Huonosti nukkuvia 1vuotiaita?

Meillä neiti 1v.1kk ja on aina nukkunut yönsä levottomasti, heräilee 1-4 kertaa ja istua kököttää sängyssään ja itkeskelee, maidolla ollaan saatu hänet sitten takaisin unten maille.
Nyt viikon verran menty niin,ettei maitoa annettu,koska haluttais muutosta tohon heräilyyn,kun mulla alkaa ensi viikolla työt...2 ekaa yötä itki maidon perään n. 2h putkeen ja nukahti kun jompi kumpi meistä istui siinä sängyn vierellä,sitten pari yötä meni hyvin, heräs kerran ja nukahti melkein heti takasin. Mutta nyt 2 yötä huutanut melkein koko yön,siis herää ja itkeskelee ja nukahtaa n. puoleks tunniks ja samaa jatkuu koko yön, viime yönä hän heräs 4ltä ja oli siellä sängyssä pystyssä ja ihan pirteenä,istuin siinä vierellä hetken, mutta olin niin väsynyt että päätin antaa sitä maitoa ja hän nukahti heti takaisin. On ennenkin heräillyt noin että on ihan pirteenä siellä pystyssä..mikäs siinä mahtaa olla? Neiti ei ole oikeestaan koskaan nukkunut koko yötä putkeen, aina jotain pientä rätinää kuuluu öisin. Mitään allergioita ei ole, ja kipeä ei ole, koska päivisin on pirteä ja iloinen vesseli, yöt ovat vaan aika levottomia.
Onko muillakin näin huonoja nukkujia ja miten ootte toimineet, annatteko maitoa jos se kerran nukuttaa lapsen uudelleen. Luulin että päästiin siitä "maitoriippuvuudesta", mutta sitten se pullon perään huutaminen alkoi taas...kuinka kauan muilla mennyt tosta yömaidosta luopuminen?? (sängyssä pidän myös vesipulloa,joskus kelpuutta veden,joskus ei kelpaa kuin maito..)
Vinkkejä kaivataan....neuvolassa ei oikein osannut tähän mitään sanoa...
Kiitos :D
 
Poikani (1v2kk) on myös aina ollut huono nukkuja. Maitoa ei ole juonut öisin yli puoleen vuoteen ja nälkäänsä ei yöllä herää, koska aamulla mielellään touhuaa tunninkin ennenkuin aamiainen alkaa uppoamaan.
Meillä herätään n. 2-5 kertaa yössä. Poika ei yleensä itke vaan pyörii omassa pinnasängyssä unta saamatta, välillä voi olla tunninkin hereillä. Pinnasänky on mulla sängyn vieressä, joten saan käden laitettua pojan päälle pinnojen välistä... tällä tavalla rauhoittuu useimmiten. Välillä ellei muu auta niin otan viereen, mutta siitäkin aika nopeasti palautuu takaisin omaan sänkyynsä koska on niin mahdoton hyörijä =)
Tammikuussa on mullakin töihin paluu ja kyllä vähän hirvittää, että mitä siitäkin tulee näillä yöunilla. Toivon kovasti, että alkaisi nukkumaan jossain vaiheessa paremmin... huoh! Meillä ainakin poika on todella vilkas tapaus. Juoksee päivät pitkät niin jotenkin ajattelen ettei pysty sitten yölläkään rauhoittumaan ;)
Yömaidosta luopumiseen olen joskus kuullut vinkkiä, että pikkuhiljaa laimentaisi sitä maitoa vedellä!?
 
Täällä löytyy erittäin huonosti nukkuva 1v1kk..meillä on herätty viimeset 3kk aikana 2-15 krt yössä ja välillä ei meinaa rauhoittua ollenkaan viimesenä keinona käytän maitopulloa mutta onneksi todella harvoin. En tiedä mikä on sillä molempien isovanhempien luona nukkuu läpi yön tai max yhdellä heräämisellä. Mulla alkaa työharjoittelu tammikuussa ja en tiedä mitä teen jos tää homma jatkuu ja kaiken lisäks neiti aloittaa dagiksen ensi maanantaina ja monet on sanonu et sillon se vasta hulinaks menee..kiva :( :( alkaa olee voimat niin loppu.

Nappisilmä & Neiti joka on herännyt jo kaksi kertaa nukkumaan menon jälkeen
 
Miulla poika 1v3kk ja tosi huonosti nukkuu yöt. On oikeastaan aina nukkunut. Nyt oon miettinyt yöpullosta vieroittamista mut en tiedä jaksanko todellakaan sitä olen vielä yh:äiti. Mut toisaalta olen myös tosi väsynyt noihin yöhuutoihin ja itkuihin. OIsko nuevvoja kellään?
 
Kiva että kohtalotovereita löytyy, tai siis oikeestaan ei kivaa tän asian saralla :D
Meillä kans neiti nukkuu isovanhempien luona paremmin ja jos siellä herää niin nukahtaa itekseen takaisin. Yömaidon mäkin pyrin antamaan viime tipassa.
Viime yö oli erilainen! Neiti heräs kerran 3.30 aikaan ja kävin hänen huoneessaan silittelemässä ja tarjosin vettä, sinne nukahti sitten heti uudelleen, sitten 6 aikaan heräili taas ja isäntä oli antanut maitoa, joten nukkui sitten 8.30 asti! Siis niin harvinaisia nää yöt että herää noin, yleensä kitisee jotain aina "kunnon" heräämisten välillä, nyt nukkui kuin tukki näiden kahden heräämisen välillä...mutta ens yö on sitten varmaan yhtä tohinaa kun pitäs aamulla lähteä töihin :whistle:
Ja meillä neiti on kans päivisin oikeen energiapakkaus, juoksee ja touhuaa koko ajan, joten luulen kans että se jää vähän päälle tonne yöuniin :D
Neuvolasta sanoivat kerran että voi olla/tulla näitä kehitysvaiheita, kun tossa vuoden iässä oppii niin paljon kaikkea, mikä ei välttämäti "päälle päin" näy, mutta aivot työskentelevät lujaa päivittäin..joten luotan siihen, että on jotain tän tyylistä....kiva vaan kuulla oikeestaan kaikkien kavereiden lapsista, jotka ovat nukkuneet yöt läpeensä muutaman kuukauden iästä alkaen :/
 
Niin ja jaksamisia muillekin yökukkujien vanhemmille!!..kai tämä joskus helpottaa..
Ja rowanalle erityisesti kun joutuu yksin hoitamaan yöt ja jaksaa sitten päivällä...mäkin kaipaisin vinkkejä tohon maidon lopettamiseen, ite jätettiin se vaan kerralla pois,mut miksi sitten viikon jälkeen alkoi kaipaamaan sitä uudelleen...?
 
Heippa!

Meillä poitsu pian 1v2kk ja ihan alku vauva-ajan oli todella TODELLA todella huono nukkuja. Puoli vuotiaaksi saakka herätteli läpi yön 10-30 kertaa. Kolmen tunnin unipätkiä tais koko puolen vuoden aikana olla vain pari. Neuvolassa alkoivat olla neuvottomia, ja allergioitakin etsittiin.. tuloksetta. Olin kysellyt muutaman kerran neuvolasta, että olisiko raakaa vieroittaa tutista. Sanoivat, että ei se raakaa olisi, mutta todennäköisesti turhaa.. no kun poika täytti sen 6kk ja söi 5 kiinteää ateriaa päivässä ja itse olin kuin zombie, päätimme miehen kanssa jättää yösyötöt pois. Tämä pidensi parin huutoyön jälkeen unipätkiä jo merkittävästi. Mutta lopullinen apu oli tutista vieroittaminen, mikä tehtiin noin 2 viikkoa yösyöttöjen lopetuksesta. Samalla tassuttelimme poikaa. Tutin vieroituksesta eteenpäin poika on nukkunut ihan loistavasti ja nukkuu edelleen, illasta aamuun 11-12h. Tietysti kipeänä heräilee ja pari hammasta ovat herätelleet.

Oma neuvoni on siis pysyä vain kovana vieroituksessa, uskon, että siitä apu löytyy. Voimia!
 
Lapsi alkaa 1-vuotiaana liikkua enemmän ja uudet taidot voivat häiritä nukkumista. Meidän tyttö nukkunut puolivuotiaasta tosi hyvin yöt. Nyt hieman enemmän kääntyilee, ei onneksi juurikaan heräile. Yksilöllistä nämä jutut. Jaksamisia teille kaikille :hug:
 
Meillä poika heräili 1v-1v5kk ikäisenä öisin 1-5krt ja maitopullolla ainoastaan rauhottui. Aina tasasin väliajoin yritettiin pulloa pois, mutta huusi 4-5tuntia täyttä huutoa, kunnes ei yksinkertaisesti enää jaksettu kuunnella ja annettiin pullo.. Ja tätä aina noin neljänä yönä perätysten, kunnes päätettiin pitää unikoulussa taas taukoa.. No, ihan hyvin se meni niin kauan kun joi sitä maitoa vaan kerran yössä.. Mut sit tossa 1v5kk iässä alko vaatimaan pulloa 4-5krt yössä, kunnes päätin et nyt tää pelleilly saa loppua. Mun äiti tuli meille neljäksi yöksi ja vierotti onnistuneesti pojan pullosta (kahtena ekana yönä oli itkeny tunnin) ja kas poika alkoi nukkua. Uskomatonta. Oli niin mahtava fiilis ku ei tarvinu ite yöllä nousta. Nyt poika on 1v7kk ja on siis 2kk nukkunu yöt heräämättä (tänä aika on heränny yhteensä neljänä yönä ) . Ja nukkuu n. 10h.
 
Meillä kans huonosti nukkuva poika...koliikki ja masuvaivoista päälle jäänyt yölevottomuus,joka vauva-aikana pahimmillaan oli tunnin välein heräilyä. Tissi vierotettiin aamuyöstä lopullisesti 1v synttäreiden alla,mut ei se unia kokonaisiks tehnyt,tosin pikkasen meno rauhottu =)

Neuvolan täti sano aikoinaan et jos on huono nukkuja muuten,niin vuoden ikäsenä ei nuku ainakaan,se on sellanen ikä et moni asia tulee uniin... meillä tulee edelleen kaikki,nyt puheen oppiminen häiritsee...herää istumaan ja höpöttelemään unissaan.

Nykysin nukutaan jo melko ok (1v5kk),nukahtaa hyvin,nukkuu jatkettavassa meidän sängyn vieressä... nukahtamisen jälkeen herää vaihtelevasti 1-3 kertaa ennenkuin vaipuu syvempään uneen,sit aamuyöstä saattaa olla levottomampi,mut pääasiallisesti heräilyihin auttaa kun pojan kippaa takas selälleen...nousee siis istumaan. Aamuyöstä tulee usein myös viereen.
Tietty nuhat yms.sit sekottaa tilannetta.

Yhteenvetona se,et aina toi maidon lopetus ei tehoo,mut tietty joskushan se on lopetettava...suosittelisin kuitenkin et lähtis siihen vasta kun on oikeasti resursseja...eli ei oo ihan väsypoikki ja univelkanen ja helppo sortumaan...koska sit kun sen päättää et nyt loppuu,niin sen pitäis sit kans pitää...tai ipana ymmärtää et jossain kohtaa se maito tulee taas kuvaan kunhan sitkeesti jaksaa yrittää...nim.kokemusta on.
Miä ihan pojalle juttelin et nyt ei tuu maitoo,kaks viikkoo heräs 4-5 maissa,just niihin aikoihin kun tissiä oli saanut,eikä nukahtanut uudestaan...sit unohti.
Ei se lapsi pilalle siitä pullosta mene ja jokainen siitä ennenpitkää vierottuu,et jos nyt tuntuu ettei jaksa niin kuukauden päästä voi kokeilla uudestaan... =)
 
Mun laps ei ole oikeastaan koskaan nukkunut kehuttavasti, hän on nyt 1v2kk. On mahavaivaa ja välillä heräilyä syystä x, milloin mitäkin. Olen myös yh ollut aina,kuten joku tässä ketjussa, mut tein just jokunen viikko sitten urotyön ja lopetin yömaidon. Niki joi ennen tätä maitoa 1-4krt yössä. Maidon perään hän huusi 2 viikkoa. En antanut periksi ja se todellakin kannatti. Elämänsä parhaat yöt hän on nukkunut maidon lopettamisen jälkeen. Lapsihan ei kai tarvitse yöllä evästä 6kk iästä eteenpäin...(?), olisin itsekin lopettanut yömaidon aikapäivää sitten, mutta voimien repiminen tuohon vei aikansa.

Tutti on meillä pelastus, hirvittää jo ajatuskin että sitä pitää kohta luopua. Yöllä laitan tutteja sänkyyn paljon, kun tutti tipahtaa,Niki itkee,mut osaa itse pomia tutin takaisin suuhunsa. Mut heräilee siis muutoinkin vielä nykyäänkin, laitan hänet makuulle,silitän,tarvittaessa otan viereen, annan vettä tms. Joskus jos maha vaivaa häntä, siihen ei auta mikään. Tällä hetkelle kokeilen maidotonta, ja sit mennään lääkäriin tutkimuksiin taas...
Voimia kaikille yökkösten emoille :)
 
Meillä esikoinen oli todella huono nukkuja, tutunkuuloisia tilanteita teillä monilla. Allergioita tms. ei meillä ollut, lapsi nyt vain jostain syystä sattui olemaan niin huonouninen.

Meillä auttoi yövierotus vain hetkeksi, paremmin yöt alkoi sujua kun jätettiin pullo pois kokonaan päivälläkin - en tiedä mikä yhteys pullolla ja nukkumisella on, mutta näin kävi...
Sitten taas jossain vaiheessa alkoi yöheräily, joka loppui kun siirrettiin pois pinnasängystä ja samaan huoneeseen nukkumaan meidän kanssa.
Toki joskus vieläkin (nyt 2v) tulee kausia, jolloin heräilee öisin, mutta nykyään on yleensä taustalla sitten joku selvä syy kuten esim. on kipeänä tms.

Kannattaa miettiä jos teille olisi noista vierotuksista tai uusista nukkumajärjestelyistä apua, ja jos ei muuta, niin aika kyllä ilmeisesti lopulta auttaa... :hug:
 
Meillä on poika kohta 1v 3kk, heräilee edelleen öisin syömään pari kolme kertaa, ja imetän edelleen, myös yöllä, poika nukahtaa siitä sitten hyvin uudelleen. Nukkuu siis meidän sängyssä mikä helpottaa tätä, siinä ei tarvitse itse herätä kunnolla, lykkää vain rinnan suuhun. Neuvolassa lääkäri neuvoi 8 kkn kohdalla että yöllä ei tarvitse enää syöttää ja että lopettamiseen menee yleensä se kolme itku-yötä. Ajattelin heti silloin että lapsen itkettäminen ei kuulu minun metodeihin. Ihmetyttää ja suututtaa tuollaiset ohjeet kun muuten sitten sanotaan että lapsi oppii turvallisuutta ja itseluottamusta nimenomaan siitä että hänen viesteihinsä vastataan eikä koskaan jätetä yksin itkemään, varsinkaan noin pientä.

Alunperin ajattelin lopettaa imettämisen vuoden kohdalla ja miehen kanssa ajateltiin myös että tulisi jo pikkuhiljaa totuttaa poikaa nukkumaan omaan sänkyyn. Nukutin pojan imettämällä meidän sänkyyn josta nostin sitten omaan sänkyynsä joka oli meidän sängyn vieressä. Poika heräsi parin tunnin päästä jonka jälkeen nostin meidän sänkyyn ja siihen hän sitten jäi aamuun asti.

Nukuttamiseen meni joskus tunti ja se alkoi tuntua aika rassaavalta, mutta eniten kai meidän nukkumisjärjestelyissä häiritsi se että ajattelin että ne ei ole ihan sellaiset kun pitäisi, ts että pojan pitäisi nukahtaa yksikseen ja nukkua yöt läpi omassa sängyssä. Sitten löysin tietoa että luonnollisinta lapsille on nukahtaa ja nukkua vanhempien vieressä 2-3 vuotiaaksi asti ja että imettämistä olisi hyvä jatkaa yhtä pitkään jos mahdollista (ei välttämättä yö-imettämistä) . Ja että huudattamista pitäisi välttää, lapsi oppii siitä vain turvattomuutta. Tällaiset järjestelyt on käytössä useassa muussa kulttuurissa mutta ei länsimaissa. Oli tosi helpottavaa löytää tällaista tietoa sillä se on sopusoinnussa sen kanssa mitä oma vaisto kertoo tekemään. Nukuttaminen ja yö-heräily kyllä häiritsivät mutta nyt olen asennoitunut asiaan eri lailla. Poika on vain hetken aikaa pieni ja haluan että hän tuntee olonsa turvalliseksi. En ole tällä hetkellä väsynyt, poika nukahtaa 10-11 aikaan ja menen pian itse sen jälkeen, heräämme n. 9ltä. Kun lapsi nukkuu vieressä äidin ja lapsen unirytmit synkronisoituvat niin että heräilyt tapahtuvat silloin kun molemmat ovat kevyen unen vaiheessa ja silloin muutama yöheräily ei väsytä niin kovin.

Luin joltain palstalta viestejä äideiltä jotka nukuttivat syliin tai viereen eivätkä pystyneet huudattamaan lapsiaan, pitivät itseään selkärangattomina. Ei ole mielestäni yhtään selkärangatonta! Päinvastoin on rohkeaa seurata omia vaistojaan varsinkin silloin kun ympäristö antaa äidin omien tuntemusten vastaisia ohjeita.

Jokainen äiti tekee niinkuin parhaaksi näkee, voimia kaikille! Tärkeintä on kuunnella itseään (ja lastaan). Toivottavasti tästä on jollekulle jotain apua.
 
Tuo mun "huusi maidon perään 2 viikkoa" kuulostaa tietty aika raakuudelta. Mutta ei se nin rakaa oikeasti ollut, kun lapsi itki,otin syliin,silitin,annoin tuttia jne. Että ei häntä yksin jätetty huutamaan. Uskon että yömaidon lopetus Nikin kohdalla oli tosi oikea ratkaisu(koska maidosta ilmeisesti tulee niitä mahavaivoja ja niistäkin lapsi kärsii)
Olen samaa mieltä, että kaikkien äitien pitäisi toimia niinkuin vaisto sanoo! Eikä se lapsen viereen ottaminen ole mikään synti. Muistan kun oma äitini pelotteli mua, että "et saa sitä ikinä pois omasta sängystäsi jos totutat nukkumaan siinä". Kun vauva nukkui mun vieressä 4kk asti. Ja vieläkin otan viereen, jos tarve on.
 
Niin sillä on varmasti merkitystä mitä neuvoja muilta saa, tarkoitan niinkuin äitisi pelottelulla. Ikävää saada tuollaisia neuvoja kun en usko että niissä on mitään perää. Luin että lapset haluavat yleensä itsekin omaan sänkyyn parin kolmen vuoden iässä kun ovat siihen valmiita. Ja tuntuu ikävältä lukea viestejä jossa neuvotaan "olemaan kovana" ja huudattamaan lapsia. Uskon että harva vanhempi oikeastaan haluaa tätä tehdä mutta tekee koska luulee että niin kuuluu tehdä. Itse olin myös näin, kokeilimme yhtenä iltana että poikaa ei nosteta meidän sänkyyn vaikka yöllä heräisi. Poika itki ja silittelin häntä pinnasängyssä, n. minuutin jälkeen mies sanoi että ota se viereen... Siihen se meidän huudattamiskokeilu sitten jäi, onneksi.
 
Huoh. Meillä myös yöheräilijä n. 1 vuotias :) Huoh siksi koska näköjään vastauksia ei ole kellään antaa. Nyt poikamme siis herää pinnasängyssään 4 - 7 kertaa yössä juomaan maitopulloa. Viereen ottaminen ei vaikuta heräämisten määrään loppupeleissä ja maidon jättäminen pois saa aikaan pitkään kestävän huudon johon minä tai mies heltyy lopulta ja antaa sen pullomaidon.

YÖTutista vieroitus ei auttanut yhtään. Vieroituksesta aikaa jo pari kk muistaakseni.

Päiväsaikaan poika on ihana ja herttainen lapsi joka nukkuu suosiolla myös päikkärit; mutta ei luovu niistä suosiolla.. :kieh: Joten sekin on kokeiltu auttaisiko vähät päiväunet. Eivät auta.
 
Joo, mä oon samaa mieltä tosta, ettei ole hyvä huudattaa sitä lasta ja itse en siihen pysty, koska tulee paha mieli ja ihan senkään takia, että pääsen nukkumaan takaisin kun vaan annan sen maidon. Jos en olisi jo työelämässä, voisin koittaakin eri keinoja maidosta luopumiseen, mutta en halua olla ihan kuitti töissä...eikä niitä muita keinoja taida olla kuin jättää vaan kylmästi maidon annon pois ja lapsi sitten huutaa sen perään, mä ainakin luovutan aika helpolla kun näkee että toinen sen avulla haluaa nukahtaa, ja sitä lapsi sitten osaa hyödyntääkin kun huutaa niin äiti antaa periksi josain vaiheessa:)
Joten meillä heräillään vielä öisin pari kertaa, nyt on puhkeamassa poskihampaitakin, mikä vaikuttaa myös heräilyihin..välillä olen ottanut tytön viereemme ja välillä antanut maitopullon hänelle omaan sänkyynsä, tilanteen mukaan. Tämä kerran toimii näin parhaiten, niin näin toimin sitten niin kauan kuin hän itse sitten alkaa niitä öitään nukkumaan...en jaksa enää stressata, näin jaksan töissä kun saa nukkua, eikä tosiaankaan tarvii huudattaa toista öisin, joten kaipas se pullo joskus jää pois:)
Enkä "tuomitse" niitä jotka päättää sen pullon jättää pois ja huudattaa lasta, koska ei se lapsi siihen huutoon kuole ja jos haluaa yöt paremmiksi...meillä tuo pullon poisjättäminen ei vaan mennyt sillä itketään 3 yötä-tyyliin..voimia kaikille!!:)
 
Kaikesta huolimatta kyllä todellakin kannatti jättää se yömaito pois.Luulin myös että lapsi huutaa maidon perään 3 yötä....mut huuskin 2 viikkoa MUTTA se on pieni tuska siihen verrattuna että on herännyt vuoden joka yö juomaan maitoa useita kertoja yössä. Yömaidon lopettamisen jälkeen on nukkunut elämänsä parhaita öitä....jos ei muuta vaivaa tms satu olemaan. PLUS yömaidon lopettamisen jälkeen päivisin syöminen parantui paljon, varsinkin aamiaisen osalta, jota ei ennen suostunut syömään ollenkaan.
Olen siis täysin sitä mieltä, että jättäkää se yömaito pois.....se on aivan turhaa näin isoilla lapsilla. Voi tulla monille yllätyksenä että kuinka paljon ne yöt voi parantua varsinkin niillä lapsilla, jotka ainoastaan heräävät juodaksseen sitä maitoa. Tsenppiä kaikille...
 
Meillä on neljä lasta ja melkeinpä kaksvuotiaiksi ovat heräilleet öisin tissille. Tietenkin vain enää kerran loppuaikana, ja paljolti sitäkin, että aamupalalle olis ollu jo varmaan tarve, mut en jaksanu kukonlaulun aikaan nousta itse. (niin , ei rintamaidolla oo jonkun mukaan mitään ravintoarvoa tos vaihees, mut se läheisyys, ...ja kun sillä se lapsi nukahti...kukin tyylillään)

Aika vähillä itkuilla vieroitus tapahtui, kun isä nukkui lapsen kanssa eri huoneessa. Ei siltä isältä monta yötä tissiä ettitty...
 

Yhteistyössä