jos joku lapsi rikkoo pk:ssa lapseni silmälasit, kuka maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
tänään yksi poika väänsi 2 kertaa tahallaan lapseni silmälaseja. onneksi ne eivät menneet rikki, vääntyivät vain. JOS ne joku päivä menisi rikki (toinen lapsi tahallaan rikkoisi) kuka olisi maksumies? lasit maksavat kuitenkin 420-460€
 
"a p"
[QUOTE="almiina";22224947]Sinä.
Paitsi, jos päiväkodilla on vakuutus. Yleensä niillä ei ole.[/QUOTE]

täh? enhän minä maksa mistään mitä en ole (tai lapseni ei ole) rikkonut???
 
No minusta se ainakin KUULUISI rikkojan perheen maksettavaksi. Tai jos mietin, että oma poikani menisi tuolla lailla tekemään niin en kyllä ikimaailmassa kehtais olla maksamatta. Kelle muullekkaan se kuuluisi?
 
"mee"
Päiväkodin vakuutuksen piikkiin menee. Minun lapseni on rikkonut toisen lapsen silmälasit päiväkodissa, eikä meidän kotivakuutus niitä suostunut korvaamaan, koska lapsi oli silloin päiväkodin vastuulla.
 
"a p"
[QUOTE="mee";22225029]Päiväkodin vakuutuksen piikkiin menee. Minun lapseni on rikkonut toisen lapsen silmälasit päiväkodissa, eikä meidän kotivakuutus niitä suostunut korvaamaan, koska lapsi oli silloin päiväkodin vastuulla.[/QUOTE]

toivottavasti menee näin. ei ole opiskelijalla turhaan (eli joku muu rikkonut) uusia laseja varaa ostella...
 
"almiina"
[QUOTE="a p";22224957]täh? enhän minä maksa mistään mitä en ole (tai lapseni ei ole) rikkonut???[/QUOTE]

Sitten lapsesi saattaa jäädä ilman laseja.
Lapsi ei ole päiväkodissa vanhempiensa vastuulla vaan päiväkodin henkilökunnan. Siksi vanhemmat eivät välttämättä ole laseja halukkaita maksamaan, eiväthän he ole voineet estää tapahtunutta.

Päiväkodin henkilökunta tuskin suostuu maksamaan vaikkapa palkastaan rikkoutuneita laseja eikä se ihan oikeinkaan taitaisi olla.

Todennäköisemmäksi maksajaksi jäisit sinä. Toki voisit veidä asian oikeuteen ja vaatia korvauksia.
 
[QUOTE="almiina";22224947]Sinä.
Paitsi, jos päiväkodilla on vakuutus. Yleensä niillä ei ole.[/QUOTE]

Höpö höpö. Totta kai päiväkodilla on vakuutus, ei se ole vapaaehtoinen. Päiväkodissa olija on vakuutettu päiväkodin toimesta hoitopäivän ajan.
Mutta, jos joku lapsista on rikkonut lasit tahallaan, niin ainakin koulumaailmassa tuon rikkojan perhe maksaa rikotut lasit, ei koulu. Olettaisin, että se toimii näin myös päiväkodissa.
 
"almiina"
[QUOTE="mee";22225029]Päiväkodin vakuutuksen piikkiin menee. Minun lapseni on rikkonut toisen lapsen silmälasit päiväkodissa, eikä meidän kotivakuutus niitä suostunut korvaamaan, koska lapsi oli silloin päiväkodin vastuulla.[/QUOTE]

Harvalla päiväkodilla on vakuutus.
Kannattaa ottaa selvää asiasta jo alsta hoitoon viedessään. Suuri os aSuomen kunnallisista päiväkodeista on jättänyt lapset vakuuttamatta. Yksityisiltä päiväkodeilla on usein vakuutus.
 
"almiina"
Höpö höpö. Totta kai päiväkodilla on vakuutus, ei se ole vapaaehtoinen. Päiväkodissa olija on vakuutettu päiväkodin toimesta hoitopäivän ajan.
Mutta, jos joku lapsista on rikkonut lasit tahallaan, niin ainakin koulumaailmassa tuon rikkojan perhe maksaa rikotut lasit, ei koulu. Olettaisin, että se toimii näin myös päiväkodissa.
Ei pidä paikkaansa. Suuri osa (isoista) kunnista ei ole vakuuttanut lapsia ja ihan säästösyistä. Vanhempien kannattaisi ottaa asioista selvää ja vaatia vakuutuksia.

Päiväkoti-ikäinen on hiukan eri asia kuin kouluikäinen, joten jonkun 2-veen vanhemmat eivät varmaan laseja maksaisi, kun itse eivät ole olleet alstaan hoitamassa.
 
"suvi"
Meidän lasten päiväkodissa ainaki on vakuutus ja 2 kertaa pieni koheltajani on joutunut sitä hyödyntään.. Tosin mitään tavaraa ei ole rikkonu, vain leukansa ja hampaansa (eri kerroilla)
 
"a p"
kyse 4-5 -vuotiaista lapsista. lapsi itsekin oli itkenyt kun lasit oli kahteen kertaan väkisin väännetty mutkalle. tämän kiusaajan vanhemmat ovat aika välinpitämättömän oloisia, joten tuskin tulevat vastaan vapaaehtoisesti jos lasit menevät kokonaan rikki joku päivä. huoh.
eli meidän kotivakuutus ei korvaa, jos sattuu hoitopäivän aikana? täytyy kysyä heti huomenna onko päiväkodilla vakuutus...
 
"vieras"
[QUOTE="almiina";22225114]Onko ap lapsesi päiväkoti kunnallinen vai yksityinen? Joka tapauksessa kannattaa kysyä tuosta vakuutuksesta ihan vastaisuuden varalle.[/QUOTE]

kunnallinen. ja aion kysyä heti huomenna
 
Meillä on lasten laseilla vakuutus omasta takaa, et omavastuun kai sit pyytäisin rikkojan perheen maksamaan (jos kehtaisin), mut ei mein lapsilla noin kalliita laseja olekaan.. Toivottavasti päikyssä vakuutus, ja tuolle pojalle kannattaisi varmaan kertoa ettei niin todellakaan saa tehä, ja jos silti ne rikkoisi joskus niin sit pitäs olla siihen perheseen yhteydessä jos päikyn vakuutus ei maksa...
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Näkymätön Ninni;22225159:
Meillä on lasten laseilla vakuutus omasta takaa, et omavastuun kai sit pyytäisin rikkojan perheen maksamaan (jos kehtaisin), mut ei mein lapsilla noin kalliita laseja olekaan.. Toivottavasti päikyssä vakuutus, ja tuolle pojalle kannattaisi varmaan kertoa ettei niin todellakaan saa tehä, ja jos silti ne rikkoisi joskus niin sit pitäs olla siihen perheseen yhteydessä jos päikyn vakuutus ei maksa...
no lasien hintaan en voi itse vaikuttaa mitenkään. kehykset halvimmasta päästä, mutta ne linssit on sikakalliit (erikoislinssit). on meillä kotivakuutus, mutta se kattaa vain kotonaolon ym. mutta tuskin pk:ssa tapahtunutta vahinkoa.
 
"jaana"
meillä varmaan menisi sivistyslautakunnan kautta,jos vanhemmat älyäis kysyä,jollei vakuutus korvaa,meillä laaja sisäosa kotivakuutuksessa ja se korvasi,omavastuu 150e.Kyllä kunnan pitäis korvata.Ja hoitotädeille aika lujasti sanoisin jos lapsi vääntekis toisen laseja hoidossa.
 
Huom harmaana
[QUOTE="almiina";22225079]

Päiväkoti-ikäinen on hiukan eri asia kuin kouluikäinen, joten jonkun 2-veen vanhemmat eivät varmaan laseja maksaisi, kun itse eivät ole olleet alstaan hoitamassa.[/QUOTE]

Tähän täytyy todeta, että en mitenkään näe reiluksi sitäkään tilannetta, että lapsen vanhempien pitäisi maksaa niitä laseja, kun eivät ole mitenkään voineet estää sitä tapahtumaa. Ja kuka sen loppujen lopuksi pystyy sanomaan, että mikä on ollut tahallista ja mikä ei. Tässä on jo oikeusturvan kannalta hankala tilanne, sillä jos hoitajat ovat nähneet tämän tahallisen tapahtuman, heidän olisi pitänyt estää se. Ja siihen tahallisuuteen ei ihan minusta riitä nelivuotiaan sana.
Tuskin tosiaan kukaan vanhempi ilahtuu 470 euron laskusta, joka aiheutuu siitä että nelivuotias on vaikkapa leikin tiimellyksessä rikkonut toisen lasit.

Onko ap muuten tosiaan maksanut itse lapsensa laseista noin paljon, opiskelijana? Tuntuu aika hurjalta summalta...
 
"minä"
Ei ole väliä, onko päiväkodin lapset vakuutettu vai ei, päiväkoti korvaa. Noita vahinkoja sattuu sen verran harvoin että kunnalle on halvempi maksaa mahdolliset harvat vahingot tapaturmista tai rikkoutumisista omasta pussistaan, kuin maksaa kaiken varalta turhaan kaikista lapsista vakuutusta.

Yhtä lailla; jos oma lapseni rikkoisi vaikka naapurin ikkunan niin meidän on se korvattava. Jos meillä ei ole vahinkovakuutusta lapsen tekojen osalta joka korvaisi teon, sitten maksamme sen kokonaan omasta pussista suoraan, koskaan vakuutuksen puutteen takia naapurin ei tarvitse itse maksaa ikkunaansa.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";22225948]Ei ole väliä, onko päiväkodin lapset vakuutettu vai ei, päiväkoti korvaa. Noita vahinkoja sattuu sen verran harvoin että kunnalle on halvempi maksaa mahdolliset harvat vahingot tapaturmista tai rikkoutumisista omasta pussistaan, kuin maksaa kaiken varalta turhaan kaikista lapsista vakuutusta.

Yhtä lailla; jos oma lapseni rikkoisi vaikka naapurin ikkunan niin meidän on se korvattava. Jos meillä ei ole vahinkovakuutusta lapsen tekojen osalta joka korvaisi teon, sitten maksamme sen kokonaan omasta pussista suoraan, koskaan vakuutuksen puutteen takia naapurin ei tarvitse itse maksaa ikkunaansa.[/QUOTE]

Näin minäkin sanoisin, että päiväkoti on korvausvelvollinen. Eihän se korvausvelvollisuus riipu siitä, onko vakuutus vai ei. Vakuutushan on vain varalta, että tulee korvausvelvollisuuksia, mutta päiväkoti saattaa laskea, että tulee edullisemmaksi maksaa korvaukset vahinkojen sattuessa kuin maksaa vakuutuksia.

Mutta siitä en ole samaa mieltä, että itse vapaaehtoisesti tarjoutuisin maksamaan, jos lapseni olisi rikkonut jotain päiväkodissa, päiväkoti vastaa lapsista päivän ajan ja heillä on mahdollisuus ottaa vakuutus ja velvollisuus vahtia lapsia.
 

Yhteistyössä