Järkyttävän huonohampaiset lapset

Tänään hoitopaikassa lapsia nauratti kovin. Itseäni oksetti, jälleen. Miten niin monella (pieni ryhmä, ja puolella hampaat tohjona) voi olla ihan mustat hampaanjuuret ja reikäiset hampaat kauttaaltaan. Eikö vanhemmat ole huolehtineet vai onko se joku tauti jolle ei mitään voi?

Hammashoitolassa aina painotetaan sitä että koko perheen hammashoidon taso näkyy taaperon suussa. Karies leviää ilman jatkuvaa hoitoa. Vaikka meillä pestään hyvin, ja lapsi ottaa xylitolia aina ruokailun jälkeen myös hoidossa niin onko mahdollista että tuo hammasmätärutto leviää myös omaan lapseen? Oikeasti itkettää melkein kun katsoo niitä suita siellä...
 
näin
No onhan täällä palstalliki monta jotka pesevät hampaat vaan iltaisin ja kfkfk vielä tekee iltapalaa lapsille hampaidenpesun jälkeen. Jos vanhemmat ovat idiootteja niin lapsethan siitä kärsii eniten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29682348:
Missä ihmeessä teidän lapset on hoidossa, en oo ikinä nähnyt tuollaista ilmiötä pk:ssa enkä sen suuremmin koulussakaan..
Siis tätä mietinkin, että voiko olla normaalia, vai onko kyseessä yksittäisen hoitopaikan ongelma. Jos näin on niin silloinhan me ollaan kusessa....
 
"minna"
Meidän lapsilla on sitä mustaa hampaissa. Hoidetaan hampaita ja herkkuja ei syödä. Ei reikiä. Sille mustalle ei mitään voi ja ei ole tarttuvaa, joten älä suotta pelkää. Hammaslääkäri sanoi että Se johtuu syljen koostumuksesta ja veden yhdistelmästä. Eli siis millaista vesi on. Sitä voi rapsuttamalla poistaa tarvittaessa.
 
[QUOTE="minna";29682381]Meidän lapsilla on sitä mustaa hampaissa. Hoidetaan hampaita ja herkkuja ei syödä. Ei reikiä. Sille mustalle ei mitään voi ja ei ole tarttuvaa, joten älä suotta pelkää. Hammaslääkäri sanoi että Se johtuu syljen koostumuksesta ja veden yhdistelmästä. Eli siis millaista vesi on. Sitä voi rapsuttamalla poistaa tarvittaessa.[/QUOTE]

Huojentava tieto jos hammaslääkäri on noin sanonut. Tuleeko sitä sitten aikuisillekin, vai koskeeko vain maitohampaita? Eikö se lähde pois hampaita harjatessakaan?

Näillä lapsilla oli tosin myös näkyviä reikiä :(
 
Meillä on aina pesty lasten hampaat vain iltaisin, eikä kukaan heistä ole "järkyttävän huonohampainen". Joten pelkästään siitä se ei voi johtua! Miten olisi ruokavalio? Hampaiden kunto (ja terveys muutenkin?) lienee aika erilainen vaikkapa sen mukaan, juoko lapsi mehua joka päivä vai juhlissa muutaman kerran vuodessa...

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com • Etusivu
 
Vier
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29682345:
No onhan täällä palstalliki monta jotka pesevät hampaat vaan iltaisin ja kfkfk vielä tekee iltapalaa lapsille hampaidenpesun jälkeen. Jos vanhemmat ovat idiootteja niin lapsethan siitä kärsii eniten.
Illallahan hampaat kuuluu pestä, päivän happohyökkäysten jälkeen. En minä ainakaan aamulla edes ehtisi.
 
[QUOTE="vvieras";29682431]Siis vaikka kotona olis onnistuttu välttämään kariesbakteerin tarttuminen niin voi se siellä päiväkodissa sitten tarttua jos nuorena siellä aloittaa..[/QUOTE]

En kylläkään usko että meidän lapsi olisi bakteerilta kotona välttynyt, mutta ollaan kuitenkin hyvähampaista sakkia koko perhe ja tarkoitus olis pysyä jatkossakin.

Mietin vain että voiko noilla lapsilla olla joku erityisen ärhäkkä muoto joka tarttuu muihinkin siellä.
 
Astmalääkkeissä juuri kortisoni vaikuttaa hampaisiin. Sen takia hampaat pestään ennen lääkkeenottoa, sitten lääke ja suu huuhdellaan puhtaaksi vedellä lääkkeen ottamisen jälkeen.
Lasten hampaiden hoito on nykyään ihan retuperällä. Täällä vasta viidesluokkalainen pääsee ekan kerran hammaslääkärille. Koska ennaltaehkäisevää hoitoa ei ole enää, niin tässä on lopputulema.
 
Viimeksi muokattu:
"minna"
En tiedä voiko tulla aikuisille. Mutta meille sanottiin, että kun maitohampaat lähtee, niitä ei välttämättä tule rautahampaisiin. Harjaamalla Se ei lähde pois. Hammaslääkärissä voi käydä poistattaa sitä. Lähtee sellaisella kumipäisellä jutulla kun rapsuttaa. On siis aikaavievää, joten lapsen täytyy jaksaa istua jonkun aikaa. Just varasin meidän tytöille ajan. Kahdella vanhimmalla ei sitä ole.
 
n32
Mullakin on tuota mustaa hampaissa, sellaisia länttejä ja raitoja, eikä oo reikiä. Ja olen siis aikuinen, se tuli joskus lapsuudessa, mutta ne muutamat hampaat jossa sitä yhä on ei oo maitohampaita ja ovat yhä suussa. Sitä ei ole tullut aikuisena lisää muihin hampaisiin, mutta ei se myöskään lähde pois.
 
"Kukka"
Meillä on - vähän häpeissäni myönnän - lasten hampaiden hoito aivan retuperällä. En kehtaa edes tunnustaa, miten vähäistä hampaiden harjaus on. Lapsilla 13, 9, 7, 3 ja 2 v. ei kuitenkaan ole koskaan paikattu hampaita. Hampaat näyttävät hyviltä eikä hammashoitolasta ole tullut moitteen moitetta.

Olen usein epäillyt, että hampaiden hoidolla on vähäisempi merkitys hampaiden kunnolle kuin väitetään. Itsellänikään ei ole koskaan paikattu hampaita, vaikka lapsena hampaidenhoito oli suurpiirteistä.
 
"tinkeli"
[QUOTE="Kukka";29682596]Meillä on - vähän häpeissäni myönnän - lasten hampaiden hoito aivan retuperällä. En kehtaa edes tunnustaa, miten vähäistä hampaiden harjaus on. Lapsilla 13, 9, 7, 3 ja 2 v. ei kuitenkaan ole koskaan paikattu hampaita. Hampaat näyttävät hyviltä eikä hammashoitolasta ole tullut moitteen moitetta.

Olen usein epäillyt, että hampaiden hoidolla on vähäisempi merkitys hampaiden kunnolle kuin väitetään. Itsellänikään ei ole koskaan paikattu hampaita, vaikka lapsena hampaidenhoito oli suurpiirteistä.[/QUOTE]

Miksi?
 
"just"
Useilla vanhemmilla ei taida juuri kiinnostaa lastensa hampaista huolehtiminen. Moni tuntuu unohtavan että niitä isompiakin lapsi täytyy muistutella hampaiden pesusta. Meillä oli vasta hammaslääkäri ja se oli neljän jälkeen niin hammaslääkäri totesi meidän lapsen olevan kyseisenä päivänä toinen lapsi jolla oli puhtaat ja hyvin pestyt hampaat Tiedän myös perheen jossa hampaiden pesun voi korvata syömällä fluoritabletin :(
 
Niin onhan se ikävää että vanhemmat aiheuttavat hallaa lastensa hampaille. Minua kuitenkin kiinnostaa tällä hetkellä vain tuon oman kullannupun suu, ja se että tarttuuko tuollainen huonohampaisuus hoitopaikassa???

Kuulostaakin niin idiootille kysellä tällaista, mutta kun siellä siis monilla on suu karmeassa kunnossa :$
 
"jepjep"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29682345:
No onhan täällä palstalliki monta jotka pesevät hampaat vaan iltaisin ja kfkfk vielä tekee iltapalaa lapsille hampaidenpesun jälkeen. Jos vanhemmat ovat idiootteja niin lapsethan siitä kärsii eniten.
me ollaan aina pesty hampaat vain iltaisin.kellään ei oo reikiä vaan on saatu kehuja hyvistä hampaista.kuulemma ei pienintäkään merkkiä karieksesta. Itse oon 38v,koko elämäni pessy hampaat vain iltaisin ja täysin ehkä kalusto löytyy. Lisäksi lapsena mulla oli tapana syödä illalla sängyssä hampaiden pesun jälkeen. Että itse en näe noita asioita hampaita tuhoavana.

Sen sijaan meillä ei juoda mehuja eikä mitään muutakaan vastaavaa,kuten limuja tms. Itsekään en juonu lapsena mehua kuin juhlissa. Meillä ei myöskään syödä sokeria. Itsekään en syöny sokeria lapsena. Ei myöskään piilosokeria eli meidän lapset ei syö koskaan esim sokerijogurtteja,vanukkaita tai aamiaismuroja. Mulle hammashoitaja sanoi ettäkaikkein tärkein syy lasten hampaiden reikiintymiselle on sokerinkäyttö. Ja mä uskallan väittää että ne huonohampaiset saa joka pöivä mehuja,limuja,sokerijogurttia jne. jos sokeria ei käytetä ja pidetään huoli ettei pikkulapsi käytä isompien kuolaamia lusikoita niin ykskin pesukerta riittää.
 
ei
ei se tartu jollei ne lapset siellä pussaille suulle tai syö samoilla ruokailuvälineillä, samaa tikkaria jne....
mitä tulee hampaiden reikiintymiseen ja sen syihin niin.... meillä kulkee suvussa pehmee hammaslaatu ja pehmee kiille ja reikiintyy tosi helposti hampaat vaikka niitä kuinka harjais ja lankais ja söis purkkaa pitkin päivää. miehellä taas ei oo koskaan reikiä vaikka hoitaa hampaitaan ehkä puolet muhun verrattuna.
 
bbbb
Ne mustumat hampaisiin voi tulla esim. mehusta. Meillä lähti mustumat maitohampaista pois, kun hinkkasin pari kertaa viikossa sellaisella elmexin tehohammastahnalla (sain hammaslääkäriltä, en tiedä myydäänkö kaupassa). Ja sen jälkeen on vältetty marjamehuja ja pesty hampaita huolellisesti, niin ei ole enää tullut.
 

Yhteistyössä