Jättäisitkö 5-vuotiaan 3 minuutiksi aamulla katsomaan piirrettyjä kun veisi isoveljen kouluun?

  • Viestiketjun aloittaja "mammutti"
  • Ensimmäinen viesti
"mammutti"
Uskaltaisiko tuon jättää,kuljetan isomman autolla kouluun kun ekaluokkalaiset ei saa pyöräillä.Itsestä riippumattomista syistä joskus tulee niin kiire että myöhästytään koulusta kun otetaan 5-vee mukaan.Rauhallinen tenava tuo 5-v.Ei ole kännykkää hänellä.
 
"vieraana"
Kyllä jättäisin. Olen itse vienyt lapsia hoitoon naapuriin niin että toinen (juurikin sen 5v täyttänyt) on odottanut kotona ja katsonut aamun lastenohjelmia telkkarista. Poissaolo on niin lyhyt ja kyllähän niitä pitää harjoitella ennenkuin menee kouluun.

Mutta riippuu paljon siitä lapsestakin miten kokee asian.
 
Pin
Luulisin, että joo. Jätän nyt 4v:n katselemaan piirrettyjä jos nukuttelen pihalla aidan takana pienempää lasta. Lapsella tosin koko ajan mahdollisuus tulla kysymään jos tulee hätä, mutta jos tuo on oikeasti joku 3min juttu, niin enköhän. Vaikea sanoa kun ei ole vielä sen ikäistä, mutta yritin päätellä omista toimista nyt.

Kai tuokin on vähän lapsikohtaista. :D
 
Viimeksi muokattu:
"Hiphei"
Laittaisin ekaluokkalaisen kävelemään kun noin lyhyt matka. Pakko olla alle 1km ku menee noin vähän aikaa.
Jos ois esim. 2,5km niin siinä menee 10min ees takasin ja jättäisin kyllä kiltin 5v siksikin aikaa.
 
Veierras
Etkö voi jättää hälle oman kännykkään nii hän voi soittaa vaikka siihen veljen kännykkään jos hätä on? Ihanko totta menee 3min autolla? Eikö koululainen voi kävellä sitä matkaa? Vai 30min?
 
juupelissz
olen jättänyt kun vien roskat ja käyn pyykkituvalla. ei halua ikinä lähteä pyykkituvalle mukaan muutako kauhean tappelun jäläkeen!! joten mulla voi vierähtää 10 minuuttia pyykkituvalla, on ollut yksi sen aikaa ja katsonut piirrettyjä!!
 
Jättäisin.

Ja omanikin olen jättänyt, meillä tosin on lapsi itse sitä pyytänyt, sanonut, ettei nyt halua tulla mukaan ja pärjää kyllä sen hetken. Hyvä se on hiljaksiin harjoitella sellaista pientä yksinoloa ja pärjäämistä, lasta isosti kuunnellen toki. Viisivuotias on vielä pieni kuitenkin.
 
3 min automatka??? Selevä...

Mutta siis joo, voisin jättää. Tuon ikäinen on kyllä omatoiminen ja reipas, ei varmasti ala pillittää vielä noin lyhyessä ajassa :)

Olen itsekin saattanut käydä kaupassa/kioskilla asioimassa siten, että 5v lapsi odottaa autossa sen aikaa, ja ihan hienosti on odottanut. Kyse on siis nyt suht nopeista asioinneista, ei mitään "täyden kaavan ostosreissuja".
 
vierass
En minäkään veisi noin lyhyttä matkaa autolla. Meillä on lyhyt koulumatka, mutta silti autolla menee yli tuon 3 minuuttia edestakaisin. Kävellen voisin saattaakin, mutta kotona pitäisi olla puhelin ja 5 v:n pitäisi olla halukas jäämään yksin.
 
Elov...
Meillä 4v (nyt jo 5v) halusi aina jäädä eskarin viennin ajaksi kotiin.. Matkaan meni 5-15min. Opetin myös kotona olevan varapuhelimen käytön jos hätä tulisi. Hienosti on koko lukuvuoden pärjännyt. Hiukan pidemmänkin ajan varmasti pärjäisi.

Esikoinen vasta 6v halunnut jäädä hetkeksi kun pienmpää viety kerhoon saman 5-15min.

Uskaltaisin siis jättää, mutta tapauskohtaista. Pitää tietenkin olla luotto että lapsi ei tee mitään päätöntä ja että itse haluaa jäädä.
 
"Maamo"
Mielestäni voi jättää, jos vaikka pääsee sitten naapuriin tai naapurissa joku tietää, että lapsi on siellä yksin. Itse ajattelen asiaa niin, että mitä jos ap:lle sattuu jotain (onettomuus, kolari) ja joutuu vaikka tajuttomana sairaalaan, silloin lapsi on koko päivän yksin, eikä kukaan tiedä tästä.
 
a) En kuskaisi koululaista noin lyhyttä matkaa, en todellakaan!
b) Jos kerta pakko olisi niin voisin jättää. Olen itse jättänyt meidän vanhemman tytön katsomaan leffaa sillä välin kun olen hakenut naapurista maitoa.
 
Varmasti ajat on muuttuneet siitä kun mun lapset on olleet 5-vuotiaita, mutta kyllä ne oli kotona kauppareissunkin ajan jos eivät halunneet lähteä mukaan. Meillä oli silloin vielä lankapuhelin ja tiesivät, että aina voi mennä naapuriin jos tulee hätä
 
[QUOTE="Maamo";29904460]Mielestäni voi jättää, jos vaikka pääsee sitten naapuriin tai naapurissa joku tietää, että lapsi on siellä yksin. Itse ajattelen asiaa niin, että mitä jos ap:lle sattuu jotain (onettomuus, kolari) ja joutuu vaikka tajuttomana sairaalaan, silloin lapsi on koko päivän yksin, eikä kukaan tiedä tästä.[/QUOTE]

No ihan yhtä hyvin onnettomuus voi sattua kotona, eikä kukaan siitä tiedä, lapsi voi olla yksin sen loukkaantuneen äidin kanssa. Suurin osa onnettomuuksista kuitenkin sattuu kotona. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus.. Ja eiköhän oteta yhteys lähiomaiseen jos ihminen joutuu tajuttomana sairaalaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Just viikko sitten jätin pian 6 vuotiaan yksin kotiin ja vein koululaisen kouluun. Aikaa operaatioon meni noin 10 minuuttia. Tyttö jäi kotiin leikkimään. Ei vaikuttanut olevan ajatuksesta ahdistunut eikä jälkikäteen potenut pelkotiloja yksin olemisestaan :D
 

Yhteistyössä