Isä valvoo

  • Viestiketjun aloittaja Aamuvirkku
  • Ensimmäinen viesti
Aamuvirkku
Miten saisi sovitettua sellaisen ongelman kun isä tahtoisi vaan iltamyöhään katsella tv:tä ja me mentäis lapsen kanssa jo nukkumaan? Tai siis poika tietysti nukkuu mutta mä en osaa nukkua ennen kuin mies on vieressä nukkumassa, mutta kun se taas haluaisi valvoa montakin tuntia vielä sen jälkeen kun mä olisin jo sängyssä. Monesti meidän illat (tää koskee lähinnä viikonloppuja, viikolla ei ongelmaa kun mies menee aikaisin töihin=aikaisin nukkumaan) menee siihen että mä aikani jankutan että tuletko nukkumaan, olen muuten väsynyt aamulla kun herään pojan kanssa. Usein menen sänkyyn pyörimään ja odottamaan että se tulis nukkumaan, olen niin väsynyt että en jaksa olla ylhäälläkään. Sitten tulee se piste kun pimahdan ja sammutan tv:n miehen nenän edestä ja sitten alkaa se sättiminen. "#&%?$!* #&%?$!*, #&%?$!* sut pitäis ampua.." aika kovaa tekstiä tulee ja sitten se ei edes pyydä noita anteeksi jälkikäteen, joskus ehkä jos vähän kyselen, että olisko sulla mulle jotain asiaa, esim. anteeksipyydettävää. Muuten meillä menee ihan hyvin, joskus mies on vähän laiskanpuoleinen ja siitä tulee välillä riitaa, mutta meillä onkin tässä kotona niin paljon kaikkea keskeneräistä tekemistä, että itselläkin joskus on akut tyhjät. Mutta mua jotenkin loukkaa toi mun miehen asenne kun se monesti sanoo, että "mene sä vaan jo nukkumaan" kun se tietää että mä en kuitenkaan saa yksin unta.

Onko muita samassa tilanteessa...? Mikä neuvoksi? Vai onko mussa vika kun se osaa nukkua ilman sitä?
 
Meillä on kans mies yökukkuja ja mun tulis uni jo viikonloppuisinkin jo aina viimeistään yhdeltätoista. Usein nukahdan sohvalle miehen viereen tai sit vaan menen omia aikojani nukkumaan. Se lähinnä ottaa päähän tuossa valvomisessa että jos seuraavana aamuna pitää lähteä jonnekin ja sitten mies on väsynyt sen takia että on pakko katsoa jotain raw:ta. Ei kyllä itselleni tulis mieleenkään sammuttaa telkkaria ja väkisin pakottaa mies nukkumaan. Minusta tuo sun ongelma on henkilökohtainen ja opettelet vaan nukahtaan yksin. Aikuisella ihmisellä on oikeus tehdä tällaisia valvomis ja tv:n katsomis ratkaisuja itse :)
Meillä mies tavallisesti ottaa kaljaa samalla kun katselee telkkaria ja se mua ärsyttää enemmän kuin valvominen ja pari kertaa on mulla napsahtanut siitä syystä...varsinkin jos pitäis autoilla aikaisin aamulla jonnekin ja joudun sit itse ajamaan jossain isossa kaupungissa tms. jos mies ei ole vielä ajokuntoinen.
 
Meillä minä menen aina nukkumaan ennen miestäni, hän jää katsomaan elokuvia/jalkapalloa/mitä ikinä sieltä telkkarista tuleekaan. En tosiaan muista milloin oltaisi menty yhtä aikaa nukkumaan. Ja ihan hyvin saan unta!
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, eiköhän se ole sinun itsesi kehittelemä ongelma, ettet osaa nukkua ilman miestä. Kyllä kai aikuiset ihmiset osaa mennä nukkumaan silloin kun haluavat, ilman että pitää toista pakottaa mukaan. Suosittelen sinulle unikoulua :)
 
Miekulainen
Kyllä tässä tapauksessa sun pitäis kattoa peiliin. eihän tuollainen käytös ole mistään kotoisin, kyllä mäkin suuttuisin jos mua holhottais ja kytättäis niin etten saisi kattoa telkkarista mitä haluan....Meillä mä menen monta tuntia aikaisemmin nukkumaan kuin mies, koska olen iltauninen ja hän illan virkku, eikä tämä todellakaan ole ongelma. Uni tulee erittäin hyvin. Suosittelen samaa kuin edellinen, eli unikoulua itsellesi ja oman käyttäytymisesi muuttamista! Ongelmaa ei ole, ellet sitä itse tee.
 
Ei voi kyllä kun nauraa! Et osaa yksin nukahtaa?? Oletko suoraan äidin ja isän keskeltä muuttanut miehesi luo asumaan? En yhtään ihmettele jos mieheltäsi tulee tuollaista tekstiä, aikuinen ihminen, saa itse päättää mitä tekee. Mun mies kans yritti kieltää telkkarin katsomisen, kaikki mun ostokset, ylipäätään oman elämän, mies sai lähteä, varo ettei sulle käy samoin.
 
Aamuvirkku
No olipa empaattisia vastauksia... mulla ei ole aina ollut tätä ongelmaa, onhan tuo mies ollut vuorotyössäkin ja olin yksin kotona ja nukahdin hyvin. Ongelma on tullut nyt kun saatiin lapsi, jotenkin mulla on koko ajan sellainen tunne että se ei ole tarpeeksi mukana lapsenhoidossa, aina saa olla patistamassa edes vaipanvaihtoon (syöttäminen on kokonaan mun juttu jos vaan olen paikalla). Kaiken näköistä kommenttia tulee että "joo kohta menen vaihtamaan sen kakkavaipan" ja tuijottaa vaan telkkaria. No sitten kun siinä aikani olen odottanut, niin en voi enää kattoa että poika saa olla kakat housuissa ja menen itse vaihtamaan sen vaipan. Sitten kun illalla ei "saa" nukkua, niin tulee sellainen olo, että yksin mä tässä olen pojan kanssa, isä menee omia rytmejään. Kun eihän se ikinä herää aamulla pojan kanssa kuin joka toinen sunnuntai mikä on sovittu juttu, ei ikinä muulloin. Aina me saadaan pojan kanssa herättää isä. Mulla vaan illalla pyörii ajatus että siellä se nyt valvoo ja minä saan kuitenkin väsyneenä herätä aamulla pojan kanssa.

Mä olen miettinyt sitäkin että olisin ehkä masentunut, tosin usein nää ongelmat kasautuu ennen menkkoja et voisko olla pms-oireitakin. Et kiitos hirveästi kannustuksesta, nyt on entistä "parempi" olo. Ja todellakaan en ole suoraan vanhempien helmoista muuttanut mieheni kanssa yhteen, päinvastoin mieheni on oikea mammanpoika ja HÄN on muuttanut suoraan äitinsä luota minun luokseni. Mutta se on sivuseikka. Toi kommentti oli mun mielestä hieman epäkypsä, jos ihminen tulee hakemaan lohtua ja tukea täältä, niin tuollaiset kommentit ei kyllä ole sitä mitä silloin toivotaan.

Tottakai minäkin olen sitä mieltä, että asiat hoituisi paljon paremmin jos mä saisin nukahdettua, silloinhan mitään ongelmaa ei olisi. Mutta kun joku nyt rassaa mun päätä enkä mä pitkään pärjää tällaisilla 4-5 tunnin unilla. Mikä on unikoulu, miten siinä harjoitellaan unta? Ja miten sitten saisin itseni nukahtamaan ilman nappeja? Eilen jouduin yhden aikaan ottamaan nukahtamislääkkeen kun olin NIIIN väsynyt ja silti en nukahtanut.
 
Aamuvirkku
Niin lisäyksenä vielä edelliseen viestiini että todella ollaan oltu yhdessä n.15v ja ongelmaa ei ole aiemmin ollut kuin vasta lapsen synnyttyä. Onko teidän mielestä todella ok että isä valvoo johonkin aamuneljään? Minkäköhän mallin lapset saa sellaisesta isästä? Ehkä mä olen sitten liian kunnianhimoinen, mutta haluaisin että koko perhe menis samassa rytmissä ja ruokahetket olis kaikilla samaan aikaan.
 
Meilläkin on sama ongelma viikonloppuisin ja kyllä se muakin stressaa. Ja juurikin sitten se, että väsyneenä joutuu kuitenkin lapsen kanssa nousemaan aamulla itse ylös. Toisaalta on hyväksyttävä se tosiasia, että ei aikuista miestä mihinkään muuteta, jos se ei ole tähänkään mennessä muuttunut niin ei se muutu. Tv:n sulkemiset ja siitä seuraavat kitkat vain syövät parisuhdetta. Joko hyväksyt miehesi yökukkumisen tai sitten et sitä kertakaikkiaan hyväksy, jolloin voit etsiä aamuvirkun miehen tilalle. Mutta mutta, jos miehesi muuten on kunnollinen, niin en usko tästä mitään huonoa isänmallia lapsellesi välittyvän. Eiköhän niitä plussia parisuhteessanne ja perheessänne ole enemmän kuin miinuksia.

Minä olen ongelman ratkaissut nukahtamislääkkeillä, koska se sängyssä pyöriminen yksinkertaisesti syö niin naista ja nostaa sarvet ohimoille. Saapahan yönsä nukuttua ja kiukuttaakin vähemmän.
 
Aamuvirkku
Miumau, olen niin samaa mieltä kanssasi. Oikein huvittaa, että vieläkin painiskellaan samojen ongelmien kanssa kuin mistä joskus arvelinkin suhteen alussa tulevankin ongelmaa. Kaipa munkin täytyy vaan ensin yrittää noilla napeilla, kattoo sitten mihin tää menee. Kyllä meillä muuten ihan kivasti menee, mutta jotenkin on alkanut tuntua, että kaikki pyörii liikaa tän ongelman ympärillä. Ihanaa, että löytyi edes yksi samansieluinen. Lähipiirissäni tiedän muuten montakin naista, jotka sanovat, etteivät nuku jos mies ei tule sänkyyn myös nukkumaan.
 
Toisinkin päin
Meillä nyt ei sinänsä säännöllisesti ongema, tarkoitan vaan et huvittaa kun mies usein valvoo pitempään ja sen oon hyväksyny eikä teetä niin ongelmaa mun nukahtamisessa. Mutta sitten on kuin pikkupoika jos jostain syystä mulla nukkumaan meno venyy - eli silloin tuntuu ettei saa unta jos mä en tule :/ . Oon yrittäny sanoa, että eiköhän tässäki oo sama sääntö molemmilla...
 
Jos tällaiseen paikkaan kirjottelee ja pyytää kommentteja, niin TÄYTYY tietää että tulee kaikenlaista palautetta, eikä vai että "voi sinua raukkaa.." Eihän tähän "ongelmaan" ole kuin yksi ratkaisu: potki mies pihalle tai hyväksy tv:n katselu, mikä ei kovin paha asia ole verrattuna väkivaltaan pettämisiin ym..
 

Yhteistyössä