IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Cafe Latte :hug: onhan se harmillista että noin käy, mutta saitte ainakin edes sen yhden sinne pakkaseen! Ja toisaalta onhan sinulla yksi kyydissäkin nyt, joten toivottavasti edes se luo vähän positiivisuutta pettymyksen keskellä! :heart: yksihän se vain loppupeleissä riittää siihen toivottuun tulokseen ;)
 
Risukasa. Cetrotide on jarruna tuossa hoidossa. Oliko sinulla joku nenäsuihke tms jarruna vai miten? Ja sitä laatua koitetaan meilläkin parantaa, kun soluja kyllä saadaan muillakin, mut ne on huonoja. Ei sillä, että viimehoidossa tuli vain 5 solua, joista 1 oli kypsä, mutta se hedelmöittyi sen sijaan kun aiemmissa kaikki jäivät hedelmöittymättä icsauksesta huolimatta.

Mandala kiitos tervetulotoivotuksista :)
Onko sinulla mitään lääkitystä tuohon tiputteluun vai annetaanko sen vain olla?


Tänään menossa luomupiinailun dpo 11 ja viimeinen Primolut on otettu. Aamulämpö laski asteen kymmenyksellä ja mentiin taas askel lähemmäksi kierron loppua. Edelleen kyllä lämpö on selvästi ylhäällä, mutta lasku on aina huono merkki. Luonnollisen kierron pää alkaa olla tässä ja ilman primolutia vuoto varmaan alkaisi jo tänään tai huomenna heti ajoissa.
Viimekierrossa vuoto alkoi vasta 5. päivänä viimeisestä primolutista. Saa nähdä miten nyt menee, kun on tuo oma hormonitoimintakin käynnissä.

Päätin, että jatkoon pyydän myös clomifenia tai vastaavaa tuotetta väliajalle, kun nyt se toimikin yhtäkkiä..

Jutteletteko te näistä lapsettomuus/hoitoasioista IRL jossain tai muilla palstoilla? Minä vaan mietin, kun tämäkin palsta on hirveästi hiljentynyt parissa vuodessa ihan joka osastolta.
Minä perustin salaisen faceryhmän, jossa nyt sitten on muutama hoitolainen juttelemassa vähän paremmin reaaliajassa, mut silti joskus tuntuu, että sitä juttuseuraa kaipaisi niin paljon enemmän. Minullakin on muutama ryhmä facebookissa, joissa voin näistä puhua, mut etenkin sitä kaipaa sitä, joka on samassa tilanteessa nyt.
Kuinka käsittelette pettymyksiä ja vastoinkäymisiä? Onko teillä mahdollisuuksia käydä ammattilaisen kanssa juttelemassa tms?

Itselläni nämä asiat on nyt olleet viimepäivinä voimakkaasti mielessä, vaikkei hoito ole vielä alkanutkaan, mutta kun tuli tuo ovulaatio ja se ehdittiin sitten hyödyntämään. Tämä odottelu ja piinailu nostaa kummasti tunteet pintaan.
En tiedä miten ihmeessä sitä tästä ruljanssista taas sitten selviää.
 
Cafe Latte :hug: tuntuuhan se varmaan kurjalta pudotukselta äkkiseltään, mut niinkun todettu, sulla on nyt kohdussa yks Mahdollisuus joka voi tulla ulos vasta sit 9kk päästä, ja sisarus pakkasessa, ja se on jo paljon paremmin kun ei mitään :)

RiiMini Mulla on ollu synarela-suihkeet kaikissa hoidoissa, toisessa vielä sitä ennen 3kk lamautus procren-piikeillä.
Mullakin kaikilla (menopur, gonal+pergoveris, puregon+pergoveris) on tullu soluja ihan hyvät määrät, mutta laatu on mitä on.. suurin kato käy aina 4. päivänä.

Mä en noita luomukierron oireita ym. oo enää aikoihin seuraillukaan, paitsi tietysti hoitokierroissa.. kun ei pitkiin aikoihin oo ketään vakituista "siementäjää" ollukaan kenen kans sitä vois hyödyntää. Pikemminkin harmittaa vaan jos muistaa että taas ois se aika mut hukkaan menee :kieh: no onhan ne muutenkin menny jo monet vuodet vaik oiskin kuinka rankasti "hyödynnetty".

Mä en enää juurikaan muilla palstoilla kirjottele (ne vasta hiljasia on), viime vuonna vielä oli pari kolme muutakin palstaa mutta nyt niissäkin käy lähinnä enää vaan jokkut kertomassa raskauskuulumisiaan... eipä sinne sitten viitti enää mennä sellasten sekaan valitteleen hoitovuodatuksiaan ja keskenmeno-katkeruuksia.. ja eihän niiden onnellisten odottajien kans enää samassa veneessä ookaan. Nykysin melkein tuntuu että ainoat todelliset vertaistukijat on juuri niitä jotka on kokeneet myös jo useita hoitoja ja negasiirtoja ja sitten vielä sen vaivalla saadun plussankin menetyksen. Se vertaistukijoiden joukko vaan tuntuu kaventuvan jatkuvasti tällä tiellä.
Muutenkin tuntuu että ei oo enää niin paljoo kirjotettavaa tai kyseltävää kun homma on niin valitettavan tuttua. Ne pahimmat kriisit, hoitopettymykset ym. syvimmät vedet kai vatvo jo muutama vuosi sitten, kun oltiin exän kanssa ekoissa hoidoissa. Siihenkin samojen valittamiseen on jo tavallaan kaikkien vuosien aikana väsyny.. ei jaksa enää. Ei ne asiat sillä kuitenkaan mihkään muutu eikä kukaan voi mitään. Sit jossain vaihees alko tuntua siltäkin että mitä enemmän siinä itsesäälissä ja masennuksissa velloo, sitä paskempi olo vaan tulee. Mieluummin yrittäny viime ajat keskittyä enenevässä määrin muihin asioihin. Vaikka eihän tää tietenkään takaraivosta koskaan kokonaan häviä, todellakaan. Sittenkään vaikka tää joskus vielä onnistuiskin loppuun saakka...
Muuten oon kertonu lähinnä vaan äidilleni (sillä myös endo, ollu hoidoissa, ku, tm) eri hoitovaiheista ja tilanteesta, mutta en nyt joka käännettä oo sillekään raportoinu jollei oo erikseen kyselly.
 
Bonniemoi mun pitää tehdä ihan vaan kotitesti 25.1. Jos mun mielestä tulos on "epäilyttävä", niin sitten veritestiin. Itseni tuntien olen kyllä sitten ehtinyt tikuttelemaan jo mooonta kertaa ennen tuota päivämäärää :LOL: Testasinhan mä jo senkin, että kuinka kauan ovitrelle näkyy. Vastaus: 4 päivää :LOL:

Noista lugeista mä tuolla aikasemmin kyselin ja voin nyt itekki kertoa kokemukseni. Mulle ei niistä oo kyllä tullu minkäänlaisia oireita eikä oikein mitään valu uloskaan. Sen sijaan elonva tai orgalutran on aiheuttanu mulle rintojen turpoomisen ja kipeytymisen, joka vaivaa siis edelleen. Inhottavaa etsiä sopivaa nukkuma-asentoa.

RiiMini tervetuloa joukkoon :wave:
ja minä en tosiaan juttele näistä hoidoista kuin täällä ja tämä on mielestäni ihan tarpeeksi aktiivinen ryhmä :)

Kiitos taas myötäelämisestä :heart: kyllä tässä nyt tiputtiin aika korkealta ja kovaa.. Lohduttaa tuo pieni tuolla masussa, jospa hän tarraisi kiinni :heart: yritän ajatella positiivisesti, että jos ne alkiot olisi pakastettu jo esim. 4 päivän ikäisinä, niin tuskin ne olisivat sulatuksesta selvinneet tai jatkaneet sen jälkeen jakautumistakaan.. Tässä taisi olla se meidän selittämättömän lapsettomuuden syy :ashamed:

Mä en muuten saanutkaan sitä gonapeptyl (?) pistosta. Lääkäri sanoi, että siitä ei ole tutkitusti mitään hyötyä loppukiertoon. Eikä kuulemma varsinkaan mulle, koska kohdussa näytti kaikki niin hyvältä :O Kaipa se sitten tietää, että mikä tässä on parasta..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Voi kurjuus Cafe Latte, että noin suuri kato kävi vielä loppumetreillä. Olin ihan varma, että saatte useamman pakkaseen. Mutta blastoviljelyn etu lienee juuri siinä, että löydetään ne alkiot, joilla on parhaimmat edellytykset ja vältytään turhilta siirroilta ja pettymyksiltä. Eli teillä on nyt kaksi huipputyyppiä, toinen masussa ja toinen pakkasessa. Ja kuten Mandala sanoi, se yksi riittää :heart:

Minäkin juttelen näistä asioista lähinnä tällä palstalla. Muutama ystävä tietää, mutta en ole heillekään nyt enää hirveästi päivittänyt tilannetta kun on jo muutama pettymys takana. Kai sitä jotenkin ajattelee, että jos niitä pettymyksiä tulee vielä, niin helpompi on päästä niistä yli kun ei tarvitse kerrata tilanneta monelle kysyjälle. Ja toisaalta sitten, että jos vihdoin onnistuu niin on sitten mukavampi kertoa "ihan puskista".
 
CAFE LATTE mä kans lohdutan sua, että blastoviljelyssä iso kato on tosi tavallista. Mikä on hyvä asia on, että sulla on kyydissä nopea blasto, joka on jatkana jakautumista ohi alun karikkojen! Ja vielä parempi on että toinen blasto pakkasessa! Moni täälä on kertonu että se kato käy nimenomaan 4. Päivän kieppeillä. Mulle siirrettiin+pakastettiin 3-päiväset 8 soluiset. Yksikään ei selvinny sulatuksesta ja lääkäri sanoi, että todennäköisesti eivät ois blastoksi selvinneet muutenkaan. Sepä tässä jännittää, että jos nyt viljellään blastoksi ni jääkö mitään siirrettävää! Pelottaa niin hemmetisti! Mä oon toiveikas, että sä plussaat vielä! Häntä pystyyn, musertavista uutisista huolimatta :)

Mä kans haen vertaistuen täältä, kesällähän oli hiljaista, mutta muuten täälä on musta sopivasti aktiivista. On tietysti totta, että täälläkin puhutaan aika paljon teknisistä asioista, ei niinkään siitä kuinka pettymyksistä ja peloista selvitään. Mulla oli yks lapsettomuuskaveri, joka nyt on kyllä onnellisesti raskaana. Hän on kyllä onni, jolle avaudun yhä, ja siitä huolimatta, että hän on viimeisillään, niin ei se lapsettomuuskokemus oo mihinkään kadonnut, siinä mielessä, että tietää yhä puolesta sanasta mistä puhun. Sillain olen tosi onnekas. Mutta kai tässä silti aika kaksin miehen kanssa ollaan. Klinikalta saa ammattiapua, mutta ei olla vielä koettu tarvitsevamme.
 
Ellae multa otettiin AMH, perus verenkuva ja HIV+C-hepa naikkarilla kun hoidot aloitettiin. Ja miehen simpat.

Meillä tietää aika moni lähiystävistä, vaikka joskus ehkäisyn jättämisen aikoihin halusin olla ihan hissukseen, että tulee sitten kaikille yllätyksenä jos onnistuu. Noh ei menny ihan niinku ois toivonut tämän kanssa ja leikkauksesta tuli muutamille ystäville puhuttua ja sen seurauksista (eli hoidoilla vaan raskaaksi kun johtimet poistettiin). Kyllä nyt sitte kuitenkin hoidoista tietää parhaimmat ystävät ja molempien vanhemmat.
Ei mulla kuitenkaan ole mitään erityistä tarvetta hyvienkään ystävien kanssa puhua hoitojen etenemisestä, vastaan vain jos kysyvät niistä. Koska en saa siitä mitään apua, että heille asiasta juttelen, enkä toisaalta ole kokenut tarpeelliseksikaan. Lähimmässä kaveriporukassa on entistä päihdeongelmaista joka tulee ekasta yrityksestä raskaaksi, erästä vaikeaa endolaista kelle sanottu ettei voi koskaan tulla raskaaksi jolla nyt on kuitenkin nyt kaksi lasta, ja muitakin helposti raskautuneita pariskuntia. Heidän "voi harmi kun ei onnistu" kommentit ja aidotkin pahoittelut on täysin tyhjän kanssa, joten mielummin juttelen muista normaaleista asioista. Täällä tulee sitten keskusteltua asioista paljon enemmän.
 
Mä en ole nukkunut yöllä juuri ollenkaan, mun rinnat on kipeytyny entisestään ja ne on tuntuu tosi painavilta. Ilman liivejä ei todellakaan pysty nukkumaan, mutta liivien kanssa tuntuu ku olis makkara nakin kuoressa. Kai sitä pitää mennä ostamaan isommat liivit :ashamed: Varmaan luget on aiheuttanu tän lisäturvotuksen ja kipeyden myös. Tää siis tosin alkoi jo alkukierrosta, mut pahenee vaan.

Mulla muuten punktion jälkeen lakkas toi vatsan turvotus parin päivän sisällä. Siirtopäivänä munasarjat oli vielä vähän turvoksissa. Vitsi kun en muistanut kysyä lääkäriltä, että mitä hän tarkoitti kun punktion aikana totesi, että "Mikähän tuokin on? No imaisenpa senkin!". Olisi ollut mielenkiintoista tietää, että mikä "se" oli :LOL:

Nämä päivät matelee, vasta pp2....
 
Onnittelut plussanneille ja tsempit piinailijoille! :hug: pettymyksen kokeneille!

Niin se vuosi vain vaihtui. Itsellä aika on mennyt lähinnä sairastellessa. Flunssa/poskiontelo- ja korvatulehdus iski jo ennen joulua ja vasta nyt alkaa olemaan sellainen olo, et tauti on selätetty. Edelliset menkat alkoivat reilu 2vk myöhässä ja nytkin odottelen niitä alkavaksi. Ja ylläri, nytkin ne ovat myöhässä.

Näillä näkymin PAS on vasta helmikuun alkupuolella. Tarkoitus olisi tehdä se luonnolliseen kiertoon, mutta itsellä pelottaa/tuntuu et liekö sitä ovuloi spont ollenkaan. Tuoresiirrosta tuli sellainen olo, et lääkkeet eivät ehkä sovi tähän kroppaan. Aika matelee ja tuntuu et kroppa tekee kiusaa ihan tahallaan. Tietysti on mahdollista, että sairastelu ja antibioottikuurit vaikuttavat kierron pituuteen.

Josko sitä sais kohta ottaa yhteyden polille ja pääsis varaileen ultraa =) Jännittää aivan mahdottomasti myös alkioiden tilanne. OYS:ssa ei kyllä kerrottu niiden laadusta yhtään mitään. Hyvä että sen kertoivat montako hedelmöittyi ja moniko päätyi pakkaseen. Toivottavasti selviytyvät sulatuksesta.
 
Kun sen sanoo ääneen, niin johan ne alkavat. Ärsyttää kun eivät OYS:ssa ensikertalaiselle sano mitään ja itse ei tietenkään osaa siinä tilanteessa kysyä, työnnetään vaan lappu kouraan. Eli siis, kun tuossa ohjeessa lukee että pitää ilmoittautua vuodon ensimmäisenä päivänä, niin eihän maanantaina ole liian myöhäistä?

Nolottaa kysellä "tyhmiä" :ashamed:
 
Nenna81: ei oo maanantaina liian myöhästä, jos tosiaan passiin varaat aikaa.. Eka ultra on joskus kp 10-11 ja senkin tarkoitus on katsoa mikä tilanne on ja milloin aloitat ovistestauksen. Sitten kun on ovis+ ilmoitat sinne ja siitä 3-5 vrk päästä on siirto. Pyrkivät yleensä ottamaan sulamaan päivää ennen siirtoa, jotta näkevät lähteekö jakautumaan oikein, mutta esim. viikonloput ei sotke siirtoaikataulua mitenkään. Parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa sinne soitetaan ma aamusta, jolloin ottavat sulamaan ja iltapäivälle siirto. :)

On: kävin loppuviikosta alkuraskauden ultrassa, rv 6+3. Syke näkyi ja koko vastaa about raskauden kestoa. Nyt pitäisi yrittää rauhottua, mutta en vaan osaa. Edellinen keskenmeno eteni täysin samaa kaavaa, joten pelottaa vietävästi...

Tsempit kaikille, on nämä vaan isoja ja ihmeellisiä asioita. On ihanaa, että löytyy tällainen palsta josta saa vertaistukea!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Deja Kiitos vastauksesta. Hyvä tietää, ei tartte sitten tätäkään jännittää turhaan. Olisi vain mukava jos jo polilla kerrottaisiin näistä asioista. Ohjelapuista kun voi saada sellaisen kuvan että kaiken pitää tapahtua arkipäivänä tai no can do.
 
Ainiin Nenna81, onko sulla pas luonnolliseen kiertoon vai lääkkeelliseen..? Itselläni oli luonnolliseen kiertoon ja silloin se meni tuolla kaavalla. En sitä viimeksi huomannut mainita. Jos kyseessä on lääkkeellinen kierto, niin sitten en valitettavasti osaa sanoa miten on.=/
 
Noniin, täällä on sitten hoitokierto pyörähtämässä käyntiin - eli luomupiina päättymässä verisesti.
Keskiviikkona alkaa hoito ja siinä laskussa, jos kaikki menee niinkuin suunnitelman mukaan punktio olisi 2.2.

Jännittää ja kauhistuttaa. Tämä saattaa olla vasta raskas alkusoitto sarjalle kovia kolauksia ja pettymyksiä. Toivon, että onni olisi myötä ja onnistuisimme tästä ekasta kerrasta.
Nähtäväksi jää..
Hyvää viikonloppua!
 
RiiMini tsemppiä alkavaan kiertoon :flower: ja toivotaan sinulle lyhytaikaista vierailua tässä pinossa ;)

Fibbis ja Bonniemoi miten teillä on piinailut sujuneet? =)

Nenna81 tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :hug:

Dejalle paljon tarrasukkia ja onnellista raskautta :heart:
 
Ällötysvaroitus!

Tänään pp4 ja huomasin vessassa käynninyhteydessä että paperiin jäi jotain ruskeaa limaa (yök!). Siis ei kai mun menkat vielä voi alkaa?? :O Muutamana päivänä on ollut vähän tollasta menkkamaista kipuilua kyllä, tää on ihan kauheeta, miksi mun kroppa ei toimi :ashamed: Nyt epäilen että se meidän kyytiläinen tuli ulos :'(
 
Dejalle paljon onnea varhaisultrassa näkyneestä sykkeestä. Varmasti pelottaa vielä paljon, mutta ainakin riskit pienenevät jo merkittävästi kun syke näkyy, näin olen ymmärtänyt. Joten paljon lämpimiä ajatuksia ja toivotaan, että pieni jatkaa sinnikkäästi kasvuaan :heart:

Täällä tekisi jo mieli aloittaa testailut, mutta viimeksi oli niin harmillista testata nega ennakkoon, että taidan kuitenkin malttaa mieleni. Mitään oireita ei ole tuntunut mutta perjantaina jäi paperiin muutama pienenpieni tippa kirkasta verta, joka saattoi tietty olla ihan mistä tahansa, mutta toivoin mielessäni, että josko voisi olla kiinnittymisvuotoa. Tosin ajallisesti se olisi kyllä ihan liian myöhään. Mutta myös tuohon Cafe Lattenkin kokemukseen liittyen jäin miettimään, että kuinka pitkään kiinnittymisestä voi tulla jotain vuotoa. Ts. "porautuuko" alkio siellä useita päiviä tiukemmin kiinni vai tapahtuuko kiinnittyminen lyhyemmässä ajassa. Tähän ei googlettamalla löytynyt oikein yksiselitteistä vastausta.
 
Huhhuh... oman navan juttuja tähän väliin..
Täällä on nyt sitten uusi kierto käynnissä ja alkoipa niin kovalla kivulla, että veti tunneiksi sänkypotilaaksi. Otin 1g Panadolia ja 800mg buranaa ja meni useita tunteja ennen kuin mitään apua lääkkeistä tuli.
Ei ole kyllä tuollaista kipua ollut! Hädissäni kävin kuumassa suihkussa (onneksi auttoi) ja sitten kaurapussin kanssa sängyssäpiehtarointia.
Luultavasti kyse on Primolut+ovulaatio+paksu limakalvo=kovat kivut.

Mut tästä tämä lähtee.. Keskiviikkona alkaa sitten tositoimet!
 
RiiMini ja kaikki muut, jotka haluavat keskustella tämän palstan lisäksi salasanan takana ehkä vähän syvällisemmin (tai ainakin salaisemmin) hoidoista ja fiiliksistä, tervetuloa tänne mukaan:

lapsettomuus.proboards.com


Kyseessä on siis salasanan takana oleva keskustelupalsta, jossa aiheena lapsettomuushoidot. Tällä hetkellä jäseniä on hyvin vähän, mutta lisää mahtuu! :)
 

Yhteistyössä