Iltaruoka, kiisseli asiaa!

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Voinko tehdä kiisselin pelkistä marjoista? Miten kiisseli tehdään? Voinko tehdä kiisselin ilman sokeria? Tarvitaanko mehua?
(mulla pakkasessa 3 erilaista marjaa, ei valitettavasti ole mehuja ilman sokeria)

En ole ikinä eläessäni tehnyt kiisseliä, ja ajattelin että voisi keksiä vähän vaihtelua pojan iltaruokailuihin. Otetaan muitakin SOKERITTOMIA vaihtoehtoja vastaan!

Kiitän kovasti kaikista vinkeistä :)
 
Niin että
[QUOTE="aloittaja";25904807]häh? pliis selvennä vähän[/QUOTE]

Onko pakasteessa 3 marjaa vai kolmea eri marjaa, rautalankaa ei enemmän tipu asian selvittämiseen, ymmärrä tai ole ymmärtämättä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="hop";25904821]Voit keittää marjoja ja vettä ja tehdä siihen pohjaan kiisselin, ilman mehua. Melko äkäistä kyllä tulee, jos ei ole yhtään sokeria.[/QUOTE]

joo mä kans ajattelin että saattaa tulla aika kirpeetä, mutta poika alle vuoden ja mä en halua antaa sokeria sille vielä pariin vuoteen. Hunajaakaan ei oikeen voi vielä antaa alle vuoden ikäselle..
 
koksa
Otat marjat, lyöt ne kattilaan, keittelet vesitilkan kanssa jonkun aikaa. Sihtaat röntit pois tai sitten et tai sitten soseutat, kaikkia voi kokeilla.Lisää vettä riippuen marjamäärästä ja siitä kuinka vahvaa soppaa haluat. Lisäät perunajauhoja vesitilkkaan sekoitettuna pakkauksen ohjeen mukaan koko ajan sekoittaen, ehkä noin 2rkl ja annat pulpahtaa liedellä.
Siinä se.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Niin että;25904826:
Onko pakasteessa 3 marjaa vai kolmea eri marjaa, rautalankaa ei enemmän tipu asian selvittämiseen, ymmärrä tai ole ymmärtämättä.
Kaikki muut varmaan ymmärs mitä mä tarkotin, Sä vaan päätit ruveta vittuilemaan jostain ihan älyttömästä kirjotusvirheestä. Dorka. Hanki elämä. Säälin sun kaltasia ihmisiä.
 
"annika"
mulla on mehut pakkasesta käytetty mutta puna ja valkoviinimarjoja jäjellä ku lapset ei tykkää niistä siementen takia.. oon sit keitelly pussillisen viinimarjoja vedessä, ajanu sitten sauvasekottimella soseeksi ja siiivilöiny sieltä ne siemenet pois. jäljelle jääneeseen mehuun oon lisänny sopivasti vettä ja sokeria ja kiehauttanut vielä, sitten pottujauhoja. suhteet löydät maistamalla ja pottujauhopurkin kyljestä. sitten kun kiisseli on valmis, lisään sinne jäisiä marjoja, esim mansikoita sattumiksi. samalla keitto jäähtyy nopeemmin.

en usko että kukaan suostuu syömään happamista marjoista tehtyä soppaa ilman sokeria, miksi haluat tehdä sen niin? vai onko sulla ajatuksena lisätä sinne makeutusainetta?
 
säälit omaa tyhmyyttäs?
[QUOTE="aloittaja";25904836]Kaikki muut varmaan ymmärs mitä mä tarkotin, Sä vaan päätit ruveta vittuilemaan jostain ihan älyttömästä kirjotusvirheestä. Dorka. Hanki elämä. Säälin sun kaltasia ihmisiä.[/QUOTE]

No älä nyt niin alas vaivu, jos itse kirjoitat väärin ja annat ymmärtää täysin erikuvan mitä se oikieasti on nii miksi sun pitäis siitä sääliä tuntea, ainoa joka tässä sääliä tarvii olet sinä.
 
"annika"
[QUOTE="aloittaja";25904828]joo mä kans ajattelin että saattaa tulla aika kirpeetä, mutta poika alle vuoden ja mä en halua antaa sokeria sille vielä pariin vuoteen. Hunajaakaan ei oikeen voi vielä antaa alle vuoden ikäselle..[/QUOTE]

siis mua harmittaa ihan tosissaan että äitiyspakkauskesta poistettiin ne ruokavalio-ohjeet. tietysti happamiin marjoihin saa lisätä sokeria, pääasia on että itse päätät MITEN MAKEAA siitä tulee. kylään päärynässä ja ananaksessa yms on paljon enemmän sokeria kuin vaikka puolukassa, meinaatko sitten että puolukat täytyy jättää kokonaan syömättä kolmeen ikävuoteen saakka ku niihin ei voi sokeria lisätä? jos et halua käyttää tavallista sokeria niin käytä hedelmäsokeria joka on vielä vähän makeampaa? tai sitte anna sille lapselle niitä marjoja siltään, josko kelpais paremmin.
 
"ingrid"
Kyllä kiisseli sokeria tarvitsee, ei siitä silti karkkia tule.

Tarjoa pelkkiä marjoja, jos et halua sokeria antaa. Tosin ihmettelen kyllä kuka pakastaa marjat sokeritta, niistähän tulee mauttomia ja vitamiinitkin lähtevät nopeammin.
 
zpii
Olen miettinyt aivan samaa. Jos kiisseliä voisi tehdä ilman sokeria, sitä voisi syödä vaikka joka päivä.

Edellä olevien vastausten perusteella kukaan ei ole asiaa kokeillut. Täytyy siis kokeilla itse. Kokeilen ehkä ensin miten käy korvaamalla sokeri Canderel-makeutusaineella.

Täytyy kyllä myös ihmetellä, miksi monet vastaajista epäasiallisesti arvostelevat kysyjää. Lause "minulla on kolmea marjaa", "minulla on 3:a marjaa" ja
"minulla on marjaa" olisivat kaikki Suomen kielen mukaisia ja merkitykseltään selviä. Ei ole syytä innostua ":a":n puuttumisesta.

Itse tein juuri todella hyvää mustaherukkakiisseliä: kattilaan vettä 4 dl, 1 dl sokeria (mukana hiukan hillosokeria), 250 g kaupasta ostettuja pakastemustaherukoita. Kuumensin kiehuvaksi. Otin pois levyltä ja kaadoin sekaan kylmään veteen (1 dl) liotetun perunajauhon (2 rk). Sekoitin.

Osa mustaherukoista jäi ehjäksi, ja niistä levisi suuhun purressa aivan huippuherkullinen maku. Hämmästyin todella, sillä mustaherukka ei ole ollut mikään ykkösherkkumarjani. Kaikki hyvä ei siis ole peräisin sokerista, ainakaan kokonaan!
 
[QUOTE="Vieras.";29704496]Kun kyseessä noin pieni niin voit pilttipurkin hedelmäsoseesta tehdä sokeritonta kiisseliä .
Katso ohje piltin sivuilta.[/QUOTE]

Ja miksi ihmeessä tehdä kiisseliä jostain vetisestä purkkisoseesta, jos tarjolla on oikeitakin marjoja, haloo?
 
viera.s
Useimmissa vauvojen hedelmäsoseissakin (ja kaikissa marjasoseissa) on lisättyä sokeria. Ei tule ilman sokeria hyvää, tuskin edes syötävää, kiisseliä. Tai toki, jos sen korvaisi makeutusaineella, mutta se ei taida olla pienelle sen parempi. Teknisesti onnistuisi kyllä niin, että keittää ensin osasta marjoja veden kanssa mehua ja siivilöi kuoret pois. Mehun keittämiseen sopii viinimarjat ym. kovakuoriset. Sitten suurustaa mehun ja lisää pehmeäkuorisia marjoja eli vadelmia, mustikoita ja/tai mansikoita joukkoon. Näin on saanut aikaa sokeritonta kiisseliä, joka näyttää ihan normaalilta mutta maistuu aika kamalalta.

Itse en kiisseleitä vauvalle tarjoillut, enkä kyllä muutenkaan juuri harrasta. Paljon helpompi sekä terveellisempi tapa on syödä marjat sellaisenaan tai vaikka puuron seassa.
 
Vie ras
Olen miettinyt aivan samaa. Jos kiisseliä voisi tehdä ilman sokeria, sitä voisi syödä vaikka joka päivä.

Edellä olevien vastausten perusteella kukaan ei ole asiaa kokeillut. Täytyy siis kokeilla itse. Kokeilen ehkä ensin miten käy korvaamalla sokeri Canderel-makeutusaineella.
Kyllä se makeutusaineella makeutettu on epäterveellisempää kuin kohtuudella oikeaa sokeria.
 

Yhteistyössä