Jos olet pienen vauvan kanssa (alle 6kk) kotona...

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
väsynyt
...yksin aamupäivän, ja leikit sen kanssa ja viihdytät sitä lähes koko ajan, ehditkö siistimään kodin turhista tavaroista, jotka joka ilta levittyvät minne sattuu, tiskata tuttipulloja, laittaa ruoan perheelle valmiiksi iltapäiväksi, hoitaa kodin aamukunnosta ym. vai tuntuuko siltä, että koko perhanan päivän saa olla jotain tekemässä, eikä ole yhtään aikaa vaan olla rauhassa? Musta tuntuu siltä. En ole vielä ikinä esim. saanut nukkua päiväunia tai liiemmin levätä, vauvakin nukkuu niin vähän aikaa kerralla, että kaikki lyhyet uniajat menee pelkkään siivoamiseen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Kyllä minä ainakin ehdin ja minulla oli kotona myös 2 vuotias lisänä, mutta siis jos KOKO AJAN viihdyttää ja leikittää niin eihän silloin voi muuta ehtiäkään tekemään?
Joo, se on kyllä totta että jotkut viettävät sen ajan koko ajan vaan värityskirjoja lasten kanssa värittäen. Ei mun mielestä sen niin tarvitse mennä, vaan normaalia arkea voi elää leikkien keskelläkin.
 
Määä
Kyllä, ehdin tehdä kotitöitä kun vauva oli alle 6kk ja vain pötkötteli paikoillaan tai liinassa. Nykyään tekee tiukkaa kun kaveri on 9kk ja konttaa paikasta toiseen tekemään pahojaan. :)
 
No mulla on tuon ikäinen tyttö ja hän on siis ainoa lapsi. Mä en ota mitään stressiä noista siivouksista, pari kertaa viikossa siivoan kun tyttö on unilla. Tuttipulloja pesen muutaman kerran päivässä, ruoankin teen päiväuni aikaan ja usein sillee, että syödään vielä seuraavana päivänäkin sitä. Ja niin, mä kyllä usein nukun jotkut nokoset kun tyttökin on nukkumassa. Mutta ei tuo tyttönen kyllä joka päivä nuku hyvin.

Mitäs jos joku kerta vaan jättäisit vähän vähemmälle sitä siivousta ja menisit vauvan kanssa päikkäreille? :hug:
 
vieras
Kyllä mä ehdin ja mulla oli kotona 2 vauvaa ja 1,5v + 9v. Mut ymmärrän, jos sulla on esikoinen kyseessä =) Kyllä se siitä alkaa suttaantua, ota rennosti vaan. Ei sun edes tartte ehtiä kaikkeen tuohon, jos susta tuntuu ettet jaksa.
 
mie
mä teen kaiken ton ja käyn 2v:n kanssa puistossa. Mutta en mä viihdytä vauvaa mitenkään erityisesti... katselee lattialla kun äiti siivoaa tai on sitterissä kun kokkaan. Toki meillä on hellyttelyhetkiäkin mutta en mä varsinaisesti viidytätä tuota vauvaa.. katselee kun leikin vanhemman lapsen kanssa.

En osaa nukkua päiväunia vaikka olisin kuinka väsynyt, mutta silloin kun oon täysin loppu, en tee mitään kotitötä vaan silloin mies auttaa.
 
Olivia
Meidän poika, nyt 1v 3 kk, oli pienenä pääosin aina sylissä ja koko ajan viihdytettävä eikä viihtynyt yksin joten ei siinä paljon kotihommia ehtinyt tehdä. Mies onneksi ymmärsi ja tehtiin sit jompi kumpi kun molemmat oli kotona. Enkä ottanut mitään stressiä mistään siivouksesta tai muusta vaan keskityin olemaan läsnä vauvalleni joka tarvitsi huomiotani. Se on mun mielestä pääasia äitiyslomalla. Siivota ehtii myöhemminkin. Meillä nukuttiin myös tosi lyhyitä päikkäreitä ja ne käytin omaan huilaamiseen.
 
Meillä ei tyttö nuku juuri ollenkaan päiväunia ja vaatii huomiota koko ajan n. 4kk:n ikäisestä asti. Nyt siis 6kk. Sitten keksin oivan ratkaisun: kantoliinan! Teemme yhdessä kotityöt ja ruuat yms. =) Ainoastaan jos paistan jotain pannulla, en pidä tyttöä sylissä ettei roisku kuumaa! Mutta sen ajan viihtyykin sitten lattialla lelujen kanssa tai hyppykiikussa :snotty:
 
jou
Kotityöt jätän viimeseks, mut kyllä nekin kerkeis tehä..vauvan on ihan hyvä olla välillä yksinkin..eihän sen kanssa tarte kokoajan leikkiä ja viihyttää!!ja kokeile päikkäreitä ulos!!meillä toimii!!!ja nukkuu monta tuntia!
 
mon
Musta tuntu samalta sillon ku esikoinen oli vauva. Nyt ku esikoinen on 2 v ja kuopus 5kk, ja ollaan muutettu isoon omakotitaloon kaksiosta, ehdin paljon enemmä siivota, istua koneella, lukea lehtiä, juoda kahvia jne. Kun esikoinen oli vauva, en "uskaltanu" alkaa tekeen mitään ku se oli hereillä.
 
Joskus on hyvä jättää se siivoaminen ja ottaa ne päiväunet, ihan oman itsesi kannalta. Levännyt äiti on parempaa seuraa lapsellekin. Pienen vauvan kanssa se koti ei pysy enää niin tiptop kunnossa mitä ennen. Nauti vauvastasi ja tee vain välttämätön. Voitte myös tehdä muun perheen kanssa illalla valmiiksi seuraavan päivän ruuan, ainakin toisinaan että saat levätä.
 
tehokas
meill vauva ja 2v ja ehdin ihan hyvin syöttää ja juotta aamulla molemmat, käydä ulkona, nukkua päikkärit vaavin kans kun isompikin nukkuu. sitten päikkyjen jälk. välipalaa ja ruuanlaittoon ja syödään n.klo 5. sitten vaavin kans iltakävelyt kun mies menee 2v kans ulos. juu ja kaiken tän välissä keritään aina ohimennessä vähän tiskailla tiskit koneeseen ja sutasta imurilla, isommat siivous jutskat tehdään yhgessä viikonloppusin.
 

Yhteistyössä