Imetyksestä! Ja neuvot hakusessa :)

  • Viestiketjun aloittaja tyttitiina
  • Ensimmäinen viesti
tyttitiina
Eli siis eilisen imetysketjun innoittamana, kun siellä tuntui olevan asiantuntijoita liikkeellä...

haaveissa on nyt kolmas vauva. Kahta ensimmäistä en ole kunnolla imettänyt, ekaa yritin kuukauden verran ja kun maito ei silloinkaan ollut vielä noussut, päätin raskain sydämin siirtyä kokonaan korvikkeelle. Muutenkin imetys oli pääosin sitä, että lapsi huusi loppuaikana tissillä, tottakai kun tottui pulloon. Kuopus taas syntyi ennen aikojaan ja muutenkin se eka kuukausi oli häseltämistä joten maito ei noussut taaskaan.

Onko jotain, mitä voin tehdä ENNEN raskautumista ja raskauden aikana joka vaikuttaisi tuohon maidon nousuun? Tahto olisi kova saada imettää! Imetystukilistaa älkää tarjotko vaan ihan suoria neuvoja jos joltain löytyy...
 
Vepasto
älä ota paineita imetyksestä, se onnistuu helpoiten kun siitä ei ota stressiä. Monella on auttanut myös päättäväisyys, ei ole esim. ostettu sitä korviketta edes varalle kotiin. Tämä tietty edellyttää, että lähellä on joku paikka mistä sitä voi hakea 24 h/vrk.
 
vieras
joo, otin kolmannelta koat suorituspaineet, että nyt se onnistuu -asenne...epäonnistuin pahemmin kuin koskaan....joten, nyt kun tää neljäs tulee, ostan suoraan korviketta kaappiin, ei ole mun maitorauhasista siihen hommaan, uskottava kai se on. viimeksi maito ei noussut ollenkaan, siis ei ollekaan ja vauvan paino vaan laski...karmeeta. onneksi on korvikkeet, ettei nälässä tarttenu pitää.
 
tyttitiina
En mielestäni ottanut stressiä kummankaan vauvan synnyttyä, vasta sen jälkeen sitten surin kun lopetin yrittämiset. Tietoista stressiä ei ollut, oli vain luottamus siihen, että maito vielä nousee. Meillä on matkaa kauppaan yli 20 kilometriä eikä löydy paikkoja jotka on ympäri vuorokauden auki, joten korviketta siinä mielessä pakko olla :) Etenkin tällä imetyshistorialla...

Lähinnä siksi kyselen, kun haluan tietää voiko millään vaikuttaa siihen maidon nousuun jo ennen synnytystä, kun todella haluasin vielä imettää. (en siis ole raskaana yms. mutta nyt kun tämän muistin niin päätin heti kysyä :) )
 
jänkäs
Älä ota paineita etukäteen. Lyhytaikainenkin osittainen imetys on hyödyksi vauvalle. Sitä Tuttelia kannattaa olla varmuuden vuoksi kaapissa turvana niin tietää, että suuressa hädässä tarvittaessa voi antaa rinnan lisäksi pullosta jos pikkuinen ei muuten saa kylliksi ruokaa. Ja oma ruokailu ja riittävä juominen sekä lepo ovat tärkeitä. Joskus on avuksi, että vauva saa korviketta ja nukkuu sen turvin pidemmän pätkän. Näin äitikin saa hieman enemmän levättyä, mikä taas auttaa maidon muodostumisessa.
 
no
Mä nostatin maidon rintoihin lypsämällä, siis synnytyksen jälkeen. Sairaalassa sai jo korviketta ja kotona 3 viikkoa, mut sen jälkeen siirryttiin kokonaan rinnalle. 6kk "täysimetin" ja imetys jatkuu vieläkin 1v2kk.
Esikoista täysimetin 2 kk, osittain 8kk ja keskimmäistä osittain 8kk
 
vieras
Kannattaa imettää mahdollisimman usein. Mulla se auttoi. Tai siis maitoa tuli ihan liikaakin, mutta siis tarkoitan, että jatkuva imetys kiihdytti maidontuloa. Molemmat lapseni ovat syntyneet pienikokoisina ja ovat siksi viihtyneet rinnalla tiiviisti ihan pienenä. Kannattaa varata lähellä paljon juomista ja ottaa hyvä asento esim sohvalla. Vauvaa kannattaa myös pitää mahdollisimman paljon lähellä eli vaikka kantoliinassa. Tämä läheisyyskin joillakin kiihdyttää maidontuloa. Sitten kuulemma kotikalja auttaa joitakin. En ole kokeillut, koska inhoan kaljan makua, eikä ollut muutenkaan tarvetta. Kannattaa myös muistaa, että joka itku ei ole välttämättä nälkää. Jotkut, kuten meidän kuopus teki, käyttävät rintaa tuttina. Kasvun hidastuminen kertoo maidon vähyydestä paremmin kuin se, että vauva on tyytymätön. Kun pieni ei osaa kertoa mikä on pielessä, niin kyse voi olla vaikka vatsavaivoista tai mistä vaan muusta kuin nälästä. Vatsavaivoja voi tulla myös liiallisesta syömisestä ja pahaan oloon vauva hakee rinnasta lohtua, mutta ei rauhoitu silti, koska lisää syöminen ei helpota tilannetta, päinvastoin.
 
tyttitiina
Olen kyllä täällä :) Kuopuksen nukahtaminen tosi levotonta tänään...

Juu, elikkäs jos vielä tarkennan lisää... Molempien lasten synnyttyä sain lääkityksen, hommasin pumpun kotiin ja sillä sitten pumppailin silloin kun lapsi nukkui. Molemmat muksut ovat vauvoina nukkuneet kolme tuntia ja taas syöneet. Eli aina ensin imetin ja lopuksi oli pakko antaa pullosta korviketta kun laps tunnin tissillä olon jälkeen oli nälkäinen. Sitten pumppailin välillä ja taas imettämään kun nälkä pienellä tuli. Esikoisella meni sitten siihen imetys, että laps rupes huutamaan kun tissin näki, oli tosi vaikea saada imemään joten osittain myös tuon takia lopetin noin kuukauden kuluttua kokonaan imettämisen. Pumppailin silti vielä parisen viikkoa päälle...

Kuopuksen kohdalla tilanne oli erilainen. Kun hän syntyi keskosena, ei jaksanut itse imeä rintaa. Pullosta meni aina jonkin verran. Ja kun esikoisen sairastuttua emme päässeet enää katsomaankaan vauvaa kahtena viimeisenä viikkona, sekin hankaloitti asiaa. Pumppu oli käytössä kyllä, samoin kuin lääkitys.
 
http://www.weleda.fi/tuotteet/raskaus-ja-imetysaika/imetysaika/broestolja-rintaoeljy

Rintaöljy
Itse en ole kokeillut, mutta olen kuullut, että raskausaikana käytettynä jo heruttaa maitoa ja siis jatketaan käyttöä synnytyksenkin jälkeen.
Mulla on myös ongelmia maidon riittävyyden kanssa ja oon juonut kotikaljaa ja imetysteetä, mutta eipä niistäkään kovin tunnu apua olevan. Sarviapila ja joku muu vastaava kuulemma saattaa myös auttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Omena:
http://www.weleda.fi/tuotteet/raskaus-ja-imetysaika/imetysaika/broestolja-rintaoeljy

Rintaöljy
Itse en ole kokeillut, mutta olen kuullut, että raskausaikana käytettynä jo heruttaa maitoa ja siis jatketaan käyttöä synnytyksenkin jälkeen.
Mulla on myös ongelmia maidon riittävyyden kanssa ja oon juonut kotikaljaa ja imetysteetä, mutta eipä niistäkään kovin tunnu apua olevan. Sarviapila ja joku muu vastaava kuulemma saattaa myös auttaa.

Kiitos tästä linkistä! Pistänpä korvan taakse :)
 

Yhteistyössä