisi porkkana-perunasosetta lähes koko purkin. Minä aloitin kiinteät porkkanalla ja maissilla. Niitä söi aika kauan ja sitten on otettu nopeaan tahtiin vaikka mitä uusia makuja mukaan. Mistään ei ole tullut maha / ihovaivoja.

Onko muuten muut huomanneet, että kaupan marjasoseille on tapahtunut jotain?? Siis kun isommat lapset olivat vauvoja, niin metsämarjasoseessa oli vain mustikkaa ja puolukkaa ja kuningatarsose oli mustikkaa ja vadelmaa. Nythän nuissa on marjaa vain ripaus ja ovat suurimmaksi osaksi päärynää tai omenaa :(

Käytiin tänään neuvolalääkärillä. Mulle tehtiin lähete sterilisaatioon ja Niilon poskea näytin lääkärille. On kuulemma märkärupea (serkulta taisi tarttua) ja saatiin siihen antibioottivoide. Ensviikolla on sitten Lastenklinikalla taas sydäntutkimukset.

Niilo on jättänyt nyt neljännet päiväunet pois ja on aika tarkasti tällaisessa rytmissä:
Klo 7 aikoihin herää
Aamu-unet klo 8-9.15/9.30
Pikku-unet klo 11.30-12(.30)
Päiväunet klo 14.30-17.30 (välillä 18 asti tai jopa vähän yli)
Yöunille klo 21.45-22.
Yöllä pääsääntöisesti herää 4-5 välillä syömään ja jatkaa siitä unia. Olen nyt pikkuhiljaa vähentänyt tuon aamuyön syötön maitomäärää, viime yönä annoin enää 90ml, tutti suuhun ja uni jatkui sinne seiskaan. Kunhan muutaman viikon päästä saadaan kuvioon iltapuuro, niin uskoisin tuon ainoan yöheräämisen jäävän pois.

Huhtihapsukkainen ja Niilo 4,5kk
 
On muuten tosi paljon eroa muutenkin noissa kaupan soseissa eri valmistajilla. Meillä täällä laiska mutsi tunnustaa että kaupan soseilla mennään, ja tullaan menemäänkin. MUTTA kannataa oikeesti katsoa että mitä ne sisältää, esim. piltin hedelmäsoseet sisältää tosi monet SOKERIA..nou nou, ei todella syödä niitä. Bona on halvinta,mutta niissä on monissa paljon vettä..!

Meilläkin tipahtanut tässä hiljattain neljännet päiväunet pois. Ja valveillaoloaika päiväunien välissä lisääntynyt. Oon huomannut että sitä helposti tälleen vähän isomman vauvan pikku kitinän tulkitsee väsymykseksi, ja laittaa nukkumaan ja sit vauva nukkuis vaan pikkutirsat, mutta täällä ainakin on selkeesti tylsistymistä tiedossa ja vauva kaipaa jo aika paljon virikkeitä ja vaihtelevaa toimintaa, sit kun keksii tekemistä hänen kanssaan, tai siirtää vähän eri paikkaan/eri aktiviteettien ääreen niin jaksaa olla pitkän pätkän hereillä tyytyväisenä ja sit nukkuu kans pitkät päikkärit. Meillä lempparipuuhaa nyt mahalleen lattialla autoleikit, ja ryömii pikkupätkän auton perässä jo :) ja yks huippu viihdyke on kun laittaa vessan lattialle leikkimatolle katsomaan pyörivää pyykinpesukonetta :D myös kirjoja katsellaan paljon ja laululeikkejä! Sit kun on ollu aktiviteettia niin kyllä nukuttaa!

Minä aikaistin meidän rytmiä tarkoituksella. Nyt kesällä valvottiin 21.30-22.30 ja isompi lapsi valvoi n.23 asti. Mutta nyt kun koulut kohta taas alkaa, ja isompi lapsi menee nukkumaan viimeistään klo 21, niin en halua että vauva kukkuu myöhään ylhäällä. Joudun kuitenkin heräämään aamulla 7 laittamaan isompaa lasta kouluun, joten ei haittaa vaikka vauvakin herää siihen aikaan jo. Nyt on vauveli siis mennyt iltaisin nukkumaan noin 21, ja aamulla herätty 7-7.30. Yks aamu heräsi jo 6, mutta onneksi ei tainnut tavaksi ottaa :D
 
Meillä myös kerran viikossa kakkaava vauva muuttui joka päivä kakkaavaksi kiinteiden aloituksen myötä. Nyt 4 kiinteää päivässä eli 2 riisipuuroa yks kasvis ja yks liha. Liha aloitettiin 2 päivää sitten Mennään siis koko ajan kuukausi ennen suosituksia tämän kanssa. No meillä ei ole koskaan ollut kenelläkään mitään allergioita eikä näytä Santullakaan olevan.
Puuhaa saisi olla kyllä kovasti keksimässä koko ajan, onneksi paikanvaihto joskus riittää mutta meillä edelleen noin puolitoista tuntia max jaksaa olla hereillä.
 
Ihanaa lukea kaikkien kuulumisia :)

Teettekö te muuten lihasoseet itse vai ostatteko kaupasta? :)

Mä ostin eilen valmiiksi porkkasoseen ja maissisoseen. Hirmu vaikeeta oli löytää vaan yhden makuista sosetta. Ens viikolla saadaan varovasti ruveta maistelemaan.

Mulla jäi tiistain lääkäristä vähän paha maku sentakia, kun saatiin vähän noottia tuosta painon noususta, kun ei oo tullu tarpeeksi. Kaikkeni teen ja syötän vauvaa oikeesti tosi paljon, mutta silti se paino ei nouse tarpeeksi. Sanoin lääkärille, että oon itsekkin ollut hoikka vauvana, että varmaan siitä johtuu, että vauva varmaan saanut multa tuon hoikkuuden niin lääkäri totesi vaan "jaa". Neuvolahoitajalle kun sanoin saman, niin se oli ihan ymmärtäväinen ja sanoin, että kaikki vauvat ei kasva samallalailla.

Minä huomasin, että vauva nukkuu parhaiten ja pisimmät päikkärit vaunukopassa :D Laitoin vauvan vaunukoppaan ja vähän heiluttelin sitä. Nukahti siihen ja nukku 3h, näin on käynyt nyt parina päivänä :D

Täällä sataa vettä ja on tosi masentava keli. No onneks pääsee tänään vähän shoppailee kaverin kanssa :)
 
pippuri Joo purkkiruoissa bonalla on pelkkää maissiä, semperillä pelkkää porkkanaa. Ja sit seuraava etappi siitä on hyvä vaihtoehto bonan kasvissose, mikä sisältää porkkanaa,perunaa ja maissia :)

Kyl meilläkin onneks masu toimii sen pari kertaa päivässä, mut pari kertaa oon kokeillu etten anna luumua koko päivänä,niin seuraavana aamuna tulee pelkkiä papanoita hirveen ähellyksen kanssa. Meillä tää on kyllä niin hyvä syömään että oon ihan reilulla kädellä nyt ruokaa lapannut naamaan :D eilenkin aamulla söi riisipuuroa luumulla 0,5dl, sit päivällä kukkakaalisosetta 0,5 purkkia, välipalalla luumua 0,5 purkkia, iltaruoka bonan kasvissosetta 0,5 purkkia ja vähän luumua jälkkäriks. Ennen nukkumaanmenoa vielä maissivelliä 2dl. Siihen lisäks 6dl korviketta vielä unimaitoina päiväunille mennessä, niin johan oli tyytyväistä poikaa ja nukkui yön heräämättä 10h :)

Meillä valvotaan päiväunien välissä n.2,5h nykyisin :)
 
Viimeksi muokattu:
Pippuri123 meillekkään ei tullut maitoaltistuksesta esikoiselle oksentamista tai ihottumaa mutta allergia diagnosoitiin huutamisen ja selvästi turvonneen mahan takia. Tämä erittäin osaava lastensairaalan lääkäri sanoi että ruoka-aineet monesti oireilevat vain suolistossa eikä iholla. Ja niinhän se apteekin maito auttoikin huutamiseen samantie. Sitä saa apteekista myös ilman reseptiä jos haluaa kokeilla.
Lehmänmaitoa ei suositella alle 1vuotiaille mutta sitten korvikkeessa sitä juotetaan huoletta vauvoille mikä on minusta aika outoa...

4kk neuvola oli meilläkin, 7050g ja 64cm.

Kiinteitä aloiteltiin maistamaan, minä oon lukenut että aikainen maistelu ehkäisee allergioita eikä päin vastoin?? Me aloiteltiin koska pisin väli kakkaamatta oli 2viikkoa ja 2päivää. Tissivauvallahan ei ummetusta yleensä ole ja normaalia pitkät kakkausvälit mutta 2viikkoa kuulemma alkaa olemaan jo hieman liian pitkä aika. Yksi lusikallinen päivässä riitti siihen että kakka tulee nyt joka päivä. :) Poika on myös sen verran iso jo että ihan hyvä vähän maistella muutakin kun maitoa.

Meillä yöunet meni hajalle kun opittiin 3kk iässä kääntymään selältä mahalle, pyörii lattialla menemään. Vauvakeinussa ei enään niin viihy kun vetää itseään istumaan. Nyrkkejä syö ja kuolaa hirveästi. Oppi myös kiljumaan ja nauramaan ääneen.
Joinain öinä ei nuku kuin tunnin pätkissä ja neuvolalääkäri neuvoi että pitäis yöllä olla imettämättä 6h niin voisi auttaa. o_O
Katsotaan nyt mitä tehdään... enempää en jaksa kirjoittaa kun väsyttää. :D
 
Siis täh, vauvan soseissa sokeria, lisättyä? Mä olen kuvitellut, et niissä olis vaan oma sokerinsa, pitääpä olla tarkkana. Ootteko muuten huomanneet, miten eri makuisia itse tehty ja kaupan porkkanasose on? Musta muissa kasvissoseissa ei niin isoa eroa ole, mut porkkanassa ne maistuu ihan erilaisilta. Kasvissoseet mä varmaan taas paljolti teen itse, kun ovat niin helppoja, mut kanaa lukuunottamatta lihasoseet tulee kaupasta, ja hedelmät myös.

Vihdoin kuumeeton päivä:), ihottuma ei kyllä ole vielä noussut ja labratkin vielä kesken, mut ilmeisesti tää sitä rokkoa sit oli. Ja nythän se räkärumba taas pyörähtää, kun koulut alkaa, jee.

Ihanaa, nyt on opittu nukkumaan sisällä rattaissa avoimen ikkunan ääressä, tänään vetäisi varmaan 3h unoset. Ulos en tohdi viedä, tänään yritettiin kyllä aamulla vaunuilemaan kun ei enää ollut kuumetta, mut pikaisesti takaisin sisälle kun ampparit oli heti kimpussa. Mä en kestä yhtään sitä surinaa, kun pörräävät ihan naamassa ja niskassa kiinni koko ajan itsellä ja lapsilla:mad:

Panadol on muuten meillä se, joka saa suolen toimimaan. Kuumeeseen kun pitäny antaa 4krt/vrk niin kyllä on saanut vaippaa vaihtaa.

Sadeyes, mä olen kanssa ihmetellyt tuota lehmänmaitopohjaisuutta korvikkeessa, et miks sitä käytetään niissä, kun muuten ei sais antaa..ennenhän sitä tosin annettiin ihan pienillekin kun ei muuta ollut, mut oli melkoiset vaivatkin vauvoilla:(
 
Kyllä, esim. piltin "aurinkoinen","punaposki" ja "aprikoosia ja banaania" ja monet muut alkaen 4kk soseet sisältävät lisättyä sokeria. Aika uskomatonta minustakin. Tuolta pilttipiirin sivuilta voi tutkia tuoteselosteita..
 
Älytöntä että pitää laittaa lisättyä sokeria vauvan ruokaan. Miksi pitää niin pienestä opettaa siihen :( Haluavat vaan rahaa, kun kyllähän se sitten maistuu kun vauva innostuu sokerista. :mad:

Meillä ollaan nyt 4,5 kuukautta ja vielä mennään pelkällä äidinmaidolla, hyvin kasvetaan ja nukutaan edelleen huipusti! Puolentoista viikon päästä lähdetään reiluksi pariksi viikoksi ulkomaille reissuun, minkä jälkeen vois alkaa miettiä maisteluannoksia. Onko kenelläkään mitään hyvää linkkiä tai suoraa ohjetta soseiden tekoon? Sormiruokailuakin voitais kyllä kokeilla.

Täällä itketään välillä hampaita kovastikin. Neljä pilkistää jo alaetuhampaissa mutta ei oo vielä puhjenneet :eek:
 
Onneks sentään muiden valmistajien soseissa ei oo sokeria kuin pilteissä!
Meillä oli eilen muuten se 4kk neuvola, niin mitat oli 6870g ja 63,8cm. Neuvolantäti sanoi että hyvä kun ollaan jo ruvettu soseita maistelee, ja oli että lihat ja kotimaiset viljat kans kehiin sit 5kk :)
 
Tässä mietittiin pitäiskö sittenkin antaa jo ihan pikkiriikkisen porkkanaa maisteltavaksi :rolleyes: Pelkään vaan jos menee maha kipeäksi, kun nuo hampaatkin niin kiusaavat, mutta sittenhän sitä voi lykätä taas. Katsotaan, eka pitäis lusikoita hommata.
 
Meillä menee hienosti jo lihatkin. Kana, poro ja muut. Eli iltapäivän päivällinen syödään liha-ateria. Maitona edelleen pelkkä rintamaito kun ei oikein huoli pulloa. Ens viikolla on lääkäri ja neuvola mutta kävin pojan kanssa yhteispuntarilla niin 8 kiloa suurin piirtein voisi olla. Katsotaan nyt sitten mitkä on lopulliset mitat.
Tänään otettiin yhdessä viekukkain 3 tunnin päikkärit :) kyllä teki terää!!! Toivottavasti saadaan kuitenkin nyt sitten yöllä nukuttua...
2kk Espanjassa odottaa. Hieman vauvan ruuat siellä arveluttavat mutta eikös sieltä ihan samoja saa? Eikös täällä ollut joku joka siellä jo vauvan kanssa oli käynyt? Tai tietääkö joku?
 
Pähkinäpuu, kannattaa liittyä facessa Simppeli sormiruokakeittiö -ryhmään ja tsekata myös niiden nettisivut. Ai mikä taivas aukeni, en malta odottaa! Meillä reissu 4 päivän päästä ja sieltä kun tullaan niin aloitetaan tosissaan maistelu, mutta sielläkin varmaan tuoretta hedelmää ym maistellaan vähän. Nythän me on annettu jo lautaselta vähän huulille vihannesta ja marjaa, kovasti olisi jo maisteluhalut päällä mutta lusikalla annetun porkkanasoseen puljaa vielä pois. Me ollaan annettu tavallisella metallisella teelusikalla vitamiinitkin, reunat on pyörät eikä ongelmaa. Hankin sit vauvalusikoita jos tarvii kun itse alkaa lusikkaa käyttämään.

Eilen 4kk neuvola, 6030g&63,7cm&41,2cm. Hoikka tyttö mutta riittävästi kasvaa! Uusi terkkari oli ihana, tultiin juttuun edellistä paremmin. Samoilla linjoilla oli meidän kanssa näistä maisteluasioista, tosin suositteli että joka aterialla annettaisiin jo vähän maistella nyt kun kerran kiinnostusta osoittaa ja ihan omiin sormiin makupaloja, soserumbaan lähtemisellä ei hänen mielestään ollut hoppu. Nyt ei saatu mitään rokotteita. Ja oli sitä mieltä että meidän porkkanakokeilu ja ripuli voi olla sattumaa, kun ei vaipassa näkynyt porkkanaa.

Täällä taas viikko muutosta ja vauva alkaa asettua. Sen verran sillä näköjään kestää Tässä vaiheessa, sama oli viimeksi. Saa nähdä kun matka kestää 2,5 viikkoa, vauvaraukka (ja minä raukka!). Vieläköhän mieltää tämän kodiksi kun tullaan takaisin, vai taasko alkaa laskenta alusta.. :cautious:o_O
 
Nyt on kuume selätetty, mutta mitään ihottumaa ei ole näkynyt. Uskon kuitenkin, että oli vauvarokkoa, kun kuume kesti korkeana just sen kolme päivää ja kaikki labratkin oli puhtaita.

Pähkinäpuu, mä olen vaan keittänyt kasvikset ihan pehmeiksi, ottanut keitinveden talteen, vetänyt blenderillä soseeksi, lisännyt keitinvettä ja vähän taas blenderillä pyöräyttänyt, et neste sekoittuu soseeseen ja tulee riittävän löysää. Bataatti soseutuu esim. tosi hyvin, mut porkkanoita saa keittää ikuisuuden, ennen kuin soseutuvat. Ja parsakaalia kun lisää, niin sose muuttuu aika karmeen väriseks:D Kanankin olen keittänyt ihan pehmeäksi ja laittanut blenderiin eli olen soseuttanut kanan ja kasvikset erikseen, ja varmaan teen nytkin niin, kun maistelut joskus syksyllä aloitetaan.

Mulla on sellainen mielikuva, et jenkeissä lisäsivät jossain jopa juomaveteenkin vähän sokeria et saisivat ihmiset sitä juomaan -ja sit siellä ihmetellään, kun yli puolet kansasta on ylipainoisia :LOL: on kyllä edesvastuutonta laittaa sokeria vauvanruokiin, ihmisellä on muutenkin ihan luontainen taipumus tykätä makeasta niin tarviisko tuota nyt jo vauvana vahvistaa.

Nöösikkä, 2kk Espanjassa, kuulostaa ihanalta. Oletteko vuokranneet sieltä jonkun huoneiston vai miten majoitutte? Ihana olis itsekin päästä jonnekin Eurooppaan vähän pidemmäksi aikaa, tai vaikka Moskovaan, oikein kunnon suurkaupunkiin:)
 

Yhteistyössä