IS: köyhyys, yh-äiti kertoo...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
slkdsi
kun ihan itse vapaaehtoisesti hankkiutuu tilanteeseen jossa on paksuna oleva usean lapsen yh-äiti ilman työpaikkaa ja koulutusta, on aivan turha valittaa minkäänlaista köyhyyttä.

Ei ole yhteiskunnan tehtävä mahdollistaa jonkun loisimista vuosikausia kotona ilman että toinen pistää tikkuakaan ristiin yhteiskunnan hyväksi. Lasten tekeminen ei todellakaan sitä yhteiskunnan hyväksi toimimista ole, eikä mitä todennäköisimmin tilastojen valossa tuonkaan äidin lapsista mitään yhteiskunnalle hyödyllistä kansanosaa tule. Tuo köyhyys ja avuttomuus kun tuppaa periytymään
 
vierailija
Joo,

Luin minäkin ja aloin miettimään. Itsellä 3 lasta ja jos mies nyt häipyisi niin miten kävisi. Koulutus kyllä löytyy ja opsikelen hoitovapaalla uutta amk-tason ammattia. Mutta pahimmassa tapauksessa olisin kuitenkin vain pikkuisen paremmassa asemassa.
 
vierailija
kun ihan itse vapaaehtoisesti hankkiutuu tilanteeseen jossa on paksuna oleva usean lapsen yh-äiti ilman työpaikkaa ja koulutusta, on aivan turha valittaa minkäänlaista köyhyyttä.

Ei ole yhteiskunnan tehtävä mahdollistaa jonkun loisimista vuosikausia kotona ilman että toinen pistää tikkuakaan ristiin yhteiskunnan hyväksi. Lasten tekeminen ei todellakaan sitä yhteiskunnan hyväksi toimimista ole, eikä mitä todennäköisimmin tilastojen valossa tuonkaan äidin lapsista mitään yhteiskunnalle hyödyllistä kansanosaa tule. Tuo köyhyys ja avuttomuus kun tuppaa periytymään
Aika julmaa tekstiä. Jos sanoisit tuon maahanmuuttajanaisista, olisit rasisti.
 
HippuTAR
No tos jutussahan ei kerrottu taustoja ollenkaan. Onko tullut ero viimesimmän raskauden alettua vai onko raskaus alkanut jostain yhenillanjutusta? Vai onko mies kuollut? Siis jos ukko on häipyny vaikka puoli vuotta sitten ja tilanne on siksi menny tommoseksi? Ja mökki: koska se on ostettu? Sehän on voitu ostaa vaikka 20 vuotta sitte.
Toki tuossa tilanteessa ois syytä luopua ainakin koirista (tai ainakin kahdesta), gerbiilien ja käärmeiden kustannuksista en tiedä niin en ota niihin kantaa. Ja pitäis se mökki myydä remontoimatta, sais kai siitä silti jotakin ja sit sais tarvittaessa sitä toimeentulotukea. Mutta jos tilanne on suhteellisen uusi niin ehkä hän ei oo vielä vaan tajunnu että joistain jutuista on pakko luopua.
 
vierailija
Miten te voitte lytätä oman maan kansalaisen, joka tuottaa uusia suomalaisia veronmaksajia tähän maahan.
Joo, tulee varmaan lapsista yhtä hyviä veronmaksajia kuin äidistäkin. Tuollaiset heikkolahjaiset moniongelmaiset kun sikiävät kuin kanit, niin siinä on veronmaksaminen kaukana. Tällaiset tulevat ihan helvetin kalliiksi elättää, kun lapset alkavat suoltaa lapsia teini-iässä, ja niiden lapset myös, jne jne. Harva noista tulee ikinä olemaan töissä. Yksikään sukupolvi ei tuota yhtään mitään, mutta aiheuttaa hirveät kulut.
 
järki käteen
Hmmm...ihmisestä itsestään nämä asiat on kiinni. ite kävin peruskoulun ja lukion. Sitte tulin raskaaksi, ei siis työpaikkaa tai mitään. Vauvan ollessa vuoden ikäinen, opiskelin perhepäivähoitajaksi aikuisopiskeluna ja perustin oman yrityksen. Hoidin lapsia jonkun aikaa kotona, kunnes kuulin paikasta kunnallisessa ryhmiksessä. Sinne menin pätkätöihin ja jäin vuoden kuluttua äitiyslomalle. Palasin sijaistamaan lapsen ollessa vuoden ikäinen ja onnekseni sain työsuhteen oppisopimuksella. Tällä hetkellä opiskelen siis lähihoitajaksi ja työpaikka niinsanotusti luvattu kunhan valmistun.
Kaikilla ei tietty voi käydä näin hyvä tuuri, mutta paljon on vaatinut multa itseltäni aikaa ja vaivannäköä sekä tarkkaa arjen suunnittelukykyä.
Hyvä kirjoitus! Mutta sen verran kritisoin kirjoittajaa, ettei kyse ole tuurista. Sinä olet ilmeisesti järkevä ja elämäsi hallitseva ihminen, etkä jää ns. tuleen makaamaan maristen elämän kovuutta. Nouset ja menet eteenpäin. Onnea siitä :)

MIksi lehdissä ei kirjoiteta sinunlaisista selviytyjistä, jotka toimisivat erimerkkeinä marmattajille? Miksi aina vaan niitä marmattajia, jotka eivät todennäköisesti edes osaa käyttää järkeään ja elävät juuri sillä "tuurilla".
 
järki käteen
Lasten ollessa pieniä voi opiskella itselleen myös korkeakoulututkinnon, itselläni tästä kokemusta. Vaatii kyllä vaivannäköä ja viitseliäisyyttä, uskokin loppui välillä kesken ja opiskelujen rahoittamiseksi piti käydä osa-aikatöissä, mutta kaikki oli vaivan arvoista. Lapset olivat minulle suurin syy saattaa tutkinto loppuun asti.

Kannustan opiskelemaan ja opiskelujen ohella ammattia vastaavassa työssä käymällä saa työkokemusta ja samalla vähän jalkaa oven väliin valmistumisen jälkeisen työpaikan saamiseksi.
Haluan nostaa tämänkin kirjoituksen ja kiittää kirjoittajaa siitä, että elämästä ihan oikeasti selviää. Tästäkin jutusta voisi tehdä jutun marmattajien sijaan!
 
oo hiljaa
Lasten ollessa pieniä voi opiskella itselleen myös korkeakoulututkinnon, itselläni tästä kokemusta. Vaatii kyllä vaivannäköä ja viitseliäisyyttä, uskokin loppui välillä kesken ja opiskelujen rahoittamiseksi piti käydä osa-aikatöissä, mutta kaikki oli vaivan arvoista. Lapset olivat minulle suurin syy saattaa tutkinto loppuun asti.

Kannustan opiskelemaan ja opiskelujen ohella ammattia vastaavassa työssä käymällä saa työkokemusta ja samalla vähän jalkaa oven väliin valmistumisen jälkeisen työpaikan saamiseksi.
Ei kaikki jaksa opiskella kun ei se mitään hyödytä että mut pakotettaisiin istumaan aiheita jotka mua ei kiinnosta. Mä ehdottaisin sellaista että opiskelut olisi paljon lyhempiä ja ammatit siis sais paljon nopeammin. Nuorille pitäis olla niin että ne pääsee aina haluamaansa kouluun koska oikeesti noita putoajia on paljon. Sitten ne haahuilee missä millonkin ja työkkäri keksii jotain ihan älytöntä niille. Mä poistaisin työkkärin kokonaan ja lisäisin opiskelupaikkoja ja työpaikkoja eikä kaikki työt olisi ilmaistöitä tai sitten sovitaan ettei töitä ole ja lopetetaan kiusaaminen. Nyt kun sä käyt jonkun koulun niin siitä vaikka kuinka paljon on ilmaista työntekoa. Sen jälkeen ne ottaa sinne seuraavat ja seuraavat. Koskaan ne ei palkkaa ketään...
 
Maisaleena
Ei kaikki jaksa opiskella kun ei se mitään hyödytä että mut pakotettaisiin istumaan aiheita jotka mua ei kiinnosta. Mä ehdottaisin sellaista että opiskelut olisi paljon lyhempiä ja ammatit siis sais paljon nopeammin. Nuorille pitäis olla niin että ne pääsee aina haluamaansa kouluun koska oikeesti noita putoajia on paljon. Sitten ne haahuilee missä millonkin ja työkkäri keksii jotain ihan älytöntä niille. Mä poistaisin työkkärin kokonaan ja lisäisin opiskelupaikkoja ja työpaikkoja eikä kaikki työt olisi ilmaistöitä tai sitten sovitaan ettei töitä ole ja lopetetaan kiusaaminen. Nyt kun sä käyt jonkun koulun niin siitä vaikka kuinka paljon on ilmaista työntekoa. Sen jälkeen ne ottaa sinne seuraavat ja seuraavat. Koskaan ne ei palkkaa ketään...
Huomaa kyllä, että et ole pahemmin koulunpenkkejä kuluttanut. Et varmasti siellä peruskoulussakaan.
 
vierailija
Joo, tulee varmaan lapsista yhtä hyviä veronmaksajia kuin äidistäkin. Tuollaiset heikkolahjaiset moniongelmaiset kun sikiävät kuin kanit, niin siinä on veronmaksaminen kaukana. Tällaiset tulevat ihan helvetin kalliiksi elättää, kun lapset alkavat suoltaa lapsia teini-iässä, ja niiden lapset myös, jne jne. Harva noista tulee ikinä olemaan töissä. Yksikään sukupolvi ei tuota yhtään mitään, mutta aiheuttaa hirveät kulut.
Ja silti sinäkin todennäköisesti haluat näitä tänne lisää massoittain maahanmuuton puolesta. Ja niillä on lisäksi päälle vielä liuta muitakin ongelmia, kuten kulttuurierot ja kielitaidon puute....
 
vierailija
Ei kaikki jaksa opiskella kun ei se mitään hyödytä että mut pakotettaisiin istumaan aiheita jotka mua ei kiinnosta. Mä ehdottaisin sellaista että opiskelut olisi paljon lyhempiä ja ammatit siis sais paljon nopeammin. Nuorille pitäis olla niin että ne pääsee aina haluamaansa kouluun koska oikeesti noita putoajia on paljon. Sitten ne haahuilee missä millonkin ja työkkäri keksii jotain ihan älytöntä niille. Mä poistaisin työkkärin kokonaan ja lisäisin opiskelupaikkoja ja työpaikkoja eikä kaikki työt olisi ilmaistöitä tai sitten sovitaan ettei töitä ole ja lopetetaan kiusaaminen. Nyt kun sä käyt jonkun koulun niin siitä vaikka kuinka paljon on ilmaista työntekoa. Sen jälkeen ne ottaa sinne seuraavat ja seuraavat. Koskaan ne ei palkkaa ketään...
Kyllä noista työtä saa, paitsi jos siellä harjoittelussa osoittautuu täysin pihalla olevaksi laiskuriksi, tai muuten paskaksi työtekijäksi. Koulussa toki pärjää, jos sinne menee istumaan, mutta työpaikalla pitää oikeasti tehdä töitä, ja kantaa vastuu omien hommien kunnollisesta valmistumisesta. Tämä konsepti on täysin hukassa monelta putoajalta, jotka olettavat, että töissä pärjää sillä, että sinne ilmestyy aina välillä ja käy sitten anomassa joka toinen päivä esimieheltä anteeksiantoa jokapäiväiselle huolimattomuudelle ja lintsaukselle.

Opiskelukin hyödyttää, mutta ei tietenkään niitä, jotka menevät tunneille nukkumaan. Tiesitkö, että ne, jotka saavat joka kurssista parhaan arvosanan suorastaan revitään koulunpenkiltä työelämään? Itse olen saanut kutsun moneen tällaiseen stipendin saaneiden rekrytointitilaisuuteen, jossa yritykset juottavat ja syöttävät parhaita opiskelijoita, ja yrittävät saada näitä opiskelijoita hakemaan heille töihin.

Mutta tosiaan, jos suhtautuminen opiskeluun on luokkaa "pakotetaan istumaan aiheita jotka mua ei kiinnosta", niin todella vähissä on yhdenkään työnantajan kiinnostus palkata sinua työntekijäksi.
 
oo hiljaa
Huomaa kyllä, että et ole pahemmin koulunpenkkejä kuluttanut. Et varmasti siellä peruskoulussakaan.
Kyllä mä voin sen myöntää että mulla oli paljon poissaoloja mut niin oli monella muullakin. Ei olis ollut jos kavereillani ei olis ollut. Meillä ei ollut kotona mitenkään kannustava tunnelma ja äitini valitti aina millaista paskaa sen elämä on ja miten rankkaa se on. Mä en halunnut samanlaiseksi enkä mä ole ainakaan katkera. Mä olen tottunut elämään lasteni kanssa enkä mä sitä ikinä vaihtaisi uraan.
 
Turpa kiinni!! Mä olen 3 lapsen yhäri ja sain työkkäriltä koulutuksen mut ei se mitään vaikuta. On pikkasen vaikea kuule opiskella peruskoulun jälkeen kun on vauva. Mä luulen että tolle on käynyt samoin ja kun sillä on pieniäkin niin ei se vielä voi pystyä opiskelemaan. Kysyn vaan että mitä hyötyä siitäkään on???
Kas. Mä jäin yksin lapsen kanssa ennenko hän täytti kaksi vuotta. Lapsi meni tarhaan ja mää kävin kesken jääneen ammatikoulututkinnon loppuun, nyt käyn iltalukiota tavoitteena hakea ammattikorkeakouluun. Lapsi on vuoropäiväkodissa illat kun mä oon koulussa.
En ole rikas, mutta tuun toimeen eikä meiltä puutu mitään. Onhan tää tietenkin välillä rankkaa ja tekis mieli pakata pillit pussiin, mutta mielummin näin, kuin lusmuilisin kotona vuositolkulla. Kaikkein vähiten tulis tässä tilanteessa mieleen pyöräyttää uutta mukulaa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Ei kaikki jaksa opiskella kun ei se mitään hyödytä että mut pakotettaisiin istumaan aiheita jotka mua ei kiinnosta. Mä ehdottaisin sellaista että opiskelut olisi paljon lyhempiä ja ammatit siis sais paljon nopeammin. Nuorille pitäis olla niin että ne pääsee aina haluamaansa kouluun koska oikeesti noita putoajia on paljon. Sitten ne haahuilee missä millonkin ja työkkäri keksii jotain ihan älytöntä niille. Mä poistaisin työkkärin kokonaan ja lisäisin opiskelupaikkoja ja työpaikkoja eikä kaikki työt olisi ilmaistöitä tai sitten sovitaan ettei töitä ole ja lopetetaan kiusaaminen. Nyt kun sä käyt jonkun koulun niin siitä vaikka kuinka paljon on ilmaista työntekoa. Sen jälkeen ne ottaa sinne seuraavat ja seuraavat. Koskaan ne ei palkkaa ketään...
Ööö...
Sanotaanko vaikka näin, että mun mielestä on ihan kiva, että lääkäreinä toimii ihmiset, joilla siihen hommaan on edellytyksiä. On myös kiva, että pankkivirkailija osaa yhteen ja vähennyslaskut. Jos kaikki voisivat valita vain haluamansa ammatin, eikä huomioon otettaisi lainkaan yksilön ominaisuuksia, niin missä jamassa veikkaisit tämän maan olevan?

Julma totuus nyt vaan on se, että lahjakkaat valitsee mitä ne haluaa tehdä ja loput sitten koittaa löytää jonkun sellaisen duunin, johon rahkeet riittää ja kenties alaa kohtaan on vähän mielenkiintoa. Vaikka mielenkiintoa ei olisi, niin kai ihmisellä siltikin pitäisi olla joku tarve elättää itsensä.
 
Maisaleena
Kyllä mä voin sen myöntää että mulla oli paljon poissaoloja mut niin oli monella muullakin. Ei olis ollut jos kavereillani ei olis ollut. Meillä ei ollut kotona mitenkään kannustava tunnelma ja äitini valitti aina millaista paskaa sen elämä on ja miten rankkaa se on. Mä en halunnut samanlaiseksi enkä mä ole ainakaan katkera. Mä olen tottunut elämään lasteni kanssa enkä mä sitä ikinä vaihtaisi uraan.
Sun harhakuvitelmissa on siis olemassa vain kotiäiti ja uraäiti. Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että töissä käyvä äiti on uraäiti? Mä olen hoitoalalla töissä ja pidän itseäni ihan tavallisena työntekijänä enkä mikään uraohjuksena, uraäitiniä tms. Kotona mäkin hoidin lastani aikani, mutta en mä ole kotona ollut enää vuosiin kun lapsikin on jo pian 13-vuotias.

Mitä teet sitten kun lapset ovat kasvaneet isoiksi? Et sä niitä lapsia voi loputtomiin tehdä kun ikä tulee vastaan. En ymmärrä tuollaista suunnittelemattomuutta, ei mitään vastuuta tulevaisuudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
En tiedä mistä jutusta on kyse (en näe mitään linkkiä?), mutta ikävän paljon sellasia ihmisiä on jotka lisääntyvät kuin kanit ja päälle ottavat vaihtavat ja myyvät eläinparkoja kuin sukkia.

Muuten ihan sama, nussikoot itsensä vaikka hengiltä, mutta jättäisivät eläimet ottamatta.
 
vierailija
vierailija333
Ei kaikki jaksa opiskella kun ei se mitään hyödytä että mut pakotettaisiin istumaan aiheita jotka mua ei kiinnosta. Mä ehdottaisin sellaista että opiskelut olisi paljon lyhempiä ja ammatit siis sais paljon nopeammin. Nuorille pitäis olla niin että ne pääsee aina haluamaansa kouluun koska oikeesti noita putoajia on paljon. Sitten ne haahuilee missä millonkin ja työkkäri keksii jotain ihan älytöntä niille. Mä poistaisin työkkärin kokonaan ja lisäisin opiskelupaikkoja ja työpaikkoja eikä kaikki työt olisi ilmaistöitä tai sitten sovitaan ettei töitä ole ja lopetetaan kiusaaminen. Nyt kun sä käyt jonkun koulun niin siitä vaikka kuinka paljon on ilmaista työntekoa. Sen jälkeen ne ottaa sinne seuraavat ja seuraavat. Koskaan ne ei palkkaa ketään...
VOi hellantuutelis sentäää. Kun pitäs vaan saada tehdä niitä juttuja joka on IHQUU ja KIVAA. MIKS mun on tehtävä jotain tylsää kun en tykkää?

JA sitten nää kakarat, jotka luulee rahan kasvavan puussa,lisääntyy. Voi elämä ja kevät.

Vinkki. JOS ei kiinosta opiskella tai tehdä työtä. ÄLÄ LISÄÄNNY.
 
Joo,

Luin minäkin ja aloin miettimään. Itsellä 3 lasta ja jos mies nyt häipyisi niin miten kävisi. Koulutus kyllä löytyy ja opsikelen hoitovapaalla uutta amk-tason ammattia. Mutta pahimmassa tapauksessa olisin kuitenkin vain pikkuisen paremmassa asemassa.
Olisit aika paljonkin paremmassa asemassa, kun kerran olet kouluttautunut. Opiskeluaika on toki väliaikaisesti niukempi, mutta näköalat tulevaisuuteen olisivat ihan toisenlaiset.
 
oo hiljaa
Sun harhakuvitelmissa on siis olemassa vain kotiäiti ja uraäiti. Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että töissä käyvä äiti on uraäiti? Mä olen hoitoalalla töissä ja pidän itseäni ihan tavallisena työntekijänä enkä mikään uraohjuksena, uraäitiniä tms. Kotona mäkin hoidin lastani aikani, mutta en mä ole kotona ollut enää vuosiin kun lapsikin on jo pian 13-vuotias.

Mitä teet sitten kun lapset ovat kasvaneet isoiksi? Et sä niitä lapsia voi loputtomiin tehdä kun ikä tulee vastaan. En ymmärrä tuollaista suunnittelemattomuutta, ei mitään vastuuta tulevaisuudesta.
Sitähän mä pelkäänkin koko ajan että jään yksin. Olisin ihan valmis adoptoimaan mutten mä saa. Päässäni mä olen pyöritellyt että joku mun lapsista tekisi lapsen ja luovuttaisi äitiyden mulle. En tietenkään ole sanonut sitä niille. Tää on eka kerta kun mua oikeesti ahdistaa tulevaisuus ja jos mulla olisi taikalamppu mä muuttaisin lapseni taas pienemmiksi ja kaikki olis niinkun aina ennenkin.
 
Kyllä mä voin sen myöntää että mulla oli paljon poissaoloja mut niin oli monella muullakin. Ei olis ollut jos kavereillani ei olis ollut. Meillä ei ollut kotona mitenkään kannustava tunnelma ja äitini valitti aina millaista paskaa sen elämä on ja miten rankkaa se on. Mä en halunnut samanlaiseksi enkä mä ole ainakaan katkera. Mä olen tottunut elämään lasteni kanssa enkä mä sitä ikinä vaihtaisi uraan.
Tässä taas huomaa, miten "huono-osaisen" huono osa on aina muiden syytä ja itsessä ei ole mitään vikaa. Poissaoloja oli koska kavereillain oli - juu, ne varmaan väkisin pakotti sutkin olemaan poissa koulusta. Kotona ei kannustettu - no ei kannusteta monia muitakaan, mutta siitä huolimatta normaali ihminen kouluttautuu ja päätyy työelämään.
Eikä tuu nyt mieleen yhtäkään ammattia Suomessa, missä joutuisi valitsemaan työn ja perheen väliltä. Ihan normaali käytöntö on, että ihminen käy töissä ja viettää töistä jäävän vapaa-ajan perheensä kanssa. Eli mikä sun ongelma oikeasti on? Eikö vaan huvita?
 
Maisaleena
Tässä taas huomaa, miten "huono-osaisen" huono osa on aina muiden syytä ja itsessä ei ole mitään vikaa. Poissaoloja oli koska kavereillain oli - juu, ne varmaan väkisin pakotti sutkin olemaan poissa koulusta. Kotona ei kannustettu - no ei kannusteta monia muitakaan, mutta siitä huolimatta normaali ihminen kouluttautuu ja päätyy työelämään.
Eikä tuu nyt mieleen yhtäkään ammattia Suomessa, missä joutuisi valitsemaan työn ja perheen väliltä. Ihan normaali käytöntö on, että ihminen käy töissä ja viettää töistä jäävän vapaa-ajan perheensä kanssa. Eli mikä sun ongelma oikeasti on? Eikö vaan huvita?
Odotetaan tämän elämäm koululaisen seuraavaa selitystä miksi ei ole käynyt kuin peruskoulun ja senkin rimaa hipoen. :D
 
vierailija
Ihmetyttää tuo yleinen luulo että jos äiti kotona, lapset ei kouluttaudu. Mun äiti oli kotiäiti, kaikki me lapset ollaan opiskeltu, minä eniten, ja työelämässä. Ei ikinä äiti ole hakenut sosiaalitukia eikä kehottanut laiskotteluun, päinvastoin! Tiedän myös perheen jossa äiti kotona lähes koko elämänsä, teki aina uusia lapsia, mieskin vaihtui. Kaikilla lapsilla koulutus ja työ, yksi jopa aika korkeassa asemessa. Enpä koskaan kuullut tuonkaan perheen lasten suunnittelevan lorvailua yhteiskunnan varoilla, kaikilla oli unelmia jua toteuttivat niitä. On syytä lähteä reippaasti kyseenalaistamaan "tutkimuksia" joissa työssä käymättömyys periytyy. Enemmän periytyy vanhempien arvot.
 

Yhteistyössä