Jättäisitkö 13- ja 15-vuotiaat viikonlopuksi keskenään kotiin?

riippuu vähän lapsista. jos olis pieninkin epäily, että järjestävät jotain bileitä, tai poistuvat luvattomille teille, eli en vois täydellisesti luottaa, niin en jättäis. ja vaikka luotettavia olis, olis ehkä kiva jos naapuri tai joku vois hieman pitää silmällä
 
vierasss
En. Koska itse olin kiltti kympin oppilas mutta salaa vanhemmilta vedin ensimmäiset räkiskännit 13-vuotiaana. Jotka menivät niin poskelleen että sen aikaa olinkin jonkin aikaa kiltisti. Mutta myöhemminkään ei vanhemmat tienneet läheskään kaikkea mitä puuhailin kun silmä vältti, lähinnä just alkon kanssa. Ihan hyvä minusta kuitenkin tuli, ei siinä mitään...
 
vierasss
jatkaa vielä. Minulla oli myös ihan tavanomaiset suhteet vanhempiini. Lienee luonnollista ja kehityksenmukaista, että murrosiässä lapset erkaantuvat vanhemmista myös niin että alkavat pitää joitain asioita omana tietonaan, vanhemman ei auta kuin hyväksyä se. Tuollaisten 12-17-vuotiaden kanssa voi olla ennakoivasti viisas ja yrittää blokata tilaisuudet typeröintiin. Tietty on varmaan murrosikäisiä jotka ei oikeasti koskaan typeröi mutta voiko kukaan olla varma, että oma teini on just se kullannuppu.
 
vierass
Kyllä. Hyvä aika opetella vastuullisuutta. Jos sitä alkaa opetella vasta 17-18-vuotiaana, niin menee helpommiksi överiksi. Itse olen asunut viikot ilman vanhempia jo 12-vuotiaasta alkaen.
 
"viola"
me taidettiin olla siskon kanssa tuon ikäisinä viikko keskenään eikä tehty mitään tuhoja. Kyllä naapurit sen verran katso perään ja mummo kävi kylässä sekä äiti soitteli aamuin illoin..
 
Me oltiin veljen kanssa jotain 13-14v. kun jäätiin viikonlopuksi (perjantaista sunnuntaihin) keskenään kotiin. Ja lähes joka viikonloppu.
Omat lapset vasta 1v ja 3v niin vaikee sanoa, mutta jos eivät aivan kamalia riiviöitä oo sitten isompina, niin varmaan uskaltasin jättää..
 
"Jeba"
Kyllä mie ton ikäsenä olin useinkin sisarusten kanssa ihan keskenään. Mikä nykyään mammoja vaivaa kun ei uskalla teinejä ilman lapsenvahtia jättää!

Jos luotat että osaavat olla nätisti niin jätä ihmeessä :)
 
22222
Riippuu. Sossut kai tuolla voisi saada peräänsä, jos joku ilmoittaisi asiasta, MUTTA - itse olin tuon ikäisenä isosiskoni kanssa pari kertaa viikonlopun yksin kotona. Kumpikin oltiin kilttejä ja hiljaisia tyttöjä, viihdyttiin muutenkin kotona kirjojen yms parissa. Ei ollut mitään vaikeuksia, meille jätettiin rahaa, kaappi täyteen ruokaa, ja hyvin pärjättiin ja oli tosi kivaa, vuokrattiin leffa jne.
Riippuu siis lapsista.
 
Ken guru
Riippuu. Sossut kai tuolla voisi saada peräänsä, jos joku ilmoittaisi asiasta, MUTTA - itse olin tuon ikäisenä isosiskoni kanssa pari kertaa viikonlopun yksin kotona. Kumpikin oltiin kilttejä ja hiljaisia tyttöjä, viihdyttiin muutenkin kotona kirjojen yms parissa. Ei ollut mitään vaikeuksia, meille jätettiin rahaa, kaappi täyteen ruokaa, ja hyvin pärjättiin ja oli tosi kivaa, vuokrattiin leffa jne.
Riippuu siis lapsista.
Ei kai nyt sentään.
 
"hmm"
minusta 15-vuotias sopii jo lapsenvahdiksikin, miksi senikäinen tarvitsisi omaa vahtia? itse sitäpaitsi asuin jo omillani 16-vuotiaana kun muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan...
 
En jättäisi. Ohan periaatteen vuoksi. Luotan kyllä omiin lapsiini, ettei täällä mitään kummempaa varmaan tapahtuisi, mutta ollaan miehen kanssa joskus vuonna nakki ja muusi sovittu, ettei alaikäisiä jätetä kotiin viikonlopuksi tai edes yöksi keskenään.
 
vierasa
Minut ja veljeni jätettiin tuon ikäisenä muutamia kertoja yksin, en tosin muista oliko vain yksi yö vai viikonloppu ja ihan hyvin kaikki meni aina. 15-vuotiaana olin usein monta päivää ja yötä yksin kun äiti oli työmatkalla. Riippuu toki lapsesta, mutta jos kyseessä olisi luotettavat lapset niin totta kai jättäisin.
 
Elleivät olisi antaneet aihetta epäluottamukseen (huom. itse omilla teoillaan antaneet aihetta, pelkkä teini-ikäisyys ei ole sellainen), niin joo voisin jättää.

Olin itsekin tuon ikäisenä yksin kotona viikonloppuja ja ihan kunnolla olin, vaikka olinkin aika epäluotettava teini.
Koti ja vanhempien luottamus oli kuitenkin jopa minulle tuossa kohtaa "pyhä" asia, enkä halunnut sössiä mitään, joten kiltisti istuksin sitten kotona ne yksinäiset viikonloput.
 

Yhteistyössä