Jättäisitkö miehesi jos hän sairastaisi useamman vuoden?

  • Viestiketjun aloittaja sairaan vaimo
  • Ensimmäinen viesti
masis
Vaikea sanoa kun en ole kokenut...Mutta mä rakastan niin älyttömästi tuota miestäni että tuntuu tässä tilanteessa että en voisi elää ilman häntä, terveenä tai sairaana.

Ja toisaalta olen hänelle paljon velkaa. Sairastuin pahaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja olen joutunut turvautumaan kaikessa mieheeni. Hän on nurisematta hoitanut vauvaa ja minua, valvonut yöt jotta minä saan nukuttua (lääkeen voimalla), tehnyt siinä samalla päivätyönsä...Olen niin kiitollinen hänelle. Ja kun olen joskus kysynyt häneltä että eikö häntä väsytä/rasita tämä tilanne, vastaus on aina se sama: Kuule, mä rakastan sua niin paljon, juuri sellaisena kuin olet ja jaksan vaikka mitä sinun ja pienen vuoksi. Te olette mun elämä, se minkä vuoksi töitä teen. Ilman teitä kaikki olisi turhaa.
 
nih
Töistä ei voi saada potkuja sairauden perusteella työnantajan rikkomatta lakia, paitsi jos laiminlyö omat velvoitteensa (sairasloman haut jne). Lakia rikkoneelta työnantajalta voi hakea korvauksia. Jos on niin pahasti sairas, että tulee työkyvyttömäksi, saa eläkettä. Tai fyysisen vamman perusteella koulutetaan uusiin töihin.

En jäisi kotiin hoitamaan sairasta sellaisilla järjestelyillä, että onnistuisin hankkimaan potkut itselleni. Jos mies ei pärjäisi ilman hoitoa aikaa jonka olen töissä, hankkisin vaikka väkisin hänelle paikan jostain laitoksesta tms, ja pitäisin vkoloppuja/ lomia häntä kotona.

Eli; sairaallakin on tuloja, ei hän ole ainakaan täysin toisten elatuksen varassa. Ja hoidon luulisi voivan järjestää siten, että ei saisi kenkää itse töistä.

Vastauksena kysymykseesi; jos olisin nuori + mies täysin kykenemätön kahden aikuisen väliseen kanssakäymiseen (seksi + aikuisten välinen henkinen yhteys) PYSYVÄSTI, siirtyisin mahdollisesti vain läheiseksi ystäväksi. Tai sitten en. Ajatus loppuelämän selibaatista alkaen nuorella iällä tuntuisi aika raaalta kohtalolta.
 
ap
Kiitos vastauksista! Tänään taas tuntuu että elämä on pelkkää kurjuutta ja näillä näkymin se sitä tulee olemaankin lopun ikää... Onko oikein lapsille että äidin voimavarat vie sairas isä, koko lapsuus tätä... Mutta tästä se taas! J aihan oikea sairaus kyseessä, eikä esim. alkoholismi.

Te jotka sanotte palkkaavanne jonkun hoitamaan miestä jos hän sairastuu: millä ihmeen rahalla? Miten yhden naisen palkka riittää moiseen kun pitää yksin vastata koko perheen menoista? Kysynpä vaan! Pitäisi tienata aika hyvin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista! Tänään taas tuntuu että elämä on pelkkää kurjuutta ja näillä näkymin se sitä tulee olemaankin lopun ikää... Onko oikein lapsille että äidin voimavarat vie sairas isä, koko lapsuus tätä... Mutta tästä se taas! J aihan oikea sairaus kyseessä, eikä esim. alkoholismi.

Te jotka sanotte palkkaavanne jonkun hoitamaan miestä jos hän sairastuu: millä ihmeen rahalla? Miten yhden naisen palkka riittää moiseen kun pitää yksin vastata koko perheen menoista? Kysynpä vaan! Pitäisi tienata aika hyvin!
Niin mieskö ei pärjää sitä aikaa kotona kun olet töissä?
Sano nyt mikä sairaus on kyseessä, niin vähän ymmärrämme asiaa. Ja kotipalvelun on velvollisuus käydä päivän aikana jos tarve vaatii.
 
gg
sitä mä en ymmärrä miksi sinä olet potkut saanut töistä, ei kai kenenkään ole pakko toista hoitamaan jäädä jos on niin sairas ettei kotona yksin pärjää niin silloin mennään sairaalaan tai saadaan kotiin avustaja
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys:
Mikä sellainen sairaus että minä joutuisin jäämään töistä pois ja saisin potkut? En usko tälläiseen skenaarioon ollenkaan, sairaita varten on olemassa sairaalat, hoitokodit, kuntoutusklinikat jne ja kotiin voisi palkata myös hoitajan. Lisäksi sairastunut saa kuitenkin jotain tukea jostain ja kotiin hoitamana jäävä puolisokin voi saada omaishoidontukea eli ei tyhjän päälle jäisi...
No mun entisen poikakaverin veli meni selkäleikaukseen. Ikää oli tuolloin 32 v ja piti olla ihan rutiinileikkaus. Lääkäri sössi leikkauksen ja miehellä alkoi kerääntymään painetta aivoihin. Leikkauksen myötä alkoivat myös rajut epilepsiakohtaukset. Painetta aivoista purkamaan laitettiin shuntti, letku mahaan - jota pitkin bakteerit nousivat aivoihin ja aivoihin tuli tulehdus, jota ei hoidettu (hoitovirhe).

Kaikki tämä johti siihen, että mies makas tiedottomassa tilassa ensin pari kk teholla. Sen jälkeen tokeni jalkeilleen, mutta puhui ruotsit, saksat ja englannit sekaisin. Ei osannut puhua, ei ymmärtänyt puhetta, tarvitsi jokapäiväisissä askareissa hoitajaa lähes joka asiaan.

Vaimo jaksoi hoitaa vuoden, kunnes ero tuli. Voimia ei ollut enempään.
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista! Tänään taas tuntuu että elämä on pelkkää kurjuutta ja näillä näkymin se sitä tulee olemaankin lopun ikää... Onko oikein lapsille että äidin voimavarat vie sairas isä, koko lapsuus tätä... Mutta tästä se taas! J aihan oikea sairaus kyseessä, eikä esim. alkoholismi.

Te jotka sanotte palkkaavanne jonkun hoitamaan miestä jos hän sairastuu: millä ihmeen rahalla? Miten yhden naisen palkka riittää moiseen kun pitää yksin vastata koko perheen menoista? Kysynpä vaan! Pitäisi tienata aika hyvin!
Jos miehesi ei pärjää kotona yksin työpäivääsi, saat täydellä varmuudella hänet johonkin laitokseen, josta voit hakea häntä kotiin lomilla/ vkoloppuisin. Et ehkä ilman jonotusta, mutta lopulta kuitenkin. Jos miehesi on masentunut, hankkikaa hänelle oikeanlainen lääkitys, jonka avulla pärjää päivät kotona yksin.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
sitä mä en ymmärrä miksi sinä olet potkut saanut töistä, ei kai kenenkään ole pakko toista hoitamaan jäädä jos on niin sairas ettei kotona yksin pärjää niin silloin mennään sairaalaan tai saadaan kotiin avustaja
No kun se olisikin niin helppoa. Sama kun sanoisi että jos lapsesi sairastuu niin vie hänet sairaalaan ja jatka elämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Te jotka sanotte palkkaavanne jonkun hoitamaan miestä jos hän sairastuu: millä ihmeen rahalla? Miten yhden naisen palkka riittää moiseen kun pitää yksin vastata koko perheen menoista? Kysynpä vaan! Pitäisi tienata aika hyvin!
No ihan samalla tavallahan kuka tahasa voi olla kotiäitinä ja mies maksaa viulut. Miten se poikkeaa tilanteesta, että nainen maksa viulut ja mies on kotona? Noin periaatteesta.

Nainenkin voi olla muussakin työssä kuin pienipalkkaisessa.
 
Siis
ihan hirvee tilanne varmaan, mut en tietenkään jättäis.
Siis ihan vaan siitäkin syystä et jos itse sairastuisin ni se ois ihan peestä jos toinen hylkäis:(
Ja toki se ois rankkaa mut onhan omaishoitajillakin välillä vapaata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
sitä mä en ymmärrä miksi sinä olet potkut saanut töistä, ei kai kenenkään ole pakko toista hoitamaan jäädä jos on niin sairas ettei kotona yksin pärjää niin silloin mennään sairaalaan tai saadaan kotiin avustaja
No kun se olisikin niin helppoa. Sama kun sanoisi että jos lapsesi sairastuu niin vie hänet sairaalaan ja jatka elämää.
No jos ap:n ratkaisu on avioero niin eikö tuo laitokseen/sairaalaan laittaminen ja viikonloppuvierailut kotiin ole kuitenkin parempi ratkaisu?

 
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tuollaista voi oikeastaan kysyä vain sellaiselta ihmiseltä, joka on elänyt samanlaisessa tilanteessa. Ainakaan etukäteen sitä ei tiedä mitä kaikkea eteentulevaa oikeasti jaksaa.
En mä miestä jättäis jos hän sairastuis. Ja olen aivan varma ettei mies jättäis minuakaan.
Mitä rakkautta se on??
Noin minäkin sanoisin kuin kirjoitat eli en jättäisi, mutta kun elämä ei ole niin yksinkertaista, kun vaikeita tilanteita tulee vastaan ja niitä elää vuosikaupalla. Ei ne valinnat aina sitä tarkoita, että toista ei rakasta.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Te jotka sanotte palkkaavanne jonkun hoitamaan miestä jos hän sairastuu: millä ihmeen rahalla? Miten yhden naisen palkka riittää moiseen kun pitää yksin vastata koko perheen menoista? Kysynpä vaan! Pitäisi tienata aika hyvin!
No ihan samalla tavallahan kuka tahasa voi olla kotiäitinä ja mies maksaa viulut. Miten se poikkeaa tilanteesta, että nainen maksa viulut ja mies on kotona? Noin periaatteesta.

Nainenkin voi olla muussakin työssä kuin pienipalkkaisessa.
Lisäksi tässä pitäisi maksaa palkkaa miehen hoitajalle. Kuinka monen kotiäidin työssöäkäyvä mies maksaa lisäksi hoitajan kotiin? Ei taida enää keskivertopalkka riittää...

 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
sitä mä en ymmärrä miksi sinä olet potkut saanut töistä, ei kai kenenkään ole pakko toista hoitamaan jäädä jos on niin sairas ettei kotona yksin pärjää niin silloin mennään sairaalaan tai saadaan kotiin avustaja
No kun se olisikin niin helppoa. Sama kun sanoisi että jos lapsesi sairastuu niin vie hänet sairaalaan ja jatka elämää.
Sinä sen sanoit hyvin... Ja lisäksi sinne sairaalaan ei ihan noin vaan mennäkään, kyllä ne laittaa kotiin sieltä jos ei ihan ole kuolemassa siihen paikkaan. Ei niitä siellä kiinnosta mitä kotona tapahtuu.
Soskusta kysyin mitä tukitoimia heillä on: ainoa mitä voivat tehdä on ottaa lapset kuulemma huostaan ja jos sen tekisivät, tappaisin itseni siihen paikkaan!
 
gg
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
sitä mä en ymmärrä miksi sinä olet potkut saanut töistä, ei kai kenenkään ole pakko toista hoitamaan jäädä jos on niin sairas ettei kotona yksin pärjää niin silloin mennään sairaalaan tai saadaan kotiin avustaja
No kun se olisikin niin helppoa. Sama kun sanoisi että jos lapsesi sairastuu niin vie hänet sairaalaan ja jatka elämää.
lapsen kyllä hoitaisin mutta en miestä eikä hän sitä kyllä pyytäiskään niinkun en minäkään häntä pyytäisi hoitamaan, meillä aikuiset ymmärtää sen että toisen pitää tienata että lapset voi hyvin ja ettei kaikki kärsittäis
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tuollaista voi oikeastaan kysyä vain sellaiselta ihmiseltä, joka on elänyt samanlaisessa tilanteessa. Ainakaan etukäteen sitä ei tiedä mitä kaikkea eteentulevaa oikeasti jaksaa.
En mä miestä jättäis jos hän sairastuis. Ja olen aivan varma ettei mies jättäis minuakaan.
Mitä rakkautta se on??
Noin minäkin sanoisin kuin kirjoitat eli en jättäisi, mutta kun elämä ei ole niin yksinkertaista, kun vaikeita tilanteita tulee vastaan ja niitä elää vuosikaupalla. Ei ne valinnat aina sitä tarkoita, että toista ei rakasta.
Ei tässä ole helpolla päästy nytkään. Kyllä mä sanon,et jos toisen jättää silloinku apua tarvis niin se ei ole rakkautta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
sitä mä en ymmärrä miksi sinä olet potkut saanut töistä, ei kai kenenkään ole pakko toista hoitamaan jäädä jos on niin sairas ettei kotona yksin pärjää niin silloin mennään sairaalaan tai saadaan kotiin avustaja
No kun se olisikin niin helppoa. Sama kun sanoisi että jos lapsesi sairastuu niin vie hänet sairaalaan ja jatka elämää.
Sinä sen sanoit hyvin... Ja lisäksi sinne sairaalaan ei ihan noin vaan mennäkään, kyllä ne laittaa kotiin sieltä jos ei ihan ole kuolemassa siihen paikkaan. Ei niitä siellä kiinnosta mitä kotona tapahtuu.
Soskusta kysyin mitä tukitoimia heillä on: ainoa mitä voivat tehdä on ottaa lapset kuulemma huostaan ja jos sen tekisivät, tappaisin itseni siihen paikkaan!
Entä kunta. Eihän vanhuksiakaan heitteelle jätetä vaikka kotona asuvatkin. Kotipalvelu on sitä varten.Oletko sieltä kysyny?
Ja miksi miehesi ei pärjää yksin edes hetkeä?

 
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tuollaista voi oikeastaan kysyä vain sellaiselta ihmiseltä, joka on elänyt samanlaisessa tilanteessa. Ainakaan etukäteen sitä ei tiedä mitä kaikkea eteentulevaa oikeasti jaksaa.
En mä miestä jättäis jos hän sairastuis. Ja olen aivan varma ettei mies jättäis minuakaan.
Mitä rakkautta se on??
Noin minäkin sanoisin kuin kirjoitat eli en jättäisi, mutta kun elämä ei ole niin yksinkertaista, kun vaikeita tilanteita tulee vastaan ja niitä elää vuosikaupalla. Ei ne valinnat aina sitä tarkoita, että toista ei rakasta.
Ei tässä ole helpolla päästy nytkään. Kyllä mä sanon,et jos toisen jättää silloinku apua tarvis niin se ei ole rakkautta.
Niin, tuo on sinun mielipiteesi.
 
sh
Eikö noihin saa jotain kela-korvauksia, verohelpotuksia, kotitalousvähennyksiä tms. jos palkkaa avustajan kotiin? Mä varmaan tossa tilanteessa pystyttäisin leirin sossun luukulle enkä poistuisi ennen kuin kaikki etuudet ois selvillä. Vaadi, vaadi ja vaadi! Ero ois se viimenen ratkaisu, sehän ei itse ongelmaa poista vaan oisi uupumuksen seuraus. Teillä on OIKEUS saada apua!!
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
lapsen kyllä hoitaisin mutta en miestä eikä hän sitä kyllä pyytäiskään niinkun en minäkään häntä pyytäisi hoitamaan, meillä aikuiset ymmärtää sen että toisen pitää tienata että lapset voi hyvin ja ettei kaikki kärsittäis
Tässä ajattelutavassa on se ongelma että ei selvästi itse ole kokenut vastaavaa. Jos toinen sairastuu syöpään, ei tarvi kuin pinnistää ja se syöpä on kadonnut niin elämä vain jatkuu :)
 
vierailija
Jos mietittet vaikka tilannetta että miehenne sairastuisi syöpään ja sairaus kestäisi vaikkapa 8 vuotta, olettaisitteko että mies viruisi sen ajan jossain hoitokodissa (onko sellaisia edes olemassa tuollaisiin tapauksiin?) tai sairaalassa jos voisi olla pääosin kuitenkin kotona valvonnan alaisena? Kuka työnantaja voisi roikottaa ja millä perusteilla työntekijäänsä tuollaista aikaa? Jos perheessä olisi useita lapsia, talolainaa jne? Kyllä sanon että olisi liikaa yhdelle kannettavaa! En tiedä mikä sairaus ap:n miehellä mut sen verran lähipiirissä ollut esim tuota syöpää ja muuta vastaavaa että voin kuvitella ettei kaikki ihan yksinkertaisesti hoidu.
 

Yhteistyössä