IVF lyhyellä kaavalla

Moi Tiinuli!

Mulla on alkanut molemmissa lyhyen kaavan hoidoissa pistely toisena kieropäivänä. Luulen, että noissa asioissa voi kyllä lääkärit tehdä yksilöllisiäkin räätälöintejä hoidon aloituksen suhteen. Onko kyseessä teidän ensimmäinen IVF -hoito?
 
Meillä on takana kaksi IVF:ää ja kaksi inseminaatiota. Kaikissa on pistely aloitettu kp5. Kaikki hoidot tehty pienillä lääkeannoksilla. Siitä huolimatta ensimmäisestä IVF:stä hyperi ja molemmista paljon huonolaatuisia alkioita (vain yksi siirtokelpoinen/hoito ja keskenmeno molemmista). Syynä myöhäiseen pistelyn aloitukseen ainakin meillä voimakas reagointi lääkkeisiin (sitä ihmettelen, mistä lääkäri sen jo ensimmäisellä kerralla arvasi...).

Onnea hoitoihin!
 
Gonal-F:stä en tiedä. Minulla ensimmäisessä IVF:ssä lääkkeenä Puregon annoksella 100iu (yli 25 munarakkulaa ja hyperi), toinen vielä pienemmillä annoksilla (melkein 20 munarakkulaa). Kolmanteen suunniteltuun IVF:ään lääkityksenä Menopur, mutta koska sen annostelu on hankalampaa tuloksena oli vain yksi munarakkula, joten hoito muutettiin inseminaatioksi. Ihmisten reagointi lääkkeisiin on hyvin yksilöllistä ja siksi lääkkeiden tehoa ja munarakkuloiden kasvua on ainakin meillä seurattu ultralla moneen kertaan ja lääkeannostusta muutettu sen mukaan. Ensimmäinen IVF minun ymmärtääkseni aloitetaan yleensä varovaisesti. Liian pienellä annoksela tehty hoito voidaan turvallisesti muuttaa inseminaatioksi ja yrittää uudelleen suuremmilla lääkeannoksilla (tylsää, mutta ei vaarallista). Liian suurella annoksella saatu hyperi on ikävämpi juttu.
 
Mulla olisi sellainen käsitys, että Gonal-F:sta ja Puregonista 150iu on se tavallisin annos, jolla ensiksi kokeillaan. Mutta se, miten kukin lääkkeeseen reagoi, on yksilöllistä. Mulla ekassa hoidossa oli kp2 alkaen Gonal-F, mutta siitä meinasi tulla hyperi. Seuraavalla kerralla kp2 oli Puregon 125iu, ja taas hyperi uhkana. Kolmannella kerralla Puregonia 150iu alkaen kp5 ja sitten meinasi tulla liian vähän soluja.
 
Ahaa.... Meillä ongelmana on ollut että insseihin jouduin pistämään Puregonia annostuksella 100 ja silloinkin 28päivää jolloin yksi johtofolli oli valmis. Tuntuu todella erikoiselta että nyt IVF hoitoon aloitan kp5 ja annostus on IUI 125.....taitaa kasvattaa 2 follia follia tolla annostuksella.
 
Mulla 2 ICSIä lyhyellä kaavalla takana ja molemmissa Gonal-F pistelyt aloitettiin kp 2. Ekalla kertaa pistelin 11 päivää annostuksella 225 IUI (mulla kohonnut FSH ja sen vuoksi isommat annostukset ja useampi seurantaultra ettei ylireagointia) ja tuloksena 6 munista ja toisella kertaa pistelin ekaks 4 päivää 300 IUI ja sit 6 päivää 225 IUI ja saatiin 5 munista. Eli samallakin ihmiselläkin voi olla vähän erilainen vaste eri kerroilla.

Tuolla aloituspäivällä ei liene niin väliä kun pistelyä kuitenkin jatketaan niin kauan kunnes follit sopivan kokoisia ja sitten vasta tuikataan irroituspiikki. Ehkä toi sun annostus kuitenkin kuulostaa aika pieneltä jos inssissäkin tuli vain yksi folli 100 IUIn annostuksella.

Voisit ehkä vielä kysyä lääkäriltäsi että onko hän nyt varmasti katsonut annostuksesi oikein.

Tsemppiä hoitoon ja toivotaan että onnistuu!
 
Mun ICSI:ssä Puregonilla (pitkä kaava) annos oli 200 IU, mikä tuotti 13 munista ja Gonal-f:llä (lyhyt kaava) 187,5 - 225 IU tuotti 7 munista. Lyhyessä kaavassa pistely alkoi kp 3. Munasolujen kypsymiseen vaikuttaa muutkin tekijät, kuin lääke ja annos, sanoi lääkäri. Muu hyvinvointi saattaa vaikuttaa myös. Ikä vaikuttaa lääkkeen annostukseen, vanhemmalla korkeamat annostukset, jos ei hyperiongelmia. Annostusta ei kuitankaan kannata nostaa turhaan, sillä se vaikuttaa munisten laatuun. Vaikeaa säätöä.
 
mä aloitin puregonin kp 4 pienten väärinkäsitysten takia.. piti siis edellisenä päivänä aloittaa. :headwall: mutta joka tapauksessa 15 munista on nyt kasvamassa, annos 125UI. (vai mitä se nyt oli) En edes tajunnut kysyä että onko se hyvä.. lääkäri vaan mumisi jotain että kyllä siitä hyvä tulee ja ei uskalla mun pco:n takia nostaa annosta jne...

Vitsi kun ei ikinä tajua kysyä mitään paikan päällä vaan kotona sitten vasta tulee mieleen..
 
Meillä ei tää IVF mennyt kovinkaan hyvin. En tiedä mistä johtui, vai vaikuttiko asiaan se että aloin pisteleen vasta kp5 niin saalis oli 5 munasolua punktiossa. Folleja kyllä oli pitkälti yli toistakymmentä mutta suurin osa oli tyhjiä :eek:
 
Mulla kävi aika lailla samalla tavalla siinä hoidossa, jossa pistely aloitettiin vasta kp 5, soluja tuli vaan viisi (folleista suuri osa tyhjiä ) ja niissäkin oli jotain kummaa sillä yksikään ei hedelmöittynyt.
Se oli kumma juttu, sillä kaikilla muilla kerroilla munasoluja on tullut lähemmäs parikymmentä ja hedelmöittyminen on sujunut ongelmitta.
 
Mulla kaksi IVF:ää tehtiin pitkällä kaavalla ja saaliina useita tyhjiä folleja ja vaan muutama solu. Lyhyellä kaavalla aloin piikitää aika myöhään just jotain kp5 ja silloin paras tulos. Mulla oli kyllä siinä joku muukin lääke vielä puregonin ja sen jarrupiikin lisäksi minkä just piti vaikuttaa sitten siihen, että ei tulis niitä tyhjiä folleja.

 
Meillä 2. hoito menossa. 1. oli IVF josta kemiallinen raskaus ja siis km..

Nyt meille tehdään sit ICSI. Onko normaalia että pistokset etenee eri tavalla eri hoitokerroilla?

Meillä eka IVF meni niin et pistokset alotettiin kp5, puregon 125 nostettiin lopuks 150. Nyt kun on ICSi menossa niin pistokset alotettiinki jo kp3 ja nyt oon ottanu 4 pistosta 125 ja jotenki luulin et nyt annostusta nostettaisiin, mut ei vaan jatketaan tolla samalla 125:llä. Mua nyt huolettaa kun nuo 2 hoitoa etenee näin eri tavalla pistoksien suhteen..onko normaalia??
 
käsittääkseni pistosten aloituspäivä määräytyy sen mukaan minkä pituinen oma luomukierto on. Mitä lyhyempi kierto (tai aikaisemmin ovulaatio), sitä aiemmin aloitetaan pistokset. Tuo lääkemäärä saattaa samalla hlöllä vaihdella paljonkin hoidosta toiseen, sillä munasarjojen ja muun hormonitoiminnan vaste lääkkeelle voi olla niin erilainen eri kertoina. Eli jos sulla ei annostusta muutettu niin se tarkoittaa sitä että tuo annos on tehonnut juuri niinkuin pitääkin, voit olla siitä tyytyväinen! :)
 
Hei

oon menossa ekaan IVF:n suunnitelman mukaan maaliskuussa 2010. Mä oon pihalla ku lintulauta koko hoidon kanssa.. :ashamed: Mun ymmärryksen mukaan mulle tehdään kans lyhyellä kaavalla IVF... Meillä lapsettomuuden aiheuttaa mun munatorvet jotka on tukossa ja sen takia IVF ainoa keino saada lapsi(a).

Lueskelin tätä teidän ketjua ja aloin miettimään, et onko teillä ollu ollenkaan niitä nenäsumutteita käytössä? Vai ootteko vaan piikittänyt? Kuuluuko sumutteet vaan pitkään kaavaan?
 
Heips Ansku, kylla sumut ovat vain pitkassa kaavassa.

Mulla on aloitettu kaikki IVF ja ICSIt joko KP2 tai KP3 ja olen ottanut Menogonia 225mg ja Puregonia 125mg ja ihan eri maara muniksia joka kerta. Tolla pienemmalla Puregon annoksella tuli eniten!

Mulla on myos tuttu joka joutuu pistamaan kumpaakin, Puregonia ja Menogonia, ja yli tuplat mun normaalista paiva-annoksesta ja hanella on aina joku 3-5 munasolua ja mulla oli viimeeksi 25 ja hyperi. Eli kylla se riippuu tosi paljon ihmisesta etta milla annoksella mita saalista saa.

Aina sita paniikki tulee kaikesta, itsellekin, mutta pakko tassa on laakareihin luottaa! :) Kai he ne laakeannokset paremmin tietavat kuin itse.
 
Juu Ansku sumutteita käytetään tietääkseni vain pitkässä kaavassa. Voi siinä olla poikkeuksiakin mutta en ole kuullut. Jos teillä lyhyt, niin todennäköisesti se alkaa suoraan munasarjojen stimulaatiolla (eli pistoksilla). Mielestäni lyhyt kaava oli paljon miellyttävämpi ja lempeämpi kuin pitkä, eikä paljon mitään sivuvaikutuksia, joten kiva että pääset sitä ainakin ensin kokeilemaan.
 

Yhteistyössä