Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

tttgttrtyh nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Siis oikeastiko tuolla perusteella sää päättelit, ettei sovellu allalle? :eek:

Pidätkö itseäsi ammattitaitoisena ohjaajan roolissa?
Ja sun mielestä soveltuu alalle, jos kieltäytyy työtehtävistä "kun mun kädet väsyy" "ja mun seurustelukumppani on sanonut, ettei mun tarvi tehdä mitään, mitä en halua"????
no se ei liity alaan soveltumiseen, vaan ihan muuhun. eli laiskuuteen esim.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No varmaan voi ollakin, mutta se ei ole ohjaajan päätettävissä ja se on tässä pointtina. Ihan hyvin opiskelijalla on voinut olla jonkin aikaa tosi raskasta elämässään ja siksi asenne näkyi myös siellä. Mistäs sitä tietää... Mutta ohjaajan päätös tuo ei minusta ole, eikä ohjaaja näytä ammattitaitoisuuttaan, jos oppilaalle sellaisen palautteen antaa, ettei ole sovelias tähän ammattiin tuon perusteella mitä KKK on tuonut ketjussa ilmi. Voisi taas sanoa, että asenteen on muututtava, jotta tulisi hyväksi ja oppisi välttämättömät asiat ammatin suhteen. Tällöin koko ihmistä ei laiteta "kelvottomaksi" ammattiin. Tuossa on minusta iso ero. Oppilas itse voi päättää tuleeko hyväksi, vai jääkö hyvin olennainen asia oppimatta, mitä tarvitaan ammatissa. Mutta epäkelpo hän itsessään ei silti ole. (vr.loogisen päättelyn puuttumiseen).
Mä en osaa ottaa ap:n tilanteeseen kantaa, koska en tunne tapausta tarpeeksi hyvin. Ohjaaja ei luonnollisestikaan päätä opiskelijan puolesta yhtään mitään, mutta mielipiteensä voi sanoa. Ja minusta pitääkin sanoa.
Ei varmaan päätäkään, mutta ohjaajan tehtävä ei ole ladella mielipiteitään vaan faktoja. Jos joku asia ei toimi, kertoo asian faktana, ettei se toimi, mutta asenteen vuoksi ei ole soveliasta ohjaajan sanoa, että ei sovellu ollenkaan alalle. Tuo voi antaa sellaisen kuvan, ettei toinen pysty mitenkään omalla panostuksellaan enää asiaan vaikuttaa. Ja silloin mennään metsään.

(ja olen siis kommentoinut ketjua vain sen mukaisesti, mitä KKK on asiasta kertonut ja puinut. Jos on tehnyt todellisuudessa toisin tai jättänyt jotain kertomatta, niin siitähän en ole tietoinen.)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ei varmaan päätäkään, mutta ohjaajan tehtävä ei ole ladella mielipiteitään vaan faktoja. Jos joku asia ei toimi, kertoo asian faktana, ettei se toimi, mutta asenteen vuoksi ei ole soveliasta ohjaajan sanoa, että ei sovellu ollenkaan alalle. Tuo voi antaa sellaisen kuvan, ettei toinen pysty mitenkään omalla panostuksellaan enää asiaan vaikuttaa. Ja silloin mennään metsään.
Ap oli kuitenkin suositellut toista suuntautumisvaihtoehtoa eikä suinkaan opintojen keskeyttämistä. Me nähdään tää asia nyt vähän eri tavalla varmaan =) Mä peilaan asiaa tuntemani ihmisen kautta ja hänelle olisi kyllä aikoinaan ollut hirveän hyvä asia, että joku työharjoittelupaikalla olisi ehdottanut toista suuntautumisvaihtoehtoa. On itsekin vasta vuosia valmistumisen jälkeen myöntänyt, että tuli aikoinaan valittua väärä suuntautumisvaihtoehto. Oman alansa töitä kun ei ole päässyt tekemään. Vaikka koulutuksesta ollikin varmaan hyötyä omassa elämässä, silti hänkin kävi sen koulun nimenomaan työllistyäkseen. Toisin kuitenkin kävi.

 
sairaanhoitaja
Alalle sopivuus ei ole niin yksiselitteistä; esimerkiksi sairaanhoitaja voi sijoittua hyvin monentyyppiseen työhön. Musta ei olisi tehohoitajaksi, mutta taas olen loistava psykiatrinen sairaanhoitaja.
 
Mua vaivaa se, että onko tuo sanoja työpaikalla ohjaaja vai koulun opettaja joka ohjaa? On voinut tulla esille, mutta työpaikka ohjaajan asia ei todellakaan ole antaa tuollaista palautetta, vaan neuvoa ja kannustaa, koululta käsin kyllä neuvovat jos homma ei toimi.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Alalle sopivuus ei ole niin yksiselitteistä; esimerkiksi sairaanhoitaja voi sijoittua hyvin monentyyppiseen työhön. Musta ei olisi tehohoitajaksi, mutta taas olen loistava psykiatrinen sairaanhoitaja.
Mutta jos sulle olisi tehohoidon jaksolla sanottu, että et ole oikein soveltuva niihin hommiin ja ehdotettu psykiatrista sairaanhoitoa, olisitko lopettanut opiskelusi siihen?

Lisäys: Niin ja tarkoitan suuntautumista psykiatriselle puolelle enkä sitä, että tarvitsisit itse sitä hoitoa :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä voin tähän vastata omalta alaltani. Jos ei viiteen kuukauteen saa aikaiseksi ensimmäistäkään aliohjelmaa itsenäisesti ts ei opi edes niistä, mitä on tehnyt jonkun osaavan avustuksella, eikä edelleenkään kykene uuttaa tehtävää aloittaessaan edes hahmottamaan, mistä se koodaus pitäisi aloittaa - ja alan opintoja takana jo 2 vuotta - niin silloin voi kyllä jo päätellä, että kyseisellä henkilöllä ei yksinkertaisesti ole alalla vaadittavaa loogista päättelykykyä.
Niin no en mää sanonutkaan, että joku pystyisi ihan mihin vaan. Eli kirurgiksi ei tulla vapisivien käsin, eikä loogista päättelykykyä saada vaikka kuin asian kanssa taistelisi, jos sitä ei yhtään ole. Mutta nythän tässä ketjussa puhuttiin väärästä asenteesta...
Kenen väärästä asenteesta?
No eikös KKK ihan aluksi sanonut, että opiskelijalla oli väärä asenne, kun ei suostunut tekemään edes kaikkia asioita, eikä siksi pysty myöskään oppimaan...?
:LOL: En tiedä, kun en jaksanut keskittyä lukemaan koko topikkia. :LOL: Te väittelette nyt sellaisella hartaudella, että yritin oikoa täällä lopussa johonkin johtopäätökseen siitä, mihin te olette päässeet. Näköjään ei onnistu ellen koko topikkia lue :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Alalle sopivuus ei ole niin yksiselitteistä; esimerkiksi sairaanhoitaja voi sijoittua hyvin monentyyppiseen työhön. Musta ei olisi tehohoitajaksi, mutta taas olen loistava psykiatrinen sairaanhoitaja.
Mutta jos sulle olisi tehohoidon jaksolla sanottu, että et ole oikein soveltuva niihin hommiin ja ehdotettu psykiatrista sairaanhoitoa, olisitko lopettanut opiskelusi siihen?

Lisäys: Niin ja tarkoitan suuntautumista psykiatriselle puolelle enkä sitä, että tarvitsisit itse sitä hoitoa :D
Tuonkin voi nähdä monella eri tavalla. Kuinka moni opettajista pystyy näkemään lävitse asioissa? Kuinka monen "arvaus" loppuviimein menee nappiin?

Entäs jos oliskin ollut nurkinpäin ja ohjaaja yrittänyt psykiatriselta sairaanhoidosta yrittänyt ehdottaa toiselle tehohoitoa, koska kokee, että toisen asenne olisi siellä parempi?

Ja ehdotuskin on eriasia kuin sanoa, ettei sovellu ollenkaan....
 
Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:
:LOL: En tiedä, kun en jaksanut keskittyä lukemaan koko topikkia. :LOL: Te väittelette nyt sellaisella hartaudella, että yritin oikoa täällä lopussa johonkin johtopäätökseen siitä, mihin te olette päässeet. Näköjään ei onnistu ellen koko topikkia lue :LOL:
:D Ok. Mää hieman ihmettelinkin viestiä, että olenko mää jopa tajunnut jotain väärin ;)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Tuonkin voi nähdä monella eri tavalla. Kuinka moni opettajista pystyy näkemään lävitse asioissa? Kuinka monen "arvaus" loppuviimein menee nappiin?

Entäs jos oliskin ollut nurkinpäin ja ohjaaja yrittänyt psykiatriselta sairaanhoidosta yrittänyt ehdottaa toiselle tehohoitoa, koska kokee, että toisen asenne olisi siellä parempi?

Ja ehdotuskin on eriasia kuin sanoa, ettei sovellu ollenkaan....
Olet aivan oikeassa. Me nähdään tämä aiheena oleva asia eri tavalla =) Opiskelija itse kuitenkin on se, joka päätöksen lopulta tekee. Mutta musta on aina ollut hyvä saada kuulla niiltä, jotka kyseistä hommaa työkseen tekee, mitä mieltä he ovat mun mahdollisuuksistani kyseisissä tehtävissä. Niin opiskellessani sairaanhoitajaksi kuin opiskellessani it-alallekin.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mutta oli kiva rupatella ja vääntää :) Mun kommentit varmaan ymmärrettiin sellaisena kuin niiden oli tarkoitus ollakin :)

Mun täytyy nyt kiiruhtaa pois koneen viereltä. Hauskoja loppu"vääntämisiä". :p
Mukavaa illanjatkoa :wave:

 
Meillä alkaa eka harjoittelu noin kuukauden päästä.

Ja toivon, todellakin toivon, että mulle sanotaan jos en ole alalle lainkaan soveltuva! Etten turhaan tuhlaisi aikaani opiskelemalla alaa, jolla en voi koskaan kehittyä hyväksi työntekijäksi.

Meillä on vain kahden viikon tutustumis/harjoittelujakso nyt, mutta jos 2 vuoden ja 2 kk harjoittelun jälkeenkin olen ihan täysi tumpelo, en osaa mitään, en ole kiinnostunut oppimaankaan mitään, niin toivon että ohjaajani suosittelee mulle alanvaihtoa. Se on yksi ohjaajan tehtävistä: antaa rehellinen palaute osaamisestani, heikkouksistani ja vahvuuksistani, sekä soveltumisestani alalle. Motivaatio paikkaa paljon jos osaamista puuttuu, mutta jos motivaatiota ei ole, niin ei todellakaan sovi alalle. Tätä mieltä mä olen.
 
vieras
Kannattaako koulua jättää kesken, vaikka ei oikein alan ihmisiä olisikaan? Ainahan koulutuksesta on hyötyä etenkin, jos sen saa suoritettua loppuun saakka. Ainakin jos ei muuta järkevää tekemistä ole, niin opiskelu on hyvä vaihtoehto.

Mieheni on käynyt ammattikoulun. Oman alansa töitä hän ei ole tehnyt päivääkään. Siitä huolimatta hän on saanut koulutuksestaan täyden hyödyn irti. Koulutus ei todellakaan ole mennyt hukkaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaako koulua jättää kesken, vaikka ei oikein alan ihmisiä olisikaan? Ainahan koulutuksesta on hyötyä etenkin, jos sen saa suoritettua loppuun saakka. Ainakin jos ei muuta järkevää tekemistä ole, niin opiskelu on hyvä vaihtoehto.

Mieheni on käynyt ammattikoulun. Oman alansa töitä hän ei ole tehnyt päivääkään. Siitä huolimatta hän on saanut koulutuksestaan täyden hyödyn irti. Koulutus ei todellakaan ole mennyt hukkaan.
No mulla ainakin kannatti. Olen jättänyt kolmen eri alan opinnot kesken. Jos olisin nekin opinnot suorittanut loppuun, en olisi paljon ehtinyt työelämässä tähän päivään mennessä olla =)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaako koulua jättää kesken, vaikka ei oikein alan ihmisiä olisikaan? Ainahan koulutuksesta on hyötyä etenkin, jos sen saa suoritettua loppuun saakka. Ainakin jos ei muuta järkevää tekemistä ole, niin opiskelu on hyvä vaihtoehto.

Mieheni on käynyt ammattikoulun. Oman alansa töitä hän ei ole tehnyt päivääkään. Siitä huolimatta hän on saanut koulutuksestaan täyden hyödyn irti. Koulutus ei todellakaan ole mennyt hukkaan.
No mulla ainakin kannatti. Olen jättänyt kolmen eri alan opinnot kesken. Jos olisin nekin opinnot suorittanut loppuun, en olisi paljon ehtinyt työelämässä tähän päivään mennessä olla =)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaako koulua jättää kesken, vaikka ei oikein alan ihmisiä olisikaan? ....
No mulla ainakin kannatti. Olen jättänyt kolmen eri alan opinnot kesken. Jos olisin nekin opinnot suorittanut loppuun, en olisi paljon ehtinyt työelämässä tähän päivään mennessä olla =)
Hyvä, että on töitä riittänyt. Jos on kolmesti jättänyt koulun kesken, niin se on työnantajalle hälytysmerkki ja työn saaminen voi olla hankalaa. Ok, jos huomaa jo alkuvaiheessa, ettei ala ole sopiva. Mutta jos on jo 2 vuotta opiskellut, niin kannattaisi miettiä, miten saisi vaihdettua toiselle linjalle siten että hyötyisi jo suoritetuista opinnoista tai toinen vaihtoehto on, että yrittäisi jatkaa loppuun saakka.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä, että on töitä riittänyt. Jos on kolmesti jättänyt koulun kesken, niin se on työnantajalle hälytysmerkki ja työn saaminen voi olla hankalaa. Ok, jos huomaa jo alkuvaiheessa, ettei ala ole sopiva. Mutta jos on jo 2 vuotta opiskellut, niin kannattaisi miettiä, miten saisi vaihdettua toiselle linjalle siten että hyötyisi jo suoritetuista opinnoista tai toinen vaihtoehto on, että yrittäisi jatkaa loppuun saakka.
Aika alkuvaiheissa olen keskeyttänyt eli ekalla lukukaudella. Viimeisimmän niistä olisin varmaan suorittanut loppuun, mutta pääsinkin sairaanhoito-opistoon. Ja hoitoalalle olin halunnutkin enemmän kuin matkailualalle.

Töitä on riittänyt...olen elämässäni ollut vain yhden päivän työttömänä ja senkin omasta toivomuksestani.

 
kö?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaako koulua jättää kesken, vaikka ei oikein alan ihmisiä olisikaan? Ainahan koulutuksesta on hyötyä etenkin, jos sen saa suoritettua loppuun saakka. Ainakin jos ei muuta järkevää tekemistä ole, niin opiskelu on hyvä vaihtoehto.

Mieheni on käynyt ammattikoulun. Oman alansa töitä hän ei ole tehnyt päivääkään. Siitä huolimatta hän on saanut koulutuksestaan täyden hyödyn irti. Koulutus ei todellakaan ole mennyt hukkaan.
No mulla ainakin kannatti. Olen jättänyt kolmen eri alan opinnot kesken. Jos olisin nekin opinnot suorittanut loppuun, en olisi paljon ehtinyt työelämässä tähän päivään mennessä olla =)
Ilmeisesti sinulla kuitenkin "jonkin alan" koulutus on, vaikka moni jäänyt kesken?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kö?:
Ilmeisesti sinulla kuitenkin "jonkin alan" koulutus on, vaikka moni jäänyt kesken?
Juups... kun sinne sairaanhoito-opistoon sittennoiden kolmen keskeytetyn jälkeen pääsin, valmistuin sairaanhoitajaksi. 13 vuotta valmistumiseni jälkeen lähdin opiskelemaan ammattikorkeassa it-alalle, josta niin ikään sain paperit ulos. En kyllä noita opintojani keskeyttäessäni edes ajatellut, että en mitään muuta alaa lähtisi enää koskaan enkä ikinä kokeilemaan, vaan mulle oli itsestäänselvää, että joku koulutus on hankittava. Ja mieluiten sellainen, josta kans tykkää ja joka sopii mulle.

 
kö?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja kö?:
Ilmeisesti sinulla kuitenkin "jonkin alan" koulutus on, vaikka moni jäänyt kesken?
Juups... kun sinne sairaanhoito-opistoon sittennoiden kolmen keskeytetyn jälkeen pääsin, valmistuin sairaanhoitajaksi. 13 vuotta valmistumiseni jälkeen lähdin opiskelemaan ammattikorkeassa it-alalle, josta niin ikään sain paperit ulos. En kyllä noita opintojani keskeyttäessäni edes ajatellut, että en mitään muuta alaa lähtisi enää koskaan enkä ikinä kokeilemaan, vaan mulle oli itsestäänselvää, että joku koulutus on hankittava. Ja mieluiten sellainen, josta kans tykkää ja joka sopii mulle.

[/quote

No sittenhän siinä ei mitään "ongelmaa" ole :) Alasi olet löytänyt, ja hyvä niin!
 

Yhteistyössä