Imettävät yrittäjät

Kertokaa jos täällä on jo tällanen ketju :)
Meillä tilanne on sellanen, että mun pienin täyttää pian 1v. Hänet ja isosisko on aikaansaatu lapsettomuushoitojen kautta joten ihan herkillä ei mun luomumahkut oo :rolleyes:. Mutta siis yritys olis jälleen haaveissa vaikka muuta luulin.
Mä imetän edelleen x kertaa päivällä ja yöllä. Menkat tuli jo pariin otteeseen niukkana mutta nyt on taas kiertopäivä 50+ menossa.
Onks täällä ketään halukkaita imettäviä, mahdollisesti kiertohakuisia kuumeilemaan ja jakamaan kokemuksia?
Selllasta kysyisin, että onks kellä imettävällä ollu millainen eka ovulaatio? Oletko huomannu sen?
 
Hei :wave: Täällä yksi imettävä mamma, vauva kohta 10kk, ja seuraava saa tulla heti kun on tullakseen. Ehkäisy jätettiin parisen kk sitten. Menkkoja ei ole tullut vielä kertaakaan synnytyksen jälkeen... Imetän edelleen yölläkin. :rolleyes: Muistelen, että menkat on alkaneet mulla aina vasta imetyksen lopettamisen jälkeen. Oletettavasti näin käy tälläkin kertaa sitten... imetystäkään en kyllä haluaisi lopettaa, kun se vauvalle on niin tärkeää ja mielelläni imetän, tosin nyt on rinnanpäät kipuilleet viime aikoina reilusti. En oikein tiedä, mistä johtuu, vauvalle tullut kyllä hampaitakin mutta ei hän kuitenkaan pure.
 
Moikka,
tässäpä yksi imettävä myös. Lapsi on 1v5kk ja imetän edelleen, eikä loppua näy. En imetä kylläkään enää öisin ja päivisinkin vain 1-3 kertaa - mutta imetän kuitenkin. Siitä on tullut meille sellainen rauhottumishetki ennen päikkäreitä ja nukkumaanmenoa.
Lapsen ollessa hoidossa päivällä imetän sitten usein aamulla (siinä toivossa, että saisi hetken vielä torkahtaa) ja sitten illalla nukkumaanmennessä.

Noh, mutta siis, toinen lapsi on toiveissa.
Meilläkin tämä ensimmäinen tuli vuosikausien yrityksen jälkeen lapsettomuushoidoilla. Menkat alkoi synnytyksen jälkeen TASAN vuoden kuluttua, nimittäin lapsen syntymäpäivän aamuna oli vuoto alkanut.

Ovulaation tunnistin vajaa pari viikkoa ennen kuin vuoto alkoi. Ja sen jälkeen olen muutenkin tunnistanut ovulaation ihan selvästi. Kierto oli ensin 42 pv, mutta lyhentynyt siitä sitten tässä 4kk aikana 34 päivään, josta olen tyytyväinen.
Luomuyllätys on kyllä aika epätodennäköinen täälläkin, mutta kovasti toivotaan. Ja jotain kummaa kropassa on tapahtunut synnytyksen jälkeen, sillä viimeiseen 10 vuoteen ei kuukautiset ole tulleet alle 40 päivän välillä ilman lääkitystä.

Mutta siis tällästä :) Eli on meitä nyt sitten ainakin kolme imettävää kuumeilijaa :)
 
Hei hienoa! Luulin olevani ainoa kummajainen :D. Miten te ootte oviksen bongannut?
Jep en mäkään usko luomuihmeeseen kum kerran sitä ei oo tapahtunu vuosikausiin. Mutta saahan sitä kuumeilla :whistle: :). Saa nähdä miten tässä kierron kans käy. Uskon että itsellä imetys, vähäinenkin, pitää kierron epämääräisenä.
 
Vähään aikaan ei ole kirjoitettu tähän mutta kirjoitan kuitenkin :) Eli me olimme ennen esikoista ilman ehkäisyä lähes kolme vuotta ennen kuin plussa pärähti ihan luomusti, ei käyty tutkimuksissa. Esikoinen syntyi alkuvuodesta 2013. Esikoisen täyttäessä 5kk tuli ensimmäiset menkat jotka jäivät ainoiksi: heti tärppäsi uudestaan :) Ja tosiaan imetin esikoisen vuoden ikäiseksi päivälleen, tästä 10 viikkoa kunnes syntyi pikkukakkonen.

Ensisijainen suunnitelma oli että mahdollinen kolmonen sitten vasta parin vuoden päästä. Mutta kun meillä nyt niin hyvin on mennyt, ajateltiin että miksei sekin tähän samaan syssyyn. Eli jätettiin taas ehkäisy pois. Kuukautisia ei ole ollut synnytyksen jälkeen ja kakkonen on nyt 5,5kk. Oireethan viittaisi taas uuteen raskauteen mutta positiivista testiä en ole saanut. Nyt sitten odotellaan joko menkkoja tai positiivista testiä.

Vieläkö täällä on imettäviä yrittäjiä linjoilla? :)
 
Pöllömamma, meillä on myös yritys päällä, vaikka esikoinen on vasta 4,5 kk. Minipillerit lopetin hiukan vajaa kuukausi sitten ja hyvin pian pillerin lopettamisen jälkeen mun rintamaito lakkasi kelpaamasta vauvalle. Koska vauva muutenkaan ei imenyt rintaa vaan pumppasin kaiken maidon, päätin sitten hiljalleen lopetella myös tuon pumppaamisen. Pumppaamisen lopettamisestakin on jo pari viikkoa aikaa.

Mulla on edellisestä kerrasta tallella ovistikkuja ja innostuin tilaamaan niitä jo lisääkin, eli olen seuraillut nyt LH tasoa päivittäin. Yllättäen siinä on aika paljon vaihtelua - ihan kuin mulla olisi ollut jo useampikin LH huippu, vaikka kuukautiset eivät ole alkaneet. Toisaalta mulla on myös PCO, joka saattaa siis häiritä ovulaatiota. Juurikin tuo PCO on yksi tärkeimmistä syistä miksi päätimme alkaa uuden kuumeilun heti.

Mulla myös on ollut olotiloja jos jonkinlaisia. Tosi voimakkaita oireita raskautumisesta, mutta kuitenkin "se tunne" - eli että jokin olisi toisin tai että hehkuisin raskautta on poissa. Pikemminkin silmät verestää ja olo on samea. Myöskään raskaustestit eivät tue tätä olotilaa, eli yhtään haamulaistakaan en ole testeihin saanut - ja noita testejä on tullut tehtyä jo monta...

Olis tosi hauska kuulla millaisia oloja muilla on ollut vastaavassa tilanteessa, niin saisi ihan hiukan mielikuvaa siitä, miltä edes pitäisi tuntua. Luulisin siis, että tuo raskauden tuntu johtuu juurikin näistä hormonitoiminnan muutoksista, ei oikeasta tärpistä.
 
Mulla on tosiaan aina myös ollut "se tunne" kun olen ollut raskaana, esikoisen kanssa tein testin juurikin sen perusteella kun en kiertoa niin seurannut. Ja siksi toisen kohdalla jatkoin testaamista pari viikkoa ennen kuin plussa näkyi, siinä välissä siis negaa näytti.

Kesällä, muutama kuukausi sitten, mulla oli kaikkia raskausoireita maan ja taivaan väliltä mutta kuitenkin eri järjestyksessä/tavalla, ja ilmeisesti ne johtuivatkin sitten hormoneista. Tänään kaivelin esille tekstin jonka olin oireilustani kirjoittanut ennen kun plussasin tuosta kakkosesta ja huomasin että hyvin samanlaiset oireet kuin mitä nyt olen kokenut. Eli imettäessä rinnanpäät on arkan/kipeät, kuvotusta ja myös menkkatuntemukset. Eli vähän väliä tuntee että vuoto alkaisi mutta ei alakaan sekä menkkajomotuksia, jotka normaalisti alkavat vasta vuodon alettua.

Tuon tekstin olin kirjoittanut kp27 (np-ultran mukaan 3+1) ja plussan sain vasta kp36 (joka olikin 4+3). Ja tuolloin 3+1 olin ehtinyt jo tehdä pari testiä ja oireita oli ollut viikon verran eli joko ultra valehteli ja hcg nousi hitaasti tai sitten oireet tuli suunnilleen heti hedelmöittymisen jälkeen (kp20). Voi tietty olla että ultra erehtyi muutaman päivän ja oireet alkoi vaikkapa kp22 jne...

Mutta siis nyt on nuo samat oireet ja testit negaa, kiertopäivistä ei tietoa kun ei minullakaan ole niitä menkkoja ollut :D Mutta vähintään viikon on oireita ollut eli plussa tulisi varmaan 1-1,5vkon sisällä, toivottavasti jo nopeammin. Ärsyttää kun ei tiedä että kuvitteleeko/huijaako hormonit vai onko tosipaikka. Ja että millä kiertopäivillä mennään. Ei auta kuin odotella :p

Millaisia oireita sinulla on ollut Minttumaari? Maidon makuhan voi raskaaksi tulon jälkeen muuttua niin että vauva vieroittaa itsensä tissistä mutta kyllä varmaan siinä tapauksessa olis jo testi plussalla sinulla?
 
Joo, itsekin olen miettinyt, että jos maito olisi lakannut kelpaamasta uuden raskauden takia, näkyisi raskaus varmasti jo testistä. Tuosta on kuitenkin jo kolmisen viikkoa aikaa. Eli kun menee noin yksiin minipillereiden lopettamisen kanssa, oletan, että siinä tuli joku vastaava hormoneista johtuva makumuutos johon vauva reagoi. Itse olin toivonut, että olisin raskautunut ja voinut kuitenkin jatkaa rintamaidon antamista esikoiselle raskauden aikana.

Mä kirjasin tänään noita oireita toiseen ketjuun, niin kopsaan sen pätkän suoraan tähän. Muutakin on kyllä ollut, kuten tunteiden ailahtelua ja sellaista, että jalat tuntuu menevän alta. Jotain on kyllä aika lailla sekaisin mun kropassa ja todella toivon, että ne kuukautiset edes alkaisi. Saisi sillä sitten normaalitoiminnot käyntiin. Tuntuu kuitenkin, ettei menkat ole alkamassa vielä pitkiin aikoihin (siis ainakaan yhdeksään kuukauteen :LOL: )

- olen valvonut unettomana useina öinä pitkiä pätkiä, tämä sama oli viime raskauden alussa
- väsymys
- tiheä pissaamisen tarve
- joku aika sitten mulla lävähti naamaan ne alkuraskauden pikkufinnit ja sitä seurasi isommat hormoninäpyt - ja sitten iho parani, ihan niinkuin viimeksi raskaanaollessakin (tosin muistelin, että noi jaksot olis olleet pidemmät, nyt vain 1-2 päivää kumpaakin)
- pari viikkoa sitten paino nousi yhtäkkiä vaikka olen mukamas laihiksella
- näin sellaisen raskausajan unen joita en koskaan muulloin ole nähnyt (erityisesti sen jälkeen olin ihan varma raskaudesta)
- valkovuoto on tosi runsasta ja juoksevaa
- alaselkä jomottaa toisen munasarjan korkeuksilta
- alavatsan paine & lämmön ja kosteuden tunne & selkeä kohta jossa jomottaa
- rinnoissa vihloo ikäänkuin sähköiskuja, lisäksi rinnat ovat pulleammat kuin imettäessä
- kuvottavaa oloa mulla oli aina normi kierrossakin loppupuolella, eli se ei ole mikään merkki, mutta sitäkin nyt siis on + kaikki ruoka röyhtäyttää
- vatsaa pöhöttää samaan tapaan kuin viimeksi alkuraskaudessa
- olen käynyt syömässä yöpalaa monena yönä koska olen kokenut olevani niin nälkäinen että en sen vuoksi voi nukkua

Toivotaan nyt että sulle se plussa pärähtää - ja mullekin heti kunhan kierto palautuisi (saa kyllä hetikin tulla :LOL:) . Kyllä mä luulen, että sulla kolmatta kuumeilevana alkaa olla joka aika hyvä haisu siitä, miltä se alkuraskaus tuntuu. Oletko muuten miettinyt vielä käytännön asioita kolmen pienen kanssa, esim. millaiset vaunut otatte käyttöön?

Niin ja millaisia oireita sulla oli tuolloin kesällä kun "oireet" olikin jostain muusta hormonisekoilusta johtuvia?
 
Täytyy sanoa että allekirjoitan aika monta noista oireista :D Hiuksetkin mulla on taas tippuneet pari kuukautta nyt päästä, ihme että niitä on vielä jäljellä :LOL: ottaen huomioon että ne on tippuneet joka raskauden alussa ja lopussa ja imetyksen vähentyessä.

Nyt on ollut myös pyörrytystä ja reilu viikon vaivannut issias, joka äityi tosi pahaksi alaselän kivuksi tuossa tällä viikolla (säikytti, kun viimeksi liitoskivut alkoivat joskus rv10). Ja toissapäivänä puuhailujen jälkeen palasi paineentunne alapäähän, sitä oli aina puuhailun jälkeen viimeraskaudessa (kuulemma veren pakkautumiseen liittyi muistaakseni).

Kyllähän nämä oireilut aika tutuiksi on käyneet mutta toisaalta niillekin voi olla niin monta syytä että ei uskalla oikein täysin luottaa :D Onneksi testit on keksitty, en tiedä miten ennen niitä on selvitty :LOL:


Kesällä kirjoitin eräälle toiselle sivustolle niin kopsaan sieltä :) Nuorempi oli siis noin 3kk.

"Eli noin 12.7. alkoi alavatsaa jomotella hieman silloin tällöin. En sen kummemmin ajatellut mitään, kunnes 14.7. tuli pyyhkiessä pari tippaa verta. Ajattelin että menkat. Seuraavalla vessareissulla ei siteessä ollut tipan tippaa, pyyhkiessä taas hieman verta. Tuon jälkeen ei pisaraakaan ole näkynyt. Olin ihmeissäni, mulla ei ole koskaan (e-pillerit, pillereiden lopetus, raskauden jälkeen) ollut mitään ylimääräistä, täysin säännöllisestä menkkavuodosta poikkeavaa. Kiinnittymisvuoto? Ovulaatio?

Tuon jälkeen on ollut
- runsastunut valkovuoto, ei ollut lainkaan minkäännäköistä vuotoa sen jälkeen kun jälkivuoto loppui yli 2kk sitten
- menkkajomotusta, voimistunut erityisesti tällä viikolla
- kuvotusta, voimistunut kunnes oksensin eilen
- pyörrytys
- "kimalaiset" eli näkyy valopisteitä näkökentän sivussa
- rintojen aristus imetyksen/pumppauksen alussa (samalla tavalla kuin viimeraskaudessa)
- maito ollut tiukemmassa, mutta voi johtua helteestäkin
- hiukset lähtee taas päästä
- pientä turvotusta jaloissa ja käsissä
- itkuherkkyys ja väsymys
"

Naama myös kukki hiukan. Tuolloin rintojen aristus oli kyllä oikeasti Tosi pientä ja vain silloin tällöin ja oireet tosiaan tuli "väärässä järjestyksessä" vrt. kun olen ollut raskaana. Menkkajomotuksia ei ollut yhtä kauan mielestäni kuin nyt. Luulen että oireet johtuivat ennemminkin (synnytyksestä,) imetyksestä ja helteistä. Vähän hakemalla hain noita oireita kun tuli tuo kumma vuoto :D Nuo sitten hiipuivat pois suurin osa, tuntui että kerran kuussa tuon jälkeen taas vähän tuli kaikkea kummaa ja ajattelin että ehkä kierto yritti käynnistellä itseään? Vuotoja ei kuitenkaan ole ollut.


Ja tosiaan tuli mieleen että imetyksen lopettaminenhan monilla aiheuttaa kassikaupalla oireita, kuten pillereiden lopetuksesta johtuvat hormonimuutoksetkin, että siinähän on pari syytä jo mistä voisi johtua? Mutta siinäkin tapauksessa kierto varmaan palaa pian, ja onhan mahdollista että on jo palannut ja olet jo raskaana :)
 
Jos nyt on onnekkaasti tärppi käynyt niin toivon mukaan päästään pian muuttamaan isompaan, asumme nyt kolmiossa ja hetken aikaa ollaan ehditty etsiskellä ja käyty katsomassakin isompia mutta vielä ei ole löytynyt :) Meillä on nyt käytössä noilla kahdella phil&teds sisarusrattaat, katsoin myös britax b-dual (vai duo?) merkkisiä mutta nuo nyt sattuivat kohdalle ja tosi tyytyväinen olen ollut kaikin puolin. Ainoa miinus on kolme pyörää joissain tilanteissa, britaxeissa olisi ollut neljä (etupyörät kääntyvät). Mutta muuten ominaisuuksiltaan aika samat, pieniä eroja. En tiedä onko mitoissa vaihtelua mutta nuo on kyllä olleet näppärän kokoiset mm. laivalla mahtui hyvin liikkumaan.

Käytän myös paljon kantoliinaa joten olen ajatellut että esikoinen voisi pääosin kävellä/potkutella jollain välineellä (olis tästä laskettuna n2,5v) ja jos iskee väsy niin esikoinen rattaisiin ja vauva kantoliinaan. Varmaankin esikoiselle etsitään joku istuin joka mahtuisi nykyisten kanssa takapenkille mutta meillä on tuo autokuviokin vähän kysymysmerkkinä vielä. Siinäpä varmaan isoimmat jutut lähitulevaisuudessa :)
 
Niin ja mainostan nyt noita rattaita sen verran että niissä on siis kaksi tapaa kiinnittää se sisarusistuin. Kun pääistuin laitetaan makuuasentoon ja sisaristuin siihen päälle, jää vauvalle sellainen "soppi" sinne alle mihin sitten työnnettiin kantokassissa vaavi. Näki työntäjän sieltä hyvin vaikka olikin varpaat menosuuntaan. Ja sitten kun vaavi kasvaa niin nostetaan pääistuin normiasentoon ja sisaristuin alas/taakse, jolloin istuvat ikään kuin päällekkäin/peräkkäin. Rattaat on kuitenkin sen kokoiset että ollaan ihan yhdellekin käytetty matkarattaina. Tavarakorikin on ihan luksus meidän edellisiin verrattuna mutta meillä olikin tosi pieni :D

Näihinhän saa kiinniteltyä adaptereilla autoistuinta ja vaikka mitä, en muista missä olen nähnyt niitä vauvan koppia siinä rattaiden päälläkin varpaat työntäjään päin? Tosin tulee kai silloin vähä vanhemman lapsen eteen? Sadesuoja on paksua muovia (meillä mennyt kyllä ihan kivasti siellä tavarakorin pohjalla) ja läpinäkyvä niin että muksut on siellä kuin "kuplassa" ja kaikkia uv-hyttyssuojiakin noihin on tarjolla. Meillä on aika vanha malli, Sport, että ehkä uudemman ostaisin kun tuohon jos haluaa päivittää jotain lisäosaa niin ei välttämättä löydy enää juuri oikeaa. Mutta me saatiin nuo halvalla käytettynä ja hyvin on pelanneet :)

Tietysti vierekkäin istuttavissa on hyviä puolia mutta me liikutaan niin paljon julkisilla (pääkaupunkiseutu) että siksi halusin mielummin nämä. Mahtuu pienempiinkin kauppoihin ja vaikka sinne laivallekin.
 
Ostin eilen sellaisen varhaisen raskaustestin tarkoituksena tehdä se tänään aamulla. Kuitenkin kun luin noita sun kirjoittamia kesän epäilyjä tulin siihen tulokseen, et varmaan se on mullakin tuosta imetyksen lopetuksesta johtuvaa oireilua. Lisäksi mun ekakierroksen yks merkittävimpiä "oireita" oli jatkuva päänsärky ja sitä ei nyt ole ollut, niin sekin jotenkin tuntuu nyt korostavan sitä että oireet tulevat jostain muusta.

Aamulla olikin sellanen olo, että testiä ei tarvitse tehdä - tai että ainakin odottelen vielä muutaman päivän "niin saan selkeämmän negan". Kuvaavaa, että silloin kun oikeasti olin raskaana ajattelin suunnilleen samoin mutta mielikuvissa oli että muutaman päivän päästä testi on varmasti positiivinen.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että menkat ovatkin alkamassa tänään tai huomenna. Olot eivät ole muuttuneet mihinkään, mutta nyt tulee hiukan ihan kirkasta verta. Mun mielestä on tosi hienoa, että tää sekavuus alkaa olla ohitse ja pääsen seuraamaan kropan toimintoja normaalimmin. Harmi on aika vähäistä tällä kertaa siis. =)


Rattaista, autosta jne: Just phil&teds rattaita mäkin olin ihastellut (jostain syystä kuvittelin et britax ei ole yhtä hyvä). Meillä meni esikon kanssa kalliit yhdistelmät ikäänkuin hukkaan - käytetään niitä lenkkeillessä ja omassa pihassa, mutta niiden pakkaaminen on niin iso rumba (vievät melkein koko takakontin, vaikka meillä on suht iso auto), että vauvan ollessa jo 2 kk vaadin että ostamme uudet matkarattaat ja sitten ostimme vielä niihin rattaisiin sopivan kaukalonkin. Nuo matkarattaat ovat britaxin ja olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Eli sen puolesta sit varmaan kallistun noihin B-dualeihin jos sen toisen lapsen saamme. Voidaan sitten hiukan joustavammin yhdistellä kaukaloa kumpiikin vaunuihin ja mennä vaikka kaksilla vaunuilla välillä. Rinnakkain istuvista mulla on hiukan huonoja kokemuksia lapsenvahtiajoilta just sen leveyden takia. Lisäksi tulee mieleen et siinä voi helposti tulla riitaa tms. vaikka ei mun hoitolapset niissä koskaan riidelleet.

Mäkin mietin, et jos toinen lapsi tulee pienellä ikäerolla, pidän sitä pikkuista kantoliinassa aluksi tosi paljon, niin on vapaammat kädet tuon vielä pienen esikon kanssa touhuamiseen. Lisäksi tuota epäonnistunutta imetystä olen ajatellut, et opettelen sit sellaisen kantoliina solminnan, missä voi myös imettää. Lisäksi ajattelin, et jos se auttais mahdolliseen mustasukkaisuuteen, kun toinen on siellä piilossa.

Muistelen yhden kaverin jolla on kolme lasta sanoneen, että aika harvaan autoon mahtuu kolme turvaistuinta rinnakkain takapenkille, mutta nuo asiat lienee sulle tutumpia.
 
Viimeksi muokattu:
No hyvä jos tilanne selkiytyy :) Ja tosiaan toinen raskaushan mulla alkoi niin että oli yhdet menkat kun esikoinen oli 5kk ja siitä kierrosta sitten pamahti. Aina sitä ovulaatiota ei ole vielä ennen ensimmäisiä menkkoja niin voi olla että sulla ei sen takia ole ovistestit näyttäneet selvää plussaa? Mutta jospa teillä kävis yhtä hyvin kuin meillä reilu vuosi sitten :) Tsemppiä!

Tiedän tuon tunteen kun noita testejä tekee. Silti en voi olla testaamatta. Ekalla kerrralla oli tosiaan se kolme vuotta kulunut enkä seurannut kiertoa tai oireita, enkä pitänyt raskautta edes mahdollisena. Sit tuli vaan ennen juhannusta olo että pitäisikö ostaa testi. Sit mietin vielä juhannusaattoaamuna että teenkö sen nyt vai vasta huomenna kun on juhannuspippalot mökillä tiedossa. Eli siis mietin että jos en itse "tiedä" niin ei tarvitse keksiä selitystä että miksi en juo lainkaan :D No tietysti se testi oli pakko tehdä, enhän olisi voinut yhtään nauttia juhannuksesta tuollainen takaraivossa. Ja plussahan se oli. Toisen kanssa niistä monesta negasta huolimatta kun neuvolan th soitteli tulosta niin olin jo ihan varma että mitä hän tulee sanomaan. Mietinkin kun olen noita negatiivisia tehnyt että silloin aina kyttään sitä viivaa pakkomielteisesti mutta plussaa tehdessä olen aina osannut olla rennompi ja odotella sitä vaikutusaikaa. Jännä juttu :)

Nuo P&T-rattaat menee kyllä tosi pieneen kasaan ja helposti! En tiedä miten britaxit sitten mutta teillä tosiaan kun on se kaukalokin valmiina niin ehkä kallistuisin minäkin niihin :)

Mun piti myös opetella se kantoliinasidonta jossa voi imettää mutta vähän on jäänyt :D Nyt tämä kuopus ei oikein kantoliinassa niin hyvin ole pariin viikkoon viihtynyt, täytyy katsoa jos sen vaikka solmis tuohon sivummalle että hän näkis paremmin kun äitiä ei enää jalsais katsoo :LOL: Laitoin yhtenä päivänä sen jo naama ulospäin missä viihtyi hyvin mutta ilmeisesti tuota asentoa ei suositella ja kun pieni nukahti niin ei saanut päätä tuettua yhtään. Täytyy tutkailla noita sidontoja :)

Ja tuossa auto-asiassa olet ihan oikeassa. Meillä ei noin vuoteen ole ollut autoa käytössäkään kun tuo on meidän vanha, kolmiovinen ja siitä pitäis hankkiutua eroon :p Pari uutta ehdokasta olisi tiedossa mutta pitäisi katsoa millaisia tai mihin ratkaisuun ylipäätään päädytään. Täällä kulkee julkisetkin niin hyvin (ja paljon myös kävellään) joten ei olla asiasta jaksettu stressata. Talveksi olisi mukava kyllä saada auto käyttöön tarvittaessa :) Hätätilanteessahan yhden voisi laittaa eteen kunhan ei ole turvatyynyä mutta en sitä halua jatkuvaksi ratkaisuksi. Eli sit joko isompi auto tai julkinen liikenne. Katsellaan :)
 
Ei se mun vuoto eilen alkanutkaan, ihan hiukan vaan tuli limaa jossa oli vaaleanpunaisia viiruja. Samalla "oireet" vaan voimistuivat. Nyt oli jo päänsärkyäkin, jota luonnollisesti ajattelin kehittäneeni kun muistin sen puuttuneen :LOL:. Jumpassa en pystynyt tekemään reisilihasliikkeitä koska niistä tuli repäisykipuja (tää oli oikeasti jo ennen tuota edellistä postausta, en vaan tajunnut sitä ennen kuin iltapäivällä). Sitten huomasin myös hiusten ja kulmakarvojen värin muuttuneen, mikä mulla myös oli viime raskaudessa ekalla kolmanneksella ja iltapäivällä naamaan lävähti uudelleen ne sellaiset tulehtuneet hormonifinnit.

Eli illalla olin ihan varma, että raskaana ollaan. Mies ei oo puhunut asiasta mitään, mutta luulen, että hänkin epäilee. Kolmen aikaan aamuyöllä heräsin, että nyt teen sen testin. Illalla nukkumaan mennessä alapäässä tuntui olevan elohiiri ja oikeaa munasarjaa jomottaa edelleen. Oon ihan varma raskaudesta, mutta testiin ei tule viivaa. Tuijotan sitä vessassa epäuskon vallassa. En saa uudelleen unta, olen nälkäinen. Menen laittamaan silmätippoja, taitaa olla tulehdus tulossa. Samalla huomaan, että testiin on ilmestynyt viiva. Eli sain siis aika selvän haamun, mutta testiajan ulkopuolella.

Mä laitoin jo viikonloppuna viestiä mun neuvolaterveydenhoitajalle, että mitä teen kun luulen olevani raskaana, munasarjaa/johdinta jomottaa ja testiin ei tule plussaa. Ihan hiukan oon siis epäilly kohdunulkopuolista raskautta. Huomenna menen käymään neuvolassa lapsen asioilla, niin koitan sit samalla selvittää josko voisin päästä pian ultrattavaksi, että selviäis missä se pikkuveijari lymyilee.

Vielä en jotenkaan uskalla alkaa juhlia, vaikka kieltämättä heti ton plussan jälkeen päätin kokonaisen sarjan asioita, jotka nyt laitan heti kuntoon tätä uutta tulokasta varten.

Ja ihan varma olen, että raskaus on jo pidemmällä kuin testi antaa ymmärtää.
 
Oho, jännittävä käänne! Toivottavasti huolehdit turhaan ja kyseessä on ihan normaali raskaus :) Siskollani kävi niin kerran että tuli viiva testiajan ulkopuolella. Seuraavaan testiin tulikin haamu jo testiajan sisällä ja siitä lähti pikkuhiljaa vahvistumaan. Taisi tehdä parin-kolmen päivän välein noita testejä.

Voithan yrittää parin päivän päästä uudestaan ja katsoa lähteekö vahvistumaan? Jos raskaushormoni nouseekin vaan hitaammin tai et olekaan niin pitkällä ja alun oireet oli ovulaatiosta?

Tulethan kertomaan miten kävi, olen sormet ja varpaat ristissä puolestasi että kaikki on hyvin :)
 
Se olikin tänään se neuvola, meni vähän vuorokaudet sekaisin kun kukuin keskellä yötä näitä asioita pohtimassa.

Mun neuvolaterkka ei suhtautunut mun puheisiin yhtään vakavasti. Hän oli sitä mieltä, et mun pitäis mennä julkiselle lääkäriin tai yksityiselle ultraan, mutta laittoi sit lähetteen julkisen puolen labraan raskaustestiin (pissa). Puhui, että jos on ollut kohdunulkoinen ja alkio tulee itsekseen munatorvesta pois, niin HCG laskee sitten, niin että menen sitten vasta ens viikolla sinne labraan.

Kotimatkalla alkoi taas valua punertavaa limaa, eli nyt ei oo enää omakaan usko tähän asiaan kovinkaan korkealla. Itseasiassa nyt tuntuu, että vuotoa olis tulossa enemmänkin.

Miten sun tapaus edistyy Pöllömamma?


Ja sit sitäkin aloin tuossa aamun tunteina miettiä, et mitä kaikkea tarvitaan kaksin kappalein kun on tuollainen pieni ikäero? Onko teillä esim. kahdet sitterit ja syöttötuolit?

Mä siis aamulla päätin, et haluan per heti meille kaikki turvallisuusasiat kuntoon - tarvitaan useampi porrasportti + haluan kaappehin lapsilukkoja.
 
Kiva! Täällä on elämää!
Mulla ei menkat oo alkaneet vieläkään. Muksu on nyt 1v3kk ja imetys jatkuu. Oloja ollu suuntaan ja toiseen mutta ei.
Pari kertaa tässä matkan varrella olin melkein varma raskaudesta. Lämmöt koholla, heräsin aamuöisin pahaan oloon, päivisin huimasi ja oksetti, naama kukki. Mut ei. Ei edes menkkoja. Joten jotain hormonipöllyä vain. Pläh. Testailin muutaman läjän ovistikkujakin ja välillä sain tummaa viivaa mut mitään ei tapahdu. Joten täällä ei mitään edistystä :(. Pyh.
 
Voi hitsi :/ Se neuvolan pissatesti ei eroa kotitesteistä kyllä mitenkään. Itse sain sillä kuitenkin tuosta toisesta raskaudesta positiivisen kun olin pari viikkoa tuhlannut rahaa niihin negatiivisiin testeihin mutta olinkin aloittanut testaamisen aivan liian aikaisin. Voihan tuo verinen lima olla muutakin vuotoa eli ei kai toivoa ole vielä heitetty? Onko sulla ollut tuollaista aina ennen kuukautisia? Niin ja itsekin olen ollut siinä uskossa ettei testeistä voi oikein tietää onko kohdunulkoinen mutta aika ristiriitaista tietoa tuostakin on jos keskustelupalstoilta lukee. Ei heitetä toivoa vielä :)

Meillä on vain yksi syöttötuoli ja sitteri. Sitteri on muutenkin ollut käytössä ehkä puolisen vuotta, nyt nuorempikin (5,5kk) istuu jo syöttötuolissa syöttöhetken ja muuten oleilee lattialla tmv. Isompi taas istuu ihan normaalilla tuolilla jo, vähän koroketta tarvii pyllyn alle kylläkin mutta meillä on vaan kaksi istuintyynyä yhdessä tuolissa päällekäin yhden sijaan. Ja pienempi tosiaan vasta nyt aloitellut syöttötuolissa istumisen ja esikoinenhan on "jo" 1v8kk, mutta on kyllä jo vähintään puoli vuotta silloin tällöin istunut oikealla tuolilla, tilanteen mukaan.

Meillä oli tämän toisen syntyessä lainassa kehto jossa nukkui ekat kolme kuukautta. Joskus siinä ostettiin sitten isommalle lasten jatkosänky ja hän siirtyi pinniksestä siihen nukkumaan. Kehto palautettiin ja laitettiin pieni pinnikseen nukkumaan. Siirtymä meni kyllä todella kivuttomasti, esikoinen ei vieläkään tule itse pois sängystä kun se on sinne viety, vaikka muuten reippaasti kiipeilee :D Ehkä sitten parivuotiaana tulee ne juoksut ja sänkyyn palautukset. Laivalla nukuttiin koko konkkaronkka samassa parisängyssä ja hyvin sekin meni vaikka esikoinen on aika vilkas nukkuja :D

Täytyy sanoa että kaikista kauhisteluista ja kauhutarinoista huolimatta meillä on ihan älyttömän hyvin mennyt toistaiseksi. Kuopus on rauhallinen tapaus ja pahimmilta vatsavaivoiltakin vältyttiin, isosiskokin on rauhoittunut tosi paljon kun päästiin päälle yhden vuoden. Ei ole niin kova häslääjä ja pystyn käydä puistoissa ja kerhoissakin näiden kanssa vaikka joutuisinkin pienempää imettämään (ei tarvi juosta esikoisen vanavedessä). Molemmat on nukkuneet valtaosan öistä läpi noin parikuisesta asti. Tietysti jos molemmat on flunssassa ja herää vuorotellen niin onhan se rankkaa mutta onneksi ei kestä montaa yötä :) Isompi menee nukkumaan 19-20 ja pienempi n. 21 mennessä iltatissin jälkeen. Joskus saa ajoitettua päikkäritkin samaan aikaan, niin omaa aikaakin jää ihan mukavasti. Ja aamulla yleensä kahdeksan maissa herätään.

Näille on myös tullut tosi hyvä suhde keskenään jo heti alkuun. Alussa isompi ei tietty ymmärtänyt että vauvan "syliin" ei saa mennä ja silmiä tökkiä yms mutta nopeasti oppi. Nyt yrittää jaella herkkujaan pienemmällekin niin pitää katsoa ettei käy työntämässä mitään (koiran nappuloita) pienen suuhun :D Isompi näyttää leluja ja kirjoja, silittelee, halii, pussailee ja pitää kädestä pienempää. Välillä muut ei sais pitääkään kädestä :) Ja olen huomannut että saa lohtuakin siitä, välillä itkut loppuu kun pääsee siskon viereen ja käpälästä kiinni. Ei ollut mustasukkainen tissistäkään vaikka oli vaan se 10 viikkoa imetysten välissä, nopeasti unohti koko touhun :D Vauvallakin ihan naama loistaa kun näkee siskonsa ja katselee tämän touhuilua. Kyllähän nuo ehtivät vielä tapella mutta sen aika on sitten :) Isompi ei vaan malttais aina antaa vauvan nukkua päikkäreitään, käy välillä itkemässä oven takana ja jos pääsee lähemmäs niin käy herättämässä.

Tuli nyt aika pitkä sepustus mutta haluan vaan rohkaista kun aina kuulee näitä "en muista mitään ja kuljin sumussa ekan vuoden", itse taas olin väsyneempi esikoisen ekat kuukaudet kuin nyt. Hyvin yksilöllistä ja tuuristakin kiinni että miten käy :) Ja ei kai me kolmatta tähän harkittaisi jos kokisimme tämän nyt rankaksi. On kuitenkin perheitä joissa lapset on isommalla välillä ja ovat tosi väsyneitä, tuskin se on ikäerosta kiinni.

Raskausaika oli tietysti raksas mutta ajattelin että esikoinen on kuitenkin vain kerran vauva joten sitten käytiin puistoissa ja muskareissa vaikka ois kuinka väsyttänyt ja kipuillut liitokset. Liitoskivutkin alkoi jo joskus rv 10 ja lopussa vähän supisteli mutta hyvin pysyttiin kasassa ilman ongelmia :) Vähän tietysti jännitän että miten kroppa kestää kolmannen raskauden mutta esim kohdunkaulan tilanne ei kypsynyt mulla yhtään etuajassa toisessakaan niin en usko että olis mitään suurentunutta ennenaikaisuuden vaaraa automaattisesti.
 
Ja ).( pahoinvointi ja menkkakivut jatkuu. Rinnatkin oli eilen etenkin kipeenä mutta tänään vain vähän oikeastaan. Mietin välillä että onko tämä vaan hormoneista taas ja keksin selityksiä näille oireille. Esim se paine mitä oli raskaana ollessakin seksin jälkeen, nyt se voisi olla merkki vaikka kohdunlaskeumasta (en tiedä mitä oireita siinä oikeasti olisi). Pissatus menee samaan. Menkkakivut ja pahoinvointi voisi olla vaikka vatsatauti (joka on kestänyt jo yli viikon?) ja sitä rataa... Sinne perjantaille tai lauantaille olen nyt päättänyt odottaa ennen uusintatestiä. Silloin luulis jo näkyvän jos on jotain näytettävää :/
 
Autokeskustelusta innostuneena aloin sitten katsella minkä hintaisia nuo 6- ja 7-paikkaiset tila-autot ovat. Kaipa sitä suoraan voisi sellaiseen vaihtaa kun uusi auto pitää kuitenkin hankkia. Ei tule sitten ahdasta ja jos täytyy ottaa ylimääräisiä kyytiinkin :) Mutta odotellaan nyt plussaa (joskus hamassa tulevaisuudessa) eikä mennä asioiden edelle! :D
 
Mää kirjotin pitkät pätkät äsken mut se katos bittiavaruuteen... -.- kirjoitan uusiksi lyhyemmin:

Mulla on ennestään tyttö, muutaman viikon päälle vuoden ikäinen ja imetän edelleen, päivisin kerran-pari ja öisin 2-10? kertaa (joo, huoh). Imetys sotkee vielä kiertoa niin että mun luteaalivaihe on 5-6 päivää eli aika heikossa hapessa raskautumismahdollisuudet... Mutta, yrittänyttä ei laiteta! Aktiivinen yritys sinänsä ei oo ihan vielä alkanut, asun tytön kanssa putkiremontin takia evakossa kaukana miehestä ja ovis on missattu yhtä poikkeusta lukuunottamatta tässä melkein kolmen kuukauden aikana... Mutta, kohta ollaan taas saman katon alla ja voidaan aktivoitua sillä saralla :)

Mutta niin, mulla oli jo ennen raskautta lyhyt luteaalivaihe, nippanappa 10 päivää, mutta niin vain raskauduin silti. Elättelen toiveita että imetyksen vähetessä/loppuessa palattais siihen takaisin, mut saas nähdä... Kiertomuuten on ollut nyt yllättävän tasainen verrattuna raskautta edeltävään aikaan. Menkat mulla alkoi kun tyttö oli n. 8 kk. Semmonen tissiriippuvainen on tuo lapsi että voi olla että menee vielä tovi ennen kuin raskaus olis edes mahdollista alkaa..! Sitä odotellessa ajattelin siis kirjoitella tänne :)

No ei tästä kauhean lyhyt tullutkaan :p
 

Yhteistyössä