Inseminaatio 2015

Heippa!

Ajattelin liittyä joukkoon kirjoittelemaankin, kun tulee aika usein luettua palstaa... :)

Täältä löytyy 33v vauvakuumeilija. Syynä tälle palstalle joutumiseen on mun pco ja käytännössä täysi ovuloimattomuus. Miehen tavara priimaa, lääkärin mukaan oikein harvinaisen hyvää laatua.

Meillä on sellainen historia, että alunperin vuosi yritettiin luomuna ja sit pian jo kävin tutkimuksissa, kun kierto oli mitä oli, tyyliin 50-100päivää. No pco löytyi ja sit muistaakseni 3 kiertoa testattiin clomeja. Niillä ei ollut mitään vaikutusta eikä saatu rakkuloita kypsymään, joten hetken päästä siirryttiin sitten pistoksiin. Ekalla varsinaisessa lapsettomuushoitokierroksella lääkkeiksi valikoitui alkuun vuodon aikaansaamiseksi Terolut ja sitten Gonal-f + Pregnyl. Yksi folli saatiin kypsymään ja inssi tehtiin juuri puhjenneen rakkula perään. Kovin olin skeptinen koko inssitouhun suhteen ja olin asennoitunut jo ivf-hommiin.
Mutta niin vain siinä kävi, että maailman rakkain poika putkahti maailmaan 40viikkoa ekan inssin jälkeen.
Että kyllä näilläkin hoidoilla voi saada tuloksia aikaan.

Nyt tuo rakkauspakkkaus täyttää kohta 2v ja kovasti syli olisi taas vailla vauvaa..
Nyt ollaan ekaa inssikierrosta tässä touhuamassa ja samoilla lääkkeillä taas mennään.
Huomenna olisi ultra ja tsekkaus, että onko pistokset saanut aikaan mitään vipinää muniksissa.

Sellainen eepos tuli täältä uudelta palstailijalta.

Ja oon ihan pihalla, että mitä mun pitäisi punakynätä, varsinkaan tällä puhelimella en ehkä osaa moista tehdä. Soriii!

Terkuin Tuuti
 
INSSILÄISET 2015

Lauantai 29.8.




Nimimerkki IUI Ajankohta Folliuä Lääkitys Yritetty lähtien Syy
Vaavikuume80 1. 07/15 - g 2013 -
spring 2. 20.8. 18.8. lz+pr+l 2014 selitm.
tuuti81 1. 08/15 24.8. t+g+pr pco
taimi 2. 08/15 - - siittiöt
kolibri87 2. 08/15 - - siittiöt
Petraus 2. 09/15 - g 2013 selitm.
Mamido 1. 09/15 - - -
thelma_ 2. 09/15 - c+pr 2011 siittiöt
Höytyvä 4. - - lz+mp+pr 02/2013 selitm.
Bunny91 3. - - lz 2009 selitm.
Felis 3. - - lz pco selitm.

Lyhenteitä: c=clomifen, lz=letrozol, a=anazol, f=femar, pu=puregon, mp=menopur, m=metformiini, g=gonal-F, b=bemfola, pr=pregnyl, o=ovitrelle, l=luget, lt=lutinus, t=terolut, pri=primolut, ol=orgalutran, fos=fostimon, sy=synarela


PIINAILIJAT


Nimimerkki IUI Inssi Testi Lääkitys Yritetty lähtien Syy
Jensku80 2. 19.8. - lz 2012 selitm.
Reuna 3. 21.8. - lz+pu+pr+l pco

INSSEISTÄ PLUSSANNEET


Nimimerkki IUI Plussauspvm Lääkitys Yritetty lähtien Haasteet
Madre-82 2. 14.1. c siittiöt
Yaelle 1. 7.3. c+pu+pr siittiöt
Lisperi 1. 8.3. f+pr+l pco
Felis 1. 9.3. c+pr selitm.
Intopiukka 2. 15.5. lz 9/2013 pco
Supsu86 1. 24.5. t+pu 1/2013 pco
Susanna38 5. 28.5. g+pr pco
Am80 3. 2.6. selitm
Hulda84 3. 17.7. c 10/2011 selitm.
Jookos79 2. 11.8. lz selitm.


MUUTEN KETJUSTA POISTUNEET/TAUSTALLE SIIRTYNEET

Nimimerkki Inssejä Haasteet Poistumissyy
Ruu84 1 selitm. Plussa välikierrosta
vauvayritys 6 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
_Lilja_ 0 selitm. Plussa välikierrosta
marianna87 3 - Siirtyi IVF-hoitoihin
kiia-s 1 pco Siirtyi IVF-hoitoihin
Rulla85 1 - Ei päivityksiä yli 60 päivään
HilleviHiiri83 1 - Ei päivityksiä yli 60 päivään
Nennalii 1 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
Lara_ 3 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
Inspis 3 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
haaveilija1986 3 siittiöt Ei päivityksiä yli 60 päivään
Suvipilvi 3 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
Pupuska81 1 pco + siittiöt Siirtyi IVF-hoitoihin
Hipsunpöpsy 2 kierto + kilppari + ylipaino Tauolla
Neeeuska 3 - Siirtyi IVF-hoitoihin
babul 2 11/2013 - selitm. Plussa IVF-hoidoista
Vihdoinhoitoon 3 - Siirtyi IVF-hoitoihin
Mangalitza 0 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
Possunen 2 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
Roope82 1 kierto + siittiöt Siirtyi IVF-hoitoihin
karma82 5 selitm. Plussa välikierrosta
tiainen 2 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
karhukopla 0 selitm. Plussa välikierrosta
nans 3 siittiöt + pcos Siirtyi IVF-hoitoihin

Päivityspyynnöt korostettuna, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Jookos79, noista oireista... oireiden puuttuminen ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Minulla oli inssikierroissa enemmän raskausoireita kuin tämän raskauden aikana yhteensä, ja nyt menossa jo 17. viikko, ja edelleen kaikki kunnossa. Ei pahoinvointia, ei himoja, ei tunnekuohuntoja, ei lisääntynyttä pissahätää, jne. Ensimmäinen kolmannes tietysti huolestutti, koska silloin keskenmenoriski on suurin, mutta nyt tähän oireettomaan raskauteen alkaa tottua, ja ajattelee vain että kävipäs tuuri.
 
  • Tykkää
Reactions: Jensku80
Olet varmasti oikeassa Susanna38. Mulla on vaan jotenkin niin vahva tunne, ettei tästä mitään tule. Toivottavasti olen väärässä ja saisin nauttia oireettomuudesta pitkään. Tekee hyvää kuulla, että sulla on kaikki edelleen hyvin.
 
Susanna38, ihana kuulla että siellä on kaikki hyvin! (y)
Jookos79, en siis ole ainoa joka suhtautuu kovin epäilevästi. En usko, että tästä saadaan mitään. Mun munikset on kuitenkin jotain tuulimunia tms, mitkä eivät voi edes hedelmöittyä. Josko ivf:t tois sitten sen kauan toivotun tuloksen. Toivottavasti. Oireista sen verran, että alavatsa on kovin kipuileva koko ajan, mutta niinhän se oli 1.inssissäkin. Mitään muuta ei täältä. Viikonlopuksi yksikseen lomaileen mahdollisen tulevan mummun hoiviin.
 
Jookos79 joko sulla tällä viikolla on se ultra?
Susanna38 ihana ku jaksat päivitellä tätä ketjua vielä :) vaikka oot jo plussannu.Ja hei koht alat tuntee sen pienen potkut :love:

Mullaki ollu pientä kipuilua joskus vasemmalla joskus kohdun kohalla ja joskus oikeella mut hyvin vähästä. Oon yrittän olla ajattelematta ja analysoimatta. Ja heti inssin jälkee iski flunssa. Testipäivää viel reilu viikko mut ajatukset jo seuraavassa inssissä.
Mut koitetaa tytöt piristyy kyl me onnistutaa ja jookos79 pikkusella on varmasti kaikki hyvin :)
 
Väliaikatietoja: mä oon vihdoin ja viimein pääsemässä inssikierrolle. Toivottavasti jo huomenna, kun taas on jo kaks päivää ollu aivan pientä verensekaista vuotoo. Pikkuhiljaa alkaa olla edes jotain säännönmukaisuutta kierroissa, vaikka päivät heitteleekin paljon. Toivottavasti saadaan kaikki hoitoajat sopimaan kalenteriin, kun on aika vilkas syyskuu tulossa... Eka inssi oli niin helppo, kun olin lomalla. (Vaikka sekin ärsytti, että loma meni sen aikatauluttamana :LOL:)

Nää tutkimukset ja hoidot vaatii kyllä niin paljon, sekä aikaa että rahaa. Me ollaan julkisella puolella, mutta kun huhu kertoo ivf-jonojen olevan mahdottomia, niin jos siihen hoitoon joskus päädytään, niin täytyy kyllä punnita arvostaako enemmän nopeutta vai edullisuutta... (n)

Mutta omasta navasta pois, ja mites Jookoksella menee? Entä Thelmalla? Ja kaikilla muillakin?
 
Hei! Täällä 29v hoitoja aloitteleva. Mies on 31 v. Ensi kuussa ensimmäinen inssi tulossa. Aika pessimistisin mielin, mulla vahva epäily adenomyoosista, joka tekee tästä hommasta hankalaa. Tarkoitus nyt siis kokeilla 2-4 inssiä ennen ivf:ää.

Ennen inssiä pitäis vielä ottaa veritartuntalabrat. Onko teillä kokemuksia, ootteko saanu niitä esim. Työterveyden kautta?
 
Moi kaikki, tulin juuri ultrasta, ja sieltä löytyi yksi sykkivä sydän :love: nyt mua vaan sitten itkettää onnesta, kun mahdottomalta tuntunut asia taitaakin toteutua. Kiitos teille kannustuksesta :) ja siitä, että jaksoitte uskoa, vaikken itse jaksanut. Kuten Susanna38 sanoit, oireiden puuttuminen ei näköjään tarkoita mitään. Eikä edes vatsan nippailun loppuminen heti viikolla 4 tarkoittanut mitään. Huhhuh. Ihana olla väärässä. :)

Reuna, kuten huomaat, inssit voi toimiakin, vaikka usko loppuu. Jospa saisitte springin kanssa nyt plussat. (y) Alku ainakin kuulostaa hyvältä. Ja kiitos spring, nyt siis toistaiseksi kaikki hyvin, ja nyt siis 6+4 menossa.

Tervetuloa Mamido ja tsemppiä sinulle ja Petrauksellekin hoitoihin. Meidän hoidot on tehty kokonaan yksityisellä ja siellä puolella homma on ainakin toiminut hyvin ja nopeasti. Kahteen inssiin, verikokeisiin ja aukiolotutkimukseen meni yhteensä reilu tonni. Yritän ajatella sen olevan pois parista ulkomaan reissusta ja ainakin nyt tuntuu hyvältä. Julkisen jonot eivät houkutelleet, kun meillä on jo melko paljon ikää.
 
Jookos79! Suuren suuret onnittelut! :love::love:(y)

Tervetuloa uusille insseilijöille tasapuolisesti!

ON: Ahdistaa. Mummu kovin vihjailee minun vuorosta saada lapsia. Veljen vaimo ja sisko samoiten. Eihän inssistä ole kuin viikko vasta. Vielä täytyis jaksaa jatkaa. Pettymys voi olla tässä kierrossa suurempi kuin aikaisemmissa.
 
Reuna, harkitse, että kerrotte näille vihjailijoille, että yritys on kova, hoidoissa ollaan, mutta ei ole vielä tärpännyt. Minä kerroin melkein kaikille sukulaisille ja lähimmille kavereille kun aloitin hoidot, enkä ole katunut. Vihjailuja ei ole tullut tuon jälkeen yhtään, ja sukulaiset uskalsivat aika harvoin kysellä miten menee hoitojen suhteen. Kavereiden kanssa juteltiin paljonkin, koska kaveritkin olivat käyneet hoidoissa, ja osasivat hyvin samaistua ja antaa vinkkejä.
 
Jookos79 ihania uutisia, mielettömästi onnea!

Reuna Noi vihjailut on kyllä niin kurjia. :/

Meillä oli tänään inssi. Folli oli kasvanut hyvin, tosin lääkäri ei mitannut sitä enää erikseen, totesi vaan, että tosi hyvännäköinen. Kohdun limis kans oikein priima, hyvin myös ovislimoja. 19milj. siimahäntää pistettiin odottelemaan follin liikkeellelähtöä.
Kaikki pitäisi siis olla oikein optimaalisesti lääkärinkin toteamuksen mukaan.
Itseä vaan vähän mietityttää, että pistettiinkö pregnyl kuiteskin liian myöhään, kun sen pistosta inssiin oli vaan 12h... Viikonlopun takia tosiaan jouduttiin tekeen inssi jo pe. Lauantai olisi ollut varmaan optimaalisempi.. Kun ne pestyt simpat vissiin ei elä kuin sen 6-24h.
Aiemmassa inssissä (josta siis tuloksena esikoinen) kuitenkin oli väliä noilla 36h. Silloin ovulaatio oli just ehtinyt tapahtumaan ennen inssiä
Ja vielä se paha tähän päälle , että ollaan mökillä sukulaisten kanssa, niin täällä ei oo oikein mahdollisuuksia päästä peittoa heiluttelemaan.
Onko kellään muuten tullut inssin jälkeen alamahakipuilua? Mulla alkoi tyyliin 15min sen jälkeen tosi kova menkkamainen jomotus ja särky alamahalla. Ihan tuskanhiki nousi, huh. Jouduin ottaa panadolin, oli sen verran inhottavaa! Kesti noinnpuolisen tuntia, tietty särkkärikin varmaan alkoi jo sit vaikuttaa. Vai olisko voinut olla oviskipu, vaikka pregnylistä oli vaan reilu 12h?
Mulla ei oo oikein kokemuksia noista oviskivuista/oireista, kun kroppa ei oo koskaan ovulointia oikein harrastanut..

Oho, tulipas pitkä sepostus taas.
Nyt nukkuun, muu mökki kuorsaa jo.
 
Mamido infektiolabroista: me ollaan hoidossa yksityisellä ja noi infektiolabrat käytiin ottaan ihan julkisella. Soitin klinikalle ja kysyin tarkan listan, että mitä kaikkia labroja pitää ottaa. Sit vaan soitin meidän omalle terveysasemalle vastaanottoon ja pysin saada lähetteen noihin kyseisiin.
Kävin sitten joskus viikon päästä terveysasemalla paikanpäällä ja pyysin faksaamaan tulokset meidän hoitopaikkaan.
Onhan siinä vähän enemmän hommaa noin, mut ei maksanu mitään. :D
 
Pregnyl vai ilman?

Kirjoittelin aktiivisesti viime vuoden inssi-ketjuun, tähän ketjuun vain hieman alkuvuodesta. Nyt askarruttaa eräs asia, johon toivoisin sekä hoidossa olevien että mahdollisesti jo onnistuneiden kommentteja.

Vuosien lapsettomuutemme on selittämätön. Kiertoni on suht säännöllinen ja lähes joka kierto bongaan LH-huipun ovulaatiotestillä. Inseminaatioissa on käytetty irrotuspiikkiä ajoituksen varmistamiseksi. Eräs gynekologi (eri kuin meitä hoitava) toi kerran keskustelussa esille, että hän suosisi luonnollista ovulaatiota Pregnylin sijaan.

Joillakin klinikoilla käytetään ajoitukseen aina Pregnyliä, joillakin ovulaatiotestejä. Mitä perusteluja teille on toimintatavasta annettu?

Kommenteistanne kiitollinen,
Mursu
 
Iltaa kaikille! Olen uusi täälä, toivottavasti kirjoitus tulee oikeaan paikkaan olen 32- vuotias äiti.(ensimmäisestä liitosta -03 syntynyt tytär) Mieheni kanssa pari vuotta yritystä takana, kunnes muutaman mutkan kautta päädyimme helsingin väestöliiton lapsettomuus puolelle..toissa keskiviikkona oli eka inssi.(luomu ovulaatiosta.) huomena hätäsenä teen ekan testin, vaikkakin lääkäri jarna moilanen kehotti odottamaan keskiviikkoon..ensin erehtyi sanomaan, että saattaa näkyä jo ma, kun 12vrk inssistä.kokemuksia aikaisista testeistä? No seurailen palstaa innolla..päivät kuluu super hitaasti..
 
Iltaa kaikille! Olen uusi täälä, toivottavasti kirjoitus tulee oikeaan paikkaan olen 32- vuotias äiti.(ensimmäisestä liitosta -03 syntynyt tytär) Mieheni kanssa pari vuotta yritystä takana, kunnes muutaman mutkan kautta päädyimme helsingin väestöliiton lapsettomuus puolelle..toissa keskiviikkona oli eka inssi.(luomu ovulaatiosta.) huomena hätäsenä teen ekan testin, vaikkakin lääkäri jarna moilanen kehotti odottamaan keskiviikkoon..ensin erehtyi sanomaan, että saattaa näkyä jo ma, kun 12vrk inssistä.kokemuksia aikaisista testeistä? No seurailen palstaa innolla..päivät kuluu super hitaasti..
No negaahan se clear bluen digitaalinen näytti..vielä ke pitää testata..
 
Liityn joukkoon!
Olen 23-vuotias ja avopuolisoni 27. Kaksi vuotta ja päälle yritystä takana. Viime marraskuussa menimme tutkimuksiin Graviditakseen ja joulukuussa oli jo tutkimukset tehty. Minulla oli kaikki ok mutta miehellä löytyi vasta-aineita siittiöistä 100%. Hoitava lääkäri lupasi heti lomansa jälkeen tehdä lähetteen naistenklinikalle (tammikuussa). Heinäkuussa sitten soittelin graviditakseen uudestaan kun mitään ei kuulunut. Olivat unohtaneet tehdä koko lähetteen. Tekivät sen sitten seuraavana päivänä. Viime viikon keskiviikkona oltiin naikkarilla ensi tapaamisella. Hoidot alkaa nyt ensin kolmella inssillä ja jos ei tärppää niin sitten x3 ICSI. Ovulaatio on nyt minä hetkenä hyvänsä niin alkaa jo ensimmäinen inssi ja luomukiertoon. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: vane83
Me siirrytään samaiseen paikkaan nyt seuraava inssiä koittamaan,(ja hoito muutenkin) toki onhan tässä vielä pieni mahis, että ke tuliski plussaa, mutta en usko..ei mitään raskausoireita..
Pitääkö paikkansa, että kun ottaa hormoonihoidot rinnalle niin raskaus olisi todennäköisempi?
 
Me siirrytään samaiseen paikkaan nyt seuraava inssiä koittamaan,(ja hoito muutenkin) toki onhan tässä vielä pieni mahis, että ke tuliski plussaa, mutta en usko..ei mitään raskausoireita..
Pitääkö paikkansa, että kun ottaa hormoonihoidot rinnalle niin raskaus olisi todennäköisempi?
Toivotaan että sulle plussa tulee, vielä on toivoa :)
Luulisin niin, ainakin monet on niin puhunut ja mitä nyt netistä oon lukenut. Kuulemma tukee paremmin myös sitä omaa hormonitoimintaa niin on paremmat mahdollisuudet tmv. Mulle kans kokeillaan nyt luomuna ensin tää yks kierto ettei siirry niin paljoo eteenpäin koko homma, ja jos siitä ei tärppää niin tulee ne hormonihoidot tueksi.
 
  • Tykkää
Reactions: vane83
Kiitos avusta teille labrojen suhteen. Työterveydessä eivät suostuneet noita ottamaan (lapsettomuus ei kuulemma kuulu työterveyteen..). Soitettiin kans terken puolelle ja sanoivat etteivät yleensä ota yksityisten lähetteitä/määräyksiä, mutta kun asia on tämä niintekevät poikkeuksen. Huh. Säästöä seki on kun miettii miten tonne yksityiselle palaa rahaa!!
Tänään ovisplussa..viimeiset yritykset kotikonstein ennen ens kierron inssiä.
Vane, kyllä meille ainakin minulle määrättiin letrozolit kierron tueksi, vaikkei hormoniarvoissa mitään häikkää ollutkaan. Mielellään ne syö jos voi jotain auttaa ettei ainakaan mee hintava hoito harakoille ;)
 
  • Tykkää
Reactions: vane83
Nyt näytti ovulaatio digitesti hymynaamaa ja kokeilin samalla myös sitä liuskatestiä ja testiviiva oli vahvempi kuin kontrolliviiva. Pakkohan se oli kokeilla niin tietää samalla minkälaista viivaa kyseinen testi näyttää kun on plussa, monissa on eroja. Tänään ensimmäinen inssi, jännittää jo kovasti! :)
Mamido, onko ne hormonilääkkeet kuinka kalliita? Olisi kiva tietää kun jos itsekin joudun ensi kiertoon niitä ottamaan. Meilläkin meni monta sataa euroa niihin labrakokeisiin kun yksityisellä käytiin ja sitten vielä oli se aukiolotutkimus, joka oli myöskin hintava. Onneksi niitä ei nyt ihan heti tarvitse uudestaan tehdä!
 
Letrozol on tosi halpaa, 100 tablettia maksaa 9 euroa, ja yhdessä kierrossa tabletteja kuluu 10 kpl. Ei kannata ostaa 30 tabletin pakettia, koska se yllättäin maksaa 30 euroa.
Jos lääkäri ehdottelee Femar-nimistä lääkettä, on se samaa tavaraa kuin Letrozol, paitsi että Femar on 30 kertaa kalliimpaa, eli 100 tablettia maksaa 280 euroa. Eli lääkäri puhutteluun, jos noin hölmöjä ehdottaa. Tosin tuskin ehdottaa, minunkin lääkärini totesi, että hän määrää noista toisiaan vastavista nimistä aina sitä halvinta.

Kuten kaikissa lääkkeissä, näissäkin eri valmistajilla on eri nimiset valmisteet, mutta ne sisältävät samaa tavaraa.

Pregnyl on lääke, jolla munasolu irrotetaan. Sillekin on vaihtoehtoja, tosin lääkärini sanoin tuon olevan se halvin. Yksi piikki maksaa noin 7 euroa, ja yhdessä kierrossa yleensä tarvitaan yksi. Letrozol pitää itse annostella ampullista piikkiin ja pistää. Tälle on vaihtoehtona myös toisella merkillä kynäpistos, jolla on helpompi pistää, mutta on taas vastaavasti kalliimpi. (Ovitrelle noin 50 euroa)

Koska minulla nuo Letrozolit eivät antaneet toivottua vastetta, piti siirtyä käyttämään tehokkaampia lääkkeitä. Minä sain Bemfolaa, joka on samaa tavaraa kuin Gonal-F. Bemfola-piikkejä tarvitsin yhteen kiertoon 10 kpl, ja yksi piikki maksoi kesäkuussa 18 euroa, nyt näkyy olevan 27 euroa. (Onpa isot muutokset hinnoissa.) Gonal-F näkyy nyt maksavan 38 euroa per piikki, vaikka on samaa tavaraa, vain valmistaja on eri.

Eli näissä lääkkeissä voi olla isojakin hintaeroja, kannattaa varmistaa lääkäriltä, että hän määrää varmasti sitä halvinta rinnakkaistuotetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tänne onkin ilmestynyt paljon uusia yrittäjiä. Onnea tasapuolisesti kaikille!

Mursu83, meillä oli myös selittämätön lapsettomuus, sain Letrotsolit, jotta saataisiin 2 munasolua kypsymään yhtä aikaa. Molemmat inssit tehtiin luomuovulaatioon. Ekasta tuli tuulimunat ja toisesta yksi elävä otus, jonka kasvamista nyt sitten jännäilen. Ei siis pregnyliä ollenkaan, kun ovis toimi hyvin ilmankin.

Kiitos Reuna, Petraus ja Tuuti81. :) Täällä koitan lepäillä pahoinvoivana ja väsyneenä. Alkuraskauden oireet tulivat sitten hiukan viiveellä. Onneks tän olon kanssa kuitenkin pärjää. Taidan nyt väistyä hiukan sivuun, mutta tulen kyllä katsomaan kuulumisianne säännöllisesti.

Jaksamista ja paljon plussatuulta Reuna, Petraus, spring, thelma_, tuuti81 ja kaikille muillekin! :love::love::love:
 

Yhteistyössä