Hyvä sämpyläohje hausssa ( sellainen johon voi upottaa puuron jämät)

Aamusta jäi puuroa parisen desiä ja ajattelin tehdä sämpylöitä. Kaipaisin taikinaohjetta.. ( en muista koska viimeksi olisin tehnyt sämpylöitä) tai vähän mittasuhteita, jotta saisin sämpylöitä, enkä kiviä:xmas:
 
Minä teen niin, että laitan ihan vähän kuumaa vettä vaan jäähtyneen puuron sekaan. Sitten 1-2tl suolaa, ripaus sokeria, 1 pussi kuivahiivaa ja alan mättää jauhoja sekaan. Sitten lorotan jossain vaiheessa öljyä tai juoksevaa margariinia sillai silmämääräisesti ja lisää jauhoja. Alustelen vaan kunnes on sellaista vähän notkeaa, vähän vielä sormiin kiinnijäävää. Jauhoja päälle ja nostatus, vaikka tunninkin saa seistä. Sitten pyörittelen palloksi tai leivon pötkön josta leikkaan palasia ja käännän "nurin". Ja taas kunnon nostatus.

Aina onnistuu kunhan ei vaan tee liian kuivaa taikinaa, eli sellaista melko tahmeaa saapi olla :)
 
Tuota.... kun mulla ei ole mitään määriä eikä siis koko ohjetta.

Mutta teen usein puuronlopuista sämpylät reseptittömällä metodilla näin:

Puuronloppu ja jonkinverran nestettä (Olettaisin että tässä kohden toimii se ihan missä tahansa sämpyläresptissä oleva suhde että kokonaismääräksi muodostuu jotain 5dl tai koko litra jopa).
Hiivaa tai kuivahiivaa
Loraus öljyä, jonkinverran suolaa, tilkka siirappia tai ripaus sokeria
Kaikenlaisia jauhoja pienissä erissä lisäillen ja samalla siis taikinaa vaivaten että syntyy sopivan kimmoisa taikina.
 
zxc
mä teen aina kaiken silmämääräisesti:)

laittaisin puuuroon reilu desi kuuma vettä, vähän (ehkä rkl-pari) öljyä, sekoittaisin, pss hiivaa perään ja loput vehnäjauhoa/sämpyläjauhoa, kunnes tasikinasta tule "hyvä". nostaisin ensin taikinan, sitten sämpylöiden teko ja pellillä ainatsin olla vielä n. 15min.
 

Yhteistyössä