JÄTETTIINKÖ ENNEN HERKEMMIN LAPSIA PÄINEEN KOTIIN?

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
nimittäin itse muistan kuina jouduin useinkin olemaan 5v nuoremmalle veljelleni ammana ja en itsekään ollut kuin ehkä8-9v. ja hyvin homma onnistui.usein jäätiin serkkuni kanssa ammaksi kolmelle 4-5 vuotiaalle sisaruksellemme, ja itse olimme 8 ja 10 vuotiaat.eikä kukaan missään vaiheessa ihmetellyt onko se normaalia vai ei ja usklataako vai ei....
 
vieras
Jätettiin. Jos mennään kaksi sukupolvea taaksepäin, joku 4v saattoi hyvin 'vahtia' vauvaa äidin ollessa maatilan töissä.

Onko se sitten hyvä asia, onkin toinen juttu.
 
jeps
Mä olin kans ihan 4 vuotiaasta asti ammana. 4 vuotiaana tietty niin, että äiti oli kaupassa ja mä katoin 5 vuotiaan veljeni kanssa 3 nuoremman perään. Eli 3 ja 2 vuotiaat sekä vauva. Muistan ku kerran puhkes äitin kauppareissun aikana kunnon ukkosilma ja me isomman veljen kans koitettiin muka urheana suojella kolmea nuorempaa, vaikka itteäki pelotti hirveästi! Siitä eteenpäin oon sit ihan säännöllisesti ollu pitempiäki aikoja ammana nuoremmille, ihan päivän mittasiaki juttuja, jos vanhemmat on lähteny jonnekki.
 
Olen itse hoitanut 9 vuotiaana mm. 2v serkkuani. Mutta en kyllä antaisi omaille lapsille niiiiin suurta vastuuta vielä. Meidän vanhin on just kohta 9 ja huolehtii ilman tarvettakin pikkusisaristaan. Eli liikaa seuraa mitä ne tekee ja mitä laittaa suuhun jne... Se on sillä verissä, ilmeisesti äitinsä geenit... :whistle:

Haluaisin, että lapset saisi olla lapsia niin kauan kuin mahdollista. Ja tämä neiti ei tykkää esim. olla yksin. Kaverin kanssa kyllä, mutta ei YKSIN.

Kyllähän nykyään on maailman meno hiukan muuttunut ja on erilaista kuin ENNEN...
 
kyllä itse olin 11 kun hoidin kesän mun siskon tyttöö 1 vuotiasta aamu kahdeksasta iltapäivä neljään. ei ollu sillo edes kännyköitä. oli vaan lankapuhelin ja siitäki sanottiin, että turhuuksia ei sit työpaikalle soitella, pitää olla tosi hätä jos soittaa. no kertaakaan ei tarvinnut kyllä soittaa. 13 vuotiaana hoidin sit samaa tyttöö ja sen veljee koko kesän toinen 3 vuoden ja toinen hieman yli vuoden. ei kukaan edes miettinyt että pärjäänko ja jaksanko. se oli kaikille selvää, että mä olen kesän vapaa koulusta. niin voin lapset hoitaa
 
joo
Kyllä mä muistan, että 6-veenä 4-veen pikkusiskon kanssa oltiin joskus kahdestaan, ja kirmailtiin pihallakin aivan ilman valvontaa... Mutta en mä omaani jättäisi yksin, vaikka varmasti prjäiskin, olis vaan niin kauhee huoli koko ajan.
 
Mä en itse muista alle kouluikäisenä jääneeni, mutta 6 vuotiaana alkoivat pitkät iltapäivät :/

Mummini kertoi, kun isäni oli vauva ja tätini n. 3v. Mummini ollessa navetalla lypsyllä oli neuvokas ja mustasukkainen isosisko sitonut isäni tiukasti nyöreillä vaunuihin, kun oli ilmeisesti herännyt. Ei nykypäivänä tulisi mieleenkään jättää 3 vuotiasta yksin eikä vauvan kanssa sisälle.
 

Yhteistyössä