Jehovan todistajat ja vanhoillislestadiolaiset pahimpia lahkoja.

http://freepathways.wordpress.com/2010/07/01/alistaminen-ja-vakivalta/

saapi kommentoida. onneksi näistä asioista aletaan vihdoin puhumaan ja uskontojen aiheuttamat mielenterveysongelmat tulevat julkisuuteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Jaa no mulla ei ole tuollaisia kokemuksia jehovan todistajista.
mutta selkeästi monilla on. entisiltä lahkolaisilta sen totuuden kuulee... :whistle:
sekä vl että jt ex-jäsenillä on erittäin samankaltaisia kokemuksia. ja lahkosta eroonpääsy on yllättävän vaikeaa. :/
 
mievaan
eiköhän meissä kaikissa ole hyviä, pahoja ja rumia - niin "kristityissä" ev.lut. kuin ateisteisssakin, vapaa-ajattelijoissa ja muslimeissa. huh teitä! ken heittääkään sen ensimmäisen kiven..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mievaan:
eiköhän meissä kaikissa ole hyviä, pahoja ja rumia - niin "kristityissä" ev.lut. kuin ateisteisssakin, vapaa-ajattelijoissa ja muslimeissa. huh teitä! ken heittääkään sen ensimmäisen kiven..
taas ihminen kellä ei ole mitään sanottavaa asiaan viitsii avata suunsa. miksi edes kommentoit kun et aiheesta mitään tiedä? ei tässä kukaan kiviä heittele, vaan ottaa vaietun asian esille julkisuuteen.
 
miä
minusta tuntuu pahalta kun nuoret lestadiolaistytöt "valitsevat" ammattikoulun, koska sieltä saa nopeesti ammatin ja voi perustaa perheen. Tiedän monta jolla olisi ollut älyä ja intoa opiskella vaikka mitä, mutta kun pitää saada nopeesti ammatti.
Sitten ahistaa kun ei saa itse päättää
 
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
minusta tuntuu pahalta kun nuoret lestadiolaistytöt "valitsevat" ammattikoulun, koska sieltä saa nopeesti ammatin ja voi perustaa perheen. Tiedän monta jolla olisi ollut älyä ja intoa opiskella vaikka mitä, mutta kun pitää saada nopeesti ammatti.
Sitten ahistaa kun ei saa itse päättää
Minä en ole kyllä kuullut yhdestäkään tuollaisesta tapauksesta. Mutta yliopistossa noita lestadiolaistyttöjä ja -äitejä oli kyllä pilvin pimein...

 
harmaana
Mutta lestoilla se jeesuksen veressä anteeksi antaminen on sellainen ihmeellinen väkivallan ja monen muunkin pahan asian jatkamisautomaatti.

Olet velvollinen antamaan anteeksi esimerkiksi lähisuhteessa pahoinpitelyt, ja kerran anteeksi annetusta asiasta ei lähdetä tekemään rikosilmoitusta vaan varrotaan vaan seuraavaa kertaa. Ja kun siihen kulttuuriin, syntien anteeksi antamisineen, on kasvanut ja kuka ties vielä jostain opistosta sen elämänkumppanin löytänyt, niin sen yhteisön arvojen ja normien kyseenalaistaminen on kipeä ja murheellinen ja pitkä prosessi.
 
on niitä
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
minusta tuntuu pahalta kun nuoret lestadiolaistytöt "valitsevat" ammattikoulun, koska sieltä saa nopeesti ammatin ja voi perustaa perheen. Tiedän monta jolla olisi ollut älyä ja intoa opiskella vaikka mitä, mutta kun pitää saada nopeesti ammatti.
Sitten ahistaa kun ei saa itse päättää
Minä en ole kyllä kuullut yhdestäkään tuollaisesta tapauksesta. Mutta yliopistossa noita lestadiolaistyttöjä ja -äitejä oli kyllä pilvin pimein...
Koulumaailmassa työssä olevat tietää että niitäkin on, toki on myös pitkälle opiskelleita
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sanotte siihen että jos ihminen on liittynyt kumpaan jompaan sakkiin ilman että olis lapsuuttaa elänäny siinä?
yleensä esim. jt-lahkolaiset iskee juuri silloin, kun ihmisellä on joku kriisi. siitä on saatu ihan ohjeita ylemmiltä tasoilta. kun joku on henkisesti heikoimmillaan, on hyvä tulla markkinoimaan jumalaa, paratiisia ja 10 hyvää ja yhdeksää kaunista.

kun "kuherruskuukausi" lahkossa päättyy, ja ihminen alkaa näkemään mihin liittyi, on jo usein liian myöhäistä. on uhrattu liikaa jo lahkon hyväksi, sosiaaliset suhteet ovat lahkossa, koko elämä lahkon piirissä. silloin siitä ei niin vain lähdetä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja on niitä:
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
minusta tuntuu pahalta kun nuoret lestadiolaistytöt "valitsevat" ammattikoulun, koska sieltä saa nopeesti ammatin ja voi perustaa perheen. Tiedän monta jolla olisi ollut älyä ja intoa opiskella vaikka mitä, mutta kun pitää saada nopeesti ammatti.
Sitten ahistaa kun ei saa itse päättää
Minä en ole kyllä kuullut yhdestäkään tuollaisesta tapauksesta. Mutta yliopistossa noita lestadiolaistyttöjä ja -äitejä oli kyllä pilvin pimein...
Koulumaailmassa työssä olevat tietää että niitäkin on, toki on myös pitkälle opiskelleita
Niin kuten niin niin monessa muussakin yhteisössöä. Mä en tuosa kyllä mitään päätelmää saa tehtyä.
Mä menin amikseen siksi kun tiesin minkä ammatin haluan. ja siihen ei lukiota tai yliopistoa tarvittu.
 
vl
Ihan käsittämättömiä te puhutte täällä palstalla! Itse olen vl, enkä ole koskaan kuullut tuommoisia juoruja enkä tuntenut ketään sellaista, mitä täällä kuulee. Tuokin ammattikoulujuttu, hohhoijakkaa. On täällä kyllä "tietäväistä" porukkaa. Jätän heti kättelyssä näiden kommenttien lukemisen. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sanotte siihen että jos ihminen on liittynyt kumpaan jompaan sakkiin ilman että olis lapsuuttaa elänäny siinä?
yleensä esim. jt-lahkolaiset iskee juuri silloin, kun ihmisellä on joku kriisi. siitä on saatu ihan ohjeita ylemmiltä tasoilta. kun joku on henkisesti heikoimmillaan, on hyvä tulla markkinoimaan jumalaa, paratiisia ja 10 hyvää ja yhdeksää kaunista.

kun "kuherruskuukausi" lahkossa päättyy, ja ihminen alkaa näkemään mihin liittyi, on jo usein liian myöhäistä. on uhrattu liikaa jo lahkon hyväksi, sosiaaliset suhteet ovat lahkossa, koko elämä lahkon piirissä. silloin siitä ei niin vain lähdetä.
Väitätkö että ihminen ei vois olla onnellinen yhteisön sisällä. Vai onko kaikki niitä alistettuja raukkoja?
 
vieras
Tuo on kyllä niin valitettavan totta. Ihan kauheita yhteisöjä molemmat, oikeasti salailun ja syyllisytämisen kulttuuri on tosi vahva. Vaikea lähteä pois vaikkei haluais normeja noudattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sanotte siihen että jos ihminen on liittynyt kumpaan jompaan sakkiin ilman että olis lapsuuttaa elänäny siinä?
yleensä esim. jt-lahkolaiset iskee juuri silloin, kun ihmisellä on joku kriisi. siitä on saatu ihan ohjeita ylemmiltä tasoilta. kun joku on henkisesti heikoimmillaan, on hyvä tulla markkinoimaan jumalaa, paratiisia ja 10 hyvää ja yhdeksää kaunista.

kun "kuherruskuukausi" lahkossa päättyy, ja ihminen alkaa näkemään mihin liittyi, on jo usein liian myöhäistä. on uhrattu liikaa jo lahkon hyväksi, sosiaaliset suhteet ovat lahkossa, koko elämä lahkon piirissä. silloin siitä ei niin vain lähdetä.
Väitätkö että ihminen ei vois olla onnellinen yhteisön sisällä. Vai onko kaikki niitä alistettuja raukkoja?
uskon, että suuri osa uskonlahkoissa olevista ovat mt-ongelmaisia lahkojen tiukkojen sääntöjen ja kontrollin takia. eikä tarvitse uskoa mun sanaa, asiasta on tutkimuksia..

Ihan käsittämättömiä te puhutte täällä palstalla! Itse olen vl, enkä ole koskaan kuullut tuommoisia juoruja enkä tuntenut ketään sellaista, mitä täällä kuulee. Tuokin ammattikoulujuttu, hohhoijakkaa. On täällä kyllä "tietäväistä" porukkaa. Jätän heti kättelyssä näiden kommenttien lukemisen.
ja sullakaan ei ollut mitään asiaa. luuletko tietäväsi asiat paremmin kun kyseistä asiaa tutkineet, monia lahkolaisia haastatelleet? sinä näet asiat omasta pikku aivopesukuplastasi, muut näkevät lahkojen sairauden ulkopuolelta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Ihan käsittämättömiä te puhutte täällä palstalla! Itse olen vl, enkä ole koskaan kuullut tuommoisia juoruja enkä tuntenut ketään sellaista, mitä täällä kuulee. Tuokin ammattikoulujuttu, hohhoijakkaa. On täällä kyllä "tietäväistä" porukkaa. Jätän heti kättelyssä näiden kommenttien lukemisen.
ja sullakaan ei ollut mitään asiaa. luuletko tietäväsi asiat paremmin kun kyseistä asiaa tutkineet, monia lahkolaisia haastatelleet? sinä näet asiat omasta pikku aivopesukuplastasi, muut näkevät lahkojen sairauden ulkopuolelta.
Minä oon katsellut vanhoillislestadiolaisuutta sekä ulko- että sisäpuolelta, enkä minäkään ole tuollaisia juttuja kuullut enkä nähnyt...

 
leppis
Itse olen entinen lesta, ja koin, että lestadiolainen kulttuuri oli erittäin hyvä ympäristö kasvaa lapsena ja nuorena. Sitten, kun tuli nämä isommat kysymykset, kuten perheenperustamiset kyseeseen, alkoikin kuvio hieman mutkistua, joten päätin häippästä porukoista. Ei siinä sen kummempaa.

Mun mielestä huonoja puolia hieman liioitellaan, vaikka tietty niistä on hyvä keskustella.
 

Yhteistyössä