Ilmaa ja happea vauvoille

  • Viestiketjun aloittaja Mummeli Espoosta
  • Ensimmäinen viesti
Mummeli Espoosta
Mikä ihmeen villitys on vallannut kaikki lastenvaunuja työntävät äidit? Lähes jokaisen vauvan kuomun eteen on aseteltu tiiviisti jonkinmoinen rätti tai peitto. Äskeisellä lenkilläni pahin esimerkki oli kuomun eteen laitettu kevytviltti. Miettikääs vähän. Eihän siellä vaunuissa ilma vaihdu lainkaan. Eikä mikään kangas esim. liikenteen melua vaimenna.
Ei ihme että allergiat ja astmat alkavat vaivata kansakuntaa, kun lapset eivät enää missään saa raitista ilmaa. Vaunuissa on rätti edessä, matkat liikutaan autolla, vapaa-aika vietetään ostareilla ja kotona ei siivota eikä tuuleteta! Viikkosiivouskin pitäisi opettaa tälle nykypullamössösukupolvelle!
 
"mä"
en usko että esim. 15 asteen pakkanen on pienelle vauvalle kasvoille hyvä eikä hengitykseenkään. siksi mulla vaunuissa suojaa ettei naama palellu ja hengitys 'jäädy'.

oletpas pahanaikainen nyt, mikä mättää oikeasti?
 
juuust. no ihan vaan vinkki sulle,että mikäkö se pakko sun on itseäs ahdistaa sillä mitä muut tekee?

ja samaa mieltä kun tuossa edellinen sanoikin,että kylmä pakkas ilma,ei tee hyvää pienen vauvan keuhkoille,ja jos kovasti tuulee,niin pienen vauvan hengitys voi lamaantua hetkellisesti.. huomaat saman refleksin kun puhallat pienen vauvan kasvoille..
 
Ai, mulle taas on toitotettu että allergiat ja astmat johtuu nykyajan tavasta pyrkiä ylihygienisyyteen. pieni lika ei tee pahaa.

ja vauvan silmät ei tykkää auringon porotuksesta (eikä vauva sen puoleen varmasti perusta jumalattomasta tuulen puhurista).
 
sirpaleina harmaana
Sanos muuta... Mä en ole ymmärtänyt mun kaveria joka tukki aina paksun fleecepeiton vaunujen päälle, siis ihan normaalikelilläkin kun pakkasta oli 0-5astetta tai jopa lämpöasteita. Itse olen jättänyt aina ilmareijän/aukon, jos olen harsolla yrittänyt suojata kovalta tuulelta. Nimittäin kun oman käden laittaa sinne missä vauvan pää, niin siellä ei todellakaan meinaa se ilma kiertää ja on paljon lämpösempi mitä ulkona.
 
monitoimiharso
Taidat olla samaa sukupolvee kun 70v anoppini joka saa kanssa kohtauksen kun pidän harsoa vaunun aukon edessä. :D "Eihän se lapsi sieltä mitään nää, eikä saa happee!!!"

Ööööööh, no tuota ensinnäkin; useimmilla on se harso, josta sata varmaan menee ilma läpi! Ja vaikka siihen eteen lykkäis viltin (kovilla pakkasilla, kovalla tuulella) niin ei se vaunu nyt silti mikään umpio ole! Sen lisäks sen laspen on todellakin tarkotus nukkua siellä vaunussa eikä katsella maisemia/viihdyttää itseänsä työntäjän naamataululla. Sit mitä tuohon raittiiseen ilmaan tulee, niin se harso siinä edessä toimii myös (liikenne)pölysuojana, kohta taas koittaa ne ajat kun tekis mieli laittaa maski omankin nassun eteen.
 
[QUOTE="hmm";23299285]Ja meillä vaunuissa ainakin kuomuun pääsee ilma alakauttakin.. :D meillä kans ei ees nukaha vauva vaunuihin, jos en laita näkösuojaa eteen..[/QUOTE]

Meillä kanssa tämä oli myös syynä harson pitoon, toljotti vain, jos oli näkymät. Lisäksi talvella syynä myös tuo kylmyys. Ja meneehän se ilma siitä harsosta läpi ja tosiaan alakautta myös ilmaa menee kuomusta (ja tarvittaessa tuuletusaikosta). Ja meillä kyllä ulkoillaan yleensä se 2xpäivä nykyisin 1v&3v kanssa ja viikkosiivouskin kuuluu kuvioon, lapset tykkää pyykiä pölyjä :)
 
No se kuomu suojaa tuulelta ja auringolta..no jos ihan päin paistaa niin olen varmaan kääntänyt vaunut toistepäin, eli siis vetänyt perässä sen verran kun sinne koppaan paistaa.
Ok. Mä en koe, että kuomu suojaa tarpeeksi, ehkä meillä on erilainen kuomu. :) Ja mä mieluummin pistän harson eteen kuin alan vetämään vaunuja perässäni tai kääntämään vaunukoppaa. Sitähän sais vähänväliä olla kääntämässä ja vääntämässä.
 

Yhteistyössä