ikäerona 1v8kk

  • Viestiketjun aloittaja pönthiittinen
  • Ensimmäinen viesti
pönthiittinen
Kaikenlaiset kokemukset tervetulleita tästä ikäerosta (tai noin samasta).
Miten esikoinen on suhtautunut uuteen tulokkaaseen, onko alku ollut rankkaa ja miten lapset ovat tulleet toimeen isompina?
Aivan kaikki tieto ja kokemukset tervetulleita.
Mietin tässä että kannattaisko alkaa pikkukakkosen tekoon ja ikäero tulis olemaan tämä, jos nyt heti tärppää :)
 
vieras
Meillä ikäero 1v7kk. Aluksi pelkäsin kauheasti ettei arki alakaan rullaamaan. Eniten pelkäsin sitä että esikko on supermustis. No uhmaiässä hän on ja kova uhma onkin, siskoon ei kuitenkaan sitä kohdista. Rakastaa siskoa ja kutsuu tätä kultamurukseen.

Rankkaa tämä on, vielä kun esikoinenkin aika pieni. Uskoisin, että jossain vaiheessa aika kultaa muistot ja kunhan tuo vauva vielä vähän kasvaa niin toivottavasti tytöistä tulee läheiset kuten olin itse siskoni kanssa.

Kauheasti tsemppiä, kyllä nuo pienet on oikeasti sen arvoisia. Onnea yritykseen!!!!
 
Meillä on just tuo 1v8kk. Molemmat olivat jonkin aikaa vaipoissa yhtäaikaa. Nyt touhuavat paljon yhdessä eikä isoveikkakaan ole siskolleen mustis ollut. Muistaa vain pitää omat lelut omina leluina :D Tyttö on nyt 9kk joten en osaa pidemmälle sanoa, mutta minusta oikein hyvä ikäero.
 
vieras
Meidän hyvillä kavereilla on tuon verran lapsilla ikäeroa ja heillä on mennyt tosi hyvin. Esikoinen pussailee vauvaa eikä ole ainakaan vielä osoittanut suurempia mustasukkaisuuskohtauksia. Äitikin vaikuttaa aina iloiselta ja reippaalta. Meillä taas esikoinen on 1,5v enkä voisi kuvitellakaan meille nyt uutta vauvaa. Vaikka kaikki on elämässä hyvin, niin kokisin ehdottomasti liian raskaaksi jos kohta syntyisi sisarus. Tämä ikä tuntuu aika vaativalta, kun lapsi oppii koko ajan uutta ja isoja juttuja ja voisin kuvitella että ongelmia alkaisi tulla oman jaksamisen kanssa jos olisi vielä vauva hoidettavana.
 
-
Ei kai voi yleistää kokemuksia. Mulla vanhempien lasten ikäero 1v9kk -vanhempi tyttö ja nuorempi poika. Käytännössä ei ollut mustasukkaisuusongelmia ja ihan pienestä pitäen ovat leikkivät rauhassa paljon yhdessä, joka on helpottanut kummasti myös vanhempana oloa (näin ei varmasti läheskään aina ole tilanne). Minusta on ollut ihana seurata lähekkäin kasvaneiden lasten kehitystä, vaikka rankkaakin on ollut (itse koin hyvin vaativaksi kahden vaippaikäisen hoidon). Nykyään lapsilla ei niin paljon ole yhteistä, kun ovat eri sukupuolta ja jo teinejä.

Kun on lyhyt ikäero, niin ehkä pääsee nopeammin elämään myös "omaa elämäänsä". Toisaalta taas jää ehkä nauttimatta erikseen kummankin lapsen lapsuudesta ja eri kehitysvaiheista.
 
neljän äiti
Meillä 4 lasta. Kahden vanhemman ikäero on vähän vajaa 1v6kk. Sitten väliä 4 vuotta. Toisella parilla ikäeroa vähän reilu 1v7kk. Hyvin on mennyt. Välillä rankkoja aikoja, mutta selvitty on! Pienin on nyt 8kk. KANNATAN pientä ikäeroa, sisaruksista tulee tärkeitä ja läheisiä toisilleen!
 
Meillä ainakin pienet ikäerot olleet helppoja mutta iso ei. Esikoinen oli 1v3kk kun kakkonen syntyi ja oli ihan ok. kakkonen oli 1v9kk kun kolmonen syntyi ja käyttäytyy ihan hyvin ja kiltisti vauvaa kohtaan (ei vaan tajua olla tökkimättä silmiä ) mutta nyt tuo esikoinen, joka oli jo 3v vauvan syntyessä, on tosi mustis. Auttaa kyllä ja paijaa vauvaa tosi paljon mutta näyttää myös tuon mustasukkaisuutensa.
 
juu
Mulla 3 lasta niin, että ikäeroa on aina noin 1 v 7 kk. Ei mitään katastroofia ollut. 2. kun syntyi, vanhin änkesi sohvan selkänojalle, mun niskan taakse kun imetin. Tuo oli meillä ainoa huomionhaku konsti, siis sellainen "ekstra". Nuorinnan synnyttyä siosiskot touhusivat omiaan ja pusuttivat vauvaa mennessään. 2. ja 3. ovat olleet lapsina helpompia, syy liene se, että en ole heitä opettanut siihen, että kokoajan joku pitää seuraa. Vauvana seurailivat isomman puuhia. Nyt ovat jo murkkuikäisiä ja joskus rankkaa, mutta ihanaa että kaveri on aina olemassa, jos maailma "syrjii" ja elämä on rankkaa. Ihan loistava ikäero minusta.
 
meillä
ikäeroa juuri tuo 1v8kk. Isosisko vauvan syntyessä niin pieni että tuskin edes koko asiaa ymmärsi.. Meillä myös hetken aikaa olivat yhtä aikaa vaipoissa molemmat. Vauvalla oli koliikki, takaisinvirtaus ja tosi paha korvakierre (ensimmäinen tulehdus 3kk vanhana, siitä vuoden aikana 28tulehdusta) sekä muutenkin oli huono nukkumaan sekä päivällä että yöllä.
Silti valitsisin samoin, vaikka rankkaa olikin aluksi, aika kultaa muistot! Vaikka univelkaa kertyi, niin kyllä sitä vaan aina jotenkin jaksoi.. Nyt sisarukset ovat ihana leikki+tappelupari 3,5v ja lähes 2v :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
ikäeroa juuri tuo 1v8kk. Isosisko vauvan syntyessä niin pieni että tuskin edes koko asiaa ymmärsi.. Meillä myös hetken aikaa olivat yhtä aikaa vaipoissa molemmat. Vauvalla oli koliikki, takaisinvirtaus ja tosi paha korvakierre (ensimmäinen tulehdus 3kk vanhana, siitä vuoden aikana 28tulehdusta) sekä muutenkin oli huono nukkumaan sekä päivällä että yöllä.
Silti valitsisin samoin, vaikka rankkaa olikin aluksi, aika kultaa muistot! Vaikka univelkaa kertyi, niin kyllä sitä vaan aina jotenkin jaksoi.. Nyt sisarukset ovat ihana leikki+tappelupari 3,5v ja lähes 2v :)
Meillä oli onneksi niin päin että vanhemmalla oli koliikki, tosin nuorempi on superallerginen ja hänellä on refluksi. Nyt nuorempi jo lähes 5kk ja alkaa vähän helpottaa.. Vauva-aika on kuitenkin niin lyhyt että melkein tuon jaksaa vaikka seipään nokassa :)
 
Tinii harmaana
Meille vasta kakkonen tulossa, ikäeroa tulee noin 1v5kk, mutta voin kommentoida raskausaikaan liittyen että hullun rankkaa on ollut!

Ensimmäinen raskaus oli suht helppo vaikka jouduinkin verenpaineiden takia sairauslomalle rv20 mutta tämä toinen on ollut kyllä kaikkea muuta.

Esikko on todella vilkas tyttö ja on kotihoidossa. Oon voinut huonosti koko raskauden, koko aika ollut jotain kremppaa ja viimeset pari kuukautta pahimmat näistä on olleet rytmihäiriöt, vakava unettomuus ja kipeät supistukset. Aikamoista tsemppaamusta on ollut että näille viikoille on päästy, nyt rv 33.

Joten jos lapsesi on kotihoidossa pidä mielessä että raskauden myötä voit joutua laittamaan hänet hoitoon. Minun olisi näin jo pitänyt aikoja sitten tehdä mutta en vain siihen pysty vaikka toinen jalka on jo haudassa.

Mutta pian onneksi helpottaa ja toivottavasti vauva-aika menee hieman sujuvammin :heart:
 
äitee kahdelle
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
ikäeroa juuri tuo 1v8kk. Isosisko vauvan syntyessä niin pieni että tuskin edes koko asiaa ymmärsi.. Meillä myös hetken aikaa olivat yhtä aikaa vaipoissa molemmat. Vauvalla oli koliikki, takaisinvirtaus ja tosi paha korvakierre (ensimmäinen tulehdus 3kk vanhana, siitä vuoden aikana 28tulehdusta) sekä muutenkin oli huono nukkumaan sekä päivällä että yöllä.
Silti valitsisin samoin, vaikka rankkaa olikin aluksi, aika kultaa muistot! Vaikka univelkaa kertyi, niin kyllä sitä vaan aina jotenkin jaksoi.. Nyt sisarukset ovat ihana leikki+tappelupari 3,5v ja lähes 2v :)
Meilläkin näin! :) Suosittelen pientä ikäeroa!
 
Kaksi
Meillä ikäeroa 1 v 8kk. Kun vauva tuli niin esikko oli itsekin niin pieni, että ei juurikaan ollut mustis vaikka onkin temperamenttinen. Nyt nuorempi on vuoden ja isompi 2 v 8 kk ja heillä rupeaa olemaan jo yhteisiä juttuja. Ovat eri sukupuolta, mutta toivon että tulisivat isonakin läheisiksi.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Meille vasta kakkonen tulossa, ikäeroa tulee noin 1v5kk, mutta voin kommentoida raskausaikaan liittyen että hullun rankkaa on ollut!

Ensimmäinen raskaus oli suht helppo vaikka jouduinkin verenpaineiden takia sairauslomalle rv20 mutta tämä toinen on ollut kyllä kaikkea muuta.

Esikko on todella vilkas tyttö ja on kotihoidossa. Oon voinut huonosti koko raskauden, koko aika ollut jotain kremppaa ja viimeset pari kuukautta pahimmat näistä on olleet rytmihäiriöt, vakava unettomuus ja kipeät supistukset. Aikamoista tsemppaamusta on ollut että näille viikoille on päästy, nyt rv 33.

Joten jos lapsesi on kotihoidossa pidä mielessä että raskauden myötä voit joutua laittamaan hänet hoitoon. Minun olisi näin jo pitänyt aikoja sitten tehdä mutta en vain siihen pysty vaikka toinen jalka on jo haudassa.

Mutta pian onneksi helpottaa ja toivottavasti vauva-aika menee hieman sujuvammin :heart:
Oikeesti, tiiän tuon tunteen!! Loppuraskaus oli kauhee varsinkin ,kesähelteillä olin aivan finaalissa. Heti helpotti kun kakkonen syntyi. Haleja :)
 
meilläkin
tuo ikäero. vanhempi ei ole ollut koskaan mustasukkainen, kovasti halaili ja pussaili vauvaa, ja huolehti että otetaan mukaan tmv. Itse koin esikoisen vauva-ajan paljon rankemmaksi, kuin toisella kerralla. Ei väsyttänyt yhtään, lapset on ihania ja tulevat (toistaiseksi) toimeen keskenään. Päiväunet otettiin aina koko poppoo kerralla joten jaksoi oikein hyvin.
 
meillä 1v7kk ja vaikka mä jännitin miten menee ( edellisten sisarusten ikäero 2v8kk ja toinen oli super mustis ja teki kaikki ilkeydet) näistä poika 1v7kk ei reagoinut mitenkään pikkuseen välillä kävi silittämässä päätä tai kävi ottamassa tutin mutta sen kamalempaa vaikka arki meni mukavasti kahden vaippa pepun kans =) nyt isompana ovat kuin paita ja peppu toistensa kaverit leikkivät paljon ja kauhee huuto jos sisko meinaa ängetä poikien leikkeihin mukaan.

imetys onnistunut myös hyvin. meillä keskimmäistä ei imetetty mutta nuorinta kylläkin siinähän se saatto viekussa kattoo tai laitoin esim jonkun lasten ohjelman pyöriin ettei nyt mitään kauheen ilkeetä tee kun imetän ja olihan siinä isosisko lähemmäks 5v auttamassa ja kertomassa jos keskimmäinen teki jotain.
 
meillä
Ikäeroa 1v7kk ja eka vuosi tietty oli rankka, mutta meni nopeasti. Esikoinen ei koskaan pienempänä ollut mustis, ja oppi kuivaksi 1v10kk iässä kun oli niin isoa tyttöä;) Tuplarattaita ei ollut käytössä, kun esikoinen oli reipas kävelemään tai tuli seisomalaudalla ja talvisin pulkassa. Mutta jos esikko on vilpertti niin ottasin tuplat toki. Nyt ovat molemmat jo isoja tyttöjä, hyvät kaverit vaikka tappeluakin on, joskus liikaakin. Ihan hyvä ikäero, mutta en enää ikinä tekisi noin pienellä ikäerolla lapsia, on se myös kovin raskastakin:)
 
Meillä oli pojille 1v 9kk ja hyvin meni kuhan arjen sai ensi alkuun rullaamaan. Että mä kävin lenkillä paljon poikien päiväunien aikaa ja sen vuoksi mulla olikin kaksosten rattaa kun kumpikin nukku vaunuissa. näin sain sitten sitä omaa aikaa :) . Joten ikäero ei kamala ole. Paljon vain kärsivällisyyttä.
 
Meillä on esikko 3v8kk kakkonen 2v3kk ja 6kk. Eli ikäerot on lyhyet :D

Ja hienosti sujuu ja on sujunutkin. Mustasukkaisuutta ei ole ollu kellään ketään kohtaan ja muutenkin arki on rullannut kivasti. Onhan tää tietty aika hulinaa ja joskus väsyttävää, mut mikäpä ei olisi? Tohon imetykseen, kakkosen kanssa se ei onnistunut ollenkaan mut se ei johtunu esikoisesta mitenkään. Mut tätä viimestä vauvaa oon koko ajan imettäny ja imetän edelleen. :)
 
vieras
Meillä 1. ja 2. väli just tuo 1v8kk ja silloin sanoin että ei enää koskaan noin pienillä eroilla....Esikoinen oli sellainen "iso vauva" ja älysi jo olla hoitohommissa mukana,mutta kun ne otteet olivat aika rajuja.Koko ajan sai olla vahtimassa.Ja sit iski kohta päälle se 2vuoden uhma:/...Mustasukkainen vauvasta alkoi olla kun pienempi oli 4 -kuinen ja teki muutakin kuin nukkui!
Sittemmin meille vielä kaksi lasta tullu,eli 3. ja 4. ikäero on 1v3kk ja oli paljon helpompi ero kuin tuo 1v8kk(nyt viidettä odotan ja eroksi edelliseen tulee taas tuo 1v3kk).
 
mä vaan
Tääl kans toista ootetaan ja esikoinen on sit 1v9kk. Jännittää miten käy ja etenkin imetys, ku esikoinen on ollu koko ajan 100% tissitakiainen ja ny ollaan vieroittamas (kauheiden raivareiden kera) eikä meinaa millään antaa periks siitä :( Joten, jos esikoinenkin haluu sit tissille ku vauvakin. Tuplarattaat meil ainakin ois tarkoitus hommata.
 

Yhteistyössä