Jättäisitkö pojat 10v ja juuri 5v täyttäneen kotiin kauppareissun ajaksi ?

  • Viestiketjun aloittaja hm77
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jättäisin jos ovat rauhallisia ja haluavat kerran jäädä. Itse olen jättänyt kunkin lapsen yksin tai kaksin sitten, kun itse niin haluavat. t.kuuden lapsen äiti
 
En missään nimessä jättäisi.

Mulla on 11v ja 4,5v, enkä todellakaan jättäisi tuota pienempää isomman kanssa kotiin 45 minuutiksi puolen vuoden päästä, vaikka molemmat ovatkin ns. rauhallisia.
 
"vieras"
Minä jättäisin omani tuon ikäisinä. Ovat jo nyt 6- ja 3-vuotiaina rauhallisia ja vastuuntuntoisia, että voin jättää heidät huoletta hetkesi yksin, kun käyn esim. hakemassa postin.

Mutta nämä asiat ovat NIIN perhe- ja lapsi kohtaisia, että parhaiten asian tietävät vanhemmat itse.
 
[QUOTE="vieras";28915235]Entä jos itse haluavat?
Lapset ovat monesti rauhallisempia keskenään kotona kuin aikuisten kanssa.[/QUOTE]

Ei auta. Eivät saa kiivetä katollekaan, vaikka kuinka itse haluaisivat.

Meillä nuo lapset ovat tosiaan hyvin rauhallisia perusluonteeltaan, joten se ei ole tässä nyt se ongelma. Ongelma on siinä, että 5v nyt vaan on aivan liian pieni olemaan ilman valvovaa aikuista 45 min ja vieläpä sairaana, oli se 5v sitten miten rauhallinen tahansa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28915235]Entä jos itse haluavat?
Lapset ovat monesti rauhallisempia keskenään kotona kuin aikuisten kanssa.[/QUOTE]

Mielestäni tässä on kysymys enemmän vastuuntunnosta, kun rauhallisuudesta. Meillä lapset on kasvatettu jo pienestä pitäen vastuuseen ja se näkyy nyt vanhempana. Toki toisilla lapsilla vastuunkantokyky on luontaisempi kun toisilla, eli toisia vastuu pelottaa, toisia ei.
 
vierasv
Kyllä jos isompi osaa käyttää puhelinta. Ja pienempi tietää ja varmasti muistaa säännöt. Eli ei lähe ulos ja ketään ei saa päästää sisälle. Ja jos isompi on ennenkin vahtinut piemempä ja suostuu nytkin siihen. Mutta jos menee yli tunti niin en jättäs. Mutta voit ottaa pienemmän mukaan 10v. Pärjää kyllä kotona yksinkin, kun noin lyhyestä ajasta kyse. Eli ei se ikä ratkase tossa 5-7 vuotiaana vaan lapsi jotkut ovat niin tekeviä ja unohtavat säännöt kun toiset muistaa paremmin. Mutta jos pienempi tottelee isompaa ja isompi osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan niin voi jättää. Ja jos jaksaa kipeänä vahti.
 
"vieras"
Ei auta. Eivät saa kiivetä katollekaan, vaikka kuinka itse haluaisivat.

Meillä nuo lapset ovat tosiaan hyvin rauhallisia perusluonteeltaan, joten se ei ole tässä nyt se ongelma. Ongelma on siinä, että 5v nyt vaan on aivan liian pieni olemaan ilman valvovaa aikuista 45 min ja vieläpä sairaana, oli se 5v sitten miten rauhallinen tahansa.
Tiedät toki itse omat lapsesi parhaiten, mutta omien lasten osalta en näkisi ongelmaa. :)
 
juurihoitoa
[QUOTE="vieras";28915268]Mielestäni tässä on kysymys enemmän vastuuntunnosta, kun rauhallisuudesta. Meillä lapset on kasvatettu jo pienestä pitäen vastuuseen ja se näkyy nyt vanhempana. Toki toisilla lapsilla vastuunkantokyky on luontaisempi kun toisilla, eli toisia vastuu pelottaa, toisia ei.[/QUOTE]

Juuri näin! Meillä lapset on vastuuntuntoisia eivätkä hölmöile yksin jäädessään. Hyvin pystynyt jättämään reilun 3-veenkin 9- ja 7-vuotiaiden seuraan kun on pitänyt käydä viiden minuutin ajomatkan päässä. Kännykällä saa kiinni jos hätä tulee.
 
"vieras"
Kyllä jos isompi osaa käyttää puhelinta. Ja pienempi tietää ja varmasti muistaa säännöt. Eli ei lähe ulos ja ketään ei saa päästää sisälle. Ja jos isompi on ennenkin vahtinut piemempä ja suostuu nytkin siihen. Mutta jos menee yli tunti niin en jättäs. Mutta voit ottaa pienemmän mukaan 10v. Pärjää kyllä kotona yksinkin, kun noin lyhyestä ajasta kyse. Eli ei se ikä ratkase tossa 5-7 vuotiaana vaan lapsi jotkut ovat niin tekeviä ja unohtavat säännöt kun toiset muistaa paremmin. Mutta jos pienempi tottelee isompaa ja isompi osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan niin voi jättää. Ja jos jaksaa kipeänä vahti.
Tässä on hyvä vastaus. Toki tuo mustattu kohta alkoi naurattamaan, kun meillä jo viisi vuotias osaa sujuvasti käyttää puhelinta. :D
 
[QUOTE="vieras";28915282]Tiedät toki itse omat lapsesi parhaiten, mutta omien lasten osalta en näkisi ongelmaa. :)[/QUOTE]

Mä en jättäisi ketään lasta...mulla on siis perusperiaate se, että alle 6v lapsi ei ole ilman aikuisen valvontaa. Ei sisällä, eikä ulkona, oli lapsi sitten millainen tahansa. Eli en ajattele asiaa yksilötasolla, vaan tällä samalla kaavalla mennään jokaisen lapsen kohdalla.

Ehkä omanikin henkiin jäisivät, kenties vahingoittumattominakin, mikäli yksin jäisivät. Mutta en kertakaikkisesti koe mitään tarvetta jättää alle 6v ikäistä lasta ilman aikuisen vartiointia.
 
"vieras"
Mä en jättäisi ketään lasta...mulla on siis perusperiaate se, että alle 6v lapsi ei ole ilman aikuisen valvontaa. Ei sisällä, eikä ulkona, oli lapsi sitten millainen tahansa. Eli en ajattele asiaa yksilötasolla, vaan tällä samalla kaavalla mennään jokaisen lapsen kohdalla.

Ehkä omanikin henkiin jäisivät, kenties vahingoittumattominakin, mikäli yksin jäisivät. Mutta en kertakaikkisesti koe mitään tarvetta jättää alle 6v ikäistä lasta ilman aikuisen vartiointia.
Eli mielummin viet sairaan lapsen kauppaan vain siksi, että sinun asettamat kriteerit eivät täyty? Mutta hei, kukin taaplaa tyylillään, ei ole oikeaa eikä väärää tässä asiassa, vain näkemysero. :)
 
juurihoitoa
Mä en jättäisi ketään lasta...mulla on siis perusperiaate se, että alle 6v lapsi ei ole ilman aikuisen valvontaa. Ei sisällä, eikä ulkona, oli lapsi sitten millainen tahansa. Eli en ajattele asiaa yksilötasolla, vaan tällä samalla kaavalla mennään jokaisen lapsen kohdalla.

Ehkä omanikin henkiin jäisivät, kenties vahingoittumattominakin, mikäli yksin jäisivät. Mutta en kertakaikkisesti koe mitään tarvetta jättää alle 6v ikäistä lasta ilman aikuisen vartiointia.
Kaikenlaista sitä :D Huhhuh, mitenkähän sitä ennen selvittiin. Kannattaisi joskus miettiä ettei vaan ole liian hysteerinen ja kontrollifriikki.. löysätä sitä napanuoraa ja antaa lapsellekin vastuuta harjoitella elämää. Ne kun on yllättävän viisaista olentoja eikä suinkaan mitään idiootteja ilman aivoja ;)
 
mnnl
[QUOTE="vieras";28915316]Eli mielummin viet sairaan lapsen kauppaan vain siksi, että sinun asettamat kriteerit eivät täyty? Mutta hei, kukin taaplaa tyylillään, ei ole oikeaa eikä väärää tässä asiassa, vain näkemysero. :)[/QUOTE]

Vaihtoehtoja kai aika usein on muitakin.
 
[QUOTE="vieras";28915316]Eli mielummin viet sairaan lapsen kauppaan vain siksi, että sinun asettamat kriteerit eivät täyty? Mutta hei, kukin taaplaa tyylillään, ei ole oikeaa eikä väärää tässä asiassa, vain näkemysero. :)[/QUOTE]

Ja mitään muita vaihtoehtojako ei ole?

Kaupassa ei voi käydä kukaan muu, kuin minä? Ja ketäänhän ei voi kotiin pyytää lapsia hoitamaan?

Mulla on mieskin, joka osaa käydä kaupassa. Ja naapuri auttaa varmasti mielellään, mikäli pyydän...itsekin olin juuri hoitamassa heidän sairaita lapsiaan, kun yksi lapsista piti hakea illalla keskustasta kotiin ja osa lapsista oli jo nukahtanut.

Kuten jo kerroin, mulla ei ole tarvetta jättää. Mä osaan hoitaa nuo asiat siten, että muitakin vaihtoehtoja on, kuin lasten jättäminen keskenään kotiin, tai heidän roudaamisensa sairaana kauppaan.

Mä en ymmärrä, mikä tässä on ongelma? Mitä haittaa siitä on, jos en jätä lapsia pienenä keskenään kotiin? Aina tätä asiaa kauhistellaan, mutta mitään faktaa siitä haitasta ei kenelläkään ole koskaan ollut näyttää.
 
Kaikenlaista sitä :D Huhhuh, mitenkähän sitä ennen selvittiin. Kannattaisi joskus miettiä ettei vaan ole liian hysteerinen ja kontrollifriikki.. löysätä sitä napanuoraa ja antaa lapsellekin vastuuta harjoitella elämää. Ne kun on yllättävän viisaista olentoja eikä suinkaan mitään idiootteja ilman aivoja ;)
Melko pitkälti naapuriavulla ja yhteisöllisyydellä ennen selvittiin. Ainakin jos on noihin isovanhempiin ja heidän vanhempiinsa uskomista.

Liian hysteerinen ja kontrollifriikki, koska en jätä 5v lasta ilman aikuisen valvontaa? No johan sain tällä kertaa helpolla diagnoosin :LOL:

Myönnän kyllä olevani tässä asiassa hyvin tiukka ja tarkka, mutta miksi en olisi. Ei tuo esikoinenkaan ole kylkeen kiinni kasvanut, vaikka samalla kaavalla on hänenkin kanssaan toimittu. Vastuuta voi ja pitääkin antaa, mutta sitä ei ole vielä mikään pakko antaa 5v lapselle tuossa kohtaa. Lapsi ei kasva kieroon, vaikka joutuu vielä odottamaan vuoden sitä "vastuun opettelua" tuon asian suhteen.
 

Yhteistyössä