Jos häkissä oleva koira puree?

  • Viestiketjun aloittaja Nurmeli
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
ih
Vika ja syy on aina omistajan. No, ehkä joku poikkeus voi löytyä, mutta lähtökohtaisesti tilanne on tämä.

Tällä kertaa kyseessä oli känniläinen...mutta entä, jos seuraavalla kerralla kyseessä on lapsi? Tai kehitysvammainen?

Omistajan tehtävä on huolehtia siitä, ettei koira pääse häkistä pois yksin, eikä avitettuna. Joten käytännössä se tarkoittaa sitä, että häkin tulee olla lukittu. Ja onhan se nyt jo ihan siltäkin kantilta järkevää (se häkin lukitseminen), ettei koiraa varasteta!

Ja jos joku murtautuu kotiimme ja koirani puree murtautujaa, niin minä olen se, joka maksaa. Tottahan toki murtautuja saa tuomion "asunnon luvattomasta haltuunotosta" tms. älyttömästä, mutta minä maksan kivusta, särystä yms.
ihan oikein jos koira puree murtovarasta muistaa varmaan seuraavalla kerralla että ei enää murtaudu kyseiseen asuntoon mä ainakaa korvaisi jos mulla olisi koira ja se purisi murto varasta mitäs murtautuu toisen kotia omaisuuttaan saa puolustaa rosvo saisi itse kärsiä kipunsa ja särkynsä
 
vierailija
Kyllähän pihoihin saa/täytyy päästä kävelee ihan normaalistikin. Kyllä ovikelloa saa tulla soittamaan. Jos ei jostain syystä saa/voi, niin siitä on syytä olla se kyltti.
Ei kenenkään pihaan "saa/täydy päästä kävelemään ihan normaalisti".
Ainoat joiden täytyy päästä, on pelastuslaitos, poliisi, sairaankuljetus.
Nämäkin ovat meille päässeet aidatusta piha-alueesta ja vahtikoirista huolimatta ihan ongelmitta.

Mutta yksikään ulkopuolinen ei ole kokenut tarpeelliseksi tulla kävelemään tontillemme ilmoittamatta, kännykällä helppo soittaa "ovikelloa".

Kyltti vartioivasta koirasta tulee kuitenkin olla näkyvillä jokaisessa tontin sisääntuloalueella. Erikseen on hyvä ilmoittaa myös miten toimia koiran vartioimalla alueella. Koiran häkki, tarha tulee olla lukittu ja omilta lapsilta suojattu niin, etteivät mene omin luvin vapauttamaan koiraa.

Myös vakuutukset kannattaa ottaa koiralle, jolloin ulkopuoliselle aiheutetut vahingot korvataan tapauskohtaisesti, mikä ei tietenkään oikeuta olemaan vastuuton koiran omistaja.
 

Yhteistyössä