Jännitysniska...

Sangria
juu, saa udella =) olen 30v ja vanhin lapsi 10v sitten on 8v, kohta 6v ja kuopus 2½v. samoja oireita meillä tuntuu olevan täällä, tää odottaminen on kyllä peestä. voimia kovasti teille kaikille :hug: toivottavsti pian jotain helpotusta ja selvyyttä tulisi näihin oireisiin..
 
Sangria
niin, piti vielä sanomani, että myös mulla toi jalkojen voimattomuus ja hervottomuus on kaikkein häiritsevintä. toi törkeä huimaus mikä mulla joku aika sitten oli pariviikkoa putkeen, niin oli kyllä myös hyvin häiritsevää.
 
Sangria Haittaako sulla nää oireet ihan arkea? Entä pystytkö harrastamaan liikuntaa tms? kirjoitit että sulla alkoi nää oireet parivuotta sitten? kävitkö sillooin tai tässä välissä lääkärissä vai nyt vasta? itse oon rampannut lääkäreissä vaikka kuinka paljon, yksityisillä ja julkisella puolella. Mitään JÄRKEVÄÄ diagnoosia en ole kuitenkaan vielä saanut. Onneksi tutkimukset nyt käynnissä, niin kuin sullakin. Itse olen aivan varma ALS-tapaus mielestäni!
 
Sangria
kyllä haittaa, jalat väsyvät ja painavat tonnin. toisinaan kuitenkin oireet helpottavat ja pystyn harrastamaan vähän kevyttä liikuntaa, se kyllä usein on kostautunut kovalla uupumuksella sitten. joten en niin paljoa ole nyt liikuntaa harrastanut. kaksivuotta sitten menin eka kerran lääkärille, otettiin verikokeet ja kaikki ok. ei muita tutkimuksia. lääkäri sanoi että stressiä. nyt 1½v myöhemmin menin uudestaan samalle lääkärille, kaikki oireet paperilla luki sen ja teki testejä ja totesi että magneettiin, jota tässä nyt odotellaan yhä. mä olen epäillyt ms:ssää itselläni jo aikoja sitten, mutta kun luin tän ketjun ajattelin, että jos se onkin vaan niskoista johtuvaa sitten, mutta en enää kyllä oo ollenkaan varma siitä. toivotaan ettei sentään mikään ALS olisi ainakaan, onhan se hyvin harvinainen sentään, vaikka kyllä mulla sekin on käynyt mielessä :(
 
Sangria Ilmeisesti sulla alkoi oireilu kun kuopus oli vauva? Mulla alkoi nää puutumiset ja voimattomuus 4viikkoa synnytyksestä. Lievenivätkö oireet tässä välissä jotenkin ku pystyit 1 1/2 vuotta ilman lääkäriin menoa? Oon kans varma että mulla on vähintään ms-tauti. Mulla otettiin pään mri vajaa vuosi sitten ja oli puhdas. Nyt oon sitten mennyt ms-sivustoille yms ja lukenut että monella on ollut samanlailla... jollain oli kuvattu pää 4kertaakin ja ei mitään löydöksiä ja silti oli ms kokoajan joten en luota tuohon omaan pään mri kuvaan yhtään. Samoin kun olin emng- tutkimuksessa (tutkitaan lihas ja hermostosairauksia) ja kaikki oli täysin kunnossa. Sitten tietty löytyi joiltain nimeltämainitsemattomilta sivustoilta että ei toin enmg-tulos oli ollenkaan välttämättä luotettava! No se multa katotaan 2 viikon päästä uusiksi kun pyysin viime käynnillä.

Ainiin stressiä neurologi taas tarjosi syyksi kun ei muuta keksinyt...tosin nyt odotellaan niitä selkäydinvastauksia. Osa oli tullutkin ja jokin arvo oli raja-arvolla joten pahoin pelkään että lopuissa vastauksissa löytyy jotain....
 
Sangria
juu, oireet alkoivat kun nuorin oli noin ½v, olen kuullut että joskus raskaus ja synnytys saattavat laukaista esim. ms taudin, ja mä kans pahoin pelkään sitä. lääkäri sai mut sit jotenkin silloin ekakerralla vakuuttuneeksi ( joksikin aikaa ) siitä että mä olen vaan stressaantunut ja väsynyt kotiäiti. tyydyin sitten siihen, joksikin aikaa, kunnes tuli nää käden sähköiskut ja palaneen tuntuinen iho siihen + käsi jähmettyi, tuntui kuin olisi ollut tiukka kumihanska kädessä. nää jatkui viikon ja kyllästyin ja varasin lääkärin joka sanoi, että ehkä hermopinne, sitten annoin taas uuden paperin käteen sille lääkärille johon olin kirjoittanut kaikki oireet, uudetkin ja lekuri totesi, että poissuljetaan ms.
 
Sangria Palautuiko sun käsi normaaliksi ollenkaan? vai jäikö "jähmettyneeksi"? Selkäydinpunktion tulokset kestää 1 kk valmistua. Olisko nyt 2viikkoa sitten kun ne otettiin? ens viikolla taas lääkäriin. Jos ei siihen mennessä ole mitään kuulunut niin viimeistään silloin on taas uusia vastauksia! Mulle neurologi sanoi vuosi sitten kans että poissuljetaan ms pään magneettikuvalla. Nyt 3kk sitten kävin neurologilla niin sanoi että poissuljetaan lihastaudit enmg:llä ja nyt 2viikkoa sitten kun kävin neurologilla niin sanoi että pois suljetaan MS, MG ja Borrelioosi selkäydinnäytteellä ja verikokeilla. No MG ja Borrelioosi on poissuljettu kun ne vastaukset sain jo. Eli Ms on vielä auki. Hassua on se että koko ajan käytetään sanaa poissuljetaan.... :eek: Mulle neurologi vakuutteli että ei ole mitään viitteitä mistään vakavasta sairaudesta, ei oikein uskonut edes mun oireita kun ei saanut testeillään mitään poikkeavaa näkyviin ja katteli vuoden takaista magneetti kuvaa kun siinä ei näkynyt mitään poikkevaa. Oli kirjoittanut epikriisiinkin että potilaalla ei ole mitään neurologista oiretta päällä. Vaikka mun listassa oli 20 oiretta mitä mulla on ja luin ne sille.Ei tää kyllä normaaliakaan ole että kädet ja jalat tuntuu että painaa sata kiloa ja ei ole voimia kävellä kuin lyhyitä matkoja. Jalat ja kädet puutuu ja kihelmöi koko ajan. Varsinkin jalkapohjat. Neurologi oli sitä mieltä että harrasta liikuntaa niin stressi lähtee....joopa-joo :headwall:
 
Sangria
kyllä lähes ainakin, käsi ei kyllä taivu ihan niin hyvin kuin vasen, mutta ei tunnu mitenkään jähmeältä silti enää. sen jälkeen toi mulla tuli myös vasemman käden peukaloon vähän vastaavaa, peukkua rupes vetää suonta ja sitten sekin jähmettyi, kesti noin viikon ja sitten loppui. noista neurologeista.. ne osaa olla välillä vähän vaikeita tai jotain, olen muiltakin kuullut vastaavaa, ettei ne ihan kuin ottais tosissaan jos testeissä ei mitään ilmene. mutta silti on todettu esim. just ms. luulis niiden tietävän, että se on mahdollista silti olla muutakin kuin stressiä :kieh: ei tää voi olla normaalia niskajäykkyyttä tai stressiä, nää lyijyraajat meinaa epäilen mä...
 
Onko teillä Sangria ja kaikki muut ollut mitään stressaavaa elämäntilannetta ennen näiden oireiden alkua? Masennusta tai ahdistusta tai jotain pelkoja?
Mä en kyllä pysty uskomaan, että nämä oireet olis pelkästään psyykkisiä mutta kysyn ihan mielenkiinnosta, koska itselläni oli ahdistuneisuutta toisen lapsen syntymän jälkeen.
 
Sangria
kyllä mulla on ollut ihan stressiäkin, jo kauan sitten. mä olen yksin lähes aina lasten kanssa kun mun mies on yrittäjä ja lähes aina töissä, joten kyllä varmasti osa mun oireita voi oikeasti johtuakin siitä, mutta epäilen ettei kaikki kuitenkaan, kun on niin omituisia oireita ollut..
 
Neurologi sanoi että mun oireet kuulostaa lähinnä stressioireilta..sanoin että olen ollut 2kk lähinnä neljän seinän sisällä kun jalat väsyy heti ja en jaksa rappuja että sekö on stressin oire? niin sanoi että KYLLÄ! epäilen kyllä suuresti!!!!! toisteli ainakin 7 kertaa vastaanottokäynnillä ettei mulla voi olla mitään vakavempaa. Puutumisista ei kuulemma kannata välittää... ja mun stressi neurologin mielestä varmaan alitajuista jos en sitä suuremmin itse huomaa! Voi varmasti miettiä kun katselee mun selkäydintuloksia että ei nyt sitten olutkaan pelkkää alitajuista stressiä. Varmasti osaltaan kyllä tämä ahdistava tilanne tekee näitä oireita mutta kyllä uskon että tässä takana on nyt kuitenkin jotain muutakin..ainakin mulla! kyllä hyvin mielelläni lähtisin lenkille ja viettäisin aivan normaalia elämää niin ettei tarvisi miettiä jaksaako jalat! Tein huvikseni näitä neurologisia testejä kotona mutta en mitään muutosta ole huomannut. Oonko ihan hullu vai tekeekö joku muukin näitä kotona välissä?

Vaikuttaako teillä kuuma tai kylmä jotenkin oireisiin? mä en pysty enää käymään lämpöisessä suihkussa kun jotenkin jähmetyn lämpöisessä. Ootko Sangria kokeillut "alkoholitestiä" nyt kun huimaus on ohitse? Mulla oli kans vuosi sitten huimauksen aikoihin niin että oireet paheni jos käytin alkoholia.
 
Sangria
mulla kuuma, esim. sauna ja lämmin suihku tekee olon ihan veteläksi ja huimaa ja joskus jopa silmissä pimenee muutamaksi sekunniksi. saunassa en ole sen vuoksi käynyt moneen kuukauteen. ja lämpimän suihkunkin jälkeenkin on pakko päästä lepäämään sänkyyn. yleensä otankin sellaisen sopivan lämpöisen suihkun joka ei rasita liikaa..ja alkoholia otin tossa viikonloppuna vähän ja aika pian tuli paha olo, joten en ottanut enempää. selvästikään en siedä alkoholia samalla tavalla kuin ennen...
 
Mulla on taas uusia oireita... ihon pinnalla tuntuvaa "väreilyä" :'( :'( :'( :'( sellaista sähköntuntuista. On polvessa, nilkassa ja lonkan kohdilla toisessa jalassa. Samoin jalkapöydän sivustoissa tuntuu. Tosi inhottavan tuntuista. Nää oireet ovat niin kamalia ja inhottavia. En edes enää halua tietää mitä tämä on koska varmasti kuolen tähän tautiin
 
Et sinä Tiinuli81 mihinkään kuole, se on varma! Mulla on ollut kaikkia sun oireita jo vuosia eikä lääkärit ole huolissaan, älä ole sinäkään! Samalla lailla mulla väreilee juuri nytkin, huolesta olen ollut sekaisin, mutta nyt opettelen elämään tuntemuksieni kanssa. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HildaP:
Et sinä Tiinuli81 mihinkään kuole, se on varma! Mulla on ollut kaikkia sun oireita jo vuosia eikä lääkärit ole huolissaan, älä ole sinäkään! Samalla lailla mulla väreilee juuri nytkin, huolesta olen ollut sekaisin, mutta nyt opettelen elämään tuntemuksieni kanssa. :hug:
Voi kiitos hildaP :hug: Mitä oireita sulla tarkalleenottaen on?
 
Moikka taas pitkästä aikaa. Tulin vilkaisemaan joko Tiinuli olisi saanut vastaukset. Toivon parasta:) Oli kiva kuulla Mysanista pitkästä aikaa. Meillä oli koira pari päivää hoidossa ja se kyllä piristi. Olis tosi kiva kun voisi ottaa oman, mutta se vaatisi muuttoa, kun ei vuokranantajat hyväksy.

Nopeesti noita juttuja selailin ja täytyy todeta että se surina on tuttua ollut mullekin, eikä vaan jaloissa vaan myös selässä ja kyljissä jne. Ohi meni. Niinku suurin osa muistakin oireista, ovat olleet tavallaan hetkittäisiä eli maks muutama viikko ja sitten jotain toista kummallista.

Ymmärrän hyvin teidän pelkonne, itse sen kokeneena ja yhä nykyäänkin silloin tällöin panikoin. Mutta kannattaa oikeasti ottaa huomioon että se on ihan mahdollista ja melkeinpä todennäköisempää kuin mitkään pahat sairaudet, että nää oireet johtuu pääasiassa rangasta ja lihasjännityksistä, jotka puristaa hermoja. Ja ne hermot ei unohda puristusta heti kun se laukeaa, saattaa jäädä pitkäkestosia ns. haamukipuja ja kaikenmaailman kummallisuuksia. Ja se että usein jos on taipumusta niihin vääriin asentoihin, niin tottakai ne vaivat jatkuvat ja jatkuvat.

Mulla tosiaan ylin nikama hieman vaihtelee paikkaansa edelleen, saan olla aika varovainen sen kanssa. Ja alaselkä. Ja yritän muistaa ja olla kiltisti, mutta aina en vaan jaksa, kun ottaa niin mielettömästä päähän elää vammaisena. Mutta sitten siitä kärsitään kun ei jakseta keskittyä.

Tsemiä mielettömästi kaikille, että saisitte kunnon tutkimukset. Jossain vaiheessa se on vaan fiksuinta unohtaa ne ms-taudit, jos ei sellaista ole löytynyt, ja antaa ruumiin parantaa itse itsensä. Sitä se ei todellakaan tee, jos ei pysty rentoutumaan. Se pitää vaan itse ymmärtää, eikä se ole helppoa.

Niin ja alkoholista, sillon kun jumitin kunnolla, se oli pahaksi, sain kunnon paniikkikohtauksen pari kertaa baarissakin.. hoh. joo. Usein kun alkoholi rentouttaa lihasjännityksiä, niin oireet tuplaantuu, kun hermot yhtäkkiä onkin vapaana. Nykyään pystyn ottamaan ihan reilustikin, jos mieli tekee. Mutta sillon jätän kyllä triptylin väliin, vaikka pieni annos mulla on, mutta se kun tehostaa alkoholin lamaavaa vaikutusta..

Palaan taas joskus :) voimia kaikille :hug:
 
Drosera Tosi kiva kun kävit kirjoittelemassa =) Hyvä juttu että sulla menee hyvin! itse olen niin paniikissa kuin olla ja voi. Likvor vastauksista ei ole kuulunut muuta kuin se että jokin arvo oli raja-arvossa :ashamed: Tää on aivan käsittämätätön painajainen mikä olla ja voi :'( oliko sulla muuten joskus kunnon puutumisia ja voimattomuutta jaloissa? Pelkään niin paljon että multa menee kävelykyky pian. Tuntuu että lhaksetkin ovat muuttuneet käsissä ja jaloissa eri näköisiksi
 
Sangria
kiva kuulla vanhemmistakin kirjoittajista =) antaa toivoa, että tää on vaan lihaskireyttä. mä sain tänään postissa kutsun päänkuvaukseen. se on 15.6 että vähän saa odotella vielä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuli81:
Alkuperäinen kirjoittaja HildaP:
Et sinä Tiinuli81 mihinkään kuole, se on varma! Mulla on ollut kaikkia sun oireita jo vuosia eikä lääkärit ole huolissaan, älä ole sinäkään! Samalla lailla mulla väreilee juuri nytkin, huolesta olen ollut sekaisin, mutta nyt opettelen elämään tuntemuksieni kanssa. :hug:
Voi kiitos hildaP :hug: Mitä oireita sulla tarkalleenottaen on?
jep, sulle on postia takaisin :wave:
 
Sangria
en tiedä onko sattumaa, vai mitä mutta nyt eilen ja tänään mä olen ollut TODELLA väsynyt :( siis siis aivan järjetön uupumus...lasten kanssakin pitäisi olla, mut mä haluaisin vaan nukkua...silmät seisoo päässä ja zoomaa johonkin kauas ja kaikki näyttää sumuiselta, siis silmät vetää väkisin näin, jos keskityn näen normaalisti, mutta silmiä pitää jotenkin "jännittää" koko ajan, että normaalisti näkee. tää on mun yksi hyvin häiritsevä oire ollut jo pitkään... tuntuu kuin silmien lihakset ois jotenkin "löysät" ....mun mielialani vaihtelee paljon jopa ihan hetkessä saattaa tulla kaamee masennus ja tuntuu, että oireetkin on silloin pahemmat...miten sulla tiinuli?
 
Sangria Mulla lämpö pahentaa oireita joten nyt kun tänään oli tosi lämmintä niin jalat oli kuin makaroonia :/ Mulla stressi ja pelko pahentaa näitä oireita huomattavasti.

Tänään oikein mietin mikä sana kuvaa näitä mun lihasoireita parhaiten niin se on lamaannus. Siis pienestäkin rasituksesta lamaantuvat kummasti heti. Mulla on ollut joskus muinoin niin että jos suutuin/ahdistuin aivan hirmuisesti niin tuli hetkellinen lamaantumisen tunne esim. käsiin mutta tää lamaantuminen on aivan kokoaikaista. Samoin kaikennäköiset tuntohäiriöt jaloissa ja käsissä :ashamed: jalkapohjia kihelmöi ja polttaa pienenkin seisomisen jälkeen.
 
Mulla on myös ollut eilen ja tänään jalat kovasti voimattomat ja kipeät. Mistä lie johtuukaan.
Mulla on vähän tapana etsiä kaikkia terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja hmm.. hieman perinteisen länsimaisen lääketieteen ulkopuoleltakin. En ole kuitenkaan mikään hihhuli tai yhden asian kannattaja. =) Laitan tähän nyt tällaisen linkin, lukekoon ken tahtoo. Itse en tiedä, mitä tästä ajattelen.. mutten täysin tyrmääkää erilaisia vaihtoehtoja.

http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/
 
Tiinuli: Mulla oli jaloissa sitä ns. pintatuntomuutosta, eli välillä yliherkkää ja sitten taas ei tunnu juuri miltään kosketus ja pääosin tuntu että olis ns. puutunut kerros ihon pinnassa. Tota oli käsissä ja naamassa ja kyljissä, vaihtelevasti. Eli varsinaista pistelypuutumista harvemmin. Mutta sitten taas se voimattomuus, nää on niitä harvoja oireita, jotka pysty muutkin näkemään, eli selin makuulta jalat nousi vuorotellen korkeintaan 30 senttiä maasta, jonka jälkeen koko kroppa vaan tärisi. Sama, jos yritti nostaa päätä. Ei noussut, tärisi vaan. Nykyään nousee jalka ysikympin kulmaan (kuten ennenkin) ja pääkin hyvin, tosin usein joudun tukemaan kädellä. Lamaantumisen tunne on tuttu edelleen, etenkin jos nousee suuremman mäen ylös. Mutta ei ilman rasitusta. Onnekseni. Toiset päivät on helpompia ku toiset, eli joskus lihakset jaksaa vaikka mitä ja sitten taas ei mitään. En ihan kaikkea vielä ymmärrä. Ja toi suuttumis-lamaantuminen on tuttua kans lapsuudesta :) Ei kyllä hymyilytä muuten kun että kiva taas etten oo ainoa. :)

Tänään nykiny silmää koko päivän. Viikko sitten peukaloa. Ja jossain välissä tässä kutitteli joku ihon alla huulessa ja nenässä vuorotellen. Nauratti kaupassa tänään kun vinkkailin silmää myyjälle, oli tosin nainen. Niin että sekin vielä :)

Sangria: Silmä oireet mulle oli ilkeimpiä, on yhä hankalaa välillä nähdä kauas ja välillä ei nää lähelle oikein ollenkaan. Mutta kaikkeen tottuu. Oon havainnut selkeän yhteyden kallonpohjan lihaksilla silmiin, ja ihan pienillä jumppaliikkeillä saa vähän apua. Perus silmäjumppakin on hyvä tehdä, joka päivä. Ärsyttää nykyään kun tarvii taas yrittää lukea ihan ton koulun puolesta, kun etenkin musta teksti hyppii usein valkoselta pohjalta tosi pahasti.

dinosaurus: en katsonut linkkiä vielä, kohta vasta. Mutta oon ihan täysin sen kannalla, että länsimainen lääketiede ei ymmärrä puoliakaan siitä, mitä esim. itämainen. vinkvink. Kannattaa ottaa kaikki hyöty irti molemmista. Eikä siinä ole mitään hihhulimaista, länsimainen vaan jyrää, jotta saisi meidän rahat. Mutta kyllä siinä uskonasiat muuttuu kun avun saa toisaalta..

Jeps, ja niin siitä lämmöstäkin vielä, sauna on paha. Pystyn oleen ehkä 5 min ja alkaa tikkuileen käsiä ja päätä/naamaa. Tajusin tässä, että kenties saman asian takia kun sen alkoholikin. Mutta lämpimät ulkoilmat ei mulla pahenna. Kylmä ilma pahentaa enemmän, kun jännittyy liikaa. Ja nyt pois. Huomaa, että aina kun täällä käy, alkaa kelaan näitä ongelmia paljonpaljon tarkemmin. Ihan oireeton en todella ole vieläkään, ja täytyy ymmärtää etten varmaan tule koskaan olemaan. Se on vaan parempi kun ei päästä niitä enää niin pahaksi kuin mitä ne oli. Ja oppii elämään niistä huolimatta. Katsellaan :hug:
 

Yhteistyössä