Huvittavaa ku vanhemmat selittelee ratkasuitaan et "no on ihan terveenä pysynyt"

  • Viestiketjun aloittaja "hysteerinen"
  • Ensimmäinen viesti
ap.....
Kyllä, ikä on hyvä pointti. Nuoret ovat epävarmempia ja pelkäävät tulevansa tuomituksi. Toisaalta herkemmin tehdään myös huonoja ratkaisuja.

Ehkä nuorempana elämänkokemuksen puuttuessa helpommin kuvitellaan, että oma kokemus on luotettavampi, kuin isoilla ryhmillä saadut. Koska mä vammauduin alatiesynnytksessä, olisi sektio turvallisempi kaikille. Koska mun äiti röökas ja syötti eineksiä, enkä ole sairastunut, ei muidenkaan lapset sairastu.
 
"Been there"
Mä ymmärrän ap:n idean.

Mulla on ihan terveet ja hyvin kehittyneet lapset, tosi harvoin sairastellaan ja kaikki on mennyt hyvin. Kaikki ovat syntyneet sektiolla ja yhtä en imettänyt. Imetetyillä (3v -14v) ja imettämättömällä (6v) en ole nähnyt terveydessä mitään eroa. En mä silti käytä tätä puolustuksena sille ettei synnytystavalla tai ruokkimisella ole merkitystä lapsen terveyteen. Sen sijaan mä yleensä sanon että sektioista huolimatta ovat olleet varsin terveitä.

Lisänä nyt vielä että sektiot ei olleet mun valintoja vaan lääketieteellinen pakko, alateitse tuloksena olisi ollut kuollut tai ainakin vaikeasti vammautunut lapsi, hyvässä lykyssä menehtynyt äitikin. Eli mun lapsille sektio oli se turvallisempi vaihtoehto. Silti se ei poista sektioon liittyviä riskejä eikä sitä että mun lapsilta jäi alatiesynnytysten edut saamatta. Onneksi kaikki on kuitenkin mennyt näin hyvin
 
"Been there"
Edelliselle jatkoa.

Tulevaisuudesta en tiedä, eli voi olla että vielä tulevaisuudessa nuo vaikuttavat johonkin. Tai on vaikuttaneet jo, ehkä lapset olisivat olleet vieläkin terveempiä jos olisivat syntyneet alateitse tai saaneet kaikki äidinmaitoa.

En mä noita silti enempää jaksa miettiä.
 
ei jaksa
Se nainen on muuten minä. Jos tuolla selitetään että lapset sairastuu enemmän kun syntyy sektiolla niin sillo joku valehtelee. Mun lapsi on ollu kerran kuumeessa ei ole muita lastentauteja ollu. Minä ite olen syntyny sektiolla todella harvoin oon kipeä plus mun sisarukset on syntyny sektioilla ja sama homma. Kellää meistä ei ole mitää vikaa. Kyllä mä koen että sektio on parempi kun synnytys enkä mitenkää yritä selitellä. Sillä lääkärit ei olis antanu mun synnyttää normisti. Se on vaan mun mielipide et sektio on jees. Enkä tunne ketää joka on syntyny sektiolla nii niillä olis jotain sairauksia tai muuta. Mut tunnen niitä jotka on vammautunu normi synnytyksessä ja on vaikka mitä tauteja. Miksi kenenkää pitää selitelle mitää? Mähän vaan kerroin omasta kokemuksesta. Onko se sulta pois kun mun lapsi syntyi sektiolla ja onki terve ja muutenki kehittyy erittäin hyvin?
Ei halleluja sentään. Oletko koskaan kuullut tilastoista? Kukaan ei valehtele, vaikka sinä niin luuletkin, koska sinä et ole sairastunut.

Voiko ihmiset oikeasti olla näin yksinkertaisia. Voi pyhä sylvi sentään.
 
"Kukka"
Ei halleluja sentään. Oletko koskaan kuullut tilastoista? Kukaan ei valehtele, vaikka sinä niin luuletkin, koska sinä et ole sairastunut.

Voiko ihmiset oikeasti olla näin yksinkertaisia. Voi pyhä sylvi sentään.
Tupakointi ei ole vaarallista, koska minäkin tunsin kerran erään Matin, joka eli terveenä yli 100-vuotiaaksi ja poltti kaksi askia päivässä... ;)

Näinhän se ihmisten logiikka usein menee.
 
savuton
No eihän kukaan tule ongelmista kertoaan. Ei ole sellaista vanhempaa joka haluaa leimautua paskaksi, koska teki noin ja lapsi kantaa sitten seuraamukset. Siksi tää onkin niin typerää sanoa että naapurikin röökäs koko raskauden. Vattu se naapuris sulle kerro imtä kaikkee ongelmaa vois epäillä siitä seuranneen.
Mun entinen naapuri tupakoi koko raskausajan. Kahdeksannella kuulla sydänääniä ei kuulunut, vauva oli kuollut kohtuun. Naapuri oli sitä mieltä, että saattoi johtua tupakoinnista.
 
huolipeikko
Hyi että.. Ei voisi antaa ikinä itselleen anteeksi, että olisi röökannut ja vauva kuollut vatsaa. Johtui se mun röökaamisesta tai ei.

Mun lapsi syntyi rv25. En kyllä röökannut. Enkä syönyt tai juonut kiellettyjä, ulkoilin, söin hyvin ja nukuin. Kuitenkin välillä mietin, että syy oli minussa. Jotenkin. Ja mietin myös, et miten se vaikuttaa lapseen. Enkö pelkästään fyysisisiä asioita vaan myös psyykkisesti ja sosiaalisesti. Uskon että kaikki ihmiset ajattelee lastensa kohdalla, mut jos eivät ole täysin tyytyväisiä omiin valintoihinsa niin sitten selittelevät yhtä paljon itselleen kuin muille. Tunnen paljon syyllisyyttä jos olen tehnyt mielestäni huonon ratkaisun, vaikka ei olisi ollutkaan muita vaihtoehtoja (esim päivähoidon suhteen), joten välillä on pakko balsamoida itseään ja salaa toivoo et joku muukin sanoisi, että "ei se ole niin vakavaa". Ku onhan se. Jopa kuoleman vakavaa joissakin tilanteissa.

Voisinpa relata niinku muutkin, eikä tarttis aina miettiä miten olisi mahdollisimman parhaaksi, kun kuitenkin tiedän että en voi kaikkea tietää ja teen joka tapauksessa vääriä ratkaisuja. Tietoisesti tai tiedostamatta.

En kuitenkaan perustele ratkaisujani millään mutu-tiedolla. Jos on pakko selittää kerron, mikä johti tilanteeseen. En väitä että nakkien syöminen ei ole epäterveellistä. Kerta niitä on ennenku syöty eikä kukaan siihen ole kuollut. Tuskinpa niistä varoiteltaisiin jos niissä ei olisi mitään pahaa.. ;)
 
mä itse uskon, että paskana oleva hammaskalustoni ( 6 poistettu, useita ab-kuureja syöty tulehduksiin ja kuitenkin hammaslääkärin mukaan hoidan hampaitani erinomaisesti!) johtuu siitä että pentuna on syötetty lusikalla mikä ollut mutsin/faijan suussa. ja että ADHD:ni on mutsin raskaudenaikaisen ketjupolttamisen syytä !
 

Yhteistyössä