Imetysliivit

Oletteko te, jo synnyttäneet äidit, ostaneet etukäteen ennen h-hetkeä imetysliivit? Itse olen ihmetellyt, että ostaako vai ei, sillä neuvolassa sanoivat, että liivit kannattaa käydä ostamassa vaikka kotimatkalla sairaalasta, mutta synnytyssairaalasta sanoivat, että jonkinlaiset liivit kannattaisi olla mukana. Olenkin netistä katsellut erilaisia liivimalleja, mutta ilman kokemusta niiden käyttömukavuudesta ei ole tietoa.
 
Ostin etukäteen sellaiset toppimalliset imetysliivit, joissa ei kuppikoon tarvitse olla tismalleen oikea. Oikein hyvä ostos: ihan kunnon liivit olisivat puristaneet arkoja rintoja ja ilman liivejä olisi minusta ollut ikävä kuljeskella sairaalassa. Pitää siitä sängystä kumminkin sen verran nousta, että ruokansa hakee, ellei omaa miestä, joka täyshoitaa juuri synnyttäneen vaimon ;) Tavallisilla liiveillä taas on mahdoton imettää, sitäkin olen kokeillut, kun ei tukevia ja kauniita imetysliivejä löydä sitten niin mistään (no juu, Amerikastahan niitä saisi).
Itse en kyllä olisi lähtenyt shoppailemaan heti vauvan synnyttyä, en olisi jaksanut enkä olisi raaskinut. Netistä olen kaikki liivini tilannut, yhtä hyviä varmasti ovat kuin liikkeestäkin ostetut. Ja niitä saa sovittaa rauhassa ja palautusmahdollisuushan niissä on aina.
Toppimalli on siitäkin hyvä, että itselläni ainakin rinnanalusympärys on pienentynyt monta senttiä heti synnytyksen jälkeisestä mitasta, jouduin jo myymään tuolloin ostetut liivit liian isoina. Kuppikoko saattaa myös muuttua imetyksen edetessäkin; maidon noustessa ei mitkään liivit riitä, sen jälkeen kuppikoko on huimahko (!) ja jo parin kolmen kuukauden päästä koko voi olla lähellä omaa normaalia kokoa.
Tämä on oma kokemukseni ja varmasti monella menee asiat ja tykästymiset eri tavalla. Valitettavasti taitaa vaan olla pakko kokeilla monet monet mallit ennen kuin löytää sopivan ja miellyttävän.
Vielä näin loppuun: minä suosittelen lämpimästi ostamaan tuollaiset topin etukäteen, on sitten tarvi heti stressata noita asioita vauvan synnyttyä, imettämisen opettelussa on ihan riittävästi hommaa =)
 
ostin esikoisesta ja kävin nytkin ostamassa. myyjä sanoi ettei olis myynnyt jos en olis jo kertaalleen imettänyt.

Riippuu varmaan rintojesi koosta, itsellä suht pient pehmusteiden kanssa käytän c-kuppia, kokeilin niiden päälle imetysliivejä kokoa d ja ihan hyvin rinnat niihin sopi.

-lastentarvikeliikkeeseen olis saanut mies käydä vaihtaa jos koko oliskin ollu pieni -hinta kuitenkin yli 50e.

Liivit kyllä ihan ehdottomat sairaalassa -toki tavallisillakin pärjää varmasti ne muutamat päivät. :heart:
 
Kiitos vastanneille avusta :hug: Itse olenkin katsellut juuri sellaisia toppimallisia, jotka antaa varmasti hieman anteeksi väärän kuppikoon. Ystävä myös sanoi, että alussa on öisinkin todella must juttu olla liivit, kun maitoa lorahtaa heti, kun vaavi alkaa itkeä. Öisin juuri sellaiset pehmeät, toppimalliset ovat kuulema hyvät.

Taidanpa tilata netistä yhdet liivit kokeeksi. Onpahan sitten ainakin jotkut valmiina sairaalaan mennessä. Minäkin nimittäin luulen, että tuskin sieltä lähtiessä tulee ekana mieleen karauttaa liivikauppaan! Kovin nättejähän nuo toppimalliset ja sellaiset pehmeät liivit ei todellakaan ole, mutta eipähän niitä olla mihinkään menossa esittelemään.
 
Mulla on Carriwellin kahdet erilaiset liivit. TOiset toppimalliset sport-liivit ja toiset luukkuliivit imetykseen. Heidän liivinsä on joustavia, kaarituettomia, ja ne voi ostaa jo ennen synnytystä. Imetysliiveissä tuli jatkopala selkään mukana, joten voi käyttää masun kanssa oikein hyvin. Kupit joustaa. Mulla oma koko A75 ja sen mukaan ostin. Nyt varmaan kaks kuppia suurempi parhaimmillaan, eikä ole ongelmaa, että mahtuuko kuppeihin. Näitä saa mm. Babyideasta, Vauvauvasta jne. Ja kun illlalla pesee käsin, niin aamulla kuivat.

Maalismasujen ketjussa suositeltiin myös Bebesin sivuilla olevaa, muistaakseni Bravadon liiviä.

Suosittelen, että kurkkaat, babyidea.fi, vauvauva.fi, bebes.fi, carriwell.com

Itselläni vain yhdet imetysliivit, muuten käytän Sloggin sensual toppeja, nousevat tosi kätevästi ylös ja kaikin puolin mukavat. Voi pitää yölläkin. Jos ollaan liikenteessä, niin sit laitan imetysliivit.
 
Minä kävin ostamassa seuraavana päivänä kun sairaalasta kotiuduttiin. Mulla kuppikoko kasvoi C:stä F:ään, enkä kyllä koskaan olisi osannut kuvitella että noin mahottomasti isonee rintavarustus. Ja nyt imetyskin on jo loppunut ja kuppikoko on edelleen E eikä taida olla toivoakaan että tästä kauheesti pienenis.
 
Minä kävin ostamassa imetysliivit etukäteen tai oikeastaan ostin kahdetkin. Ensimmäiset ostin jo hyvissä ajoin raskausaikana kun vanhat liivit ei enää mahtuneet päälle ja toppaamattomia liivejä ei tahtonut löytyä. Kyseessä on H&M:n kaarituelliset imetysliivit joita taitaa löytyä vieläkin liikkeistä. Vähän ennen la:ta kävin oikein liiviliikkeessä ostamassa imetysliivit. Myyjän opastuksella ostin kaarituettomat pehmeät liivit joissa piti olla tilaa varmasti vielä kasvaville rinnoille ja muutenkin piti olla hyvät ja tukevat. No minullapa ei rinnat kasvaneetkaan maidonnousun myötä ja näin ollen nuo liivit jäivät isoiksi. Sen sijaan ne kaarituelliset liivit ovat jatkuvassa käytössä. Eli aina ne rinnat ei kasvakkaan enää synnytyksen jälkeen. Sinällään eihän se mitään haittaa jos liivit ovat hieman reilut, mutta minulla oli varsinkin aluksi todella herkät nännit jotka kipeytyivät entisestään ku öisin kyljellään nukkuessa pääsivät liikkumaan liiveissä.

Eli kovin paljoa ei kyllä kannata panostaa imetysliiveihin ennen synnytystä, vaan kannattaa ostaa vasta kun oikeasti tietää mikä se koko on. Tietysti jotkut kannattaa olla sairaalaan mukaan, mutta itse hommaisin ennenminkin jonkun joustavasta kankaasta tehdyn toppimallisen halvan version. Esim. jonkun harjoitusliivien tyyppisen topin jota ei edes ole tarkoitettu imettämiseen.
 
Jos ei ole ehtinyt imetysliivejä ostaa, kolmiomallinen bikinin yläosa on tosi hyvä alkuun. En mä täällä kotona muita käytäkään :) Lapun voi näppärästi vetää tissin päältä syrjään ja takaisin, ja illan päälle tai vaikka keskellä päivää helppo pestä maitotahrat pois, ja kuivuu nopeasti. Toimii hyvin ainaki b-kupin rinnoissa :D
 

Yhteistyössä