Influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi taudiksi raskaana oleville

19. Kenelle influenssa on vakava tauti?
Influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi taudiksi raskaana oleville. Uuden A(H1N1)v -influenssan vakavuudesta raskaana oleville on rajallisesti tietoa. Raskaana olevien lisäksi influenssa voi olla vakava tauti seuraaville henkilöryhmille:


3-64-vuotiaat lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat. Lääketieteelliseen riskiryhmään kuuluvat mm. henkilöt, joilla on krooninen sydänsairaus, keuhkosairaus tai diabetes, krooninen maksasairaus tai munuaisten vajaatoiminta, heikentynyt vastustuskyky taudin tai sen hoidon seurauksena, kortisonikorvaushoito tai immuunivajavuus, sekä pitkäkestoista salisylaattihoitoa saavat lapset ja nuoret (Reyen oireyhtymän riski).

Perusterveet 6-35 kuukauden ikäiset lapset (voi vaatia sairaalahoitoa).
65 vuotta täyttäneet (osalla saattaa olla suojaavia vasta-aineita).


20. Voiko raskaana olevia hoitaa edellä mainituilla viruslääkkeillä?
Yhdysvaltojen ja Euroopan lääkelaitokset ovat hyväksyneet influenssan hoidossa käytettyjen viruslääkkeiden käytön raskauden aikana. Jos raskaana oleva sairastuu influenssaan, hänelle tulee aloittaa lääkehoito mahdollisimman pian oireiden alusta.

Lähde: www.thl.fi
*******

KIVA!! Mulla laskettu aika just elo/syyskuun vaihteessa, kun tuon pandemian arvellaan revähtävän täällä suomessa!! Kyllä katosi ilo odotuksesta... nyt saa sitten pelätä loppuajan, että kuolenko itse, kuoleeko sikiö, vai kuollaanko molemmat. Vai päästäänkö "vähällä" eli saan influenssan, ei kuolla kumpikaan, mutta sikiö vammautuu taudin vuoksi :'(

Ja huom! Sitä rokotetta saa suomeen vasta lokakuussa!! Tekisi mieli pyytää synnytyksen käynnistämistä jo nyt, ettei oltais sitten pahimman tautiepidemian aikaan synnärillä. Mut viikkoja vielä liian vähän, vasta 33+ :'(

Eikö ketään muuta pelota?! :ashamed: Täytyy myöntää, että NYT iski paniikki ihan oikeasti!!!
 
Kyllä hieman huolestuttaa. :/ Itselläni laskettuaika marraskuun lopulla, joten koko syksyn joutuu jännittämään. Vaikka rokote olisi, harkitsisin sen ottamista aika tarkkaan, sillä sitä on tutkittu aika vähän, etenkin raskaana olevilla. En haluaisi ryhtyä koekaniiniksi, vaikka muuten luotankin rokotteiden turvallisuuteen. :| Ajattelin pahimpaan tautiaikaan vältellä isoja väkijoukkoja, huolehtia hyvin käsihygieniasta jne. Ihan vastasyntynyttä onneksi suojaavat äidin vasta-aineet, jos täysimettää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maatuska83:
19. Kenelle influenssa on vakava tauti?
Influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi taudiksi raskaana oleville. Uuden A(H1N1)v -influenssan vakavuudesta raskaana oleville on rajallisesti tietoa. Raskaana olevien lisäksi influenssa voi olla vakava tauti seuraaville henkilöryhmille:


3-64-vuotiaat lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat. Lääketieteelliseen riskiryhmään kuuluvat mm. henkilöt, joilla on krooninen sydänsairaus, keuhkosairaus tai diabetes, krooninen maksasairaus tai munuaisten vajaatoiminta, heikentynyt vastustuskyky taudin tai sen hoidon seurauksena, kortisonikorvaushoito tai immuunivajavuus, sekä pitkäkestoista salisylaattihoitoa saavat lapset ja nuoret (Reyen oireyhtymän riski).

En meinaa millään saa omaa tekstiä tuon lainauksen perään. Outoa! no, uusi yritys eli missä on sanottu että lääkettä tulisi vasta lokakuussa?

Siis missä on sanottu että vasta lokakuussa tulisi rokotetta. Jossain luki että jo elokuun lopussa tulisi ensimmäinen erä. Toisaalta raskaana oleville ja alle 6 kk ikäisille ei voida ko. rokotetta antaa (niin olen ainakin ymmärtänyt koska tavallistakaan ionfluenssarokotetta ei ko. ryhmille anneta):

Miten niin rokotetta saa vasta lokakuussa. Jossain luki että jopa elokuun lopussa jo tulisi ensimmäinen erä! Toisaalta raskaana olevat eivät saa rokotetta eikä alle 6 kk lapset.
Perusterveet 6-35 kuukauden ikäiset lapset (voi vaatia sairaalahoitoa).
65 vuotta täyttäneet (osalla saattaa olla suojaavia vasta-aineita).


20. Voiko raskaana olevia hoitaa edellä mainituilla viruslääkkeillä?
Yhdysvaltojen ja Euroopan lääkelaitokset ovat hyväksyneet influenssan hoidossa käytettyjen viruslääkkeiden käytön raskauden aikana. Jos raskaana oleva sairastuu influenssaan, hänelle tulee aloittaa lääkehoito mahdollisimman pian oireiden alusta.

Lähde: www.thl.fi
*******

KIVA!! Mulla laskettu aika just elo/syyskuun vaihteessa, kun tuon pandemian arvellaan revähtävän täällä suomessa!! Kyllä katosi ilo odotuksesta... nyt saa sitten pelätä loppuajan, että kuolenko itse, kuoleeko sikiö, vai kuollaanko molemmat. Vai päästäänkö "vähällä" eli saan influenssan, ei kuolla kumpikaan, mutta sikiö vammautuu taudin vuoksi :'(

Ja huom! Sitä rokotetta saa suomeen vasta lokakuussa!! Tekisi mieli pyytää synnytyksen käynnistämistä jo nyt, ettei oltais sitten pahimman tautiepidemian aikaan synnärillä. Mut viikkoja vielä liian vähän, vasta 33+ :'(

Eikö ketään muuta pelota?! :ashamed: Täytyy myöntää, että NYT iski paniikki ihan oikeasti!!!
 
En saanut omaa tekstiä tuohon lainauksen perään joten kirjoitan erikseen tässä eli missä on sanottu että rokotetta tulisi vasta lokakuun lopussa kun jossain luki että jo elokuun lopulla tulisi eka erä? Toisaalta raskaana oleville ja alle 6 kk ikäisille rokotetta ei voi antaa (ainakaan tavalliseen ionfluenssaan ei voida antaa).
 
Kyllä mua pelottaa, oon vielä niin alussa raskaudessa että ehdin raskauden aikana elää 2 aaltoa influenssaa. Ja mua ärsyttää kun mies on sitä mieltä että höpötän ihan turhasta, että ei tule mitään aaltoa eikä siihen sairastu jne. Mutta nythän suomessakin lopetetaan sairaiden eristäminen, mikä tarkoittaa sitä että tauti pääsee leviämään ihan kunnolla. Ja kaks maksettua ulkomaanmatkaakin ois tiedossa ennen l.a.!!! Pikkasen harmittaa :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Kyllä mua pelottaa, oon vielä niin alussa raskaudessa että ehdin raskauden aikana elää 2 aaltoa influenssaa. Ja mua ärsyttää kun mies on sitä mieltä että höpötän ihan turhasta, että ei tule mitään aaltoa eikä siihen sairastu jne. Mutta nythän suomessakin lopetetaan sairaiden eristäminen, mikä tarkoittaa sitä että tauti pääsee leviämään ihan kunnolla. Ja kaks maksettua ulkomaanmatkaakin ois tiedossa ennen l.a.!!! Pikkasen harmittaa :headwall:
Miesten mielipiteet tuntuu kaikkialla olevan samanlaisia, niin meilläkin... Minä haaveilen kolmannesta lapsesta mutta oon päättänyt lykätä sitä kunnes tuosta influenssasta ollaan selvillä vesillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
En saanut omaa tekstiä tuohon lainauksen perään joten kirjoitan erikseen tässä eli missä on sanottu että rokotetta tulisi vasta lokakuun lopussa kun jossain luki että jo elokuun lopulla tulisi eka erä? Toisaalta raskaana oleville ja alle 6 kk ikäisille rokotetta ei voi antaa (ainakaan tavalliseen ionfluenssaan ei voida antaa).

Meidän alueen tämän aamun paikallislehdessä luki, että rokotetta saadaan aikaisintaan lokakuussa koko väestölle. Sitä aiemmin rokotetaan vain hoitohenkilökunta.

Meidän neuvolatäti on vielä sellanen, että siltä on ihan turha kysyä yhtään mitään... kohta eläkkeelle jäämässä oleva tantta jonka mielestä kaikki nykyäidit on vaan hermoheikkoja tyhjänvalittajia... No, onneksi on kahden viikon päästä synnytystapa-arvio keskussairaalassa, voi siellä kysäistä, että kuinka synnäri ja synnytysosasto on varautunut, ja kuinka huolissaan oikeasti kannattaa olla. :/
 
Eikös nämä kolme aiempaa pandemiaa ole espanjantauti, portugalilainen ja hongkongilainen vai minkä maalaisia nyt olivatkaan? Kyllä terveydenhoito on näistä pandemioista ainakin parantunut. Itseäni tässä huolettaa juuri tämä ristiriitaisuus kun toisissa paikoissa sanotaan influenssan olevan hyvinkin vaarallinen varsinkin viimeisellä kolmanneksella vauvaa odottavalle ja toisissa paikoissa taas kerrotaan taudin olevan normi-influenssan luokkaa. Itsellä la marraskuussa, joten kyllä kuumeisesti joka päivä luen viimeisimmät tiedot taudista. Vaikka ei varsinaista vaaraa taudista olisikaan, niin ei ihan loppumetreillä raskaana ole varmasti kiva mitään influenssaa sairastaa. :/
 
En osaa minäkään panikoida asiasta.

Olen aika nöyrtyvä näiden tautien kanssa. Jos normaalit toimenpiteet, kuten hyvä käsihygienia ja suurien ihmisjoukkojen välttäminen pahimman aallon ollessa päällä eivät auta, niin sitten ei suoraan sanottuna voi mitään.

Luotan siihen, että meitä hoidetaan intesiivisesti, jos oireita alkaa ilmetä ja siinä tilanteessa olen sitten valmis kokeilemaan lääkettä, jos minun tai lapseni henki on todella vaarassa.

Itsellä LA lokakuun alussa, joten toki toivon, etten ehdi tautia saamaan.

Ja kyllä olen vältellyt lööppejä ym. sairauteen liittyvää, joskaan en tarkoituksella mutten juuri lehtiä lue, uutiset katson tv:stä, joten olen kehittänyt oman mielikuvani asiasta.

Oman ajatelmani mukaan, tämä sikainfluenssa ei ole tappanut läheskään kaikkia, ei edes suurta osaa sitä sairastaneista ja kuolleet ovat käsittääkseni kuuluneet omalta osaltaan suurelta osin riskiryhmään.
Voi olla, että olen jäänyt tietämättömäksi, mutta omiin korviin ei ole vielä kantautunut tietoa että raskaana ollut olisi kuollut???
Voin toki olla väärässä...mutta näin ajattelen suurelta osin.

Tauteja tulee ja menee, niille ei kovin paljon mahda ihminen mitään. Yrittää voi, mutta harvoin kuitenkaan sen etenemistä voidaan lopulta estää ilman täydellistä liikkumiskieltoa.

Rokotteetkin saadaan usein tehokkaiksi vasta epidemioiden kaikottua.

Mutta näin...saatan olla joidenkin mielestä ehkä sinisilmäinen tai muuten ei tarpeeksi huolta kantava äiti, mutta faktana pidän silti, että nämä kuuluvat elämään ja niin epäreilulta kuin se kuulostaakin, osa joutuu kärsimään niistä enemmän kuin toiset.

Emmeköhän silti tästä selviä ja pahempaa kuin taudin uhka, on käsistä riistäytyvä globaali paniikki.
 
Kyseessä on normin influenssan "veroinen" tauti,mut tarttuu helpommin,ymmärtääkseni. Mun sisko on hoitanut toisella puolella maapalloa (asuu siellä) monia tapauksia ja sanoo et mikään kuolemantauti ei oo kyseessä sen enempää kuin normissa infl.
Raskaana oleva on aina pikkasen poikkeustilassa,joten kuuluu siltäosin riskiryhmään..käsittääkseni lääkitys pitäis aloittaa heti oireiden alettua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
En osaa minäkään panikoida asiasta.

Olen aika nöyrtyvä näiden tautien kanssa. Jos normaalit toimenpiteet, kuten hyvä käsihygienia ja suurien ihmisjoukkojen välttäminen pahimman aallon ollessa päällä eivät auta, niin sitten ei suoraan sanottuna voi mitään.

Luotan siihen, että meitä hoidetaan intesiivisesti, jos oireita alkaa ilmetä ja siinä tilanteessa olen sitten valmis kokeilemaan lääkettä, jos minun tai lapseni henki on todella vaarassa.

Itsellä LA lokakuun alussa, joten toki toivon, etten ehdi tautia saamaan.

Ja kyllä olen vältellyt lööppejä ym. sairauteen liittyvää, joskaan en tarkoituksella mutten juuri lehtiä lue, uutiset katson tv:stä, joten olen kehittänyt oman mielikuvani asiasta.

Oman ajatelmani mukaan, tämä sikainfluenssa ei ole tappanut läheskään kaikkia, ei edes suurta osaa sitä sairastaneista ja kuolleet ovat käsittääkseni kuuluneet omalta osaltaan suurelta osin riskiryhmään.
Voi olla, että olen jäänyt tietämättömäksi, mutta omiin korviin ei ole vielä kantautunut tietoa että raskaana ollut olisi kuollut???
Voin toki olla väärässä...mutta näin ajattelen suurelta osin.

Tauteja tulee ja menee, niille ei kovin paljon mahda ihminen mitään. Yrittää voi, mutta harvoin kuitenkaan sen etenemistä voidaan lopulta estää ilman täydellistä liikkumiskieltoa.

Rokotteetkin saadaan usein tehokkaiksi vasta epidemioiden kaikottua.

Mutta näin...saatan olla joidenkin mielestä ehkä sinisilmäinen tai muuten ei tarpeeksi huolta kantava äiti, mutta faktana pidän silti, että nämä kuuluvat elämään ja niin epäreilulta kuin se kuulostaakin, osa joutuu kärsimään niistä enemmän kuin toiset.

Emmeköhän silti tästä selviä ja pahempaa kuin taudin uhka, on käsistä riistäytyvä globaali paniikki.

En halua paniikkia lietsoa mutta kyllä, on raskaana oleva 19 v. perusterve nainenkuollut espanjassa ko. tautiin.
 
Mä mietin sitä, et onko se pienempi riski olla syömättä "varulta" lääkettä, jota ei tunneta, ja jonka pitempi aikaisia vaikutuksia ei tiedetä (esim. sikiöön), mitä et sairastaa taudin..
Rokotetta en ainakaan uskalla ottaa (enkä kyl saiskaan kun olen raskaana), enkä uskalla ottaa sitä lapsellekkaan (1v5kk), koska ei olla keretty tutkia ja mietin tosiaan sitä, et kumpi se on isompi riski ottaa tuntematon rokote vai sairastaa tauti??
 
Piti ihan rekisteröityä tätä varten =)

Tässä tietoa HUS:n sivuilta koskien rokottamista raskausaikana.

Voinko ottaa rokotuksia raskauden aikana?

Rutiininomaista rokotusta pyritään pääsääntöisesti välttämään raskauden aikana. Jos äidillä kuitenkin on perussairaus, jonka vuoksi hän kuuluu riskiryhmään, voidaan esim. influenssarokotus antaa raskauden aikana, mieluiten ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Influenssarokotus voidaan antaa muillekin kuin riskiryhmässä oleville äideille. Raskauden aikana sairastettu influenssa voi olla erityisen raju ja myös riski jälkitaudeista on suurempi.

Itseä hieman mietityttää, kun la on joulukuun lopussa ja kuulun vielä riskiryhmään.. Mutta ei kai tämä asia murehtimalla parane. Espanjan kuolintapaukseen vielä, että ko. henkilöllä oli myös astma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Mä mietin sitä, et onko se pienempi riski olla syömättä "varulta" lääkettä, jota ei tunneta, ja jonka pitempi aikaisia vaikutuksia ei tiedetä (esim. sikiöön), mitä et sairastaa taudin..
Minä kyllä uskaltaisin syödä Tamifluta, jos saisin taudin tai olisin ollut tekemisissä influessan saaneen kanssa. "Varuiksihan" sitä ei anneta, siis jos ei ole tartuntaa saanut tai virukselle altistunut. Euroopan lääkeviraston toukokuisen suosituksen löysin googlettamalla:

Tamifluta ja Relenzaa voidaan käyttää pandemiatilanteessa myös raskaanaoleville ja imettäville äideille. Tamifluta ei aiemmin ole suositeltu raskaana oleville. Nyt käytettävissä olevat tutkimukset osoittavat, että mahdolliset riskit sikiölle jäävät pandemiatilanteessa vähäisemmiksi kuin hoidon tuoma etu. Pandemiatilanteessa Tamifluta voidaan siis käyttää raskaanaoleville. Tämä koskee myös imettäviä äitejä. Relenzaa koskee sama suositus kuin Tamifluta raskaana olevien ja imettävien hoidossa.

http://www.poliklinikka.fi/?page=1497210&id=3172999

Eli hyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset riskit (esim. ennenaikainen synnytys). Tuo lääkkeissä oleva maininta "vaikutuksista sikiölle ei ole tutkittu" on osittain sitä, että raskaana oleville ei voida tehdä eettisistä syistä kliinisiä kokeita. Lääkkeiden vaikutuksia voidaan tutkia käsittääkseni vain seurantatutkimuksilla, jotka ovat aikaa vieviä ja vaativat myös suuren otoksen. Vaikka lääke olisikin raskausaikana ihan ok (esim. monet allergialääkkeet vaikeasti allergisille), tuolla lauseella lääkefirmat tavallaan turvaavat selustansa, koska lääkkeitä syödään silloin omalla (ja osittain määräävän lääkärin) vastuulla.

Lyhyestä virsi kaunis: viruslääkettä varmaan ottaisin, jos katsottaisiin aiheelliseksi. Rokotetta en, enkä usko, että se edes valmistuu siihen mennessä, että sen ehtisin raskaana ollessa saada.
 
a) Itse influenssaan ei kuole vaan jälkitauteihin, tulehduksiin ja keuhkokuumeeseen ym.

b) missään ei olla sanottu että toi ois yhtään sen vakavapi/pahempi kun normaali influenssakaan.

Pelon lietsominen ei ainakaan yhtään auta missään asiassa. Normaalia hygieniaa noudattaen ei luulis olevan ongelma.. Ja jos epäilyttää että sen on saanut niin lääkärille vaan.

 
Ilmeisesti olen aika tehokkaasti onnistunut ottamaan tästä asiasta stressiä... eilinen ilta jännättiin synnytyssalissa, että joko se vauva nyt sitten syntyy, kun tosi kivuliaita suppareita tuli aika tiheesti. Ja viikkoja vasta 33+ !!!

Kotiin kuitenkin päästiin, eikä kohdunsuullakaan ollut tapahtunut kummempia, kaulaa jäljellä 3,5 senttiä ja ulkosuu yhdelle sormelle auki. eikä enää supistele.

Pitäisi varmaan rentoutua, mutta en pysty kun pelottaa!!!
 
Älkäähän nyt kanssasisaret panikoiko... asiallehan ei voi mitään, jos tauti iskee niin se iskee, pandemiahan se on ollut jo vähän aikaa. Jos tulee oireita niin heti lääkäriin jotta saa lääkkeen nopeasti. Kieltämättä tuo on pyörinyt itselläkin mielessä aika ajoin. Synnytän lokakuun alussa ja inhottaa ajatella vastasyntyneen kanssa eloa keskellä riehuvaa influenssa-aaltoa :( Voihan sitä pysytellä kotosalla koko talven mutta täysin eristyksissä ei voi elää :D Mies käy kuitenkin toivottavasti töissä joten tulee se sitä kautta kuitenkin...

Mutta tarkoituksena oli siis että nauttikaa ja iloitkaa nyt kuitenkin raskaudestanne! Ei pidä murehtia jotain jota ei vielä olekaan, murehtia ehtii sittenkin jos sairastuu jossain vaiheessa.
 
Pahinta mitä voi olla että on töissä sellaisessa paikassa missä riski on suuri.. :| Ja laskettu aika olisi vasta lokakuun lopuussa. Mie on töissä Apteekissa ja tässähän naitä sairaita ihmisiä riittää... pomonkin kanssa on tästä puhuttu että pitääpi olla nyt varoaisempi jatkossa. :(

Mutta ei onneks oo viel mitään paniikkia.. On varmaan hyvä vastuskyky kun ei oo viel mitään ollu..
 

Yhteistyössä