Imetys - Mitähän tästä pitäis ajatella?

  • Viestiketjun aloittaja tuhari
  • Ensimmäinen viesti
tuhari
Lapsi on jo vuoden täyttänyt. Äiti käy jo töissä, lapsi on toistaiseksi isän kanssa kotona. Äiti ei vielä harkitsekaan imetyksen lopettamista. Kotiin kun tulee töistä, poika kiipeää syliin ja itse nostelee äidin paidanhelmaa, jotta saa maitoa. Yölläkin joskus vielä imettää, kun lapsen saa sillä helpoiten nukahtamaan uudestaan jos herää.

Mitenhän vois hienovaraisesti vihjailla, että imetystä vois alkaa lopetella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuhari:
Lapsi on jo vuoden täyttänyt. Äiti käy jo töissä, lapsi on toistaiseksi isän kanssa kotona. Äiti ei vielä harkitsekaan imetyksen lopettamista. Kotiin kun tulee töistä, poika kiipeää syliin ja itse nostelee äidin paidanhelmaa, jotta saa maitoa. Yölläkin joskus vielä imettää, kun lapsen saa sillä helpoiten nukahtamaan uudestaan jos herää.

Mitenhän vois hienovaraisesti vihjailla, että imetystä vois alkaa lopetella.
mitäs se sulle kuuluu vaikka imettääkin?? ite imetin tyärtä reippaasti yli vuoden!
 
tuhari
Siis, jäi selittämättä. Ihan lasta ajattelen, sillon kun äiti on poissa, lapsi kuulemma kaipaa hirveesti tissiä. Nyt niin kuin lapsi joka aamu vieroitetaan ja illalla taas saa, jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuhari:
Siis, jäi selittämättä. Ihan lasta ajattelen, sillon kun äiti on poissa, lapsi kuulemma kaipaa hirveesti tissiä. Nyt niin kuin lapsi joka aamu vieroitetaan ja illalla taas saa, jne.

Kyllä tuon ikäinen lapsi oppii siihen, että tissiä ei ole päivisin tarjolla ja sitä saa vain iltaisin kun äiti on paikalla - imetys voi jatkua varsin mukavasti näin vielä pitkään. Tosin itse vieroittaisin tuosta yöimetyksestä, koska se ei ole tarpeellista ja väsyttää äitiä turhaan.
 
Ei munkaan mielestä o tarvetta vihjailla...Lopettaa sitten kun itestä tuntuu ajankohtaselta tai muuten tarpeelliselta.

Mun mummo imetti suunnilleen vuoden mun äitiä, vaikka siihen aikaan ei ollu ku ihan lyhyt äitiysloma... Olisko paria kuukauttakaan ollu. (aikaa tapahtuneesta siis 58 vuotta) Päivisin lypsi ja kotona ollessaan imetti, saatto ruokiksellakin käydä tissittelemässä. Eli miksipäs se ei nykysin onnistuis? :)
 
Kiasa
Minustakin kuulostaa ihmeelliseltä, jos tuollainen asia mieltä vaivaa.

Itse imetin vain puolivuotiaaksi, mutta muut tehkööt niin kuin haluavat. Lapsi ei tod. kärsi. Äiti jatkakoon samaan malliin, jos kerran jaksaa. Itse en jaksaisi.
 
Vieras
Sinuna en asiaan puuttuisi.

Kävin kerran ystäväni luona saunomassa. Mulla oli mukana 1,5v. taapero. Saunassa lapsi pyysi mammaa, nostin syliin ja annoin imeä. Ystäväni jankkasi loppuillan, kuinka annn tuon ikäisen lapsen vielä imeä tissiä ja vieläpä alasti mun sylissä. Ei tuntunut mukavalta.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sinuna en asiaan puuttuisi.

Kävin kerran ystäväni luona saunomassa. Mulla oli mukana 1,5v. taapero. Saunassa lapsi pyysi mammaa, nostin syliin ja annoin imeä. Ystäväni jankkasi loppuillan, kuinka annn tuon ikäisen lapsen vielä imeä tissiä ja vieläpä alasti mun sylissä. Ei tuntunut mukavalta.
Niinpä! Olen samaa mieltä, mun "vauva" 1v7kk ja saa vielä tissiä. Viimeksi kun olin ystävän kanssa viihteellä jaksoi koko illan hokea et mun PITÄÄ jo lopettaa imetys, ei siitä oo mitään hyötyä ym. Pikkuisen meni "maku", mut onneksi mulla on pitkä pinna enkä älähtänyt mitään takaisin... Melkein nousi uhmat et varmaan imetän kouluikään asti :)
 
tuhari
Alkuperäinen kirjoittaja +:
WHO suosittaa imetyksen jatkamista 2-vuoteen asti! Eli ap, pidä mälyt mahassasi...
Joo, varmasti ihan suositeltavaa jossain kehitysmaissa. Suomessa on niin hyvälaatuista ruokaa ja loputtomasti saatavilla, että imetyksellä ei ole juuri mitään merkitystä enää reilun vuoden jälkeen. Omaani imetin paria viikkoa vaille vuoden ikäiseksi, vieroitus onnistui ilman yhtään itkua.

No mutta, ehkä en sitten sano mitään... Omapahan on asiansa, enpähän kadehdi sitten kun yrittää vierottaa isoa lasta...
 
+
Alkuperäinen kirjoittaja tuhari:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
WHO suosittaa imetyksen jatkamista 2-vuoteen asti! Eli ap, pidä mälyt mahassasi...
imetyksellä ei ole juuri mitään merkitystä enää reilun vuoden jälkeen. Omaani imetin paria viikkoa vaille vuoden ikäiseksi, vieroitus onnistui ilman yhtään itkua.
Jos sinä olet tehnyt näin, niin se ei tarkoita että muidenkin pitäisi... Se imetys ei ole vain ravitsemusellista... Siinä on mukana myös läheisyys ja hellyys ja kiintymys jne jne, tiedät varmaan imettäneenä!
Toiset antaa tuttia, toiset tissiä toiset halii muuten vaan. Ketään ei saa mennä höykyyttämään, että nyt lopetat kun muutkin...!
 

Yhteistyössä