Imetys yli 6 kk?? (vapaaehtoisesti lopettaneet...)

Hei!

Mulla täytti tyttö viime viikolla 5 kk ja olen jo tovin miettinyt että lopettaisin imetyksen tuohon puolen vuoden ikään. Haluasinkin nyt kuulla mielipiteitä puolesta ja kenties vastaankin sekä perusteluita vanhemman lapsen omaavilta äideiltä miksi he jatkoivat tai lopettivat imetyksen. Etenkin sellaisilta äideiltä toivoisin mielipiteitä jotka vapaaehtoisesti lopettivat imetyksen, että mikä oli se suurin ja painavin syy miksi.

Kun itse puntaroi tuota kysymystä niin on hyviä että huonoja puolia tuossa lopettamisessa. Siksi ajattelinkin kysyä apua teiltä tässä asiassa.... Että varmasti tulee kaikki puolet huomioitua ennen kuin teen oman päätökseni!
Kiitos!!!
 
Itse imetin tyttöä 1v 2kk. Ja se aika vaan meni hujauksessa...

Asiassa on monta puolta. Ja usein riippuu paljon lapsestakin.
Jos lapsi syö halulla jo muutakin ruokaa ja suostuu ottamaan korviketta, niin ok. Ehkä siihen kannattais kuitenkin ottaa pieni liukuma ennenkuin lopettaa.
Sitte toinen mikä tulee mieleen, on se, et jos haluaa nukkua yöt itse, niin kannattaa lopettaa. Ja puolivuotiaalle voi ensimmäistä kertaa pitää unikoulua.
Ja sit vielä se, et kuinka nopeasti haluaa itsensä kuntoon. Imetys ylläpitää hormoneja, niin silloin on vähän poissa itsestään koko ajan. Ja sit omassa ruokailussa pitää pitää huoli siitä d-vitamiinista, et ei iske osteoporoosi. Ja jos aikoo hankkia lisää lapsia, niin sittenkin kannattaa ehkä lopettaa.
Mut on se toisaalta niin helppoa ja vaivatonta. Varsinkin jos lapsi on kipeänä, niin se saa nestettä mukavasti imetyksestä.

Ite olin ehkä vaan niin selkärangaton, et en saanu aikaiseksi lopettaa. Mut kun lopetin, niin lapsi alkoi nukkua yönsä!

Ei näistä ehkä ollut mitään apua, mut mielipiteitä ainakin.
 
B-7
Vastailen omia kokemuksia.Mulla on 7 lasta ja kaikilla imetys kestänyt sen hiukan alta tai yli 6kk.
Puoli vuotta imetystä on jo hyvä saavutus,mielestäni!!!

Esikoista imetin 7kk,aloin odottaa kakkosta ja esikko alkoi kaihtaa rintaa.Imetys loppui kuin seinään.
Kakkosta imetin "vain"3kk-maito+muita allergioita.
Kolmatta imetin 6kk.Ja siis vain imetin siihen 6kk ikään ja sitten aloitin kiinteitä.Vauva ei enää huolinut paljon rintaa,ikäänkuin lopetti itse.Ja oli luontevaa tarjota sittemmin nokkamukista maito!
Neljättä hyvin samoin kun kolmosta.6kk täysimetystä ja sitten kuukauden sisään imetys yksinkertaisesti vain hiipui,poika ei mattanut rinnalla imemään kun syödessä täytyi tarkkailla muuta maailman menoa =)
Viidettä ja kuudetta oonkin imettänyt pisimpään(ei siis kaksoset kuitenkaan)n.8kk.Ja molemmat ovat itsekseen myös lopetelleet rinnalla olon.
Meillä siis imetys jostain syystä aina vähentynyt ja hiipunut kiinteiden aloitukseen.Ja omasta mielestä tuo 6-8kk ikä on ihan sopiva aika.Itseä ainakin jo "ahdistaa"isomman lapsen imetys ajatuksena kun lapsi nostaa paidan helmaa"äiti anna tissiä"tyyliin :ashamed: ;)
Ja toisaalta ei lapsi ole ollut koskaan niin kiinni rinnassa etteikö olisi helposti opittu pulloon/nokkamukiin.Mitään vieroitus urakoita ei ole tarvittu!
Ja vaikka kaikki paitsi eka ja toka ovat kasvaneet pelkällä rintamaidolla sen ensimmäiset 6kk!
Nyt tämä nuorin on 3+kk ja tähtään taa täysimetykseen sinne 6kk ikään ja sitten varmasti pikkuhiljaa vähennän imetystä.Tuskin 8kk pidempään imetän,mutta eihän sitä ennakkoon tiedä!

Hyvin mulla lapset voineet ja kasvaneet vaikken sen pidempään ole imettänyt!

Huonot puolet olleet vain se pullorumpa ja korvikkeiden hinta =)
 
No mä taas ensimmäiseen vastaukseen viitaten sanoisin että meillä vauva (11kk) nukkuu yönsä (6kuisesta) vaikka imetän. Ei missään nimessä meinaa automaattisesti että imetetty lapsi ei nukkuisi hyvin öitään. Tosin kyllä meillä unikoulu pidettiin, mut se meni yhdessä yössä ja poika oppi heti nukkumaan. Mut siis yhtä hyvin voi pullovauva heräillä yöllä maitopulloa vaatimaan, se vasta kivaa onki sit herätä ja kömppiä keittiöön avaamaan korvikepurkkia, lämmittää pullo jne. Helpompi olis antaa rinta suuhun ja jatkaa uniaan.
Esikoiseen verrattuna (imetin 8kk) on ollut helpompaa imettää ku antaa pullosta. Kotoa lähteminenki on helpompaa ku ei tarvi aina olla nannit ja puhtaat pullot mukana, kunhan on vaippa käsilaukussa niin se riittää.
Ja kun mulla nyt on kokemusta sekä pullottelusta että imetyksestä niin sanoisin että ehdottomasti kannattaa imettää jos vauva vaan suostuu oleen rinnalla ja sen sujuu hyvin.
Ja on mulla silti vapaus mennä ja olla pitkäänkin pois jos haluan, vaikka imetänkin (monia ku tää tuntuu ahdistavan et ei muka pääse mihinkään jos imettää ) ku yli 6kuiselle voi antaa äidin poissaollessa vettä ja soseita, ei tarvi jonku satunnaisen poissaolon takia korviketta antaa.

Ja sitä D-vitamiinia pitää aikuisen syödä loka-maaliskuussa imetti tai ei. Ja itse olen päässyt nyt paljon nopeampaa kuntoon ja hoikaksi kun imetän verrattuna siihen ku esikoinen oli vauva ja imetys loppui. Ja sit, voihan sitä tulla raskaaksi vaikka imettääkin!! Etenki jos ei imetä enää öisin.
 
mä imetin esikoista reilun 10kk, alkoi maisteleen soseita 6kk iässä, sit tietty imetys alko väheneen kun tuli kiinteät ja lopulta se imetys vaan hiipui niin ettei ollut kun aamu ja iltatissi.satunnaisesti ennen päiväunia malttoi imasta maitoa tissistä.sit lopulta jäi nekin ja eräänä aamuna ei tissi vaan kelvannutkaan.joten lopetti vähän niinkun itellään...oli tietenkin hyvä että imi niinkin pitkään, sitten saikin vähitellen laittaa pumpattua maitoa lehmänmaitoon ja nokkamukilla ruuan kanssa.näin pihi välttyi ostamasta korviketta :D
Meillä nyt kuopus 6kk ja huomaa että imetys alkaa taas vähetä kun soseet tullut kuvioon, toivottavasti lopettaa imetyksen taas itellään..mutta niin pitkään aijon imettää kun vaan huolii ja sit siirtyä nokkikseen.
 
B-7
Täytyy myös tuohon nukkumiseen lisätä että meillä nuo 4 ekaa lasta nukkuivat 2kk iästä 10h yöunta heräämättä syömään,kun taas 5.ja 6. olivat hyvin levottomia lapsia,söivät liki vuoden ikään montakertaa yössä.Eli imetin tai en,on hyvin vaihtelevasti nukkuneet.Tämä nuorin nukkuu nyt hyvin,syö kerran yössä,pelkällä tissimaidolla!
 
Anteeksi, mutta tämä menee nyt vähän ohi aiheen.. mutta moni on puhunut tuosta unikoulusta, miten sen teitte? Meillä se olisi nyt ajankohtaista ja tarpeellista pojan (6kk+) kanssa... imetyksestä en osaa kommentoida, koska meillä ei imetys onnistunut ollenkaan pehmeän suulaen halkion vuoksi :(
 
Meillä poika kohta 8 kk, edelleen imetyksellä aina ruoan jälkeen, ja nyt ollaan 2 viikkoa saatu nukkua ilman että tarttee imettää yöllä, syö illalla puuron klo 20 aikaan ja sitten tissiä, aamulla klo 7 tissiä sängyssä kun herää ja sitten 9 aikaan aamupuuro, tissiä ja päiväunille. Meillä unikoulu tarkoitti että ensin kokeiltiin niin että annoin tissiä kun heräsi 24-01 aikaan, ja sitten vasta 5 aikaan, siinä välissä tuttia peliin kun kitisi. Näin 3-4 yötä. Heräili niin paljon että sitten nukuin 2 yötä toisessa huoneessa ja mies antoi tuttia ja otti viereen (muuten poika nukkuu sivuvaunussa eli pinnasängyssä jossa yksi laita alhaalla mun puolen sängyssä kiinni) kun kitisi. Sitten tulin takaisin omaan sänkyyni ja nyt on mennyt hyvin niin että syö siis illalla 20 aikaan ja sitten aamulla, jos kitisee ja on hereillä, annan tutin ja nukkuu heti. Viime yönä heräsi vaan kerran tuttia pyytämään, onpa ollut luksusta saada nukkua! Nyt on kyllä päiväunet lyhentyneet puoleen, en tiedä johtuuko paremmista yöunista? Aion itse jatkaa imetystä niin pitkään kuin poika haluaa, tonne reilun vuoden ikään olen ajatellut jos on minusta kiinni.
 
Toisethan rakastaa imettämistä, mutta minä en kuulu siihen ryhmään, vaikka mukavaa se on silloin kun vauva ei raivoa rinnalla. Ensinnäkin mulla heruminen sattuu vieläkin aina (vauva 2,5kk ja kipu aika voimakasta ja terävääkin), joten se ehkä vie haluja imettää yli 6kk. Ymmärtääkseni vauva saa suurimman hyödyn ekan puolen vuoden aikana imetyksestä. Tavoitteeni onkin imettää kesään asti, jolloin vauva täyttää puoli vuotta. Toki katson tilannetta uudestaan silloin, mutta nyt ajatukseni on imettää 6kk ikään saakka.
 
Meillä siis tyttö viihtyy kyllä rinnalla muuten, mutta soseiden syönnin päälle ei maitoa yleensä syö vaikka ottaakin rinnan mielellään suuhun. Menee sellaiseksi leikkimiseksi sitten kun masu on täynnä ja maitoa ei halua. Mutta muutoin syö kyllä vielä mielellään tissiä.

Vielä haluaisin kysyä niiltä jotka ovat vapaaehtoisesti itse lopettaneet imetyksen että miten käytännössä se teillä tapahtui? Tuliko maitoa miten kauan ja pakkaako se rintoihin, pumppasitteko pois vai miten.... mietityttää tällaisetkin asiat.... :whistle:
 
Hei!
Olen neljästä lapsestani kolmea imettänyt yli 6kk (kuopusta edelleen, ikää 9,5kk nyt)
+ Maito on aina mukana sopivan lämpöisenä
+ Lapsen ja mun "oma juttu", samalla saa läheisyyttä "omaa aikaa" pelkästään vauvan kanssa (tän arvon huomaa/ymmärtää vasta sit, kun on useampia lapsia)
+ Rahaa säästyy, kun ei tarvitse ostaa korvikkeita
+ Säästyy pullojen pesulta
- Imetys ei onnistu isältä eikä mummolta (jotkut kokee liian sitovana, itse en)
- "Julkisilla paikoilla" (kaupat, ravintolat jne.) lastenhoitohuoneet tai vastaavat on ihan surkeita joskus, vaikea löytää viihtyisää "piilopaikkaa" imetystuokiota varten.

Vierotukseen ohjeeksi, että vähennä pikkuhiljaa imetyskertojen määrää, niin ei maito pakkaudu, eikä tarvii pumppailla, vaan maito vähenee itsekseen.
 
Mä lopetin imetyksen kun vauva oli 11 kk, mutta vastaanpa silti...

Mikä sua erityisesti siinä imetyksessä mietityttää?

Minusta se on ylipäätään niin henkilökohtainen/perheensisäinen asia, että sen suhteen täytyy tehdä juuri niin miltä itsestä hyvältä tuntuu. Jos tuntuu pahalta jatkaa, niin älä jatka. Jos tuntuu pahalta lopettaa, niin älä lopeta.

Kuten muut jo on sanoneet, niin se riippuu tietysti myös lapsesta. Itse en kokenut imetystä mitenkään ongelmallisena vaan olisin imettänyt niin pitkään kuin se olisi sujunut, nyt se loppui aika luonnollisesti kun menin töihin, jolloin imetyskerrat vähenivät pikku hiljaa ja lopulta loppuivat kokonaan kun vauva sai ruokansa muualta.

Ja unien katkonaisuudella ei tosiaan ole välttämättä mitään tekemistä imetyksen kanssa, sekin on sellainen asia, jonka tietää vain kokeilemalla...
 
Minä lopetin 5kk+ jälkeen imetyksen omasta tahdosta, ja syy oli että inhosin imetystä sen kummemmin selittelemättä.
Aloin totuttaa pullolle ensin päiväunien jälkeen kun tiesin että vauva on nälkäinen, ensin kerran päivässä muutaman päivän ajan, sitten kaksi jne... Jonkin aikaa meni ennen kuin rinnat ei enää pakkautuneet niin kovasti maidosta ja oikeastaan omien tuntemusten mukaan harvensin imetystä ja noin kuukauden sisään pystyin lopettamaan kokonaan.
 
En minäkään nyt ihan tarkkaan osaa aloittajalle vastata, kun imetin tuonne 11,5 kuukauteen saakka. Tissi jäi ateria/viikko -tahdilla pois. Mutta sanonpa, minkä nyt jälkeen olen kokenut hyväksi pitkässä imetyksessä.

Oli tosi kätevää, kun ei misään vaiheessa tarvinnut lutata pullojen ja eritoten korviketörppöjen kanssa. Minne vaan meni, ei tarvinnut maitoa kantaa mukana. Joku sanoi julki-imettämisen ongelmaksi, mutta itse olen kerran lykännyt tissin suuhun kaupan kenkäosastolla ja kerran imetin vihkitoimituksen ajan kirkossa. Minulle asia oli niin luonnollinen, etten juuri ymmärtänyt piilotella. Kun pääsin nyt siirtymään suoraan tissistä maitoon, ei maitoa tarvi kantaa mukana, sillä maitoa nyt saa mistä vaan (kahvilassa suosin trippi-maitoja, joista pienikin osaa juoda siististi).

Mutta kukin tyylillään, tämä nyt vaan sopi meille. Yöimetyksen lopetin 6,5 kuiselle, kun alkoi olla vallan hulinaa yöllä.
 
Ket
Komppaan Tillukasta ja Ammua.
Äidinmaito antaa vauvalle äidin vasta-aineita sairauksia vastaan ja on juuri ihmisvauvalle räätälöityä ravintoa, vaikka lehmänmaitopohjaisista korvikkeista ravintoaineet saisikin. Ja on se minusta vaivattomampaakin kuin maitopullojen kanssa värkkääminen.

Vauvani on nyt 6 kk ja aion imettää vielä piiitkään, niin kauan kun vauvalle maistuu ja molemmista tuntuu hyvältä. Jos hyvin käy, niin jatkan varmaan tuonne WHO:n suositukseen eli parin vuoden ikään asti.

Ymmärrän kuitenkin, että kaikista imetys ei ole mukavaa (arat rinnanpäät, ongelmia imuotteen kanssa jne.), mutta minusta se on rentouttavaa, ei satu mihinkään, ja vauvakin rauhoittuu ihanasti rinnalle, vaikka muuten energiaa riittää vaikka kahdelle. (Ja olisiko osansa silläkin, että mulla maitoa tahtoi pitkään pakkautua rintoihin yli tarpeen, niin että imetys oli Helpotuksen hetki isolla H:lla...)
 
Hei!
Meillä sellainen tilanne että poju syö tissiä välillä ja välillä mielummin söisi pullosta korviketta. Aloitimme soseiden maistelun kun poju oli 4,5kk nyt poika syö öisin vähän tissiä pari kertaa. Päivisin ei halua tissiä ja joskus turhauttaa kun näkee että toisella nälkä mutta ei huoli tissiä joten olen alkanut antamaan pullosta ja juo ahnaasti koko pullollisen (yleensä siis mennessä päiväunille, jos en anna pullostakaan niin ei kyllä sitten nukukkaan, itkee vain) Nyt otin sitten 6kk neuvolassa puheeksi asian ja kyselin että voisiko imetyksen lopettaa kun alkaa itsellä voimat loppua jatkuvaan tissin tuputtamiseen ja kun pullosta syö niin hyvin. Noh kuulemma pitäisi vaan sitä tissiä antaa, ei pullosta. Ja ennen soseita (soseet ei maistu kyllä sen jälkeen ollenkaan) Koen aikamoista stressiä jo imetyksestä vaikka kivaahan se jos ei olisi näitä taisteluhetkiä... Neuvola ei siis tue tässä enkä oikeen saanut minkäänlaista apua tai neuvoa muutakuin että tissiä vaan annat...Pojalla välillä ummetustakin ja tuntuu että ei kyllä tarpeeksi saa nestettä jos en anna korviketta ollenkaan. Pitäisikö minun sitten nyt vaan luottaa että poika saa tarpeeksi maitoa jos imetän vaan öisin ja silloin kun haluaa, lypsämällä en saa maitoa enää edes pullollista, ja olin vasta yön poissa kotoa jolloin poika isänsä kanssa ja minun ei tarvinut edes lypsää maitoa pois kun eivät tissit kerenneet täyttyä sinä aikana. Mitä teille on neuvolassa sanottu kun olette kyselleet tai ilmoittaneet että haluaisitte lopettaa imetyksen ihan vaan oman jaksamisen takia?
 
Hei!

Mielestäni ei kannata liikoja kuunnella mitä neuvolassa sanotaan, eikä todellakaan kysellä voiko imettämisen lopettaa, se on jokaisen oma asia. Minulla on neuvolasta ainakin sellaisia kokemuksia, ettei siellä osata ottaa ihmistä ja lasta yksilönä, vaan tuijotetaan käyriin ja kirjatietoon.Toivottavasti muilla on erilailla. Mutta itse olen ottanut sen asenteen, että sanon vain joo joo lähes joka asiaan, ja kysyn viisaammilta, eli niiltä joilla on käytännön kokemusta lapsista enemmän kuin itselläni, kuinka toimia.
 
Hei saikku79!:)

Mäkään en täysin täytä sun kriteerejä keneltä haluaisit kuulla vastauksia, mut olen siis vapaaehtoisesti lopettanut imettämisen..tosin lapsi oli silloin noin 3,5kk ikäinen (nyt 6kk). Syitä miksi lopetin imettämisen oli: väsymys (lapsi viihtyi rinnalla usein yli tunnin ja jaksoi olla syömättä puolesta tunnista tuntiin), huonovointisuus (aina kun maito nousi rintoihin, mulle tuli huono olo ja pahoinvointia), lapsi ei ollut missään vaiheessa tyytyväinen eikä maitoa tullut tarpeeksi. Aluksi annettiin korviketta pullosta iltaisin ennen yöunia. Yöllä ja aamupäivällä imetin kunnes lapsi ei selkeästi ollut enää tyytyväinen saamaansa maidon määrään, joten annoin pullosta korviketta. Aluksi siis annettiin 1-2krt päivässä pullosta korviketta (korviketta siksi kun mun rinnoista ei tullut maitoa kuin max 40ml pumppaamalla). Näin mentiin jonkin aikaa kunnes lapsi alkoi kieltäytyä kokonaan päivällä rintaruokinnasta. Aina kun rinta ei kelvannut, annoin sitten korviketta. Asetin itselle tavoitteen että "osittaisimetän" parista viikosta kuukauteen eteenpäin. Lopulta lapsi suostui syömään rintaa vain öisin ja silloin halusi vain nukkua rinta suussa. Ennen kuin lopetin imettämisen kokonaan, imetin noin 1-2krt vrk.

Kun lopetin imettämisen kokonaan, maito pakkautui rintoihin sen 1-2krt vrk jonka loppuajasta olin imettänyt lasta. Kuuma suihku ja rintojen hieronta auttoi täyden tuntuisiin rintoihin, vain kerran pumppasin vähän maitoa pois kun tuntui että suihku ja hieronta ei enää auttaneet. Ja kuumassa suihkussa pumppasin rintoja hieman käsin. Vaaranahan on rintatulehdus, joten sitten kun lopetat, kannattaa kuunnella omaa kehoa ja hoitaa rintoja.

Mielestäni 6kk imettäminen on jo suoritus, mutta mun mielipiteeseen vaikuttaa suuresti tuo oma huonovointisuus joka maidon herumisesta tuli.:x

6kk eteenpäinhän suositellaan kiinteiden maistelua joka vähentää sitten imettämistä. Siinä tulee sitä luonnollista imetyksen vähentämistä. Mutta älä kuitenkaan yhtä aikaa aloita kiinteitä ja lopeta imettämistä ettei tule liian monta uutta asiaa yhtä aikaa.

Jos päädyt lopulta lopettamaan imettämisen, ei kannata turhaan tuntea syyllisyyttä siitä. Puolen vuoden imettämisen aikana lapsesi on jo saanut todella paljon tärkeitä vasta-aineita ja ravinteita maidostasi. Olet varmasti hyvä äiti, riippumatta siitä mihin ratkaisuun päädyt!=)

Aurinkoista kevättä!:)
 
Itse imetin 10 kk ja viikon päälle. Mulla ei ollut "suunnitelmaa", miten kauan imetän, vaan ihan omalla painollaan meni tuo homma. Olisin voinut lopettaa aiemminkin (välillä meinasi hermo mennä), mutta lapsi oli sellainen tissitakiainen, että oli pakko jatkaa. Herra ei suostunut maitoa ottamaan pullosta tai mukista ennen tuota 10 kk:n ikää. Ja oikeasti ihan kaikki keinot kokeiltiin, mutta mikään ei auttanut. Koin välillä hankalana sen, etten päässyt yksin mihinkään pidemmäksi aikaa ja vauvankin kanssa liikkuminen piti suunnitella etukäteen hyvin, koska tarvitsin koko imetysajan rintakumia ja tyynyn avuksi.

Itse tuo poika sitten vierotti itsensä, kerta kerralta vähensi imemistä, kunnes lopulta ei malttanut enää rauhoittua tissille ollenkaan. Sinällään siis lopettaminen meni meillä todella kivuttomasti.

Mun mielestä imetys ja sen pituus on jokaisen oma asia, ja jos haluat tuohon puoleen vuoteen sen lopettaa, niin mikäänhän ei estä. Olet kuitenkin hyvin onnistunut imetyksessä, moni ei pääse edes tuohon! Neuvoja mulla ei kyllä ole antaa siihen lopettamiseen. Voisko neuvola auttaa?
 
Esikoista imetin 10kk ja kakkosta 1v3kk, kolmonen on nyt 4,5kk ja täysimetyksellä, tarkoitus imettää yli vuoden, käytännössä siihen asti kunnes lapsi itse vieroittautuu rinnasta.

Äidinmaito on kuitenkin ravintona parempaa kuin korvike ja siksi en "vapaaehtoisesti" haluaisi imetystä lopettaa ennen sitä vuoden ikää. Muutenkin koen imetyksen helpommaksi kuin pullojen kanssa pelaamisen, eli en tarkoituksella halua hankaloittaa arkea. Toki jos iemtys olisi todella hankalaa ja olisin aivan väsynt siihen, jopa niin että lapset ja koko arki kärsisi niin silloin voisin vaihtaakin korvikkeelle.

Esikoisen kohdalla lopetin aiemmin kitä olisin oikeastaan halunnut. Lapsen ollessa 10kk olin jo raskaana rv20 ja hb oli laskenut ja muutenkin olin väsynyt. Ei ollut tarkoitus imettää kahta lasta yhtäaikaa ja siksi halusin myös vieroittaa esikoisen ajoissa. Vieroitus sujui hyvin, siitä 9kk iästä aloin pikkuhiljaa vähennellä imetyskertyoja ja alettiin ottaa korviketta tilalle. Palasin myös tekemään keikkatöitä niin että mies hoiti sillä aikaa lasta, mieheltä tuo ottikin pulloa paremmin kuin minulta. Noin hitaasti vähentämällä myös maidontuotanto hiipui sopivaa tahtia, eli ei ollut rintajenkaan kanssa mitään ongelmia.

Kakkonen sai itse vieroittua omaa tahtiaan ja se myös sujui niin että hän alkoi pyytämään rintaa aina vaan harvemmin ja harvemmin. Tavallista maitoa alettiin ottaa mukaan ja lopulta 1v3kk iässä huomasin ettei tyttö enää olutkaan käynyt rinnalla koko päivänä.
 

Yhteistyössä