Hyvää Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivää! Lukeminen kannattaa aina!

Kiitos samoin. (veli sanoi pienenä tätä päivää aleksis kiveksen päiväksi, oli opettajalla ollut hieman hymy naamalla :LOL: )

Mun ykkössuosikit suomalaisista kirjoista on Tuntematon sotilas, seitsemän veljestä ja häräntappoase :)

Luin nää koulussa ekan kerran ja ne pitää lukea aina uudelleen, sopivan ajan kuluttua :)
 
Kiitos samoin. (veli sanoi pienenä tätä päivää aleksis kiveksen päiväksi, oli opettajalla ollut hieman hymy naamalla :LOL: )

Mun ykkössuosikit suomalaisista kirjoista on Tuntematon sotilas, seitsemän veljestä ja häräntappoase :)

Luin nää koulussa ekan kerran ja ne pitää lukea aina uudelleen, sopivan ajan kuluttua :)
Mä luen joka kesä Häräntappoaseen ja Juhannusvieraan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Kiitos ja samoin :)

Minä rakastan Anna-Leena Härköstä. Toki klassikot (minun mielestäni), mm. Tuntematon on aina vaan yhtä hyvä.
Härkönen on kyllä hyvä!

Nykykirjailijoista muita suosikkejani ovat Sofi Oksanen, Riikka Pulkkinen, Mikko Rimminen, Tuomas Kyrö, Juha Itkonen, Anja Snellman, Kari Hotakainen, Pirjo Hassinen ja edesmennyt Reko Lundán.

Aleksis Kivi, Minna Canth ja Maria Jotuni koskettavat myös, niin ja Kalevala.

En mitenkään osaa mainita yhtä suosikkia.
 
Viimeksi muokattu:
Koitin huutaa sitä huutiksesta, mutta missasin kuitenkin. Ajattelin ostaa sen miehelle joululahjaksi, sillä se tykkäsi kovasti tuosta mikä meillä on :)

Ootko lukenut Remeksiä?
Mä luin lomalla niitä kolme. Hyvinhän ne on kirjoitettuja, mutta aihepiiri ei jotenkin mua sytyttänyt. Luin kyllä ihan intohimolla, mutta jotenkin esimerksiksi kansainvälinen asekauppa ei ole lähellä sydäntä, niin välillä teki mieli hypätä pari sivua eteenpäin :D Luin kuitenkin nätisti kaikki.
 
Koitin huutaa sitä huutiksesta, mutta missasin kuitenkin. Ajattelin ostaa sen miehelle joululahjaksi, sillä se tykkäsi kovasti tuosta mikä meillä on :)

Ootko lukenut Remeksiä?
Mä luin lomalla niitä kolme. Hyvinhän ne on kirjoitettuja, mutta aihepiiri ei jotenkin mua sytyttänyt. Luin kyllä ihan intohimolla, mutta jotenkin esimerksiksi kansainvälinen asekauppa ei ole lähellä sydäntä, niin välillä teki mieli hypätä pari sivua eteenpäin :D Luin kuitenkin nätisti kaikki.
Oon lukenut muutaman Remeksen, Ruttokellot ja 6/12 ja sitten niitä nuortenkirjoja. En tykkää, vaikka kuinka yrittäisin. Hänen tyylinsä on liian elokuvamaista, toimintaa ja trilleriä. En välitä niistä sen enempää elokuvana kuin kirjallisuutenakaan.
 
Oon lukenut muutaman Remeksen, Ruttokellot ja 6/12 ja sitten niitä nuortenkirjoja. En tykkää, vaikka kuinka yrittäisin. Hänen tyylinsä on liian elokuvamaista, toimintaa ja trilleriä. En välitä niistä sen enempää elokuvana kuin kirjallisuutenakaan.
Mä en myöskään tunnu saavan Remestä luettua. Alotan kyllä, mutta se jääkin heti kesken. : /
 
Mä en ihan kamalasti lue suomalaista kirjallisuutta mutta tasaisin väliajoin on pakko lukea Raija Orasen Puhtaat valkeat lakanat ja Onnela, mä rakastin sitä tv-sarjaa ja melkein rakastan noita kirjojakin.
Arto Paasilinnaa on myös aika ajoin mukava lukea :D
Eppu Nuotion uusimmat olen lukenut ja Pauliina Suden Ruuhkavuosi on sellainen johon tulee välillä palattua.
Mies lukee Reijo Mäkeä ja oon aatellut kanssa tutustua noihin Vareksiin kun niitä hyllyssä on.
 
Mä en ihan kamalasti lue suomalaista kirjallisuutta mutta tasaisin väliajoin on pakko lukea Raija Orasen Puhtaat valkeat lakanat ja Onnela, mä rakastin sitä tv-sarjaa ja melkein rakastan noita kirjojakin.
Kato, joku muu tekee samaa kuin minä :D.

Muuta en Raija Oraselta sitten luekaan, mutta Puhtaat, valkeat lakanat ja niiden itsenäisen jatko-osan, Onnelan, kylläkin kerran vuodessa suunnilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: as if
"vieras"
Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivä pitäisi kieltää rasistisena ja sen tilalle pitäisi olla monikulttuurisen kirjallisuuden päivä ja juhlia sitä asianmukaisin menoin.
 
Hei muuten Riepu!!!!
Mulla on sulle asiaa. Mietin eilen pääni puhki ja tuli mieleen, että sinä osaisit ehkä auttaa.

Meille luettiin ala-asteella aina välillä äikässä yhtä satua, jonka nimi pitäisi nyt kaivaa esille (aion alkaa lukemaan sitä tyttärille). Sadussa oli iso kivi, jonka alta (ehkä) pääsi ns. toiseen maailmaan, jossa oli maahisia, keijuja ja sellaista. Mulle tulee nimenä mieleen Adalmiinan helmi, mutta en tosiaankaan ole varma, onko se se. Muistan sadun olleen aivan ihana ja tahtoisin ehdottomasti tietää mikä se on. Saattaa olla, että muistan väärin noita "faktoja", mutta pliiiiiiis, auta mua :)
 
Hei muuten Riepu!!!!
Mulla on sulle asiaa. Mietin eilen pääni puhki ja tuli mieleen, että sinä osaisit ehkä auttaa.

Meille luettiin ala-asteella aina välillä äikässä yhtä satua, jonka nimi pitäisi nyt kaivaa esille (aion alkaa lukemaan sitä tyttärille). Sadussa oli iso kivi, jonka alta (ehkä) pääsi ns. toiseen maailmaan, jossa oli maahisia, keijuja ja sellaista. Mulle tulee nimenä mieleen Adalmiinan helmi, mutta en tosiaankaan ole varma, onko se se. Muistan sadun olleen aivan ihana ja tahtoisin ehdottomasti tietää mikä se on. Saattaa olla, että muistan väärin noita "faktoja", mutta pliiiiiiis, auta mua :)
Eeeeiii se kait Adalmiinan helmi ole... tässä linkki siihen:

Lukemisia lapsille 2, kirjoittanut Z. Topelius

Voi hitsi, kun keksisin, mikä tuo hakemasi satu voi olla... nyt ainakin lyö pää ihan tyhjää. Teen hiukan tiedusteluja ;).
 
Viimeksi muokattu:
Olipas muuten vaikeaa lukea tuota tekstiä tuosta linkistä :O Ja olit ihan oikeassa, ei se todellakaan ollut tuo satu. Tuokin on kyllä luettu meille joskus.

Mun muistikuvat on vaan niin surkeita siitä sadusta, mitä haen. Iso kivi siinä oli ja tarina rakentui jotenkin sen ympärille. Se oli niin ihana satu, niin siksi tahtoisin jakaa sen mun tytöillekkin :)
 
"vieras"
Mä tykkäsin tosi paljon Riikka Pulkkisen kirjoista, seuraavaksi kiinnostaisi lukea jotain Johanna Sinisalolta (en ole lukenut yhtään hänen kirjaansa vielä). Viimeksi luin Päätalon Koillismaa-sarjan avausosan, ja luen varmaan sarjan muutkin kirjat jossain vaiheessa. Remeksen kirjoja olen lukenut paljon, kun mies on tuonut niitä kirpparilta, ja mulla on ollut tylsää :) Mielummin mä niitä luen kuin katson telkkarista jotain jännäriä, mutta sillä tavalla ne ei ole lemppareita, että jäisivät mieleen sen jälkeen kun olen ne lukenut.
 

Yhteistyössä