Jos KOTIÄITI on sairaana, voiko työssäkäyvä ISÄ jäädä kotiin:D?

  • Viestiketjun aloittaja Tuikku
  • Ensimmäinen viesti
Mari
Mun kokemuksen mukaan ei voi. Mulla kävi aika paha haaveri tuossa muutama kuukausi sitten ja en olis pystynyt lasta hoitamaan. Mies otti sitten palkatonta vapaata ja hoiti lasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
No tylsää:/ Mää oon niin kuumeinen, että oikein ahdistaa jo valmiiksi huominen päivä, kun isi lähtee töihin... Tylsää lapsillekin, kun äiti ei jaksa muuta kuin makoilla:/
Jos jaksat palstailla ni et oo niin kipee ettet jaksais hoitaa sun lasta hyvin nukutun yön jälkeen.
 
kukkanen
eikös se joku eri kodinhoidontuki homma ole tuollaisia varten... ästävä pariskunta sai ainakin sitä kun kuukausi vauvan syntymän jälkeen äidiltä puhkesi umpisuoli... jotain ei normi tukea mut jotain kuitenkin sai
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
No tylsää:/ Mää oon niin kuumeinen, että oikein ahdistaa jo valmiiksi huominen päivä, kun isi lähtee töihin... Tylsää lapsillekin, kun äiti ei jaksa muuta kuin makoilla:/
Jos jaksat palstailla ni et oo niin kipee ettet jaksais hoitaa sun lasta hyvin nukutun yön jälkeen.
Jepjep:) Lisään vielä, että kahta lasta...kahta, kipeää, pientä lasta:) Ja hyvin olen nukkunut viimeksi ennen vauvan syntymää.
 
mii
Ei voi jäädä, ei. Ite olin aikanaan vatsataudissa 4 pv, kun poika oli 1,5v. Kyllä otti koville molemmilla kun äitee ei päässy kun sängystä vessaan ja takas sänkyyn. Just ja just kykenin ruuan lämmittämään pojalle ja auttamaan syömisessä...
Sitä olotilaa ei toivonu kenellekkään.
Poikakin oli kiukkunen ku mikä, kun ei päivän normaali jutut toiminu ollenkaan.
 
toki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
EI valitettavasti voi, laki sanoo näin!
Mutta toki on myös joustavia ja työntekijöistään huolta pitäviä työnantajia jotka siihen suostuu. Mutta siis pakko ei oo edes antaa palkatonta vapaata. Edes vaikka se kotiäiti joutuis sairaalaan.

Ja toki kaiki työnantajat ei vaadi lääkärintodistusta niin moni isä voi itse "sairastua" ja jäädä perhettään kotiin hoitamaan.
 
toki
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
mut entä jos äiti sairaalassa koska on käyny leikkauksessa eikä oo vielä kotiutettu? saako silloin isä jäädä kotiin?
Ei minkään tessin mukaan, mutta varmaan sen useimmissa paikoissa jotenkin saa järjestymään. Ainakin palkattomana.
 
kuten jo useasti todettukin, ei voi. Meillä kaiken kukkuraksi tilanne, että mies tekee yötöitä ja työnantaja sitä mieltä, ettei lasten sairastuminen ole syy olla pois töistä (kun äitihän on kotona yöllä, mitä siitä jos pitää vähän valvoneena mennä töihin). Eli jos meillä on pojat kipeenä, voidaan vuorotella kotipäiviä vain siten, että mun yöunet rikkonaisia ja mies sitten nukkuu "hoitovuoropäivinään" vain 4-5 tunnin yöunet.. Mun työnantaja taasen ei hyväksy sitä, että pelkästään minä hoitaisin lapset. Että näin reilua meillä.
 

Yhteistyössä