Jauhan vielä näistä joulunajan auttamisjutuista(hyvä joulumieli yms)

Eilen tuli kaupassa mainos siitä joulukeräyksestä jonka kautta lapsiperheet saa sen 70euron arvoisen lahjakortin kauppaan. Mainoksessa miesääni sanoi:"auta vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevia lapsiperheitä saamaan joulu ja lahjoita plaaplaaplaa...". Eli siis siinä mainostettiin että kun lahjoitat rahaa sille systeemille niin se auttaa vaikeassa TALOUDELLISESSA tilanteessa olevia lapsiperheitä. Kuitenkin oon täälä palstalla saanu käsityksen että niitä lahjakortteja on jaettu muillekin kuin niille kellä ei oo rahaa. Miten se siis nyt sitte on?
 
kej
No mä henkilökohtaisesti toivon, että ne joilla ei taloudellisia ongelmia ole, ymmärtävät kieltäytyä siitä rahasta ja pyytävät luovuttamaan sen niille jotka sen oikeasti tarvii.

Ehkä se nykyään on noin, siitä ku mulle sitä tarjottiin, on aikaa jo muutama vuosi ja sen nimi silloin oli hyvän mielen lahjakortti.
 
  • Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
Asiahan on niin, että kaikki vähävaraiset eivät ole "palveluiden" piirissä. Jos lapset ovat koululaisia ja ehkä itsekkin käy töissä (monet työssä käyvät yh:t elävät köyhyysrajan alapuolella) eikä sinulla käy esim. perhetyöntekijöitä, ei mikään instanssi ns. tiedä tilannettasi, eikä tarjoa apuaan. Neuvola esim. sattaa tarjota lahjakortteja myös sosiaalisin perustein.
 
No mä henkilökohtaisesti toivon, että ne joilla ei taloudellisia ongelmia ole, ymmärtävät kieltäytyä siitä rahasta ja pyytävät luovuttamaan sen niille jotka sen oikeasti tarvii.

Ehkä se nykyään on noin, siitä ku mulle sitä tarjottiin, on aikaa jo muutama vuosi ja sen nimi silloin oli hyvän mielen lahjakortti.
No juuri niitä hyvän mielen lahjakortteja tarkoitin. Siinä mainoksessa painotettiin että ne tulee TALOUDELLISESTI vaikeassa tilanteessa oleville perheille. Mutta kun oon kuullu että niitä on saanu sellasetkin joilla ei oo taloudellisesti huolen häivää. Kun itsellä menee ihan maku näihin keräyksiin kun kaikista keräyksistä näytetään laitettavan lahjoja ja rahaa myös sellaisille jotka ei sitä todellakaan tarvisi. Ja sitten niitä jää ilman jotka tarvis...
 
  • Tykkää
Reactions: samanta
"vieras"
Aikoinaan ainakin täällä päin sosku jakoi niitä perheille joiden kanssa oli asioinut (useampi vuosi takaperin). Meillä silloin kriteeriksi sanottiin suurperhe. Asia miksi asioitiin ei ollut taloudellinen vaikka just ja just toimeen tultiinkin vaan tarvittiin ulkopuolinen avuksi ratkomaan ongelmia teinin kanssa.
 
kej
Joo niinku esim. meillä ei tosiaan ollu minkään näköisiä taloudellisia ongelmia. En tajunnu sillon kysyä et miks sitä tarjosivat, kieltäydyin vain. Olis kyllä pitäny kysyä, harmi ku en tajunnu.

Mun tekis mieli osallistua tuohon hyvä joulumieli-juttuun, mut mistä mä tiiän jos siellä on joku joka mitään ei tarvis mut kerää lahjoja ku ilmaseks saa? Kauheaa olla näin epäluuloinen, mut ei mua huvita rahoittaa huijareita :/ Vaikka toisaalta kai vois ajatella et hyvä joulumieli sille huijarilleki varmaan tulis jos sais oikeen huijattua. Ehkä pitäis vaan laittaa ilmoitus ja lahjoittaa lahja/lahjat eikä miettiä niin paljon! Joulupuu-keräykseen osallistuisin mut se on niin kaukana et en tiiä pääsenkö :(
 
"vieras"
meillä ei ole toloudellista tarvetta kortille. työssäkäyvä ja ihan hyvin toimeentuleva kolmen yh olen.
muuten meillä on ollut raskas vuosi ja sossusta kysyttiin saisivatko muistaa perhettämme kortilla.
 
Joo niinku esim. meillä ei tosiaan ollu minkään näköisiä taloudellisia ongelmia. En tajunnu sillon kysyä et miks sitä tarjosivat, kieltäydyin vain. Olis kyllä pitäny kysyä, harmi ku en tajunnu.

Mun tekis mieli osallistua tuohon hyvä joulumieli-juttuun, mut mistä mä tiiän jos siellä on joku joka mitään ei tarvis mut kerää lahjoja ku ilmaseks saa? Kauheaa olla näin epäluuloinen, mut ei mua huvita rahoittaa huijareita :/ Vaikka toisaalta kai vois ajatella et hyvä joulumieli sille huijarilleki varmaan tulis jos sais oikeen huijattua. Ehkä pitäis vaan laittaa ilmoitus ja lahjoittaa lahja/lahjat eikä miettiä niin paljon! Joulupuu-keräykseen osallistuisin mut se on niin kaukana et en tiiä pääsenkö :(
Joulupuukeräyksestäkin menee lahjoja perheisiin jossa niille ei oo tarvetta.
 
"diu"
Auttavat tahot eivät tietenkään tiedä kaikkia niitä, jotka eivät heidän piirissään ole. Lahjakortteja ja lahjoja tulee joulun alla PALJON, ja niitä sitten jaetaan myös niille, joilla ei ole niin näkyvä ja selvä tarve, jotteivät jäisi käyttämättä.
 
[QUOTE="diu";25156797]Auttavat tahot eivät tietenkään tiedä kaikkia niitä, jotka eivät heidän piirissään ole. Lahjakortteja ja lahjoja tulee joulun alla PALJON, ja niitä sitten jaetaan myös niille, joilla ei ole niin näkyvä ja selvä tarve, jotteivät jäisi käyttämättä.[/QUOTE]

tämän vuoksi itse en enää osallistu mihinkään näihin joulukeräyksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: samanta
kej
[QUOTE="vieras";25156751]meillä ei ole toloudellista tarvetta kortille. työssäkäyvä ja ihan hyvin toimeentuleva kolmen yh olen.
muuten meillä on ollut raskas vuosi ja sossusta kysyttiin saisivatko muistaa perhettämme kortilla.[/QUOTE]


Mun mielestä on hyväksyttävää saada ja ottaa se kortti myös sillä perusteella, että on ollut tosi raskasta. Jos se siis jotenki lohduttaa, 70e kuitenki on aika pieni raha sellaselle jolla ei ole taloudellisia ongelmia. Mieluummin luulis et ottais jotain muuta muistamista, vaikka sit lahjan tai apua. Mut joo, en ajattele sinusta pahaa vaikka kortin saat, toivottavasti se ilahduttaa ja vietätte kivan joulun ja uusivuosi alkaa helpommin :hug:
 
"vieras"
Minusta kyllä tuntuu että koitat vaan kerjätä tappelua tästä aiheesta kun jatkuvasti jankkaat. Ainakin minä vastasin jo siinä toisessa ketjussa että 2 vuotta sitten niitä annettiin _vaikeassa elämäntilanteessa_olevalle, voi olla että kriteerit on tuosta muuttuneet.
 
"minä"
Olen onnellinen että mulle soitettiin sossusta ja kysyttiin tuosta hyvä joulu mielestä eli sieltä nyt kai tulossa se 70e lisäksi kirkon diagonia lupasi antaa 100e lahjakortin jouluruokaan. Oonko minä nyt ahne kun otan molemmat? Meillä on takana rankka syksy ja nyt meidän perhe saa ainakin jouluksi ruuan pöytään ja ehkä vähän joulu namiakin koska lahjoja ei tänä vuonna tule yhtään.
 
kej
minä, et ole. Tietenkin saa ottaa kaiken mahdollisen avun vastaan jos sitä tarvitsee.

Ja heh, mua ainakin surettaa, jos jotkut ottaa lahjoituksia vastaan vaikkei tartte, ja joillakin mahdollisesti menee joulu pilalle kun ei mitään saa. Mä nyt vaan olen muutenkin niin lapsellinen ja tyhmä, et kannatan oikeudenmukaisuutta enkä voi ymmärtää ahneutta. Ja en ajattele näin siksi, että itselleni ne avustukset haluaisin.
 
Eikö se ole parempi että suurin osa avusta menee oikeaan osoitteeseen vaikka murto-osa menisikin sitä ansaitsemattomille?

Kenen oloa helpottais jos ketään ei enää autettaisi siinä pelossa että joku yksittäinen saisi "ylimääräistä" ?
 
siis mitä
Mikä vettu siinä on että kaikki muistaa köyhiä ja raukkoja JOULUNA? ja sit 11kk vuodessa ne saa olla omin avuin. Arvartaapa vaan, kummasta ois niille enemmän iloa, siitä että saavat elää "normaalia elämää" 11 kk vuodessa vai siitä että saavat JOULUN? kaikki ei edes vietä joulua
 
Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä;25156949:
Mikä vettu siinä on että kaikki muistaa köyhiä ja raukkoja JOULUNA?
Ei meillä ole rahaa joka kuukausi antaa perheen ulkopuolelle, meilläkin on tiukkaa. Mutta lapsille joulu on tärkeä päivä, ja tingin ennemmin omasta elämästä kuin jätän auttamatta EDES tänä yhtenä vuodenaikana.
 
kej
FreeFall, totta kyllä tuokin. :)

Ja sama täällä, en mä pysty jatkuvasti auttamaan ihmisiä, kun on omakin perhe ja lapset. Sukulaisia tietenkin autetaan sen verran kun voidaan jos tarvitsevat apua, mutta valitettavasti sitä ei kuitenkaan niin hyveellinen itsekään ole, että jatkuvasti omastaan jakaisi. Vaikka ikävältä kuulostaakin...
 
Täytyy vielä lisätä että on ikävä lukea tällaisia ketjuja, joissa kerrotaan ettei auteta enää muita muutaman väärinkäytöksen vuoksi. Ihan kuin se antaisi luvan olla rauhassa ns. itsekäs ja jättää auttamatta, ottamatta huomioon sitä että suuri osa avusta menee oikeasti sitä tarvitseville.

Mikää systeemi ei ole aukoton, silti voi aina osallistua kykynsä mukaan.
 
"..."
Täytyy vielä lisätä että on ikävä lukea tällaisia ketjuja, joissa kerrotaan ettei auteta enää muita muutaman väärinkäytöksen vuoksi. Ihan kuin se antaisi luvan olla rauhassa ns. itsekäs ja jättää auttamatta, ottamatta huomioon sitä että suuri osa avusta menee oikeasti sitä tarvitseville.

Mikää systeemi ei ole aukoton, silti voi aina osallistua kykynsä mukaan.
Voi auttaa jos haluaa. Henkilökohtaisesti en auta minkään järjestön tms kautta, koska niissa on niin huijauksen meininki ettei tosikaan.
Mielelläni lahjoitan jotain suoraan apua tarvitseville. Mutta punasetristit, unisefit ym jää ilman mun rahoja.
 
samoin
[QUOTE="...";25157177]Voi auttaa jos haluaa. Henkilökohtaisesti en auta minkään järjestön tms kautta, koska niissa on niin huijauksen meininki ettei tosikaan.
Mielelläni lahjoitan jotain suoraan apua tarvitseville. Mutta punasetristit, unisefit ym jää ilman mun rahoja.[/QUOTE]

Paitsi spr:n kirppikseltä ostan tavaroita joita tarvitsen, mutta en lahjoita. Työkaveri kertoi ostaneensa 100e lahjakortin (sossun) spurgulta 20 eurolla, kun sitä oli kaupan edessä kaupiteltu (kun se lahjakortti ei käy alkoholijuomiin)
 
"nuunuu"
Paitsi spr:n kirppikseltä ostan tavaroita joita tarvitsen, mutta en lahjoita. Työkaveri kertoi ostaneensa 100e lahjakortin (sossun) spurgulta 20 eurolla, kun sitä oli kaupan edessä kaupiteltu (kun se lahjakortti ei käy alkoholijuomiin)
mutta eikös noissa ole sen saajan nimi ettei sillä pysty ostamaan kun se jolle se on myönnetty. ite oon joutunut näyttään henkkareitakin.
 
on on
[QUOTE="nuunuu";25157241]mutta eikös noissa ole sen saajan nimi ettei sillä pysty ostamaan kun se jolle se on myönnetty. ite oon joutunut näyttään henkkareitakin.[/QUOTE]

Se spurgu oli kiertäny sen mukana ostokset ja kassalla näyttäny omat henkkarinsa. Kassan jälkee kaveri antoi 20e spurgulle ja meni itse kotiin viikonlopun ruokien kanssa
 

Yhteistyössä