ihmettelyä kouluun ja oppituntiin liittyen

Ekalla aloittaneen tytön mukana tuli viestiä opettajalta,että olisi hyvä jos oppilaat veisivät luokkaan mukin/juomapullon itsellee,ettei tarvitsisi ravata juomapisteellä käytävässä juomassa kesken tunnin,vaan voisi täyttää välitunnilla tai juuri ennen tuntia mukinsa/pullonsa.:O

Onko muilla tuollaista systeemiä?

Ihmettelen,että tuollainen "sallitaan" ja katsotaan hyväksi.
Eikö lapset osaa odottaa 45 min päästäkseen juomaan jos ovat välitunnilla juoneet?

Muissa kouluissa karsitaan ylimääräistä tavaraa ja jopa penaalin kouluun vieminen kielletään,jottei lapsilla olisi koko ajan jotain näprättävää ja voisivat paremmin keskittyä kuuntelemaan ja tekemään tehtäviään..

Kummastuttaa..
 
"Sirkkeli"
No on kyllä outoa. Miun mielestä pitäisi juurikin sanoa, että odota kun välkkä alkaa. Tai siis tehdä selväksi, että juomiset ja vessakäynnit pitäisi tehdä pääasiassa välkällä.
 
Hassulta tosiaan kuulostaa.
Juu niin minustakin.
Meidän 7 vuotias on todella vilkas ja hänellä on vaikeuksia ollut odottaa vuoroaan jne,mutta sanoi ettei hänen ole vaikeaa odottaa välitunnille pääsyyn saakka jos alkaa janottaa,kun asiasta keskustelimme.
Kuvioon tuli vaan iso mutta,KUN KAIKILLA MUILLAKIN sitten on. :D
En tiedä onko ja tuleeko olemaan,mutta oman lapseni kohdalla pelkään,että muki/pullo veisi keskittymistä opetuksesta.


Tämä kaikilla muillakin on juttu tuli esiin myös kun tyttäreni tahtoi piirustusvihkon mukaan kouluun ja kun kysyin milloin siihen piirrellään oli vastaus tunnilla.
En suostunut ja kuulin kuinka huono äiti olen,kun kaikkien muidenkin vanhemmat ovat antaneet piirustusvihot kouluun mukaan.

Alkaa tuntua siltä,että olen nipo,mutta onko se väärin jos kuitenkin tahdon vain helpottaa lapsen opiskelua ja oppimista?
 
"anonyymi"
ööö,.ei toi hassua ole..Mun esikoisella oli viime lukuvuonna moinen tapa luokassa käytössä,,siis ihan kaikkilla oli mukit hyllyssä ja oppituntien välissä saattovat ottaa sen hörpyn vettä ja näin ollen saivat kostutettua sitä suuta..Ei sitä litra tolkulla sitä vettä ryystetty...
 
"vieras"
Kyllä ne juomiset ja vessareissut pitäisi hoitaa välitunnilla. Tuossa vaiheessa olisi mun mielestä tärkeää oppia nimenomaan sitä kärsivällisyyttä ja sääntöjä, ettei enää voi rampata miten mieli tekee niin kuin vaikka kotona tai päiväkodissa. Varmaan ihmettelisin asiaa opettajallekin,
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"Vieras"
Vesiautomaatti on aikas epähygieeninen ja siihen tulee jono, jos kaikki janoiset välitunnin päättyesä siihen ryntäävät. Nimenomaan ryntäävät, siinä tapetaan aikaa, kinataan, ärsytetään tönitään jne. Tunnin alku tai välitunnille lähteminen myöhästyy.

Lapset eivät yleensä juo koulussa tarpeeksi ja se on huono juttu fyysisesti ja keskittymisen kannalta. Aivot toimivat paremmin kun on juonut vettä.

Fiksu ope.
 
"vieras"
[QUOTE="anonyymi";27095010]ööö,.ei toi hassua ole..Mun esikoisella oli viime lukuvuonna moinen tapa luokassa käytössä,,siis ihan kaikkilla oli mukit hyllyssä ja oppituntien välissä saattovat ottaa sen hörpyn vettä ja näin ollen saivat kostutettua sitä suuta..Ei sitä litra tolkulla sitä vettä ryystetty...[/QUOTE]

Mä käsitin, että ap:n lapsen luokassa sitä vettä saisi ryystää pitkin oppituntia. Ihan kätevähän tuo muki on niin että voi tunnin alussa juoda siitä välitunnin päätteeksi, kun juoma-automaatille voi olla pitkä jono, ja sit ne mukit menisi takaisin hyllyyn, eikä niistä juotaisi enää oppitunnin aikana.
 
"Vieras"
Röppö, se piirustusvihko on sen takia, että jos lapsi on tehnyt tehtävänsä nopsasti, hän voi piirrellä. Kaupunki säästää pikkuisen kun lapset tuovat omat piirustusvihkot.
 
"anonyymi"
tarkemmin en sitten tiedä,että ovatko oppitunnin aikana juoneet myös sillon..Mä koen vaan ihan hyväksi,ton että ottaa sen vesi hörpyn siellä luokassa,ku ett lähtee mekastaan käytävään ja häiritseen muiden tunteja. Ja sekin,että aivot toimii paremmin ku hetkeks keskeyttää sen tehtävän teon ja ottaa sen hörpyn vetta
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27095011]Kyllä ne juomiset ja vessareissut pitäisi hoitaa välitunnilla. Tuossa vaiheessa olisi mun mielestä tärkeää oppia nimenomaan sitä kärsivällisyyttä ja sääntöjä, ettei enää voi rampata miten mieli tekee niin kuin vaikka kotona tai päiväkodissa. Varmaan ihmettelisin asiaa opettajallekin,[/QUOTE]

Vessoja on melko vähän oppilasmäärään nähden ja tiedät itsekin, miten hyvin voi keskittyä, jos on vessahätä. Parempi käydä tunnilla.

Tuo juominen auttaa nimenomaan niitä rauhattomia hätähousuja rauhoittumaan.
 
"anonyymi"
[QUOTE="Vieras";27095037]Röppö, se piirustusvihko on sen takia, että jos lapsi on tehnyt tehtävänsä nopsasti, hän voi piirrellä. Kaupunki säästää pikkuisen kun lapset tuovat omat piirustusvihkot.[/QUOTE]

Näin juuri..tai lapset on kerenny luokkaan ja ope ei siellä oo vielä.Siin mahollisesti sitte ennättää piirtää siihen vihkoon..Täällä tosin kaupunki antaa vihkot oppilaille,joten omia ei tarvi.

Esikoisen luokalla saa viedä jopa välipalan kouluun,mikä on mun mielestä aivan loistavaa..Ei mun lapsi jaksais sitä pitkää päivää ja siitä jos mistä kärsis opiskelu,ku tulis levoton olo yms..
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="Vieras";27095059]Vessoja on melko vähän oppilasmäärään nähden ja tiedät itsekin, miten hyvin voi keskittyä, jos on vessahätä. Parempi käydä tunnilla.

Tuo juominen auttaa nimenomaan niitä rauhattomia hätähousuja rauhoittumaan.[/QUOTE]

Laitoinkin, että PÄÄASIASSA pitäisi vessassa käynti hoitaa välkällä. Kyllä niihin vessoihinkin voi jonottaa. Jos tulee vessahätä tunnilla, niin tottakai se on silloin muksu sinne päästettävä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27095059]Vessoja on melko vähän oppilasmäärään nähden ja tiedät itsekin, miten hyvin voi keskittyä, jos on vessahätä. Parempi käydä tunnilla.

Tuo juominen auttaa nimenomaan niitä rauhattomia hätähousuja rauhoittumaan.[/QUOTE]

Totta kai sinne vessaan mennään tunnilla jos on pakko, mutta vessajutut pitäisi pyrki hoitamaan välkällä tai ennen tunnin alkua. Ja samoin juomisen voi hoitaa ennen varsinaisen tunnin alkua heti kun mennään luokkaan.

Tunti on aika levoton, jos oppilaat jatkuvasti ramppaa vessassa, hakemassa lisää vettä jne. Ja jos se sallitaan muutenkin kuin erityistilanteissa, oppilaiden ei edes tarvitse opetella huolehtimaan tarpeistaan silloin kun sille olisi varattu aikaa.
 
"ope"
Itse pyysin ekaluokkalaisia ottamaan tarvittaessa juomapullon mukaan liikuntatunnille. Meillä on 2 tuntia putkeen liikuntaa ja näin syksyllä olemme ulkona jollei sada, joten juomatauolla sisälle meneminen on hankalaa.
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="ope";27096061]Itse pyysin ekaluokkalaisia ottamaan tarvittaessa juomapullon mukaan liikuntatunnille. Meillä on 2 tuntia putkeen liikuntaa ja näin syksyllä olemme ulkona jollei sada, joten juomatauolla sisälle meneminen on hankalaa.[/QUOTE]

No liikuntatunti nyt on aivan eri asia, luulis sen opettajankin tajuavan.
 
"kolmen äiti"
Kyllä meidän ekaluokkalaisella ja neljäsluokkalaisellakin on muki pulpetissa. Koulun juoma-automaatit on hankala käyttää ja on nopeampaa kun jokainen halukas ottaa vettä mukiinsa ja juo siitä.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27095156]Totta kai sinne vessaan mennään tunnilla jos on pakko, mutta vessajutut pitäisi pyrki hoitamaan välkällä tai ennen tunnin alkua. Ja samoin juomisen voi hoitaa ennen varsinaisen tunnin alkua heti kun mennään luokkaan.

Tunti on aika levoton, jos oppilaat jatkuvasti ramppaa vessassa, hakemassa lisää vettä jne. Ja jos se sallitaan muutenkin kuin erityistilanteissa, oppilaiden ei edes tarvitse opetella huolehtimaan tarpeistaan silloin kun sille olisi varattu aikaa.[/QUOTE]

Moni tarvitsee keskittyäkseen sen pienen juomatauon. Ei ole opella määrättömästi konsteja rauhoittaa luokan olemista. En usko, että kukaan järjestää luokkaansa lisää rauhattomuutta. Juomapullosta ei läiky niin paljon vettä ympäristöön kuin mukeista.

Vaikka suurin osa osaisi istua paikoillaan koko tunnin ja hoitaa juomis ja vessa-asiansa välitunnilla, on myös monta, jotka eivät osaa. Lähikoulu kuuluu kaikille ja siinä on kehiteltävä koko luokalle yhteiset säännöt.
 
Ohis
Juomapullo on hyvä idea. Janoinen oppilas ei keskity, vaan odottaa vain välituntia ja juomaan pääsemistä. Koulupäivän aikana lapset tosiaan juovat yleensä liian vähän, kun välitunnillakin pitää olla ulkona, eikä seisoa jonottamassa juoma-automaatilla. Meidän lasten koulussa ei taida moista edes olla, ainoastaan hanat vessassa.
 
Koskee ehkä enemmän vanhempia oppilaita, kun oppitunnit alkavat olla enemmän "luentomaisia", mutta moni ihminen pystyy nimenomaan paremmin keskittymään, kun saa samaan aikaan tehdä jotain; piirrellä, neuloa tms.
 

Yhteistyössä