Huhtikuun hurmurit 2016

Täällä tyyppi söi eilen ensimmäistä kertaa 4 soseateriaa päivän aikana. Illalla sitten taas se perinteinen hermojen menetys ni se ateria jäi syömäti. :confused: Ollaan menty niin et ensin maitoa ja siitä 30min päästä soseateria. Vaihdetaan sit joskus toisinpäin :ROFLMAO:
Mä toivon, et loppuis toi aamuyön häsellys, alkaa verottaa aika paljon. Eka unipätkä on noin 3h ja sen jälkeen saattaa tunnin välein olla hereillä. Ja nyt tässä väsymyssuossa oon tehny sen virheen et oon vaan antanut tissiä et saisin nukkua edes vähän..
Viime to & pe vauva nukkui päiväunia koko päivän aikan 1,5h. Sit vielä viikonloppuna yöheräilyjä 8krt yössä ni voin kertoa et alkaa voimat loppuu. Nytkun en saa nukahdettua päivälläkään,kun koko ajan vaan "kohta se kuitenkin herää" ja niinhän se tekee. Max tunnin nukkuu.. :eek: Voi että,mä niin toivoin et tän vauvan kanssa ei tarvis valvoa yöllä ja päivällä..

En oo saanu ees pumpattua maitoa kun ei vaan enää heru pumpulle.. yhtään. Varmaan tää väsymys/stressi tekee osansa. Et turha haaveilla vauvan viemistä mummolaan pariksi tunniksi et saatais parisuhdeaikaa. Ellei sitten anna korviketta,mikä tuntuu hölmöltä ku tähänkin asti tissimaito riittänyt.. Ei pitäis varmaan ottaa paineita asiasta. :rolleyes:
 
Kapusha: Heeei, ei pidä tehdä asioista liian vaikeeta. Tottakai annat vauvalle korviketta jos sitä huolii juomaan, että saatte parisuhdeaikaa.. !! :)

Meilläkin ollut vähän levottomia öitä. Tyyppi kun ryömii jo nykyisin sellaista vauhtia,että menee huoneesta toiseen, asunnon päästä päähän. Ja vauhti on jo melkoinen. Niin yölläkin unissaan ja puoliks hereillä pitää ottaa spurtit. Viime yönä oisko ollu 7 kertaa. Ei itke eikä mitään, mutta ite en saa nukuttua kun pikkukamu tohottaa sängyssään,välillä oon ottanu viereen ja pitänyt kiinni että rauhoittus nukkumaan. Mies ehdotti että minä voisin alkaa nukkua välillä olohuoneessa, se ite kun ei herää noihin tohinoihin, ja ei noihin tarttekaan reagoida mitenkään, mut mulla menee turhaan yöt valvoessa siis, kun olen niin herkkäuninen. Toi olohuoneessa nukkuminen on hyvä idea. Meillä kun ei ole vauvalle omaa makuuhuonetta.

Muuten meillä asiat ennallaan, kiinteitä menee hyvin. Lihoista broileri sopii masulle, ja nyt varovasti possua myös maisteltu.
 
Täällä on menny vähän ns. pelleilyks toi nukkumaan meno :D Ollaan ihan perus 19.30 laitettu neiti ilta unille ja nukkuukin ehkä siinä 10-15min, kunnes herää ja alkaa kauhee kääntyily ja pyöriminen. Joo on se ekana ihan hauskaa, mutta kun sitä on kulunut semmonen 30-40min niin sitten se ei oo enää hauskaa, kun pitää olla koko ajan kääntämässä takasin selälleen ja muutenkin yrittää rauhotella nukkumaan:D Kyllä onneks tyttö viimestään 21 rauhottuu nukkumaan.
 
voi räkä, kirjaimellisesti, nyt sai vauvakin räkätaudin:( yöt olleet muutenkin nyt risaisia niin tästähän se varmaan vaan paranee..

nukkumaan meno alkanut täälläkin iltaisin tökkiä, typy ei millääm meinaa rauhoittua, edes viereen. hirveä huitominen, kääntyily ja mönkiminen päällä kun yritän saada rauhoittumaan.

kovasti täälläkin mielitään liikkeelle, ja ilman vaippaa kun on, niin vetään kiireesti jalat koukkuun vatsan alle ja sitten potkaisee itsensä eteenpäin. viltillään ei pysy enää millään, vaan heti kierii ja mönkii matolle -onneksi ei ole lemmikkejä, niin on puhtaat lattiat kun toinen suullaan niillä könyää.

meillä typy juo pullosta mun maitoa ihan hyvin mut armon neiti on tarkka eikä kelpuuta korviketta, katsoo vaan kysyvästi,et sori vaan, mitä yrität mulle tuputtaa. ja pumppaamiseen kun ei aika millään riitä, niin ollaan sit yhdessä 24/7. no, tää vauva-aika on niin lyhyt, et ei mua oikeesti haittaa. kohta aloitetaan soseetkin, niin mä en ole enää ainoa ravinnonlähde:LOL:

katjuska, mä olen kanssa niin herkkäuninen, et herään joka inahdukseen, mies taas ei herää, vaikka tavarajuna puskis korvan vierestä, joten arvata saattaa, kuka meillä aina hoitaa yöheräilyt lasten kanssa, tietysti se, joka herää

nyt ollaan nautittu ihanan viileistä syyskeleistä ja tehty piiitkiä lenkkejä, kun kohta varmaan tulee iki-ihanat räntäsateet, niin loppuu sekin riemu, vaikka kyllä mä kehnollakin ilmalla lenkkeilen, siitä ei vaan niin nauti
 
Täällä on aloitettu kova koulu vauvalle: Tissille ei nukahdeta, ei päivällä eikä illalla (öisin ei edes herää kun syö niin sitä en oo laskenut). Välillä korvikkeeksi kelpaa tutti, välillä itkee itsensä uneen sylissä tai olkapäällä. Joskus mies saa nukutettua, mutta enimmäkseen se olen minä. Iltaisin ei rauhoitu miehelle. Koville ottaa kun on kovapäinen lapsi. Mitähän joku huudstusunikoulu olisi kun Tällainen "lempeä"kin on sitä että istun huutava vauva sylissä kunnes se nukahtaa. Sänkyyn ei suostu nukahtamaan yksin lainkaan.
Vaunuihin nukahtaa kuitenkin ongelmitta nykyään joten mä oon paljon liikenteessä nykyään :ROFLMAO: ekat päikyt nukkuu melkein aina vaunuissa. Paitsi nyt oon siirtänyt sen rattaisiin kun vaunuissa kurottelee koko ajan päätä! Rattaissa selkänoja korkeammalla, katselee kunnes nukahtaa ja lasken sit makuulle. (y)
Täällä tarvitaan ehdottomasti kolmet unet päivässä tai on väsynyt ja kiukkuinen lapsi tiedossa. Nykyään kun nimittäin herää 7-8 maissa! Joskus päiväunet on sen yhden syklin eli 30-40 min, vaunuissa usein yhdet unet on pidemmät 1-2h.
Jetlag ja ripuli on ohi. Maitohappobakteerit ja banaani auttoi lopulta, ja aika. Nyt on syöttötuolikin, omin sormin syö vihanneksia ja hedelmää, mutta antaa myös syöttää soseita (lähinnä hedelmää ja puuroa purkista). Tuoreita hedelmiä soseutan tissimaidon kanssa, kelpaa omat ja kaupan, mut puuro kelpaa toistaiseksi vain kaupan purkista - eipä haittaa, helpompi mulle. :D

Mekin ollaan yhdessä 24/7. Alkuun heruin pumpulle ja pakkanen oli maitoa täynnä, no ne on menneet "vanhaksi" eli yli 3kk vanhaa ja nykyisin ei irtoa kuin käsin lypsäen, ja se taas on niiiiin hidasta.. ja kun tuo söisi koko ajan. Nokkamukin ostin (Jep, huono äiti ilmoittautuu) ja siitä oppi heti juomaan, juo mun lypsyjä ja myös kaupan velli kelpasi, kunnes huomasin että siinä on maitoa ja kermaa.. eli nounou. :unsure: pitäisi ehkä kokeilla kelpaisiko siitä nokkiksesta korvike. Pullollehan tuo ei koskaan oppinut. Niin ja kiinteitä ei mene vielä niin paljon että sillä eläisi eikä selvästi miellä niitä ruoaksi vaan maisteluksi, mikä toki onkin ok tuossa iässä vielä.

Viime viikolla 5kk neuvolassa 6,6kg & 65cm, päätä en muista. Pyörii ympäri mahallaan, satunnaisesti kääntyy ympäri ja osaa peruuttaa muttei ryömiä eteenpäin :D:love: istuu lyhyitä aikoja itse ilman tukea ja esim syöttiksessä hienosti. Kaiken vie suuhun. Hampaita kaksi alhaalla!
 
Irith: pakko kysyä tuosta kun sanoit että vellissä ollut maitoa ja kermaa, mut aattelit korviketta kokeilla...aattelitko että maidossa (korvike) ei ois maitoa? On kuule kermaakin korvikkeessa ja tietenkin sitä maitoa ;) noi kaupan vellithän on tosiaan korvikepohjaan tehtyjä ja samaa tavaraa kuin korvike noin 90-95% ja sit siinä on hippunen kiinteetä seassa. Mut mitä pahaa siinä sit on että sisältää sitä maitoa ja kermaa?
 
Paranemisia kaikille flunnsasille <3 :)

Meillä on EHKÄ jostain soseesta puhennu allergia..:unsure: Syötin toissa päivänä porkkanasosetta (mitä on syöty ennenkin) ja suun ympärille ilmesty sitten semmosia punasia pisteitä ja eilen oli tosi kiukkunen vauva :( No tänään aamulla ne pisteet on jo haaleemmat...Mitä teen? Pidänkö nyt muutaman päivän taukoo soseista...? Oon ihan neuvoton:ROFLMAO: Ja voiko allergia puhjeta vasta nyt, vaikka on saanut porkkanasosetta aikasemmin ja soseita missä on porkkanaa:D Kiva, kun melkein kaikissa kaupan soseissa on porkkanaa...(n)

Meillä on tiistaina VIHDOIN 5kk neuvola :LOL: sen piti olla jo muutama viikko sitten, mutta peruuntu ja vasta tän kuun lopussa oli vapaita aikoja.:LOL:
 
Irith; Teillä kuulostaa olevan vähän samanlainen vauva kun meillä :LOL: Oon ihmetelly et miten voi noin pieni vauva olla tässä nukkumisasiassa niin kovapäinen? Taistelee unta vastaan (tosin vähemmän kun veljensä aikoinaan) ja karjuu pää aivan märkänä hiestä,kunnes se uni vihdoin voittaa. Ja vaatii käsivoimia kun toi kirppana pistää itteään kaarelle ja karjuu. :mad: Meillähän siis mennään päivällä itkun kanssa nukkumaan ja herätään itkun kanssa, syytä en vielä oo keksinyt... o_O
Nyt on ensimmäistä kertaa vaunuissa ulkona nukkumassa, pakko on testata nukkuisiko paremmin siellä. Meillä vaan on vähän ollu se meininki et jos päivällä nukuttaa hyvin niin yöllä sit kukutaan. Koirat on kerrankin poissa kotoa päivällä niin eivät hauku pihalla!:D Toi vaan haastetta toi +14 astetta, kun ei tiedä mitä tolle kuumakallelle pistäis päälle vaunuihin. Meni nyt sit semmonen veluuripuku päällänsä makuupussiin jonka vetskari tosin on auki. Tumput ja trikoopipon laitoin. Saa nähdä (n)

Meillä kyllä tyyppi ei kauheasti noista soseista välitä.. Ne on hänelle vaan semmoista "pakollista pahaa" et kauhean kiinnostunut ei ole. Tai sit mä en osaa ajoittaa sitä oikein. Meillä kun ei mitään päivärytmiä pääse kehittymään, kun unet on ihan :poop: ja sen ympärille pitäis jotain päivärytmiä tehdä. Aamupalasosetta syödään samaan aikaan, mut nytkin sitten poika meni maidon jälkeen unille et se lounas jäi nyt syömättä ennen unia :eek: Onneksi tässä on vielä reilusti aikaa ennenkun tarvii ruveta huolestumaan noista syömismääristä. Pitäis sitä sormiruokailua kokeilla kun tuntuu noi kädet olevan koko ajan suussa muutenkin.
Pulloa ei poika minulta huoli ollenkaan, onneksi mummolta ja iskältä kelpaa. Mä jos oon yrittänyt joskus kylässä tarjota pullosta niin on kattonut mua että "anna sitä tissiä vaan, mä en tähän lankaan mee" :ROFLMAO:

Viime yönä taas 2:30 syötön jälkeen hänen korkeutensa halusi valvoa 3:45 asti... Vaihdettiin sitten vaippa,kun tuntuu aamuyöllä se märkä vaippa häiritsevän. Samoin ilmavaivat tuntuu olevan vaivana joka aamuyö, et niitä sit koitetaan pumppailla. Ja sit pirteenä 7 ylös. Voi että ois kätevää kun vauvan rytmin vois muuttaa et herättäis vasta 10 aikaan (y)
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Tuntuu, että nämä päivät menee aivan hujauksessa. Meillä pikkumies täytti tänään jo 6kk! Neuvola on vasta ensiviikolla.

Meillä arki sujuu samalla tutulla rytmillä. Kolmet päiväunet nukkuu edelleen, kahdet lyhyet ja yhdet pitkät 2-3 t päikkärit.
Ruoka maistuu hyvin, viisi kiinteää ateriaa menee ja maidot päälle. Eilen tein viimeisen vauvapuuron Muksun jauheesta ja tänään siirryttiin sitten ihan oikeaan puuroon. Kaurapuuro maistuu ehdottomasti parhaiten. Liha- ja kasvissoseet ostan valmiina. Välipalana menee vaihtelevasti joko Muksun soseita tai sitten annan banaania, omppua, kurkkua, porkkanaa ym käteen mutustettavaksi. Tykkää hirveesti hinkata ikenellä kylmää porkkanaa :D Banaania ja kurkkua saa ihan syödäkseen asti.

Eilen tuli eka hammas, tosin ei ihan perinteisesti. Katseli lattialla lelujaan ja aloin ihmetellä, kun suusta valui verta. Tarkempi tarkastelu paljasti, että oli lelulla naarmassu ikenen auki. Siitä kohtaa nyt sitten pistää pikkuisen hampaan nurkkaa esiin. On "alakakkonen" eli ei varmaan olisi vielä puhjennut ilman tuota tapaturmaa.

Yöt meillä vaihtelee nyt aivan laidasta toiseen. Kolme yötä sitten nukkui pihahtamatta klo 20.45-6.50. Toissayönä heräsi jotain 10-15 kertaa kinisemään, rauhottui tutin saatuaan ja taas kohta kuului kätinää. Viimeyönä nukkui rauhattomasti 2 asti, kunnes hain 80ml maitoa ja sitten nukkui kuin tukki aamu kahdeksaan. Olen nyt yrittänyt tuota yömaitoa välttää viimeiseen asti, koska syö tosiaan niin hyvin päivän aikana, ettei tavallaan kyllä tarvisi ruokaa enää yöllä. Mutta huudattamaan en ala, eli jos tulee ihan kunnon itku, niin mielummin pullo kuin se.

Niilo ei vielä ryömi, eikä oikeastaan pyörikään. Mahalleen menee, pyörii napansa ympäri ja lykkii itseään liukkaalla laminaatilla taaksepäin. Mutta vain harvoin kierähtää siitä selälleen (jotenkin tuntuu, että menee vahingossa, eli tekniikka hukassa) ja eteenpäin menosta ei ole vielä hajuakaan. Eipä tuolla todella kiirettä vielä ole.

Mulla töihinlähtö lähenee, kävin jo työvuorot hakemassa marraskuulle. Hyvin iltavoittoista näkyi olevan vuorot ekan kuukauden ajan ja se sopii mulle hyvin. Tykkään itse eniten just iltavuoroista ja Niilokin on aamuihminen, niin saadaan viettää aamuisin laatuaikaa ja aamu-uninen isukki nukkua rauhassa pidempään :)
Vietiin myös päivähoitohakemus 3.4. alkaen. Laskin, että meille riittää 10-13 pvää/kk ja sen siis ruksin hakemukseen. Ihan kamalaa ajatella koko hoitoasiaa vielä, mutta eipä se auta.

Vaatetuksesta oli jotain juttua myös. Meillä Niilolla on näillä keleillä ollut vaunuissa pitkähihainen body, sukkahousut, potkuhousut ja vuorellinen collegehuppari. Sitten aika ohut pipo, tumput ja vaunuihin fleecepeiton alle. On tuntunut sopivalta varustukselta meidän tyypille. Lämpimänä, muttei hikisenä on aina herännyt. Välillä Niilo on minun mukana katsomassa isompien sisarusten jalkapallotreenejä tai pelejä illalla ja silloin on sisävaatteiden päällä vanuhaalari, paksumpi lakki ja villasukat + kunnon tumput. Illalla on jo niin paljon viileämpää ja on usein minun sylissä eli ei niin suojassa kuin vaunuissa.

Tämmöistä meille. Syyslomalle lähdetään taas pohjoiseen, autossa matkustamista siis luvassa.

Huhtihapsukkainen + Niilo 6kk
 
Katjuska: totta näköjään tuokin. Mietinkin että miksi noihin saa laittaa maitoa :ROFLMAO: en oo hirveän hyvin perehtynyt noihin velleihin kun meillä pääasiassa sormiruokaillaan. Enpä taida korvikettakaan alkaa urakalla juottaa, sen verran kokeilin että kelpaa. Me ollaan lähdössä muutaman viikon päästä istumaan iltaa ja mun äiti tulee hoitamaan tyttöä, nyt kun on olemassa vaihtoehtoinen tapa ruokkia sitä. Viimein!

Kapusha: meillä jos nukahtaa itkien, herää itkien ja jos nukahtaa hiljaa niin herää hymyillen. Mut unta vastaan taistelu on kyllä selvästi lisääntynyt. Mikä siinäkin on kun väsyttää muttei voi nukkua..:mad:

Nyt kun oli vauvavieras joka kävelee pitkin tukia, niin pari päivää on treenattu istumista, kiljumista ja kontillaan oloa - siinä heilutaan mut vielä ei pääse eteenpäin (taakse päin kyllä ryömii). Esimerkin voima on ihmeellinen! Myös ruoka uppoaa nyt paremmin.
 
Ihanalta kuulostaa teidän kaikkien vauvajutut! Täällä ei vielä mitään ihmeellistä. Kovasti opetellaan istumista, ryömitään ja pöngitään. Yöt menevät yhdellä tai kahdella herätyksellä ja syödään hyvin. Selvästi ajatus olisi jo tekemässä uusia juttuja mutta fysiikka pistää vielä vastaan.
Nokkamukista ja suoraan pullonsuusta tykkää juoda vettä. Tuttipullo ja tutti ovat edelleen nounou.
 
Hei :)

Aatella kohta siitä on 6kk, kun meidänkin vauva synty <3 aika menee ihan älyttömän nopeesti ja päivät ja viikot ja kuukaudet yms tms :D

Meilläkään ei vauva vielä kauheesti ryömi, eikä saatu neuvolasta vielä lupaa istuttamiseen, mutta kovasti kääntyilee ja mahlleen pyörii ja vähän matkaa pääsee eteenpän =D

Tänne ei kauheesti mitään uutta :) Nyt on tullut jo aika hyvä rytmikin päivään :) Tietysti vaihtelee välillä. Kiinteitä menee 4 päivässä. Kaurapuuroo ei vielä syö, kun ei tykkää :D Oon koittanut vaikka mitkä kikat, mutta ei :ROFLMAO::ROFLMAO: No pidetään pieni tauko kaurapuurosta ja kokeillaan myöhemmin uudelleen :) Muuten kaikki kiinteet maistuu.

Ihanaa viikkoa kaikille <3
 
Pippuri, istuuko sun vauva kuitenkin tuettuna sylissä välillä?
Ootko kokeillut muita puuroja? Meillä ei kaurapuuro maistu mutta yllättäen neljän viljan puuro uppoaa sekä purkista että normihiutaleista, jos sekaan laittaa sosetta. Mäkin syön nyt sit aamuisin sitä :DMannapuuro ämmään tehtynä ei myöskään maistu yhtään (onneksi, koska lypsäminen kestää niin kauan). Riisipuuroa en oo vielä kokeillut.

Meillä siis puuro syödään aamuin illoin lusikalla, muuten sormiruokaillaan (lapsi ja joskus minäkin).
 
Meillä istutaan syöttötuolissa syömisen ajan. Sitterissä jos oli niin punkee itseään ylöspäin eikä syö sitäkään vähää mitä ollessaan syöttötuolissa. Esikoinen istui myös syöttötuolissa 4,5kk, tyyny tietysti oli tukena niinkun on tälläkin pikkusella. Tosin lattialla istuu hetken ilman tukea ja paras asento hänen mielestään oliskin istumassa tai seisomassa. :LOL: Tietysti ei voi istuttaa pitkiä aikoja, mutta helpottaa kummasti syömishommia.

Täällä ei sinänsä muuta uutta,kun että vauva viihtyy lattialla pidempiä pätkiä nyt kun vihdoin tajusi että siellä voi edetä pyörien ympyrää! Ja siitä jatkuvasti kitisevästä tyypistä on tullu iloinen vesseli. Tietysti mahtuu mukaan niitä huonoja päiviä kun kaikki on :poop: hänen mielestään,mutta vähemmän kuin ennen!
Nukutaan huonosti, soseet maistuu vaihtelevalla menestyksellä. Eilen aloitettiin kokeilemaan riisipuuroa. Jätkä irvistelee lähes kaikelle soseelle ja riisipuuro oli aivan kamalaa.. Eipä siinä, en minäkään sitä valkoista liisteriä ois syöny. Vaikka laitoin sosetta sekaan niin ei o_O
2kk sisään toista kertaa ollaan koko lössi nuhassa, vauvalla tietysti kaikein pahimpana :( Kun muuten 9h yöunien aikana herätään 3krt niin nyt sitten sen satakolkytviistuhattaneljäsataakaks kertaa, liiottelematta :cautious: :whistle: Pari päivää oon ollu niin puhkipoikki väsynyt etten oo uskaltanut ees autoa ajaa, etten nukahda rattiin. Jospa se flunssa tästä helpottaisi ja puurokin alkais iltaisin maistua. Toivon salaa et puuro auttaisi sen verran että 23:30 syönti jäis pois. Jätkä käy nukkuun 21 ja jo tosiaan 23:30 ollaan syömässä... :confused:

Unet meillä on siis edelleen yhtä hakuammuntaa.. (n) Kaikki niksit oon yrittänyt. Jos jättää sänkyyn hakemaan unta itekseen voi temuta siellä vaikka tunnin eikä nukahda. Sitten onkin jo niin yliväsy et ei meinaa millään nukahtaa.. ja herää 20min päästä taas itkemään.
On nukutettu ulkona, sisällä, pimeässä, valoisassa, viileässä, lämpimässä, unipussissa, makuupussissa, unilelun kanssa jne jne. Se vaan on niin et kun kuu ja tähdet on kohdallaan niin meidän tyyppi nukkuu. :cautious: Et me jatketaan tällä nukutuslinjalla, et ensin saa vähän aikaa koittaa jos se uni tulisi mut jos menee riehumiseksi niin sitten pidän hellästi käsiä ja jalkoja paikoillaan ja siihen sit nukahtaa kun ei pidä itseään hereillä sohimalla.. :eek:
 
Täällä huomenna 6kk täynnä. Lopetellaan pikku hiljaa imetystä... Päivisin ei enää syödä tissiä mutta yöllä jos herää niin sit. Kovasti ei ole maidon perään meidän jäbä - ei tissillä eikä pullolla. Lisään aamu- ja iltapuuron desin maitoa jotta saadaan vähintään se 5 desiä päivässä. Vettä menee nokkamukista. Itse ei vielä istu mutta turvakaukalossa istuu jo nojaamatta eli sillain pönkeämisasennossa :D ryömii ja alkaa nousta käsivarsien varaan vatsalla ollessaan.
Jokeltamiseen tulleet konsonantit mukaan.
Pituudesta ja painosta ei mitään hajua mutta eiköhän tuo vielä reippaasti kasva :ROFLMAO:
Neuvolaan mennään sit marraskuussa kun täältä reissusta kotiudutaan.
 
Meilläkin neiti,jos sitterissä istuu niin punkee koko ajan ihteensä ylöspäin :D Tänne ei oikein mitään uuttaa :D Kovasti lattialla pyöritään ja hyöritään ja kiinteitä menee enemmän ja yöt nukutaan :)

Mulla ois kauhee vauvakuume, kun niin moni saa tai on saanut vauvoja tässä :D Mutta ei ihan vielä uutta vauvaa.

Pippuri ja Pirpana 6kk:love:
 
Hei! Täällä neitokainen täytti tänään puoli vuotta! ! ♡ uskomattoman äkkiä aika menee, nyyh! Mut toki ihana nähdä, että neiti hyvin kasvaa♡

Kakkukahviteltiin mun vanhempien, siskon ja parin kaverin ja serkun plus heidän lasten kanssa. Oli ihanat kemut♡ kakun tein itse ja kyllä huomaa, että hyvä alkaa pikkuhiljaa kakkujen tekoakin kunnolla harjoittelemaan ;) no miehelle oon aiemmin tehny, mutta mikään kakun tekijä en oo, moni kyllä kehui hyvänmakuiseksi, :) mutta kyllä mun täytyis oppia kakun koristelu ha kuorrutuksen teko! :D no makuhan se tärkein :) ja oli kyllä ihanaa juhlistella neitokaista♡♡♡

Täällä on koko ajan entistä vilkkaampaa meno, jalat ja kädet heiluu! :D ja istumaan koko ajan yrittää :D
Aamu ja iltapuurot hedelmäsoseella menee ha lounaaksi kasvissose ja hedelmäsosetta jälkkäriksi.
Vielä en oo lihoja aloittanu, mut varmaan ens viikolla sit. . Ja tissiä syö

Eipä tässä muuta, ens pe sit 6kk neuvola :)
Mites muilla hurisee? :)
Terveisin Anscu ja Pikkuinen 6kk♡
 
Hellurei!
Meille kuuluu muuten oikein hyvää, mutta poitsu on ollut jo yli kuukauden nuhainen, välillä lähtenyt muutamaksi päiväksi nuha pois ja taas tullut takaisin. Muutamia katkonaisia öitä ollut, kun nenä ollut oikein tukossa, mutta pääsääntöisesti nukutaan edelleen hyvin yöt. Sipulisilppu sukassa on toiminut öisin :)
Tänään ostettiin syöttötuoli ja potta. Pottaan tuli heti ekat pisut. :D
Päiväunia nukutaan edelleen kolmet. Kahdet lyhyet (40-60min) ja yhdet pitkät 1,5-3h. Yöunet noin 21-6.30/7. Onneksi nyt ei sentään ihan niitä aikaisia 5.30-6 heräämisiä ole ollut.
Naudanlihaa kokeilin toistamiseen,ja sama reaktio, masu kipeä ja pierua. Eli ei syödä nautaa sitten ihan heti meillä. Kala,broileri ja possu onneksi käy, puurot menee, kasvikset ja hedelmät.
Vauveli oli viikonloppuna ekaa kertaa yötä hoidossa mummolassa, ja oli mennyt oikein hienosti, yön nukkunut heräämättä. Oli puhetta että vois nyt olla noin kerran kuussa mummolassa yötä.
Huomenna on 6kk neuvola, ja eilenhän siis tuli tuo 6kk täyteen :)
 
Täällä ylihuomenna 6kk tulee täyteen. Tänään neuvolassa 6,7kg ja kolme rokotetta kerralla. Pituuskasvu on hidastunut mutta tässä iässä normaalia imetetyillä, ei ollut terkkari huolissaan.
Viime viikolla eroahdistusta ilmassa, kaks viikkoa on heilunut kontillaan, viikon ryöminyt ja nyt kovasti joogailee siihen malliin että kohta konttaa. Istuu tukevasti ja kiipeilee meidän päällä :giggle::poop::ROFLMAO: mutta kovin on laiska kääntymään, vaikka sen osaa.

Ilman tissiä nukahtanut nyt kolmisen viikkoa eli isäkin voi nukuttaa. Mun vieressä kuitenkin ekalta syötöltä nukkuu. Karkea rytmi on päivässä, nukkuu kolmet unet vaunuissa (2x40-60 min ja hyvänä päivänä yhdet pidemmät ~1,5h), yöllä noin 21-9 usealla syönnillä, syö kiinteitä 3-4 kertaa päivässä (sormin+ lusikka), kaikki mahdolliset ruoat on jo kokeillut, viljat ja lihat myös, kala on herkkua (ja minun kun piti täysimettää 6kk, näin ne muuttuu..).

Perjantaina ekaa kertaa mun äidillä (meillä kotona) hoidossa kun lähdetään juhliin illalla miehen kanssa. Saa nähdä kuin käy kun pitäisi ilman meitä nukahtaa, epäilen ettei onnistu. Yö erossa on vielä kaukainen haave. Nokkamukista ja lasista kyllä juo jo mutta on kovasti tissityttö vielä ja pääasiassa elää vielä maidolla, kiinteät on enemmänkin maistelua ja harjoittelua.
 
Kapusha, meillä on niin sama kuvio tuon nukutuksen kanssa, ihan hirveän vaikeaa on typyn rauhoittua. Sylissäkään ei enää viihdy, kun varmaan yliväsynyt ja kun mennään sänkyyn ja yritän nukuttaa tissille, niin sohii tosiaan itsensä hereille koko ajan, eli pakko pitää vähän käsistä kiinni. Omaan sänkyynsä laitto on kardinaalivirhe, loukkaantuu sydänjuuriaan myöten eli me ei vissiin tuota pinnista tarvita ollenkaan:unsure:

soseita yritetään nyt alkaa maistella, eilen ei vielä suu auennut kun vein lusikkaa lähemmäs. korviketta juotu nyt alkutaistelun jälkeen pari kertaa, kun isovanhemmat vahtineet muutaman kerran mun luentojen ajan ja en oo aina ehtinyt pumpata tarpeeksi maitoa. hyvin pärjää mun vanhempien kanssa, mut yökyläilyt varmaan vasta joskus paljon isompana kun iltamenoja ei meillä juuri ole, ja jos mä jossain kävisin, niin autolla kuiteskin liikkuisin, kun tällä viinapäällä ei viinilasia enempää juoda, ja yhden lasin vuoksi en ala taksia maksaa:D

meillä nukutaan kahdet pitkät unet, ekat heti aamusta ja toiset iltapäivällä, ja vain vaunuissa, ei ilmeisesti osaa muuall rauhoittua.

jahans, taas meni neidiltä hermo eli mentävä on:rolleyes:
 
Hellurei!

Täällä saattaa nyt tulla vaan kunnon valitus teksti:poop:

On ollut vähän rankkaa, kun tosi hyvä ystävä joutu viime viikolla onnettomuuten ja on ollut nyt sairaalassa ja oli tosi huonossa kunnossa. Nyt voi onneks jo kuitenkin paljon paremmin <3

Sentakia oon ollut vähän ärtynyt ja väsynyt ja kiukkuillu miehelle yms:censored:

Ja yks päivä oltiin kaupungilla kaverin kanssa ja sitten ties kuinka moni mummo kyseli minkä ikänen meidän vauva on, no sanoin 6kk ja melkein KAIKKI voi kun näyttää niin pieneltä yms yms yms. JOO MINKÄ MINÄ SILLE MAHDAN ETTÄ MEIDÄN NEITI NYT SATTUU OLEMAAN SIRO RAKENTEINEN:mad::unsure:

Vauva kanssa menee hyvin. Yöt nukkuu ja 3-4 päikkärit. 2x30min ja 1-2x 1-2h. Täällä kääntyillään ja pyöritään ja hyöritään, mutta ei oikein ryömitä. Oon jo ihan huolestunut siitäkin, kun monet 6kk istuu jo ilman tukea ja ryömii, mutta ei meidän neiti:unsure: Mutta sitten yritän muistuttaa itselleni, että kaikki vauvat kehittyy omaan tahtiin!:D:D

Anteeks tämmönen valitus teksti, mutta on ollu vähän huono viikko:poop::LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille:love:
 
Pippuri: Tsemppiä! Sirot vauvat on ihania! Ei kaikkien tartte mitään pullaposkia olla :) Ja mitä tohon liikkumisee tulee,nin ei tod. tartte puol vuotiaan vielä osata ryömiä. Just tänään oltiin kerhossa missä oli useita n.6kk ikäisiä vauvoja, ja meidän poju oli ainoa joka jo ryömi. Mulla on sellainen mutu-tuntuma,että noin 7kk ikäisenä ehkä keskimäärin vauvat lähtis ryömimää, ja ei vielä silloinkaan todellakaan ole kiire. Katseltiin tuossa vauvakirjoja, niin mun esikoinen on lähtenyt 7kk iässä, samoin mies.. minä jo 3,5kk iässä, ja tää vauveli tasan 5kk. Kaverin 8kk vauva ei vielä ryömi, eivätkä neuvolassa olleet asiasta millään muotoa huolissaan. Sitä esikoisen kanssa odottaa niin innolla kaikkea uutta, mutta kaikki ajallaan :)

Meillä oli 6kk neuvolassa poju 7410g ja 66,5cm. Ei taida mikään koripalloilija tästä tulla. :D

Muuten kaikki ennallaan, yöt taas nukutaan heräämättä, paitsi yksi yö tällä viikolla heräsi klo 1 ja teki KAKAN. Härregyyd, en ees muista montako kk sitten viimeksi olisi yöllä kakkaa tehnyt.

Hei muuten kaikki purkkiruoan ystävät! Bongasin kaupassa että HIPP- luomupurkkiruoat (liharuoat) alkaen 6kk ikäiselle (ovat sileää sosetta,ei ollenkaan kokkareita) niin ovat kilohinnaltaan halvempia mitä piltit ja bonat! Ne on sellaisia isompia purkkeja ja siitä riittää hyvin meillä kahdelle ruokailukerralle. Ja ovat koostumukseltaan paljon tuhdimpaa mitä esim. piltin lihasoseet mitkä ovat ihan vetistä lirua.

Syödäänkö muilla jo 2 lämmintä ruokaa? Meillä yleensä lounaalla pelkkä kasvissose, ja päivällisellä sit liha-kasvis. Tai sit heitän molemmille ruoille bona kasvissoseen sekaan vähän liha-kasvista. :)
 
Siis apua kuinkahan monta kuukautta mun viimeisestä kirjoituksesta on :whistle::eek: Lueskellut oon kyllä aina silloin tällöin ja aina aikonut kirjottaa kuulumisia, mutta en sitten oo jaksanut. Ja mitä pidempi aika on sit kulunut ja kuulumisia tullut lisää, niin kynnys jaksaa kirjoittaa on vaan kasvanut. Jospa nyt korjataan tää vääryys ja päivitetään kuulumisia :) Tosi kiva on ollut teidän kuulumisia lukea!

Meillä 6kk tuli tällä viikolla täyteen. Mistäköhän sitä nyt siis ees alottais, ettei romaania sentään tuu raapustettua :LOL:

Ekat 3kk oli kovat kipuitkuilut masun kanssa ja se aika tuntu sillon vähän vaikeelta, vaikka näin jälkikäteen aateltuna ei se kyllä sitä ollut ollenkaan. Hyvin nukutut yöt teki kaikesta niin paljon helpompaa. Kipuitkuihin testasin kaikkea imetysdieetistä vauvahierontaan, lääkkeisiin plaaplaa ja lopulta mukaan kuvioihin tuli huonohko imuote, jonka seurauksena käväsin imetyspolilla ja sain kuulla, että voisin ruokkia maidollani neljä lasta samaan aikaan eli suihkutissihoidolla sai sitten kipuitkuilun selätettyä. Siitä lähtien ollut hyvää vauva-arkea, loistavaa 4kk jälkeen.

4kk kohdalla tuli rintaraivot ja hulinoinnit päiväseltään ja silloin oli pari viikkoa, jolloin olin aika loppu. Kiukuttelin, masistelin, olin väsynyt henkisesti ja fyysisesti. Alotettiin vellit, joiden avulla iltasin 2h venkoilu-itku-älämölö-tissittely muuttu nopeeseen syöntiin ja nukahtamiseen. Siitä kiinteät kun alotettiin 4kk 1vko iässä kunnolla niin rytmiä tuli entistä enemmän päiviin, josta tykkäsin tosi paljon. Enää ei myöskään viihdytty tissillä tuntia kerrallaan, ne maratoonailut tais loppua joskus 3kk jälkeen (alussa oli kyllä ihanaa, että kiltisti vaan silmät kiinni vauva söi reilun tunninkin vielä noinkin "vanhana" niin sai ite vaan relata vaikka lopulta alkokin häiritä kun oli muka liian pitkään rinnalla vaikka imetyskertoja joku 8 päivisin..)

4-5kk asiat vaan entistä enemmän helpottui kaikin puolin, oppi nukkumaan selällään vaunuissa, alotettiin kerhoissa käyminen, rytmiä tuli lisää päiviin ja vauva alko entistä enemmän jutteleen nauramaan kiljahtelemaan olemaan aktiivinen ja sosiaalisempi. Aloin tosissani nauttimaan kotimamailusta :):)

Apua kuulostaakohan tää liian kerskumiselta.. Oon kuullu niin monen tutun ikäviä väsymisstooreja katkonaisista öistä, loputtomista rintaraivoista, hampaiden teettämistä itkuista, koliikkiajasta ja monella täälläkin vaikeampaa ollut kuin itellä, niin tulee välillä vaan olo ettei sais ite kaikkea sit sanoa :unsure: Mutta eihän näitä ongelmia voi kenenkään välillä mitenkään verrata, kaikilla oma jaksaminen ja oma ärsyyntymistaso yms. Ja on mullakin ollut vittumaista täällä kotona sillon kun vauva oli pienempi ja mun äiti jo kauhisteli että onko mulla jonkinsortin mssennus kun kesällä vauva ei päivisin nukkunut kauheen helposti päikkäreitä ja stressasin monesta turhasta ja pienestä asiasta - näin jälkikäteen sen ymmärsikin, että turhaa on stressaillut. Kyllä mä kirosin ja itkin ja teki mieli jättäö vauva itkemään vessan lattislle yms. Mutta hyvät yöt on niin paljon auttaneet ja antaneet voimaa. Meillä melkeinpä alusta asti nukuttu tositosi hyvin, alkukuukausina heräiltiin kahdesti öisin ja vajaan 3kk kohdalla enää kerran aamuyöllä. Sen jälkeen jatko uniaan jopa 11 asti, kun ainoa herääminen siirty esim seiskaan. Nyt nukkuu 10-12h putkeen ja herää tosiaan klo 7-8 aamulla. Näin saatiin päivän ekat päikkärit vähän pidemmäksi 1,5-3h ja sit kahet muut päikkärit 30-45min.

Eli nyt 6kk päikkärit 3x päivässä, kiinteitä menee 4x eli lounaalla kasvissose, välipala hedelmää, päivälliseksi alotettiin nyt pari päivää sit liha+kasvissose ja iltasin puuro hedelmäsoseella. Teen ite soseet jääpalamuotteihin paitsi luumu bonana kun sitä menee päivittäin vauvan lievän ummetuksen takia :) Vauva söis vaikka kuinka paljon ja suu avautuu kuin linnunpoikasella heti kun näkee lusikan. Päivien kulusta: Me kerhoillaan srk:n ekavauvakerhoissa kolmesti viikossa (mä jäin niihin ihan koukkuun kun tutustuin uusiin ihmisiin ja kun vauvasta huomas, että viihty niin hyvin), yhtenä iltana on vauvauinti ja aika paljon "vapaapäivinä" sit kuljeskellaan kaupungilla, hoidetaan ruokaostokset, käydään kirppiksillä, vauva oli aamusin mun mukana jumpissa sillon kun heräs vasta esim klo 9 jälkeen ja aamutunnille kerkesin vielä, ja sen sellasta. Kahviloissa tai lounailla en pahemmin vauvan kanssa käy mutta muuten tykkään kyllä liikuskella jossain kun kotona tuntuu pää hajoavan :X3::LOL: Ja huomaan miten vauva tykkää arkirytmistä ja muista vauvoista ja kotona yleensä kitisee helpommin väsymystään kun muualla.

Luonteeltaan vauva oli alusta asti hyvin temperamenttinen, sitä sanottiin neuvolassa, isovanhempien luona ym. Nautiskeleva tissimaakari se on edelleen, vaikk kiinteitä menee jo paljon ja imetyskertoja tulee päivisin vaan 6 krt ja nopeesti 5-10minsassa syö. Juttelevainen, sosiaalinen, vierastaa vanhoja miehiä, tosi tarkkaavainen. Kehityksen osalta nosti päätään 2vko iässä, käänty mahalleen 3,5kk iässä, nyt pyörii kellonviisarina ja nostelee peppua mutta ei vielä ryömi ees eikä taas. Istuu syöttötuolissa koko ajan jo vähän paremmin, tänään itse asiassa huomasin ettei enää röhnötä eteenpäin niin paljon. Vetelä silti vielä on, eikä todellakaan istu maassa :LOL: Kooltaan kasvaa erittäin hyvin (mikä ei oo ihme kun sitä maitoa tuli niin vuolaasti ja pakkanen edelleen hyvin täytetty sillä), alussa painoa tuli lisää aina kilo per kk, nyt 6kk neuvolassa mitat 8,5kg ja 69cm.

Oma aika: Alusta asti annettu vauva hoitoon isovanhemmille kun ollaan oltu terassilla, syömässä, leffassa, käyty häissä, joskus pelköstään ruokakaupassa kahestaan yms. Mä oon ollu yksin viihteellä ja mies hoitanut - ei oo ollu ongelmaa kun pakkasessa maitoa ja syö tuttipullosta alusta asti, heinäkuusta lähtien oon käyny jumpilla 2-4 krt viikossa, kavereita nähny ym. Ei valittamista tän suhteen (y) Lyhyiden päikkäreitten takia en sillain kerkee kauheesti tekemään kotona mitään rauhassa esim telkkua, lukemaan ym, mutta miehen ollessa iltasin ja viikonloppusin kotona ehtii sitten vähän enemmän. Meillä menee kotona oikein hyvin nää jaot että mies siivoaa isommat jutut esim imurointi lattianpesut, mä hoidan ruoat ja vauvan hoito yhdessä iltasin/viikonloppuzin ja vaihdellaan että molrmmat pääsee omia juttuja tekemään vuoropäivinä.

Siinähän se romaani sit kuitenkin tuli vaikka yritin nopeesti vaan pääasiat kertoilla :p Olisin siis voinut vaan sanoa että ekat 3kk vähän nihkeempää, vastoinkäymisiä pienistä typeristä jutuista, välillä usko meinas äitiyteen loppua, ja siitä lähtien sit loppuaika ihanaa vauva-arkea ja rytmillistä viikkoilua ihanan tytön kanssa :love: Ja väliin mahtuu aina kitinää, yleensä väsymyksestä johtuvaa, päätä seinään hakkaamista jos iltanukutus joskus venyykin yli ysiin, jos oon ite valvonut öisin tuttia tunkemassa vauvan suuhun kun nukkuu mahallaan ja herää sitä etsimään tai muuten vaan häröilee laulellen ja jutustellen yöllä yms. Mutta aina tulee uusi ihana päivä pienokaisen kanssa. Mutta edelleen mä oon sitä mieltä että meille seuraava vauva tulee kun tää on monta vuotta vanhempi ;) Tosin ennen toitotin, että pitää olla viisi vee mutta nyt jo alan kallistua, että kaippa se vois aiemminkin jo tulla :love:

Nyt nukkumaan, enpä oo tainnu näin pitkään olla hereillä montaakaan kertaa viime aikoina!

Pumskeli ja typy 6kk
 

Yhteistyössä