ilmoitin ajoissa lapsen kaverin äidille että meidän pojalla on laktoosi-intoleranssi...

  • Viestiketjun aloittaja "laura"
  • Ensimmäinen viesti
piks
Ei kai tuossa ole tullut mitään väärinkäsitystä, oliko varmaa, ettei mikään muu syöminen ollut intolerantikolle sopivaa? Ainakin vähälaktoosinen kakku olisi ollut helppo tehdä.
 
"mie"
Murheellista ku on noit rajotteita lapsilla nykyään niin paljon.Ei olis ollu synttärikakun teko vaikeeta laktoosittomilla tuotteilla,hiukka kalliimpaa mut olisivat lapset saaneet nauttia juhlista.
 
:)
No; mulle itelle ei toi laktoosi kans oikein suju. Oon jo ajat sitte lopettanu vaahtoomisen ja mesomisen asiasta. Esim. kaiken maailman kissanristiäisiin etukäteen huudella, et mitä mä en voi ja mitä voin syödä... On aina tuntunu jotenki vaikeelta, siis mulle. Tuntuu, et aiheutti vaan turhaa päänvaivaa toisille (varsinki ennen ku noita hyla-tuotteitakaa ei paljo ollu). Apteekista on iän kaiken saanu niitä tabuja, joita voi ottaa ennen ku syö maitopitosta ruokaa. Siin ei oo sit tarvinnu selitellä ruokavalioitansa. Tai sit oon ottanu omat eväät.

Nyt omalla tyttärellä sama 'vaiva' todettiin ja jos esim. symppäjuhliin menee, ni tyrkkään tabun mukaan.
Riippuu tietysti vatsan herkkyydestä, kuinka ton kans pystyy pelaileen. Tosin, siedätyshoito on tolle vaivalle suositeltavaa(lekuri joskus sano).
 
"vieras"
Mua ärsyttää nää lapset, ku yhelle ei käy tämä ja toiselle tuo ja sit vaan ei haluta tuota. Toi tabu kuulostaa tosi hyvältä ratkaisulta, niin ei tartte yhdelle tehdä eri kakkuja ym
 
piks
[QUOTE="vieras";23568999]No mutta eihän vähälaktoosinen käy kaikille laktoosi-intolerantikoille...[/QUOTE]

Tiesin kyllä tuon, en ole tyhmä, mutta tein oletuksen että ap olisi kertonut jos olisi kyse normaalia pahemmasta laktoosi-intoleranssista. Jos ihminen on ihan totaalisen ehdottomalla laktoosittomalla dieetillä (niin kuin siskoni), niin silloin minusta olisi ihan kohtuullista kysyä emännältä, että tuodaanko omat syömiset mukana. Kaikki eivät jaksa ruveta selaamaan reseptejä ja miettimään miten koostetaan joku täysin laktoositon täytekakku yms.
 
Tiesin kyllä tuon, en ole tyhmä, mutta tein oletuksen että ap olisi kertonut jos olisi kyse normaalia pahemmasta laktoosi-intoleranssista. Jos ihminen on ihan totaalisen ehdottomalla laktoosittomalla dieetillä (niin kuin siskoni), niin silloin minusta olisi ihan kohtuullista kysyä emännältä, että tuodaanko omat syömiset mukana. Kaikki eivät jaksa ruveta selaamaan reseptejä ja miettimään miten koostetaan joku täysin laktoositon täytekakku yms.
pitää tarttua pikkuseikkaan, mutta miten on vaikeampaa tehdä laktoositon kakku kuin hyla? Kun kuitenkin ainut ainesosa kakussa joka sisältää laktoosia on kerma, jota saa kyllä ihan laktoosittomanakin.
 
riinam
[QUOTE="nyyti";23569049]laktoosittomasta jäätelöstä tehty kakku olis käynyt kaikille:keliaakikoille muna-allergikoille ja laktoosi-intolerantikoille.[/QUOTE]

Jahas, mutta entäs jos emäntä ei hoksaa tuollaista (itsekin luulin että jäätelössä on aina kananmunaa)? Monet myös tahtovat tehdä muun kuin jäätelökakun. Minusta erikoisdieetillä olevat voisivat ottaa omat eväät mukaan, jos ongelmaan ei ole olemassa helppoa ratkaisua, kuten hyla-kerman käyttö. Minusta siinä tehdään asioista turhan monimutkaisia, jos vieraissa on erikoisdieettiläisiä ja kutsujen pitäjä ei pysty tekemään niitä ruokia joita haluaa pistää tarjolle. Itse olisin kyllä valmis ostamaan keliaakikolle sopivia leivonnaisia jos tuntisin keliaakikkoja, mutta en alkaisi leipomaan. Juhliin teen automaattisesti kaiken laktoosittomana, koska useimmiten porukasta löytyy joku, jolle laktoosi ei sovi. Minusta tuo laktoosijuttu on niin perusasia, ettei siinä pitäisi olla mitään vaikeaa.
 
piks
pitää tarttua pikkuseikkaan, mutta miten on vaikeampaa tehdä laktoositon kakku kuin hyla? Kun kuitenkin ainut ainesosa kakussa joka sisältää laktoosia on kerma, jota saa kyllä ihan laktoosittomanakin.
No ainakin ennen vanhaan joka ikisessä maitotuotteessa (myös hyla-tuotteissa) oli laktoosia. Onko nyt sitten olemassa joku totaalisen täydellisen maitosokeriton kerma olemassa? Se on minulle uutta tietoa, jos sellaista on olemassa.
 
"www"
No ainakin ennen vanhaan joka ikisessä maitotuotteessa (myös hyla-tuotteissa) oli laktoosia. Onko nyt sitten olemassa joku totaalisen täydellisen maitosokeriton kerma olemassa? Se on minulle uutta tietoa, jos sellaista on olemassa.
Täydellisen laktoosittomia tuotteita on ollut jo vuosia olemassa, joten oot kärryiltä pudonnut ilmeisesti jo aikaa sitten :D Näissä tuotteissa lukee laktoositon...Löytyy maitojuomaa kevyenä ja rasvattomana, kermoja montaa lajia, jäätelöä, jugurtteja, voita, juustoja jne jne...Joten laktoosittoman tai vähälaktoosisen tarjottavan valmistaminen ei todellakaan ole vaikeaa.Sen kun vaan valkkaa hyllystä sen tuotteen, jossa lukee laktoositon...
 
"vieras"
[QUOTE="laura";23568962]...ainoa mitä poika pystyi syömään synttäreillä oli sipsit.[/QUOTE]

Tiedätkö että tuote on Sinä voit sille lapselle juottaa vaikka tavallista maitoa, kunhan se päivän aikana nautittu määrä ei ole iso.
 
piks
[QUOTE="www";23569342]Täydellisen laktoosittomia tuotteita on ollut jo vuosia olemassa, joten oot kärryiltä pudonnut ilmeisesti jo aikaa sitten :D Näissä tuotteissa lukee laktoositon...Löytyy maitojuomaa kevyenä ja rasvattomana, kermoja montaa lajia, jäätelöä, jugurtteja, voita, juustoja jne jne...Joten laktoosittoman tai vähälaktoosisen tarjottavan valmistaminen ei todellakaan ole vaikeaa.Sen kun vaan valkkaa hyllystä sen tuotteen, jossa lukee laktoositon...[/QUOTE]

Sitten on vaan nöyrästi myönnettävä, että tämä emäntä on tosiaan ihan pihalla näistä laktoosjutuista:D
 
"tyhmä"
Selittäkää tyhmälle, että jos on olemassa joku pilleri jonka voi ottaa ennen juhlia ja sen avulla voi syödä maitotuotteita normaalisti, niin miksi ei tällaista pilleriä ota? Mun mielestä kuulostaa typerältä, että emännän pitäisi valmistaa joka asia laktoosittomana, jos kerran pillerin kanssa noita kuitenkin voi syödä. Miksi se pillerin otto on niin iso vaiva? Onko siitä jotain haittaa? En siis oikeasti tiedä.
Itse koen hankalana sen, että kun on juhlia ihmiset eivät mitään ilmoita etukäteen allergioistaa ja sitten valittavat kun ei ole lakoositonta. Lopulta kuitenkin syövät maitotuotteita normaalisti ja mitään vaivaa ei tunnu tulevan.
 
Keittiönoita
[QUOTE="tyhmä";23569486]Selittäkää tyhmälle, että jos on olemassa joku pilleri jonka voi ottaa ennen juhlia ja sen avulla voi syödä maitotuotteita normaalisti, niin miksi ei tällaista pilleriä ota? Mun mielestä kuulostaa typerältä, että emännän pitäisi valmistaa joka asia laktoosittomana, jos kerran pillerin kanssa noita kuitenkin voi syödä. Miksi se pillerin otto on niin iso vaiva? Onko siitä jotain haittaa? En siis oikeasti tiedä.
Itse koen hankalana sen, että kun on juhlia ihmiset eivät mitään ilmoita etukäteen allergioistaa ja sitten valittavat kun ei ole lakoositonta. Lopulta kuitenkin syövät maitotuotteita normaalisti ja mitään vaivaa ei tunnu tulevan.[/QUOTE]
Joillekin auttaa laktaasin pilkkojat, joillekin ei. Mä otan yleensä ennen kyläpaikkaan menoa Imodiumia, joka siis käy mihin tahansa ripuliin, mutta muistaakseni sitä ei suositella alle 12-vuotiaille. Eikä sitä saa käyttää jatkuvasti.
 
minä,
Laktoosi-intoleranssin oireiden välttämiseksi hypolaktasiasta kärsivät voivat nauttia vaihtoehtoisia laktaasientsyymitabletteja tai -tippoja. Laktoosia hajoittavia entsyymejä nautitaan laktoosia sisältävän aterian yhteydessä.

Toinen vaihtoehto on probioottien eli luonnosta eristettyjen laktoosia pilkkovien bakteerien sekoitus. Esimerkiksi prolaktaasi on probioottinen kapseli, joka täytyy ottaa päivittäin. Valmisteiden sisältämät bakteerit pilkkovat laktoosia noin 24 tunnin ajan ennen menehtymistään.

Monet maitovalmisteiden valmistajat tarjoavat tuotteistaan laktoosittomia tai vähälaktoosisia vaihtoehtoja, joista laktoosi on yleensä entsymaattisesti hajoitettu etukäteen.
 
hmph
Lääke on aina lääke ja lääke vaikuttaa myös negatiivisesti elimistöön.
Me ei aleta läheskään vielä käyttään meidän laktoosivaivaisen lapsen kanssa mitään ihme pillereitä.
Mieluummin sitä välttää kokonaan aiheuttamasta elimistölle mitään tuskaa.
 
<3
se "ihme pilleri" sisältää laktaasientsyymiä joka ihmisellä normaalisti ohutsuolessa on. Laktoosi-intoleratikoilta se sieltä puuttuu ja pillerin muodossa sen saa hetkiseksi sinne ohutsuoleen sitä laktoosia pilkkomaan.
 
[QUOTE="mä";23569583]Minä kyllä voisin tuosta jo ojentaa sinulle ison kukkapuskan! Noita on jauhettu joka tuutista muutaman vuoden ajan ja jos olet onnistunut välttymään tiedoilta niin sen on pakko olla jo todellista taitoa :D[/QUOTE]

Meillä ei ole perheessä mitään ruokaan liittyviä allergioita eikä rajoituksia, joten en minä kauhean hyvin tiedä näitä juttuja. Joten pitää kyllä kysyä, kun asia on ajankohtainen aina kertaalleen, en kovin usein kokkaa perheen ulkopuolisille.
 
"vieras"
Lääke on aina lääke ja lääke vaikuttaa myös negatiivisesti elimistöön.
Me ei aleta läheskään vielä käyttään meidän laktoosivaivaisen lapsen kanssa mitään ihme pillereitä.
Mieluummin sitä välttää kokonaan aiheuttamasta elimistölle mitään tuskaa.
Lääke?
Ihan yhtä luonnollinen aine kun lehmän tissistä tuleva maito ja ja perseestä tuleva muna.
 
piks
Meillä ei ole perheessä mitään ruokaan liittyviä allergioita eikä rajoituksia, joten en minä kauhean hyvin tiedä näitä juttuja. Joten pitää kyllä kysyä, kun asia on ajankohtainen aina kertaalleen, en kovin usein kokkaa perheen ulkopuolisille.
Sama täällä. Kestitsemme todella harvoin vieraita ja omaan perheeseemme ei kuulu laktoosi-intoleranttia, joten olen vaan ajatellut, että mainostetut uutuustuotteet ovat olleet vähälaktoosisia.
 

Yhteistyössä