imetyksestä, teinkö väärin?

  • Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
pohtija
Eli vauvan kanssa mentiin 2 ekaa viikkoa vain rintamaidolla ja silloin 2 viikon iässä vauvan paino oli kuitenkin 10% vähemmän mitä syntyessään eli ei ollut edes nousussa ja silloin aloin antaa lisämaitoa. Nyt vauvalla ikää melkein 2 kk ja edelleen on lisämaito mukana ja sen määrä on vaan noussut. Alussa kuitenkin imetin oikeastaan tunnin välein ja vauva sai aina olla rinnalla, kun halusi. Nyt imetän ensin ja sitten annan lisämaitoa. Olisiko oikeasti siis se rintamaidon määrä alkanut riittää, jos olisin sitä samaa rataa kuin 2 ekaa viikkoa jatkanut vai oliko se vaan todellakin niin, ettei se oma maitoni vaan riittänyt?
 
En osaa vastata sun kysymykseen, mutta mulla oli ihan sama juttu.
Lopulta rintamaidon osuus vain väheni ja väheni, poika ei enää suostunut rinnalle. Imetys tyssäsi kokonaan kun poika oli n.4kk. Maitoa olisi kuitenkin vielä tullut..
 
Vieras
Vaikea sanoa. Mulla kävi noin, vauvan paino vaan laski eikä maitoa alkanut herumaan edes lääkkeillä. Pakkohan se oli lisämaitoa antaa.

Turhaan sä tuommoisia pohdit, pääasia että vauva saa tarpeeksi ruokaa.
 
taaperon mami
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Eli vauvan kanssa mentiin 2 ekaa viikkoa vain rintamaidolla ja silloin 2 viikon iässä vauvan paino oli kuitenkin 10% vähemmän mitä syntyessään eli ei ollut edes nousussa ja silloin aloin antaa lisämaitoa. Nyt vauvalla ikää melkein 2 kk ja edelleen on lisämaito mukana ja sen määrä on vaan noussut. Alussa kuitenkin imetin oikeastaan tunnin välein ja vauva sai aina olla rinnalla, kun halusi. Nyt imetän ensin ja sitten annan lisämaitoa. Olisiko oikeasti siis se rintamaidon määrä alkanut riittää, jos olisin sitä samaa rataa kuin 2 ekaa viikkoa jatkanut vai oliko se vaan todellakin niin, ettei se oma maitoni vaan riittänyt?
olin vuosi sitten lähes samassa tilanteessa ja lopulta lopetin koko imetyksen 4kk jälkeen, kun tilanne meni aivan mahdottomaksi eikä maito tuntunut riittävän enää sitäkään vähää kuin ennen. jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut antaa lisämaitoa alusta asti enemmän ja stressata imetyksen onnistumisesta vähemmän (ja nukkua enemmän eikä esim pumpata yötä päivää maidontulon lisäämiseksi!!) , siten onnistumismahdollisuudet olisivat olleet merkittävästi suuremmat..
 
vieras
Älä enää käy siellä imetystukilistan sivuilla..Jos vauvan paino ei nouse vaan LASKEE kaks viikkoa niin maito ei selvästi riitä.Vai haluaako joku oikeasti pitää pientä lastaan nälässä ihan vaan sen imetyksen takia?!?Herätkää jo..
 
pohtija
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kun imettää mahdollisimman tiheästi alussa niin kyllä se riittää..
No niinhän mä teinkin, eikä kyllä ainakaan vauvan painon perusteella se riittänyt. Aion kyllä jatkaa niin pitkään osittaisimetystä, kun vaan maitoa vähänkin itseltä tulee.

Nyt aloin vaan pohtia, että teinkö väärin, kun kuuntelin neuvolan ohjeita vai ihan oikein, ettei se oma maito vaan riittänyt, vaikka kuinka sen määrää yritti lisätä.
 
taaperon mami

ja vielä selvennykseksi: näin jälkeenpäin tarkasteltuna meidän tilanteessamme imetyksen lopettaminen jo paljon aikaisemmin (kuin 4kk jälkeen) olisi ollut kaikkien kannalta järkevin ratkaisu.

..ja minä olin ja olen edelleenkin hyvin imetysmyönteinen henkilö.
 
pohtija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä enää käy siellä imetystukilistan sivuilla..Jos vauvan paino ei nouse vaan LASKEE kaks viikkoa niin maito ei selvästi riitä.Vai haluaako joku oikeasti pitää pientä lastaan nälässä ihan vaan sen imetyksen takia?!?Herätkää jo..
Vauva kuitenkin oli tyytyväinen, siksi olikin täysin yllätys, ettei se paino ollutkaan noussut yhtään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuloinenMyrkynkeittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä enää käy siellä imetystukilistan sivuilla..Jos vauvan paino ei nouse vaan LASKEE kaks viikkoa niin maito ei selvästi riitä.Vai haluaako joku oikeasti pitää pientä lastaan nälässä ihan vaan sen imetyksen takia?!?Herätkää jo..
Peesi.
Jep.
Pääasia että vauva saa ruokaa ja kasvaa!
 
pohtija
Alkuperäinen kirjoittaja SuloinenMyrkynkeittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä enää käy siellä imetystukilistan sivuilla..Jos vauvan paino ei nouse vaan LASKEE kaks viikkoa niin maito ei selvästi riitä.Vai haluaako joku oikeasti pitää pientä lastaan nälässä ihan vaan sen imetyksen takia?!?Herätkää jo..
Peesi.
Mä en ole siellä käynytkään.
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä enää käy siellä imetystukilistan sivuilla..Jos vauvan paino ei nouse vaan LASKEE kaks viikkoa niin maito ei selvästi riitä.Vai haluaako joku oikeasti pitää pientä lastaan nälässä ihan vaan sen imetyksen takia?!?Herätkää jo..
Vauva kuitenkin oli tyytyväinen, siksi olikin täysin yllätys, ettei se paino ollutkaan noussut yhtään.
Kai se lapsi tuntuu tyytyväiseltä kun on niin uuvuksissa ettei jaksa kiukuta nälkäänsä tai mitään muutakaan..Ihan oikein olet siis tehnyt ja jatka samaan tahtiin.Vauvaa pitää kuunnella ja toimia sen mukaan eikä sen mukaan mitä fanaattiset imetysihmiset paasaa.Sä olet hyvä ja fiksu äiti kun tajusit antaa ruokaa pienelle.Hyvää jatkoa ja toivottavasti et käy itseäs tästä turhaa kivittämään.
 
xx
Mun mielestä tärkeintä on että yrittää; aina se maito ei vaan riitä. Syitä voi olla monia, raskas synnytys, univelka, vauvan "hätäisyys" syödessä jne jne. Pääasia on että vasta-aineita vauva on jo saanut. Anna lisämaitoa lisänä ja imetä niin kauan kuin maitoa tulee. Mut äitiys ja imetys on eri asia. Vauvan hyvinvointi on pääasia.
 
joillakin on tuo maidon niukkuus ongelma..mulla taas on se että koko ajan saa vaihtaa liivin suojia kun tissit tursuaa maitoa.. :/ mutta ihan niinku joku sanoi, ei kannata ottaa paineita imetyksestä! kyllä ne vauvat tykkää siittä korvikkeestaki!! :) ja ihan käyttöön se korvikekkiin on tarkotettu, ei sitä muuten myytäs! :hug: :)
 
Lopetin ekan kohdalla liian helposti, ietin vain pari kuukautta sitten vallan pullosta. Silloin tuntui ettei maito riitä mutta uskon että olisi riittänyt. Luulen että esikoisen imemisote oli väärä koska mua sattui. Keskimmäisen ja kuopuksen kanssa kaikki sujui hyvin, tottakai välillä oli noita kun vauva vaan huusi rinnalla mutta jaksoin olla sitkeä. Keskimmäistä imetin 10kk (täysimetystä 6kk), lopetin jatkuvien supistelujen vuoksi neuvolan käskystä (odotin siis tuolloin kuopusta). Kuopuksemme pian 1v3kk on vieläkin rinnalla (täysimetystä liki 7kk)...

Mutta voihan se tietty olla ettei kaikilla maito riitä?
 
vieras
Mulla meni ekan kans kk ennenku maito nous kunnolla. Periksi en kuiten antanu ja toiselle ei tarjottu lisämaitoa lainkaan koska tiesin että se maito tulee kun on tullakseen. Oikeessa olin.
 
pohtija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla meni ekan kans kk ennenku maito nous kunnolla. Periksi en kuiten antanu ja toiselle ei tarjottu lisämaitoa lainkaan koska tiesin että se maito tulee kun on tullakseen. Oikeessa olin.
Tuskin vauvasi paino laski noin radikaalisti, mitä mun kohdalla?
 
taaperon mami
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kun imettää mahdollisimman tiheästi alussa niin kyllä se riittää..
Joo, tää on taas niin näitä. JUST näinhän se hei onkin... :kieh:
niinpä. ja jos olisi kyse yhtään vanhemmasta vauvasta niin johan olisi joku tarjoamassa "tiheän imun kautta" myös syyksi. HOHHOIJAA niin.
 
Maidon tuotantoon vaikuttaa myös oma ruokailu ja lepo eli määrää voi yrittää lisätä juomalla itse runsaasti ja syömällä säännöllisesti. Ja yritä nukkuakin, levänneenä jaksaa paremmin. Maidon tulo on tosi yksilöllistä. Yritä kuitenkin saada rintamaito pysymään pääosassa, jos haluat imetystä jatkaa.
Tsemppiä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla meni ekan kans kk ennenku maito nous kunnolla. Periksi en kuiten antanu ja toiselle ei tarjottu lisämaitoa lainkaan koska tiesin että se maito tulee kun on tullakseen. Oikeessa olin.
Tuskin vauvasi paino laski noin radikaalisti, mitä mun kohdalla?
Laski se jonku verran,vaan en nyt muista miten paljoa. Neuvola kortit jossain.... Sen kuiten muistan ettei siitä oltu huolissaan. Lisämaitoa sille kuiten piti antaa, ja oman maidon nousun pistin jälkeen sen piikkiin että hidastui tuon takia. Nyt on iso miehen alku joten riittävästi on saanut ravintoa jossain vaiheessa.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Mutta voihan se tietty olla ettei kaikilla maito riitä?
Mä olen yksi sellainen kummajainen. Ekalla kerralla onnistuin imettämään kaksi viikkoa osittain ja toisella maitoa ei alkanut missään vaiheessa tulla. Ei vaikka pumppasin alusta asti ja vuokrasin sen penteleen vehkeen kotiinkin (sairaalasta). Sitähän ne neuvolassakin ihmetteli, kun ei tullut yhtään maitoa. Mutta minkäs teet, jos ei tule ei tule.

Mä lähinnä hämmästelen niitä, ketkä tosta noin vaan synnytyksen jälkeen alkaa tyytyväisinä imettää. Miten se voi olla niin helppoa?
 
vieras
vituttaa taas jo ajatuskin niistä imetystukilistalaisten jutuista..itelleni aiheutin aikamoisen tilanteen haksahtamalla niitä lukemaan ja itseäni syyttämään kaikesta..yötä päivää päässä takoi vaan se ajatus: "jokainen voi imettää JOS VAIN HALUAA".voin kertoa että kyllä halusin,mutta maitoa ei vaan tullut..
 
vieras
Mulla sama että yritin omalla maidolla ensin mennä mutta paino oli noussut vain 10g joten neuvolasta sanoi että anna hyvä ihminen sitä lisämaitoa,
näin sitten tein että ensin rintaa sen mitä tuli ja lisämaidot päälle
ja johan paino nous.
 

Yhteistyössä