Jatkuva ruokahaluttomuus ja kehno kasvu

NRJ
Hei!
Meillä on pieni (tosiaan pieni) reilu yksivuotias neitokainen ja koko hänen elämänsä on ollut yhtä taistelua syömisen kanssa. Jo ihan pienenä saattoi kieltäytyä täysin imemästä rintaa moneksi tunniksi. Kasvu vähän heikkoa jo täysimetysvaiheessa. Kiinteät aloitettiin 4kk, kun painon nousu oli tosiaan nihkeätä, mutta kiinteät eivät parantaneet tilannetta. Kasvuvauhti on ollut kokoajan 300-400g kuussa. 10-kuisena kokeiltiin hapanmaitotuotteita ja tuloksena kuumeinen ripulointi 3 päivän ajan. Lopetimme hapanmaitotuotteet ja jatkoin imetystä vuoden vanhaksi. Ripulointi loppui. Vuoden vanhana imetys loppui lapsen flunssaan ja annoimme kauramaitoa (ihan kaupasta). Paino laski kuukaudessa 300g. Pääsimme maitoaltistukseen ja ihmeeksemme maito ilmeisesti käykin nyt kun mitään ripulia ei tullut. Kakkaa tuli tosin alkuun 6 kertaa päivässä, mutta nyt sekin on normalisoitunut. Nyt minua siis ihmetyttää mikä kumma voi olla huonon kasvun syynä. Itse ajattelin, että hän on koko ajan ollut maitoallergikko ja koska en itse ole ollut imetysdietillä, hän on sen takia kasvanut huonosti. Lisäksi neiti on melkein aina haluton syömään. Ei vaikuta koskaan nälkäiseltä eikä hänellä ole mitään lempiruokia, edes makeat ei maistu. Syöttäminen on jonkinasteista huijailua aina (leluharhautus/laulatus/imurointi). Itse alan olla väsynyt tähän stressaamiseen siitä syökö tyttö tarpeeksi, onko laihtunut, saako tarpeeksi kalkkia... Onko täällä kohtalotovereita? Voiko tytöllä olla joku allergia siltikin? Äidilläni todettiin keliakin kuukausi sitten, mutta lääkäri ei kommentoinut mitenkään, kun kerroin siitä hänelle maitoaltistuksen yhteydessä. Hermot menee... Millaisia annoksia vuoden ikäiset yleensä syö? Meillä tyttö syö noin 2dl 5 kertaa päivässä.
 
2dl x 5 päivässä kuulostaa ihan normaalilta. Et laittanut tyttäresi mittoja, joten vaikea arvioida. Mutta lapsi osaa yleensä säädellä syöntiään itse. Relaa. Anna syödä terveellistä ruokaa sen, mitä syö. Mitä hän nyt syö? Kunnon ruokaa vai pelkkiä soseita? Rentouta ruokailutilanne ja itsesi! Lopeta ruokapöytäkikkailut, ei leluharhaitusta yms. Älä tee syömisestä sirkusta. Ruoka tarjoillaan, hän syö, mitä syö ja sillä selvä. Öljylisän voi ruokaan laittaa, lisätä kermaa, voita ruokiin yms. Herkkuja en alkaisi syöttää lihomisen toivossa. Minkä kokoinen olet itse? Pienen äidin tyttölapsi voi olla hyvinkin siro keijukainen. Itsellä alle 1v poikalapsi söi tosi huonosti. Kun lopetin stressin, vauvasoseet yms leikittelyt. Alkoi poika syödä yhtäkkiä kuin aikamies, siis kunnon ruoka upposi heti. JA alkoi saman tiesn syödä itse lusikalla, ei halunnut enää olla syötettävänä. Eli kiinnostui ruoasta, kun ei enää ollut leikkejä ja ruoka oli samaa mitä muillakin.
Tsemppiä!
 
Tutultahan tuo kuulostaa:( Meillä esikoinen on ollut erittäin huono syöjä alusta alkaen ja näin vaan on edelleenkin eli lähes neljävuotiaana. Taustalla ovat myös erittäin vaikeat suolioireiset allergiat, mutta ne ovat jo väistymässä. Minulla on myös erittäin vaikeasti allerginen 1-vuotias kuopus, joka taas on syömisen suhteen aivan toista maata: suunnilleen huutaa ruokaa, ellei lusikka lähesty riittävän nopeasti. Ensimmäisen kanssa syyllistin itseäni huonosta syömisestä ja ravitsemusterapeutti syyllisti myös. Toisen kanssa tajusin, että vika ei olekaan minussa, sillä vaikka on toimittu aivan samalla tavalla, toinen söi aina huonosti ja toinen taas mitä parhaimmalla ruokahalulla. LAPSET SIIS OVAT ERILAISIA!

Nuo sirkus-touhujen lopettamiseen liittyvät ohjeet ovat ihan ok - mutta eivät ole meillä auttaneet yhtään. Esikoinen ei ole syönyt koskaan hyvin sirkuksen kanssa tai ilman. On aivan sama tekeekö mitään tai mitä tekee, hän syö maksimissaan sen verran, että nälkä on ohi ja haluaa pois pöydästä. Ja jos ei tyrkytetä, hän on erittäin mielellään syömättä vaikka koko päivän:( Ja olen kuulemma itse ollut lapsena aivan samanlainen ja miinuskäyrillä on tietty menty minunkin kohdallani - niin kuin nyt esikoisenkin (tosin pituuskasvun hitauteen löytyi nyt syy kasvuhormonin osittaisesta vajaatuotannosta), tällä hetkellä esikoisen paino on -8. Hyvä puoli tässä nirsoilussa on, että nirsot lapset ovat äärimmäisen harvoin aikuisenakaan ylipainoisia brittitutkimuksen mukaan (itse olen ollut koko elämäni alipainoinen, vaikka itse asiassa syön nykyään aika reippaasti - mutta mikään napostelu ei ole koskaan ollut minun juttuni - edes aikuisena).

Mutta kannattaa siis toki kokeilla sitä, ettei enää kiinnitä ruokailuun mitään huomiota: ruoka eteen ja syö minkä syö ja ruoka heti pois ja seuraavalla aterialla vasta lisää. Yksi mikä meillä on toiminut on seuraava: ensin eteen pelkkä ruoka, sitten kun ruoka ei enää mene, eteen leipää, sitten juomaa ja viimeisenä jotain tuhtia energiapitoista jälkkäriä. Lisää myös ruokaan öljyä, jotta lapsi saa energiaa tarpeeksi.

Ja lopuksi: älä koe syyllisyyttä siitä, että lapsesi on nirso/huono syöjä!!!
 
Peesaan edellistä kirjoittajaa eli yritä olla stressaamatta. Se on helpommin sanottu kuin tehty. Ja silenciota myöskin: älä syytä itseäsi.

Yhden ikävuoden jälkeen lapsen energiantarve laskee eli syöminen vähenee entisestään. Energiantarve riippuu lapsen koosta eli pienikokoiset syövät vähemmän kuin isommat ikätoverinsa. Tämä kannattaa muistaa kun vertaa omaa lastaan naapuriin. Lapsi osaa itse säädellä syömistään jos ruokaa ei tuputeta. Lisäksi 1-2 v. iässä olisi hyvä opetella syömään, jos sitä ei siihen mennessä ole oppinut ts. syömään ruoka-aikana ja riittttävästi. Nälän tunne on tervettä eli millainen rytmi teillä on ruokailussa? Tarjotaanko ruokaa liian usein/harvoin? Onko lapsi muuten tyytyväinen? Reipas ja iloinen ja touhuaa?

Meillä poika (1 v. 4 kk) on myös huono syömään, nälkä on harvoin ja syö pääsääntöisesti todella pieniä määriä. Sirkustemput eivät auta syömiseen mutta niillä lapsen saa pysymään paremmin pöydässä..näin meillä.
Pituutta poika kasvaa kuitenkin omalla käyrällään tasaisesti vaikka pituus/painosuhde olikin pitkään siellä -20 käyrällä (nyt tilanne parempi). On varmasti sellainen "huonosyömäinen"luonteeltaan, osittain saattaa vikaa olla allergioissa (suppea ruokavalio) ja sen myötä "syöminen ei ole kivaa kun mahaan sattuu". Ruokailun tulisi olla miellyttävää lapselle ja pakottaminen jne. ei sitä ole. Kokeile rohkeasti tarjota ruokaa eri tavoin: kylmänä, kuumana, jäisenä, vähemmän/enemmän maustettuna, sileänä soseena, samaa ruokaa kuin aikuisilla jne. Pikkuhiljaa kiinnostus herää, veikkaan. Anna lapsen tutustua ruokaan itse. Syötä toki, jos antaa/haluaa.

Määristä vielä: meillä poika oli 1 v. 9,6 kg. Söi silloin ja syö edelleen 1/2- max 1 1/2dl sosetta 4 kertaa päivässä ja lisäksi korviketta 5-8 dl/vrk riippuen siitä, kuinka kiinteä ruoka on uponnut. Meillä ruokavaliosta puuttuvat viljat (=kasviksissa kaloreita vähän) mutta toisaalta käytössä on rasvalisä (10-20 ml öljyä/pv). Kasvuun vaikuttaa ravinnossa kaksi asiaa: onko riittävästi energiaa? Ja onko ravintoaineita tarpeeksi? Jos lapsi syö vähän, on ravinteikkaan ruuan tarjoaminen erityisen tärkeää ettei kasvu hidastu huonon vitamiinien, kivennäisaineiden ja proteiinien saannin vuoksi. Herkkuja ei siis kannata antaa usein, jos ne vähentävät terveellisemmän (=paljon ravinteita, riittävästi proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa) menekkiä.

Jos olet asiasta kovin huolestunut, käytä lasta lääkärissä. Ravitsemusterapeutilta voi saada apuja sitten muuhun ruokailuun liittyvään ja ihan vinkkejä ruokavalion koostamiseen (voi tarkistaa, saako lapsi kaikkea tarvitsemaansa).
 
NRJ
joo, lapsi on meille jo kolmas, joten jotenkin automaattisesti vertaa isompiin sisaruksiin. Heillä ei vastaavia kasvuongelmia ole ollut ja sen takia ihmetyttää tämä kuopuksen ruokaongelma. Meillä on ehditty testailla vaikka minkälaista metodia että jotain menisi alas. Tyttö on sitä tyyppiä että on todella tyytyväinen ihan ilman ruokaa vaikka monta päivää. Ollaan kokeiltu sitäkin, että yhtään ei tuputeta ja hänestä elämä on varsin mukavaa niinkin, ilman syömistä. Ruokailun perusrytmi on niin, että aamupala on klo 8, lounas 11:30, välipala n.15, päivällinen 17 ja iltapuuro 20. Herkkuja hän ei ole koskaan oppinut syömään, ihan peruskotiruokaa ollaan tarjoiltu. Stressi tästä syömisestä alkoi kunnolla tosiaan vasta nyt, kun tuo paino tippuu. Öljylisä on ollut käytössä 4kk asti ilman mitään vaikutusta kasvuun. Tyttö kieltäytyy kokonaan juomasta maitoa, ei siis tykkää juoda pullosta tai mukista. Sen takia olen itse epäillyt tuota maitoallergiaa. Ihottumaa ja ripulia oli silloin kun ensimmäisen kerran kokeiltiin hapanmaitotuotteita, mutta nyt tauon jälkeen niitä oireita ei ole. (Tytölle tarjoillaan maito puurossa ja jogurtissa.) Itse olen ihan peruskokoinen nainen, joten tyttö ei ikävä kyllä ole perinyt sirouttaan äidiltään... Niin, koko yksivuotiaana oli 74cm ja 8,5kg ja tuosta painosta on nyt lähtenyt 300g. Minä olen aina ennen tätä kuopusta ajatellut että lapsi kyllä säätelee itse paljonko haluaa syödä, mutta tämä viimeinen ei näytä oikeastikaan tekevän sitä...
 
Semmonen tuli vielä mieleen että oletteko kokeilleet hyla-tuotteita? Ovat makeampia (maito varsinkin). Jos ei siis valita vatsaa, niin epäilen että allergioita olisi. Onko lääkäri tutkinut tytön? Peruslabrat otettu?

Meidän pojan 1 v. mitat oli siis 78,5 cm ja 9,6 kg eli ei mitenkään huimasti isompi. Poikienhan kuuluukin ;) olla vähän isompia. Äkkiseltään sanoisin että tuo 8,5 kg ei tunnu kovin vähältä pituuteen nähden mutta en muista ulkoa miten ne neuvolan käppyrät menee. Koska allergiaa olet itse epällyt, voihan sen maidon jättää kokeeksi pois esim. kahdeksi viikoksi ja antaa riisi/kauramaitoa tilalla ja kalkkia purkista. Mutta pidempää aikaa ei kannata dietata ominpäin. Vilja-allergiahan on myös yleinen ja kotimaiset viljat voi myös vaihtaa esim. täsyjyvämaissiin-täysjyväriisiin-tattariin joksikin aikaa. Se viljojen kokeileminen onkin sitten jo vähän työläämpi juttu.

Ja tutulta kuulostaa että "tyytyväinen ihan ilman ruokaa monta päivää" :kieh: Kunhan nestettä menee, se on pääasia (sanoo meidän allergialääkäri näistä meidän syömälakoista).

*muoks* Kaivoin ne neuvolan käyrät: en tiedä onko pojilla eri käyrät mutta pituushan on -1,2 -> ok jos on sillä käyrällä kasvanut koko ajan ja paino -14, joka on normaali (normaalin rajat +20- -15).
 
NRJ
Itse asiassa typy käyttää Hyla-maitoa puuroissa (siihen siirtymisen jälkeen tuo järjetön kakkaamisvauhti tyyntyi). Saattaa päivän aikana nyt jo ihan juodakin sitä puolisen desiä. Ajattelin, että se riittää kun puuroihin ujutetaan yhteensä 3dl ja jogurttia syö noin 1,5dl. Päätin nyt lakata stressaamasta ja jatkaa stressaamista, jos ensi viikon painokontrollissa on taas tultu alas painossa. Sitten varmaan pitää pyytää taas aikaa lastenlääkärille. Tytöstä on nyt otettu vaan allergiavasta-aineet verestä, muuten mitään ei ole sen kummemmin tutkittu. Ehkäpä se tästä helpottuu :)
 
Olihan laktoosi-intoleranssi suljettu pois? Sehän on perinnöllistä ja sitä voi olla ihan pienelläkin lapsella. Ajattelin vain, että jos kakkaaminen on vähentynyt kun siirryitte hyla-maitoon? Jos kokeilisitte laktoositonta ruokavaliota? Sehän saattaisi auttaa syömiseenkin, jos syömättömyyden syynä on laktoosin aiheuttama jatkuva vatsakipu?
 

Yhteistyössä