Huhtikuun hurmurit 2016

Heissan! Meillä on nyt eka hammas :D ja toinen puhkeaa ihan heti perään. Kuultaa jo ikenen alta. Nyt sitten hampuharjaa ostamaan!
Hieman opittu uusia temppuja eli nousee nyt masulla ollessaan kokonaan käsien varaan ja tavoittelee esineitä yhdellä kädellä ylhäältä. Istuminen onnistuu melkein :ROFLMAO: konttailua harjoitellaan.
Yöt menee hyvin ja päivisin tykkää touhuilla ja olla liikenteessä. Vielä ei olla sairastettu yhtään. Ei edes nuhaa! Espanjassa ollaan vielä pari viikkoa joten saas nähdä tuleeko nuha sit kun tullaan Suomeen...
Fugefestit on nyt tulevana viikonloppuna ja sit pitäis ekaa kertaa jättää hoitoon kahtena päivänä peräkkäin! Santtu tuskin on moksiskaan mutta mua jännittää ja hermostuttaa. Ollaan pois varmaan 17-01. Voi kääk!!!! Toisaalta ihana kyllä lähteä miehen kans ihan kaksin ulos ja olla vaan me.
Hyvillä fiiliksillä mennään ja joka päivä ihastellaan pienen pojan touhuiluja :love:
 
Kiva kyllä kuulla kaikkien kuulumisia, hieman (kröhöm..) kateellisena luen noista yö- ja päiväunista. Meillä tosiaan edelleen 20:30 nukkumaan ja sit syödään 3x ja seiskalta ylös. Päiväunet on yleensä 3x1h ja yhet pikkutorkut kuuden maissa. Eli nukkuuhan tuo määrällisesti ihan ok,mut ois kiva kun nukkuis joskus pidemmän pätkän... :confused: Yöllä pisin pätkä on sen kolmisen tuntia, et vähän katkonaista on tää meikäläisen saama uni.
Puuroa tuo lapsi vihaa ihan kauheasti.. Muutenkin ei oo toi sosehomma hänen mieleensä. Kasvissose uppoo parhaiten, mut menettää hermonsa totaalisesti kun yrittää puuroa.. Ostin kaikki mahdolliset versiot kaupasta ja laitoin pumpattua maitoa sekaan. Kylmänä, lämpimänä mutta kun ei. Sanoin eilen et rupeen antaa iltapalaksi kasvissosetta niin ei tarvii stressata ja taistella (n)
En vaan tiedä aiheuttaako peruna tyypille ihan karseat ilmavaivat... Ei niistä mitenkään kärsi,mut piereskelee ihan kauheasti ja koko ajan. Vois kuvitella et ois isompikin mies,kun tollanen pikkunen :LOL::LOL:

Oma aika, mitä se on? :eek: Mä käyn 2x viikossa lenkillä tunnin kerrallaan,mut en edes kauppaan pääse yksin. Pidemmäksi aikaa ei voi poikaa antaa mummolaan,kun mummo ei saa poikaa nukkumaan. Ei usko,että se karjuu karjumisen ilosta eikä sillä ole mitään hätää. Pojan nukahtaminen on edelleen vaikeaa ja yhtä huutoa.
Iskän kanssakaan ei voi jättää kun ei osaa yhtään lukea vauvan viestejä. Istuu sohvalla ja vauva karjuu sylissä. Ei ymmärrä et sen kanssa pitää vähän touhuta. Ei osaa syöttää soseita, ei nukuttaa jne jne. On niin vähän kotona eikä vissiin oo halua ees kokeilla opetella... Enkä edelleenkään saa ees maitoa pumpattua (missähän välissä..) et ehkä sitten ens keväänä kun imetys lopetetaan niin voin olla erossa pidempään kun 2h :p:LOL: Tulipas katkeran kuuloinen viesti :rolleyes:
 
Jännä miten eri lailla ihmiset asioista ajattelee! Musta 3×1h unet + pikkupäikyt olis ihan luksusta. Täällä on huonompina päivinä 3×40 min (tai tosi huonona vaan 2×jotain) ja hyvänäkin ehkä 1×1-1,5h ja 2×40 min, ja musta tääkin on jo ok verrattuna aiempaan. Nukkumaan menee nykyään 21-21.30 välillä, herää ekalle syönnille ~00 ja sen jälkeen herää kertoja X syömään, aamua kohti tihentyen. Se aika kun yösyöntejä oli vaan kolme ja ekat unet oli 3h oli ihanaa, saipa edes nukkua pari tuntia kerrallaan yhtä kyytiä heräämättä.
Täälläkään ei (enää) puuro eikä soseet uppoa kovin hyvin, joten annan sormiruokailla enkä jaksa stressata. Tarjoan kyllä lusikallakin, joka päivä jotain menee alas, en viitsi ostaa puuroa purkissa kun menee roskiin niin otan omasta aamupuurosta vähän sivuun ja heitän sosetta sekaan, ei niin haittaa jos ei uppoa. Lämpimiä oon kokeillut vaihdellen, kalaa rakastaa joten kalasoseet on ainoita joita syö, niitäkin sen Max 1rkl/ateria. Mitäs siitä, tissi maistuu.

Edit. Ei lenkkejä eikä yksin kauppaan täällä. Mut nukkuu päikyille vaan rattaisiin niin siinä mun lenkki × 3, se onkin ainoa liikunta mikä nyt onnistuu.

Perjantaina oltiin kahdestaan viihteellä 18-00. Hyvin meni vauvan ilta mun vanhempien kanssa, saivat pikkupäikyille, syötettyä illalla puuron ja nokkiksesta iltamaidot ja nukutettua <3 harmi kun asuvat niin kaukana!
 
Ihan totta, se 3x1h on suht luksusta kun vertaa vielä kuukausi sitten niihin 3x20min ja jatkuvasti kitisevään vauvaan. Eilen kyllä taas unet heitti ihan häränpyllyä ja yö oli yhtä hulinaa. Jotenkin ite vaikea saada nukahdettua, vissiin oon jo niin yliväsynyt tai jotain. Sitkun saa nukahdettua niin alkaakin syömishommat. Onneksi nukutaan vierekkäin niin se on helppoa;tissi suuhun ja unta palloon.
Me jätetään peruna nyt hetkeksi pois. Se varmaan aiheuttaa ilmavaivoja mitkä vaivasi viime yönä.. ja sit tietenkin tää perinteinen 1,5h valvominen aamuyöstä :( voi voi, eiköhän tää joskus helpota vielä ;)

Syömishommatkin ehkä joskus helpottaa :D tuskin tissi ikuisesti on ykkönen!
Semperin ns. puuro nyt jotenkin kelpaa mut sitä ei oikee hyvällä tahdollakaan puuroksi voi kutsua. Annetaan puurojenkin olla ja katotaan myöhemmin uudestaan. :)
 
Blaah, pitää valittaa täälläkin -siis mä en ymmärrä, miten tuon ipanan sais illalla nukahtamaan, ihan järjestään kukkuu sinne yhteentoista saakka, joskus pidempäänkin. Ei rauhoitu syliin eikä sängyssä viereen, vetää itseään konttausasentoon ja siitä sitten polvet suoriksi ja peffa kohti kattoa. No, kai tää joskus menee ohi, mutta kun ei itse enää illalla jaksais mitään ylimääräistä. Päikkärit on kyllä yleensä sit sujuneet hyvin, et kai se tasapainottaa tilannetta.

Mekin alettiin viime viikolla maistella soseita, nyt on maisteltu bataattia, luumua, päärynää ja persikkaa, ja ainakin nuo hedelmät uppoaa hyvin. Vähän nopeammalla tahdilla nyt annan kun näin myöhään aloiteltiin.

Sylissä ei typy viihdy enää yhtään, lattialle on päästävä heti, joten kyläilyt paikoissa joissa on lemmikkejä, varsinkin koiria, on vähäksi aikaa kyläilty.

Hampaita meillä ei vieläkään näy, vaikka typy kohta on 4 kuukautta kuolannu kuin vesikauhuinen hurtta, kai ne sit joskus nekin tulee. Toisaalta kun vielä pääsääntöisesti imetän, niin eipä noilla niin kiirus ole.

Ihania syyskelejä nyt pitänyt, aivan ihanaa lykätä nuorimmat rattaisiin ja lähteä pitkille lenkeille ja valoisaan aikaan.
 
Monilla tuntuis olevan katkonaisia öitä ja vaikeuksia nukkumaanmenossa. Taitaa kuulua tähän ikään, tsempit! Ollakovai: Ei sit nuku liikaakin päivällä,ettei vaan väsytä illalla vielä? Meillä otetaan pitkä kylpy joka ilta, polskutellaan viimeiset virrat pois :)

Meillä nää viileät syyskelit on tehneet sen,että päiväunet maittaa. Tänään iltapäivällä veteli 2h40min. Sen lisäksi aamutirsat 45min ja illasta 45min,joilta jouduin herättää kun kello oli jo 18.30, yleensä en anna nukkua enää klo 18 jälkeen, mut nyt kun esikoinenkin syyslomalla,niin ei haittaa vähän myöhäisempi rytmi. Lasitettu parveke aivan loistava paikka nukkua vaunuissa. Meillä nukahtaa helposti klo 21 yöunille,ei oo ollu vielä ongelmaa niissä.

Joo nuo nukkumiset yms on aina niin suhteellista,ja että mihin tottuu. Tuntuu ihan karselle sanoa,että mun mielestä yö on mennyt aivan pipariksi,jos oon joutunut heräämään 3x... näitä öitä on ollut tässä kuukauden sisällä pari kertaa. Ja toisilla taas on huippu hyvä yö, jos on herätty vaan kolmesti.:whistle: nostan hattua miten jaksatte noita yötissittelyjä....tälleen pullovauvan jälkeen en enää tuohon lähtis, esikoinen söi kans tässä iässä öisin sen 5-6x....blaah, en kyl enää semmoseen suostuis. Tää herää keskimäärin yhtenä yönä VIIKOSSA, ja ruokaa ei oo tarjoiltu enää pariin kuukauteen yöllä. Pikkusen eri juttu oli jättää tältä tuo yöpullo pois mitä yötissi silloin esikoisen kans. Mut meillä ei oo vielä hampaita tullu,joten ehkä ne valvomiset on vielä edessäpäin.. mut en kyl ala enää ruokailemaan öisin,kun ei sitä todella enää tartte.

Meil on jäbällä joku syöntivaihe menossa... nyt on menny sosetta 4prk päivässä, puuroa 2dl ja maidot ja vellit siihen päälle. Liikkuu koko ajan niin paljon että varmasti kuluttaa energiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on kyllä ihana ketju, kun tänne saa purkaa tunteita mitä ei välttämättä muut ymmärrä!

Mun kaveri voi onneksi nyt paljon paremmin ja oma mieli on kanssa nyt hyvä :)

Ja kiva kuulla miten kaikilla menee ja miten kaikkien vauvat kehittyy ja kasvaa :)

Meillä on maanantaina 6kk neuvola. Ja tänne ei kauheen erikoista kuulu :D Vauva kasvaa. Lattialla pyörii ja hyörii, jos jättää sen viltille johonkin asentoon ja käyn pika pissillä niin ei varmasti oo enää samassa kohdassa mihin sen jätti :D Meilläkää neiti ei hirveen kauan sylissä viihdy tai sitterissä, kun lattialle on vaan pakko päästä :D
 
Meilläkään ei hampaita vielä oo tullu, paitsi se yks takahammas jo 4kk iässä jonka siis neuvolalääkäri huomas :LOL: Kuolavaiheita tulee ja menee ja aina sitä aattelee, että nyt ihan varmana poksahtaa hammas näkyville, mutta eiiii sittenkään :) Toisaalta en tietenkään niitä oottele, vois tietty jo tulla, mutta väkisin vaan nyt stressaillen miettii, että miutenköhän just sit vaikuttaa niihin yöuniin. Typerää tällänen alustava stressailu asioista, mihin ei voi ite vaikuttaa.

Joo munkin mielestä tollaset reilut tunnin mittaset päikkärit monesti päivässä on kyllä luksusta. Tosin nyt täälläkin nukutaan päivällä taas pidempiä unia, mutta kun koko kesä oikeestaan meni niillä max 40minsan ja yleensä vaan kolmesti se 30min tuli unta. Ihan luksusta oli, jos tunnin muka nukku (y) Tällä viikolla on liikkumattomissa vaunuissa vedellyt 2,5h aamusin ja iltapäivisinkin jopa 1-2h. Ja se on meille tosi luksusta! Tosin kun yöllä nukkuu sen 10-12h niin saa nähdä onko sit muuttuneet päikkärit yöunista pois. Eilen illlalla olin jumpassa ja vauva olikin sit jääny nukkumaan vaunuihin kun isän kanssa pihalla olivat niin piti kans jo herättää klo 18.20 ettei ilta sit mrnis pilalle yöunien osalta. Ja hetihän tulikin vaikeuksia eikä nukahtanutkaan millään vaikka oottelin väsymisen merkkejäkin ja itkeskeli sit vielä ysinkin aikaan. Sit onneks nukahti. Mut aamulla heräs jo puoli seiska mikä on aikasin meille

Täällä on syysloma kans nyt ja kun kerhoja ja vauvauintia ei oo niin mä oon meille kutsunut vauvakavereita kylään, itse asiassa ma ti ke ja huomennakin tulee kuusi äitiä vauvoineen :LOL: Ite kun en täältä oo kotosin alunperin niin ei oo lähimpiä omia kavereita täällä niin nautin niin paljon kun oon tutustunuy uusiin tyyppeihin ja lisänä tietty kun samassa tilanteessa ovat suurin osa, kun ekavauvakerhoissa tavattu.

Muutenkin tällä hetkellä elän kyllä niin onnellisena :love: Tuntuu typerältä intoilla omaa elämää kun kaverit kyselee kuulumisia mutta sit kun miettii niin saahan sitä olla onnellinen ja muille sen sanoa :) Meillä on helppo vauva alkuksnkeuksien jälkeen ja vaikka olis vaikeempikin niin rakkaushan ri siitä tieteenkään muuttuis, mutta kyllä tää helppous lisää nautintoa tässä vaiheessa muuhun elämän osa-alueisiin, kun pystyy harrastaan omia juttuja, näkemään uusia ja vanhoja kavereita ja viettään miehenkin kanssa kahdestaan laatuaikaa silloin tällöin iltasin tai kun isovanhemmille hoitoon pystyy jättämään. No niitä hampaita ja kehityksen tuomia hulinaongelmia odotellen :whistle::LOL:

Meillä soseilla menty nyt nää kaks kuukautta, pikkusen oon sormiruokailua jo ajatuksen tasolta vienyt ideoimiseen tarkemmin, mutta vielä ei oo kuitenkaan sen pidemmälle menty. Ajatuksissa soseiden lisänä sormiruokailla vähäsen, mutta tällä hetkellä vauva vielä niin veltto syöttötuolissakin ollessa, että senkin puolesta jo oottelen vielä vähän. Ainoastaan maissinaksuja ja kurkkua ja avocadoa on syönyt itse. Mutta kerkeehän tässä vielä vaikka mitä, kun ikääkin vasta 6kk ja 1vko (y)

Tällä hetkellä päivissä se 6 imetyskertaa ja vähän oon jo miettinyt mistähän lähtis vähentelemään sitten ajan edetessä. Varmaan joku kerta jääkin sitten ihan vauvantahtisesti pois, mutta kyllä ne keskellä päivää olevat kerrat olis helpompi varmasti lopettaa kun aamutissi kahdesti ennen ekoja unia sekä iltatissi on kuitenkin tärkeimmät tolle pikkuselle. Vielä ei oo kiire kyllä lopetella tai ees vähennellä, kun en oo töihin vanhempainvapaan jälkeen heti menossa ja koen että helpompaa se on muutama minsa rinnalle ottaa viel tässä vaiheessa kun lämmitellä maitoja sit kuitenkin. Mutta varmaan kyllä hyvissä ajoin ennen 1 vuoden ikää imetys on täällä loppunut. Siihen ainakin pyrin. Jos olis yötimetyksiä vielä, niin ne olisin kyl lopettanut tässä 6kk kohdalla kun en olis vaan jaksanut :LOL: Onneks menny helposti sen suhteen.

Viime päivinä tullu vauvalla ihme hysteerisiä nopeita itkukohtauksia. Tosiaan sillo aiemmin viikon alussa yks yö kun ei auttanut sylissäkään olo vaan mies sit siirty vierashuoneeseen ja nostin vauvan viereeni ja selän päällä pidin kättä ja tutilla sain rauhottumaan. Eilen illalla suihkussa alko hysteerisesti itkeä, vaikka sillon tällön kylvyn sijasta pestään suihkun alla ja nyt kun vauvauinti lomaviikolla niin sukellusrefleksiä oltais taas testailtu ku kunnon sukellukset sit ens viikolla oliskin uinnissa edessä, niin jo heti kun veden alle meni niin itku alko. Ja välillä kesken leikinkin iltasin tällä viikolla alkanut noin itkemään. Onneksi on vaan nopeeta mutts vähän ihmetyttää. Mutta toisaalta sit ei kuitenkaan kun eihän ikinä tiedä mikä noita hönttejä vaivaa :ROFLMAO:

Varmaan alkaa nyt heräillä tuolta ulkoa, kaks tuntia mennytkin nyt. Pitääkin käydä hoitaan jääkaapin täydennykset noitten unien jälkeen, että itekin saa jotain ruokaa illaks :) Aikamoinen hoppu näissä väleissä unien jälkeen on vaikka vaan vaipan vaihto, sose ja tissi ja ulkovaatteet päälle ja autoon, niin yllättävän paljon voi siltikin mennä aikaa :)

Kivaa kirpeetä syystorstaita!

Ainiin ootteko kellojen siirron tajunneet jo reilun viikon päästä? Mä heräsin ajatukseen tällä viikolla kun yks äiti meillä sanoi että heillä sitten herätäänkin varmaan sit neljältä hetken ajan.. Onhan se joo vauvoillekin vaikeahkos muuttaa pienesti rytmiä kun osalle aikuisistakin vaikeaa :)
 
pumskeli: Joo valmiiks jo tympii tuo kellojensiirto. Meillä kun herätään aina 6.30-max.7! Niin tarkoittaa todella aikaisia aamuja.. Jotain varmaan pikkuhiljaa muutenkin rytminmuokkausta kyl tiedossa, ehkä kolmannet päiväunet alkaa jäädä jossain vaiheessa meiltä pois. Mutta kun herää niin aikaisin niin tarttee noi 3 unet vielä. Saa nähdä.
Mulla kans nyt sellainen fiilis ekaa kertaa tässä vauva-ajassa, että aika vois pysähtyä, tää on ihanaa!! Siitä pikkuvauva-ajasta en jotenkin osannut nauttia,odotin vaan että kasvais jo isommiksi,ja tulisi päivään rytmiä jne... Nyt on ihana vaihe menossa <3
 
Moikka moi! Pitkästä aika.....

Oon yrittänyy lukea kaikki jutut. Mennyt vähän ohi juttuja kanssa.

Tässä on ollut todella kiireistä nyt. Joten en ole kinnyt yhtään kirjoittaan kuulumisia. En ees muista nyt milloin oon viimeksi kirjoittanut.

Karri kasvaa ihan hyvin. Vähän oli hidastunut kasvu tossa 5kk neuvolassa. Laitan kuvaa mistä näkee miten kasvu on mennyt. Karri istui tuetta vähän 5kk jälkeen. Neuvolassa kun annettiin lupa istuttaa. Ekan kerran kun laitoin pystyyn jäi se siihen heti pönöttään. Joten meillä on jo muutaman viikon istuttu todella hyvin. Viihtyykin niin paljon paremmin. Kohta on meillä 6kk neuvola ja se onkin täällä ryhmä neuvola. Ei yhtään innosta mennä sinne. Viimeksi jäin ulkopuoliseksi kun muut tunsivat toisensa. Jos nyt olisi eri asia.

Nyt vähän päälle viikon päästä Karri on 6kk ja me ollaan menty vielä ihan pelkällä maidolla. Maitoi kyllä itse jo siskon päärynää kun otti sen lautaselta :D vähän olen tätä odotellut ja jännityksellä alan tarjoileen kiinteitä. Tää imettäminen on vaan niin helppoa :ROFLMAO: että ei millään jaksais aloitella kiinteitä. Ehkäpä aloitan vkl tekeen pakkaseen tavaraa. Karri oli ekan kerran yökylässäkin kun mamma oli toisten huhtikuun hurmureiden mammojen kanssa mökillä Keuruulla. Oli mennyt hyvin siskon kanssa mun vanhemmilla. Onhan Karri siellä ollut hoidossa ja käydään todella paljon mun vanhemmilla. Ei siis yhtään pelottanut jättää lapsia sinne(y)

Mies sai kenkään yhtäkkiä töistä. Otettiin kyllä se riski että näin kävis. Meni vakituisesta työstä vuokra firman kautta ja niin :poop: siinä sitten kävi. Oli kolme päivää työttömänä ja nyt ollut pari viikkoa uudessa työssään. Mä olin jo ihan varma että ei saa töitä. Onneksi kävi hyvin ja sai heti töitä.





Norappi ja Karri 5kk 21pvä
 
Mä olin ennen vauvaa aika varma, että se pikkuvauva-aika olis ollu se mun juttu., mutta eipä sitten ollutkaan :X3: Nyt vaan tuntuu, että laskee päiviä kauhulla kun viikot menee niiiiin nopeesti eteenpäin, että apua se kasvaa liian nopeesti :love: Täytyy nyt nauttia joka hetki koko sydämestä tätä aikaa!

Meillä taitaa rytmi nyt aamuheräämisten suhteen aikaistua :sick: Tää viikko meinaan herätty joka aamu klo 6.30-7.00 välillä. Kaiholla mietin niitä kasin aamuja.. Vaikka sillonkin ite heräsin aina yleensä aiemmin, mutta nyt kun vauva herää jo kuuden jälkeen niin on sit jko siitä reilun tunnin päästä ihan väsynyt niin mieluusti söisin siinä välissä aamupalan ja hoitaisin pyykkejä/tiskejä/kämppää kuntoon yms. niin sitten kun vauva menis pitkille päikkäreille niin sais vaan olla enemmän rauhassa. Itseäni lähinnä mietin hahaaa :ROFLMAO: No katsellaan miten kellojen siirto vaikuttaa!

Tänään illasta yhet juhlat, joihin miehen kanssa mennään. Mä kyl tuun nukuttaan vauvan jo ennen kasia ja päästän anopin kotiin hoitovuorosta, kun sillä on aamuvuoro töissä sit seuraavana aamuna. Olis itekin kiva jäädä moikkaan tyyppejä enemmän illalla, mutta saa nyt mies juhlia kavereineen rauhassa kun mulla sit ens kuussa koko yön reissu tiedossa. Vähän vaihdellen mennään kemuissa kun sit joulukuussa ollaan molemmat yön yli reissussa ja vauva ekaa kertaa anopilla yötä.

Meillä kans sama Katjuska87, joskus kolmannet päikkärit onkin jo jääny pois jos aamu-unille menny vasta kympin aikaan. Mutta nyt kun jo puol ysi nukahtaa ekoille päikkäreille niin kolmet on nukkunut. Jos osais nukkus aina ne iltapäivän unet 2h mittasina niin jäiskin kolmannet pois. Saa nähdä millon muuttuu niitten osalta.
 
Moikka! Ihana kuulla kaikkien kuulumisia! :) Norapilla ihana kuva Karrista! :) ♡ ja voimia Pippurille, onneks kaveri voi jo paremmin♡

Meillä oli 14.10 puolivuotis neuvola, neito jo vähä päälle 7,5kg ja 67,3 cm :)
Ja hei, eilen huomattiin, että on puhjennut eka hammas tonne alhaalle, neidistä katottuna oikealle puolelle :D ♡ on tehnyt tällä viikolla sellasta hauskan kuuloista pärinä ääntä, niin oisko sit ikeniä kutittanu.
Hyvä sunnuntaita kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: norappi
Meillä tehdään tota uutta pärinää myös ja peukulla "raapii" ikeniä, josko se hammas sieltä tulisi. Pelottaa kyllä ne hampaat et alkaako pureminen jolloin sit kyllä imetyshaasteita on ehkä edessä. Ajatuksena mulla oli,et siirryttäis sitten suoraan tissimaidosta lehmänmaitoon et ei korvikkeita välissä. Et sinne 10kk-1v asti ajattelin imettää. Vähän haikeus kyllä nakertaa kun aattelenkin... :oops:

Mulla oli niin ristiriitaiset ajatukset koko pikkuvauva-ajan. Toisaalta nautin siitä pienestä kirppusesta ihan jumalattomasti, mut on tässäkin ikävaiheessa niin ihania puolia <3 Mä todella kaiholla ajattelen et kohta se on jo iso. Itku meinasi tulla kun pakkasin pienimmät vaatteet pois ja kun ajattelin et myynkö sitten vaunut ja muut pois... Voi tätä hulluutta; viimeiset kuukaudet mennyt kauhealla univajeella kantaen vauvaa jatkuvasti sylissä ja silti kaihomielenä... :whistle::whistle:
Inhottavin vaihe oli kyllä toi 3-4kk ikä kun mitään ei oikein osannut ja oli sitä kitinää niin paljon. Sitten taas 1-2kk itkettiin paljon mahaa, et kaikissa kausissa on puolensa :ROFLMAO::ROFLMAO:

Perjantaina tapahtui ihme ja poitsu söi hyvällä ruokahalulla ja nukkui 2,5h ulkona vaunuissa. Lauantaina oli pakko kokeilla uudestaan ja 3h nukkui. Vaunuista heräsi niin ihana iloinen vekkuli,kun oli nukkunut kunnolla. Eilen sitten ei nukuttanut niin hyvin,mut kuitenkin.
Mä en vaan käsitä et miten näin pienellä voi vaikuttaa yöuniin jos nukkuu tommoset yhdet pidemmät unet! Viime yö taas ihme hössäämistä vai onko hammas tulossa mikä aiheuttais levottomuutta? Mene ja tiedä!

Meillä oli iskä ja vauva eka kertaa 3h kaksistaan... Poika oli nukkunu 1,5h ja muuten ollut vaan :ROFLMAO: Onneksi Iskä pääs helpolla niin uskaltaa uudestaakin jäädä (y)
Mä luulen,et mun seuraava meno on joskus ensi keväänä :LOL: Tai ehkä jouluostoksille. Mä oon ihan hullu tässä(kin) asiassa kun toisaalta kaipaisin ihan jäätävästi omaa aikaa yksin mut kun en millään raaskis antaa vauvaa hoitoon :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Kiitos kaikille tsemppauksista :)

Meillä oli tänään 6kk neuvola joka oli ryhmä neuvolan :) tosi kiva oli ja siellä yks ryömi ja muutama istui :) Muut oli oikeestaa samalla "tasolla" kun meidän vauva :D 68cm ja 6600g :) Nyt oli paino noussut vähän paremmin ja seuraava neuvola on vasta joulukuussa :eek:

Meille on tulossa ylös kanssa hampaita :D

Ihanaa viikkoa kaikille! :)
 
Meidän ensimmäinen hammas vilkkuu jo ihanan valkoisena suussa. Toinen puhkeaa ihan näinä päivinä! Ostettiin sitä puuduttavaa geeliä ikenille kun tuntui että vähän nuo puhkeamiset aiheuttavat kitinää.
Vielä viimeinen viikko täällä Espanjassa ja sitten takas Suomeen. Saas nähdä mitä poika on mieltä kaikesta pukemisesta...
Meillä nukutaan niin älyttömän hyvin kaikista hampaista, liikkumisesta yms. Huolimatta. Yleensä herää kerran tuossa 4-5 välillä mutta viime yökin meni taas ilman heräämisiä. Päikkäreitä nukkuu 3 tai 4 riippuen pituuksista. Yleensä 1-2 tuntia kerrallaan. Meillä on nyt nukutettu joko vaunuihin tai autokoppaan heijaten ja siitä siirrän sänkyyn. Nukahtaa 5-10 minuutissa. On ollut kyllä ihanan helppo poika näissä nukkumisasioissa!
Vielä ei istu itse mutta tuettuna kylläkin. Ryömii ja harjoittelee innoissaan konttaamista. Liikkellä tykkää olla joko sylissä tai rattaissa ja tutkia maailmaa.
Kolmen viikon päästä jää mummolle koko viikonlopuksi kun me suunnataan Leville miehen kanssa. On aika jännää!
 
Kuulumisia meiltäkin. Täällä pikkumies täytti eilen jo 7kk. Meillä on neuvolat 6kk ja 8kk iässä, eli "välikuukautta" vietetään mittauksissa. Tosin mennään 7.11. taas sydäntutkimuksiin ja siellä aina myös mitataan ja punnitaan. 6kk mitat olivat 8295g ja 67cm. Hyvin kasvaa, ja tosi tasaisesti omilla käyrillään niin pituudessa kuin painossakin.

Niilo ei vielä ryömi, tosin pari viime päivää on asiaa ahkerasti harjoitellut. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pinnistää jalat varpaiden varaan, ponkaisee ja tömps -on nenällään lattiassa :D Käsillä kohottautuu etunojaan ja kierii ketterästi molempiin suuntiin. Vähän heikkohermoinen kaveri on, eli turhautuu nopeasti, jos ei vaikka yllä johonkin leluun.

Ruoka maistuu loistavasti ja viidellä aterialla mennään + maidot päälle. Taitaa olla meidän ensimmäinen lapsi, jolle maistuu kasvissoseetkin tuosta vaan, vaikka on saanut monenlaisia liha- ja kalasoseitakin jo pitkään. Nuo isommat sisarukset lopettivat aika pian kasvissoseiden syönnin sen jälkeen, kun "paremmille" makuelämyksille pääsivät ;)

Yöt vaihtelee laidasta laitaan. Välillä nukkuu sen 10t inahtamatta ja välillä hyppään 6 kertaa yössä antamassa tuttia / tassuttelemassa uneen / nostan aamuyöllä viereen, jos käy kauhean levottomaksi. Mutta ihan jees näin, mitään älytöntä karusellia ei yöt kuitenkaan pahimmillaankaan ole. Päiväunia nukutaan edelleen kolmet, tosin rytmi on hieman muuttunut. Eli aamulla Niilo herää 6-7 välillä, ekat unet n. 8-8.30, toiset n. 10-12(.30) ja kolmannet n. 17-18. Yöunille nukahtaa 21 mennessä, klo 20 on kylpy ja sitten heti puuro ja siitä nukkumaan. Illalla nukahtaa tosi helposti, kun puuron jälkeen mennään makuuhuoneeseen, annan meidän sängyllä sylissä unimaidon pullosta, sitten tutti suuhun ja harso kainaloon, niin silmät painuu kiinni jo, kun kannan muutaman askeleen matkan pinnasänkyynsä.

Mutta nyt täällä haisee, joten pyllypesulle mars!
 
Me ollaan viimeinen viikko korjattu öitä; siirretty nukkumaanmenoaikaa aiemmaksi, tyttö takaisin omaan pinnikseen nukkumaan ja opettelee parhaillaan nukahtamaan yksin. Meillä ei tassuttelut eikä muut auttaneet, oli pakko siirtyä pistäytymisunikouluun. Parissa yössä helpotti niin, että eilen meni enää 8 min itkien ja oli unessa, yöllä myös osaa rauhoittaa itsensä itse takaisin uneen ellei ole nälkä, ja ennen kun heräsi aina itkien ja kiljuen niin nykyään enää ei. Mun sydän oli alkuun särkyä mutta tosi nopeasti alkoi toimia! Yösyönnit väheni miljoonasta vain tarpeellisiin eli noin 2 kertaa yössä syö, suunnilleen 3-4h välein. Kerran tai pari on nukkunut 5-6h putkeen mut sit kyllä herää tosi nälkäisenä.! Ja syö nykyään paljon paremmin, mutta niillä illoilla kun tankkaa puuroa/sosetta ei oo mitään eroa niihin kun menee pelkkää tissiä, saman 3-4h on eka unipätkä.
Nukkumaan menee nykyään noin klo 20, välillä jo vähän ennen. Herää syömään klo 22-23 sekä 2-4 välillä. Valitettavasti sitten yön vika/aamun eka syöttö osuu klo 6-7, ja sen jälkeen ei usein vauva enää saa unen päästä kiinni, joten sitten me noustaan silloin.. jos tuuri käy, meidän viereen nostamalla saa joskus 1-1,5h lisää nukkuma-aikaa. Yleensä ei :( Silti yöt on kyllä parantuneet ja rauhoittuneet huomattavasti. Joskus 6kk on liian pieni vielä unikouluun mut meillä näytti ajoitus näin viikon kokemuksella toimivan. Nyt saan ite nukkua taas edes niitä 3-4h pätkiä pari sen entisen sadan yöheräilyn sijaan.:sleep: päivällä on nukuttava hyvin, mielellään yhteensä yli 2h (edelleen 3× päivä) eikä enää klo 17 jälkeen. Nää on auttaneet meillä.
Meilläkin puuttuu 7kk neuvola, seuraava sit 8kk joulun alla. Yritys kontata, lankuttaa ja seisoa (!!) on kova! Sinällään pysyy jo jaloillaan, joten vetää itseään koko ajan pystyyn. Yksi päivä sain neidin kiinni itse teosta kun yritti vetää itseään seisomaan lelulaatikkoa vasten.. :confused: kääntyä ei kuitenkaan viitsi itse jos ei ole ihan pakko. (n)
 
Ompa hyvä Irith, että yöt menee paremin :)

Meilläkään ei oo 7kk neuvolaa, seuraava neuvola vasta sitten joulukuussa o_O

Vaikuttiko teillä kellojen siirto vauvan uniin? :eek: Meillä neiti ois tänä aamuna ollut jo 4.50 heräämässä! :D Syötin ja otin viereen niin hetken siinä jutteli, mutta onneks nukahti ja herättiin sitten 7.20 :)

Mitä te ootte mihellenne keksineet isäpäivälahjaks? Mun pää lyö IHAN tyhjää:unsure:

Ihanaa sunnuntaita kaikille! :)
 
kiva tää kellonsiirto, täällä oltais jo nyt valmiita ekoille unille. olen nyt alkanut herätellä kesken päikkyjen, että unta riittäisi myös yöksi. eilen nukahti joskus kympin kieppeillä ja aamulla noustiin ylös 6.30, kun oli jo varmaan tunnin pyörinyt ja kitskunnut vieressä, ja siihen vielä ainakin neljä syöttöä päälle. illalla meillä ei juurikaan yleensä nukuta, eilen torkahti reilun puoli tuntia iltalenkillä kuuden maissa, mutta ei sen pidempää.

kellään muulla vaikeeta kylvettää?meillä tosi vaikeeta kun ei meinaa pysyä vannassa, koko ajan on menossa johonkin vaikka siis tykkää kylpeä, mut pitää koko ajan ponnistaa seisomaan reunaa vasten yms.

vitsi kun jaksais itsekin yrittää nukuttaa tuohon pinnikseen, jos siinä nukkuis paremmin kuin ruokapankin vieressä. toisaalta tuo liikkeelle lähtö tekee kans varmaan levottamaksi, kun ei hereillä ollessa malta yhtään olla paikallaan, ihan koko ajan pyörii johonkin suuntaan ja heiluttelee itseään kiivaasti konttausasennossa, välillä heilauttaa peffan kohti kattoa kun suoristaa polvet, istuma-asentoa hakee myös selvästi.

puuroa pitäis alkaa maistelemaan pikku hiljaa. kasvissoseet ei oikein uppoa, mutta persikka ja päärynä uppoaa hyvin. lihat ajattelin ottaa vasta viljojen jälkeen kun ne on meillä joka kerran kovettaneet mahan, ja se ei ole kivaa katsottavaa.

hampaita ei näy edelleenkään vaikka kuolan määrä on massiivinen.

senkin olen pannut merkille, että isojen sisarusten metkut kiinnostaa ja naurattaa ihan kympillä. mä en itse aina ymmärrä, mikä isompien pelleilyssä naurattaa, kun on välillä ihan älytöntä touhua, mutta typy ymmärtää täysin ja nauraa ihan katketakseen -olen vissiin tylsä aikuinenkin. senkin takia typy on varmaan niin liikkuvainen kun selkeästi haluais jo mukaan isompien ilonpitoon. kovasti tyttö myös on alkanut kommunikoida verbaalisesti, äänen sävyt vaihtelee hellästä höpöttelystä käskevään kailotukseen, asiaa on ja paljon.
 
Joo meilläkin herättiin tänä aamuna jo klo 5.55 ja ekoille unille meni jo 8.30. Mut saatiin tuota valvomispätkää tuosta aamulta kuitenkin noinkin pitkäksi, normisti valvoo vajaa pari tuntia, ja menee nukkumaan vähän ennen 9.. joten ehkä tän sais tän muutoksen suht kivuttomasti hoidettua.

Irith: Kuulostaa hyvälle! :)
ollakovai: Meillä kans menny hankalaksi nuo kylpyhetket. Aiemmin köllötteli kylpytuen kanssa ja polskutteli tyytyväisenä siinä selälleen, mut nyt ihan kaikkea muuta ollu tässä viimeisen viikon verran. :D

Meillä paljon puhuttu kotona miehen kanssa näistä unijutuista yms. niin just yks päivä kerroin miten tuolla kerhoissa yms. kun paljon käydään ja kuunnellut suunnileen samanikäisten vauvojen rytmeistä, niin usein käy aikalailla yksyhteen, että kellä herätään tosi monesti yöllä, niin sit nukutaan aamulla pitkään, ja ketkä nukkuu yönsä, niin aamut on aikaisia. Vaikka nää aikaiset aamut välillä kyrsiikin, niin on se yhtäjaksoinen uni kyllä silti jees. Meillä varmaan kunnon shokkihoitoa tiedossa kun aletaan hampaita tekee, viimeks herätty yöllä yhen kerran joskus reilu 2vk sitten.
Tuo kyl tarvii edelleen 3 päiväunet. Ja meillä ei oikeestaan oo tarvetta yrittää aikaistaa rytmiä että menis nukkumaan ennen klo 21, koska esikoinen valvoo jokatapauksessa myös klo 21 asti, niin sama rytmi sopii hyvin pienemmällekin.
 
Meillä neiti tykkää kylpeä :)

Meilläkin tarvitaan ne kolmet päivätunet, jostai yleensä kahdet on lyhyet ja yhdet sitten pidemmpät :D Tietysi riippuu, jos on koko päivän menossa niin saattaa rattaissa nukkua sitten monet mini unet =D Ja jos ollaan oltu jossain kylässä, niin siellä ei malta nukkua ja kotiin tultaessa saattaa sitten nukkua monta tuntia :)

Meillä nukahtaa yleensä hyvin pinnikseen :) Saattaa kyllä mennä 30min, ennen kuin nukahttaa, koska pitää kääntyillä ja pyöriä ja hyöriä, mutta siihen kyllä sitten onneks rauhottuu ja nukahtaa :)
 
Meillä herättiin heti kuuden jälkeen tänään, mutta oli jo heti kasin jälkeen ekoilla päikkäreillä. Äsken vasta lopeteltiin päivällistä, joten tuntuu että kans suht kivuttomasti ainakin tää ekan illan nukkumaanmeno menis oikeeseen aikaan eli kasin kieppeissä. Tosin onhan tässä vbielä kaks tuntia tehokasta aikaa, jolloin kaikki voi alkaa kitisyttämään tyttöä :ROFLMAO:

Joo kyllä mäkin niin paljon mieluummin valitsen tän aikasin aamuheräämisen jo siitäkin syystä, että saa jäädä miehen kanssa iltaa istumaan kaksistaan ilman vauvaa. Silloin kun meillä mentiin nukkuun ysin kympin aikaan ja tieiåsin, että yöllä tulee pian herätys syöttämään, niin pakkohan siinä oli oman väsymyksenkin takia mentävä aikalailla samaan aikaan nukkumaan kun vauva. Tai ainakin mä menin, muuten en olis jaksanut päiviä. Nyt on aika luksusta mun mielestä valvoo vähän pidempään rauhassa kahestaan (y):love:

Meillä vähän sormiruokailua on nyt otettu näin päivällisen aikaan mukaan soseiden joukkoon. On kyllä hyvää viihdettä kattoo ku tyttö maistelee uusia juttuja naama virneessä/yökötellen ja silti vaan lisää tunkee naamaan :ROFLMAO::ROFLMAO: Kurkku on ehdoton suosikki ja tieytty ne maissinaksut. Tomaatti ja pasta ei niinkään :geek:

Huomenna taas kerhopäivä kivaa! Miten voikaan niin innostua noista kerhoista :ROFLMAO: Onneks vauva tykkää kans ja viihtyy, olis vähän ikävöö pakottaa oman mielenkiinnon takia viikosta toiseen :) Ens viikolla on tarkoitus mennä myös mammakavereiden kanssa vauvakino testaamaan.

Onko jossain neuvoloissa sit muka 7kk neuvola? Toi ryhmäneuvola on kans ihan outo juttu, en olis sellasta ees aatellu olevan jossain!

Nyt saunaan ennen iltapuuron syöttämistä!
 
Saatiin jotenkin tuo eilinen päivä handlattua tosi kivasti, että mentiin talviaikaa suunnilleen samoja aikoja ruokailut ja unet yms mitä mentiin kesäaikaa, ja nukkumaan sit illalla klo 21, MUTTA tänä aamuna herra sit heräsiki virkeänä uuteen päivään klo 5.20.... hohhoijjaa!

Siis juu kyllä meilläkin jäbä tykkää kylpeä, mutta kun haluis mahalleen polskutella ammeessa, seisoa, istua itse yms...niin se on hieman haastavaa :D
 
Meillä herättiin eilen 5:50...ekat päikkärit olikin sitten 7:30-8:30. Melkein kyllä fyysisesti sattui herätä tohon aikaan.:eek: Iltaunille meni 19:30 eli noin tuntia etukäteen. Tänään sit seiskalta ylös, jospa päästäis takas rytmiin lähiaikoina. Alkoi niin ihanasti jo muotoutua päivärytmi. 8 aikaan ylös, leikkiä ja sit aamusose. Sitten touhuttiin sinne puoleenpäivään asti ja sit unet ulkona 2h-3h. Illalla vielä pikku-unet. Nyt on sit ekoilla unilla kun herättiin tosiaan tuntia aikasemmin. Monta päivää meni et otti aamulla 15min tehotorkut jolla sit jaksoi valvoa sinne puoleenpäivään.

Poika ei oo kylpeny enää vissiin kuukauteen. Käydään jokatoinen ilta suihkussa ja siitä tykkää kovasti. Ei varmaan pysyis siinä kylpytuessa enää,kun vauhti on muutenkin päällä kokoajan :rolleyes:

On se luksusta valvoo miehen kans kahdestaan,mut meillä se tapahtuu ehkä kerran viikossa jos sitäkään. Koitin viimeksi eilen selittää,et herään yöllä 2h välein,aamulla kukonlaulun aikaan ja päivällä en saa nukuttua. Mies vapaapäivinä nukkuu 11 asti ja sit makaa illalla 3h sohvalla. Sano et mun pitäis hänet herättää,mut en jaksa aikuista ihmistä ruveta repii sängystä. Meillä muutenkin niin eri rytmit ollu kyllä aina,mut nyt oikeen korostuu. Mä tykkään mennä 22 nukkuu, oli lapsia tai ei ja mies valvoo 1-2 ja kattelee leffoja. Ei sit tietenkää jaksa nousta ku 11... :sick: Menin ennen lapsiakin 22 nukkuu. Ainoa milloin valvoin oli kun olin juhlimassa :sneaky: Niin mies ei oikein ymmärrä,et mä en edes jaksa valvoa eikä mua kiinnosta katella telkkaria puoleenyöhön... Ehkä sitten joskus kun saa nukkua edes aamuyöhön asti putkeen!(y)

Mun pitäis varmaan kokeilla tota makaronia laittaa poitsulle. Tykkäis ihan älyttömästi syödä sormineen! Leipää oon antanut, mut en jotenkin oo päässy nyt tohon sormiruokailuun sisään. Mua pelottaa antaa tolle mitään syötäväksi,kun pelkään et tukehtuu :eek::eek:

Irith: Hienoa että ootte saanu öihin enemmän unta!(y) Mä vähän kans oon miettinyt,et johtuuko tää 2h syöntiväli öisin siitä et nukkuu vieressä vai onko nyt levoton ku oppii uutta ja hampaat on tuloillaan.. Millään en haluis vierestä pois siirtää,mut jos vielä parin kk päästä meno on samaa niin sitten täytyy harkita.o_O Vaikka nyt on puuroakin mennyt 1dl (huijaamalla :D) niin eka syöttö n.2h nukahtamisesta. :sick::sick:
 

Yhteistyössä