Jos olet pienen vauvan kanssa (alle 6kk) kotona...

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, mutta jos kotiin tulee joku joka katsoo, etten ole saanut mitään aikaan koko päivänä... :(
Sit sä sanot sille, että jos häiritsee ni vieras on hyvä ja ottaa luutun käteen =) Mut, oikeesti, ota hyvä ihminen rennommin ennenku palat kokonaan loppuun. Kivat muistot ajasta, joka pitäs olla sun elämän ihaninta aikaa (tai sieltä kärkipäästä ainakin ) ja sä muistat jälkikäteen vaan siivonnees :/
 
Ekan kanssa en ehtinyt, tuntui etten ehdi/jaksa mitään. Mutta eka olikin huono nukkuja, lyhyissä pätkissä vaan veti hirsiä eikä viihtynyt liinassakaan ja itsekin olin tiltissä huonosti nukutuista öistä. Nyt kahden kanssa olen ehtinyt paremmin, kuopus nukkuu hyvin sekä päivällä (parit parin tunnin päikkärit) ja yöllä ja viihtyy (tai viihtyi, juuri nyt opettelee liikkumaan ja hermot menee nopeasti) hyvin lattialla puuhamatollaan ja lelukaarensa alla. Toisaalta minusta on varmasti itsestäni tullut parempi organisoimaan ja rennompi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, mutta jos kotiin tulee joku joka katsoo, etten ole saanut mitään aikaan koko päivänä... :(
Sit sä sanot sille, että jos häiritsee ni vieras on hyvä ja ottaa luutun käteen =) Mut, oikeesti, ota hyvä ihminen rennommin ennenku palat kokonaan loppuun. Kivat muistot ajasta, joka pitäs olla sun elämän ihaninta aikaa (tai sieltä kärkipäästä ainakin ) ja sä muistat jälkikäteen vaan siivonnees :/
peesi! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ketutaa:
ketuttaa se kun mies joo tulee ja sanoo et ethän sä täällä mitään tee päivällää...
No just, sano sille ukollesi et senkun ottaa luutun käteensä. Mun mielestä pienen vauvan/lasten kanssa olevien ei kannattais stressata tota siivousta niin kamalasti. Mä ainakin kyllä tykkään nukkua pikkupäikkärit tai sitten tässä netissä maleksia ihan rauhassa kun tyttö on unilla.
 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
...yksin aamupäivän, ja leikit sen kanssa ja viihdytät sitä lähes koko ajan, ehditkö siistimään kodin turhista tavaroista, jotka joka ilta levittyvät minne sattuu, tiskata tuttipulloja, laittaa ruoan perheelle valmiiksi iltapäiväksi, hoitaa kodin aamukunnosta ym. vai tuntuuko siltä, että koko perhanan päivän saa olla jotain tekemässä, eikä ole yhtään aikaa vaan olla rauhassa? Musta tuntuu siltä. En ole vielä ikinä esim. saanut nukkua päiväunia tai liiemmin levätä, vauvakin nukkuu niin vähän aikaa kerralla, että kaikki lyhyet uniajat menee pelkkään siivoamiseen!
tuotahan se on ollut yli 10.vuotta, sellaista se on pienen vauvan kans ainakin!
en ole kyllä ennen lapsiakaan nukkunut päikkäreitä, eikä niiden aikanakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Kyllä minä ainakin ehdin ja minulla oli kotona myös 2 vuotias lisänä, mutta siis jos KOKO AJAN viihdyttää ja leikittää niin eihän silloin voi muuta ehtiäkään tekemään?
Joo, se on kyllä totta että jotkut viettävät sen ajan koko ajan vaan värityskirjoja lasten kanssa värittäen. Ei mun mielestä sen niin tarvitse mennä, vaan normaalia arkea voi elää leikkien keskelläkin.
Näinpä. Meillä on 3,5v, 2v 2kk ja 4kk vanhat lapset ja ehdin pitää kodin suht koht järjestyksessä, tehdä ruokaa, pestä pyykkiä, yms. koska teen sitä ihan lasten ollessa hereillä. En todellakaan viihdytä lapsia jatkuvasti, varsinkin kun isommat ei enää edes päikkäreitä nuku kumpikaan. En edes ole mitään leikittäjä-tyyppiä, mitä nyt joka päivä jossain luontevassa tilanteessa leikitään spontaanisti laululeikkejä.
 
öhh
Siis... Häh? Mitä leikittämistä ja viihdyttämistä alle 6kk vauva muka tarvitsee? Lapsi liinaan/reppuun/syliin ja siinähän ehtii tehdä vaikka mitä!! Sit ku lapsi nukkuu, niin voi iteki nukkua jos siltä tuntuu, tai vaihtoehtoisesti lukea lehtiä, istua koneella tms.

Tulee pahasti ongelmia jos alkaa jo alle 6kk vauvaa viihdyttämään joka päivä, kokoajan. Lapsen kuuluu olla mukana äidin tekemisissä, ei äidin huomion keskipisteenä päivät pitkät.
 
No, mulla ei enää ole 6kuukauden ikäistä.. onhan se välillä hiton rankkaa, mutta mä olen ollut aina niiin mukavuudenhaluinen etten viihdytä/leikitä lasta, saavat kyllä leikkiä ihan itse. Noin pienen kanssa varsinkin sitä äiti--lapsi-aikaa tulee ihan kyllin kaikesta siitä vaipan vaihtamisesta, syöttämisestä, nukuttamisesta ym. Ekan kanssa oli tosi rankkaa ja jaksoin kyllä valittaa siitä että mies oli niin paljon jne.. No, toisen ollessa 6kk olinkin sitten jo yksin ihan 24/7 ja aina sitä vaan paremmin sitten jaksoi. Välillä tuntui ettei yhtään saa omaa rauhaa, mutta nukkuuhan ne onneksi välillä. :) Yleensä lasten ollessa pieniä nukuin itsekin kun ne nukkui päivällä, siivosin jonkun verran siinä ohessa kun ne touhusivat jotain muuta ja sitten kun olivat yöunilla, nopea järjestäminen ja sitten vietin ihan täysillä sitä omaa aikaa..

Vieläkin on muuten sama systeemi, paitsi että päiväunia ei enää saa. Eikä niin kaipaakaan kyllä.
 
vieras
Vauva manducaan tai ergoon tai liinaan. Se on äidin hands-free. Äidiltä vapautuvat kädet kotitöihin ja lasta ei tarvitse erikseen viihdyttää.

Nuo reput ja liinat oli mun pelastus. Puolessa tunnissa sain laitettua tiskit ja pyykit. Ja vauva tyytyväisenä mukana.
 
En saanut, poika oli niin huono nukkumaan ettei itsekään saanut koskaan nukkua päikkäreitä. Se joko nukku max 30min jollon ehti just itse syödä tai nakata pyykit koneeseen tai sitten itki sitterissä mun yrittäessä tehä jotain kotihommaa. Sekään ei pidemmän päälle tehny hermoille hyvää vaikkei itku lasta vahingoittanutkaan.
 
Eiköhän tuo riipu aika paljon siitä minkälainen lapsi on! :)

Meillä ei viihdy kuin sylissä, mutta ei sitten taas kantoliinassa. Nukkuu vaan liikkuvissa vaunuissa, sisälläkin vaan liikkuvissa rattaissa. Kyllä mä saan tiskit koneeseen ja pyykit kans, mut muuten aika menee aika pitkälti tätä kannellessa. Mut mies tietää minkälainen tapaus tää on ja isommat hommat tehdään sitten illalla ja viikonloppuisin. Pääasia et mahtuu sekaan :D

Eniten "harmittaa" ettei päästä yhdessä päikkärille, ku en oo vielä keksinyt kuinka saatais siihen se vauhtielementti...heiii, ehkä yhteinen iso riippukeinu??? No joo, mut mulla päivät menee vauvaa nukuttaessa, on erittäin huono nukahtamaan, ehkä se tästä kun ikää vasta 2kk. Mut jos näin jatkuu, niin en ihmettele jos en ehdikään. Ja lapsi on se ensisijainen silloin, turha on verrata niihin, kenen lapsi makoilee tunnin matolla tai sitterissä lattialla. Kaikki on erilaisia.

Mut unen vähyys tässä huolettaa: yöllä nukutaan kork. 2h pätkissä, ja päivällä ei saa levätä. Lisäks on itsellä herkkäunisuutta, et vauvan vieressä nukkuminen ei oo paras ratkaisu, mut ainut tällä hetkellä :saint: Mut näillä mennään!

Eli tsemppiä! Jos et saa muuta tehtyä oikeesti, ja lapsi vaatii sen ajan, niin anna muiden asioiden olla! Tulee vaan paineita ja stressiä jos vielä pitäis ehtii ku muutki ehtii...
 
pätkänukkujan äiti
Toiset vauvat ovat vaativampia kuin toiset. Ja toisaalta varmaankin ensimmäisen lapsen kanssa stressaa erilailla kuin muiden kanssa.

Meidän esikoinen oli tooooodella huono nukkuja ja lisäksi ärtyinen vatsavaivojen vuoksi. Liina ja Ergo-reppu olivat minunkin pelastuksiani, mutta olin kyllä ensimmäisen vuoden aivan älyttömän väsynyt. Tyttö nukkui päiväunia 20min pätkissä, jolloin en luonnollisestikaan ehtinyt itse juuri levätä. Yöt meni muutaman tunnin pätkissä, kunnes puolivuotiaasta yli vuoteen välillä tunnin pätkissä! En kylläkään vierottanut yörinnasta ennen kuin yli vuoden vanhana, joten oli varmasti myös "oma moka". Kyllä se voi olla raskasta ja väsyttävää pienen vauvan kanssa oleminen eikä sitä ymmärrä kuin toinen, jolle on sattunut yhtä haastava tapaus. Esim. läheinen ystäväni on vasta nyt toisen (tällä kertaa huonosti nukkuvan) lapsen saatuaan ymmärtänyt miten helppoa hänellä rauhallisen ja monen tunnin päiväunia vetelevän esikoisen kanssa olikaan. Esikoistemme ollessa vauvoja hän ei lainkaan ymmärtänyt miten saatoin olla niin väsynyt kuin olin.

Nyt olen raskaana ja toivon, että tämä kakkonen olisi parempi nukkuja. Tärkeintä on tietysti, että lapsi on terve, mutta.. Ja uskon ihan varmasti myös ottavani asiat rennommin tämän toisen lapsen kanssa. Enhän edes pysty antamaan hänelle samaa huomiota kuin esikoiselle tämän ollessa ainoa lapsi talossa.

Tsemppiä ja voimia! Yritä levätä aina kun voit ja pyydä mieheltäsi apua kotitöihin!
 
mai
Alkuperäinen kirjoittaja jou:
Kotityöt jätän viimeseks, mut kyllä nekin kerkeis tehä..vauvan on ihan hyvä olla välillä yksinkin..eihän sen kanssa tarte kokoajan leikkiä ja viihyttää!!ja kokeile päikkäreitä ulos!!meillä toimii!!!ja nukkuu monta tuntia!
jaa että ei tarvitse koko aikaa, meidän neiti nyt 7kk ei viihdy missään yksin,niin itkettääkkö toista pitäisi? en todellakaan ala siihen! täytetään kylläm tiskikonetta yhessä/tyhjennetään yms. mut yksin en saa mitään tehtyä.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Olen saanut, kahdenkin lapsen kanssa. Lyhyet päiväuniajat yleensä pyhitän laiskottelulle, kotihommat sitten niin että lapset touhuilee vieressä tai mukana.
sama täällä. mä kans vietän ne päiväuniajat tehden omia juttuja ja sit kotihommia kun poika on hereillä..
 
tyllerö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, mutta jos kotiin tulee joku joka katsoo, etten ole saanut mitään aikaan koko päivänä... :(
mä teen kaiken muun ensin, kotityöt vikana. ei kukaan siihen kuole jos et imuroi joka päivä tms.

mä laitan joko illalla keittiön kuntoon, tai aamulla samalla täytän koneen kun puuroa keitän. ja ihanhyvin kerkeen.

toki, tiedän sun tunteen, itellä oli sama kun toi vajaa kolme vee oli sun vauvas ikänen, mitään en saanu muka tehtyä ja aina olin väsyny.. se oli vaan kyse asenneongelmasta.

eikä se todellakaan tarkota sitä että jos olet kotona, sun tarttee tehdä KAIKKI kotityöt ite. ehei.
 
pirkko
Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
Eiköhän tuo riipu aika paljon siitä minkälainen lapsi on! :)

Meillä ei viihdy kuin sylissä, mutta ei sitten taas kantoliinassa. Nukkuu vaan liikkuvissa vaunuissa, sisälläkin vaan liikkuvissa rattaissa. Kyllä mä saan tiskit koneeseen ja pyykit kans, mut muuten aika menee aika pitkälti tätä kannellessa. Mut mies tietää minkälainen tapaus tää on ja isommat hommat tehdään sitten illalla ja viikonloppuisin. Pääasia et mahtuu sekaan :D

Eniten "harmittaa" ettei päästä yhdessä päikkärille, ku en oo vielä keksinyt kuinka saatais siihen se vauhtielementti...heiii, ehkä yhteinen iso riippukeinu??? No joo, mut mulla päivät menee vauvaa nukuttaessa, on erittäin huono nukahtamaan, ehkä se tästä kun ikää vasta 2kk. Mut jos näin jatkuu, niin en ihmettele jos en ehdikään. Ja lapsi on se ensisijainen silloin, turha on verrata niihin, kenen lapsi makoilee tunnin matolla tai sitterissä lattialla. Kaikki on erilaisia.

Mut unen vähyys tässä huolettaa: yöllä nukutaan kork. 2h pätkissä, ja päivällä ei saa levätä. Lisäks on itsellä herkkäunisuutta, et vauvan vieressä nukkuminen ei oo paras ratkaisu, mut ainut tällä hetkellä :saint: Mut näillä mennään!

Eli tsemppiä! Jos et saa muuta tehtyä oikeesti, ja lapsi vaatii sen ajan, niin anna muiden asioiden olla! Tulee vaan paineita ja stressiä jos vielä pitäis ehtii ku muutki ehtii...
Oli pakko kirjoittaa, että me hankimme esikoisen aikana sen ns.koliikkikeinun, joka siis keinuu :) tämän avulla mä oon saanu tehtyä hommia, vaikka molemmat naiseni ovat olleet erittäin riippuvaisia sylistä :) Suosittelen!

Äiti, lapset 7kk ja 3v

 
maamu
itsekkin kannatan kantoliinaa..Todellakin äidin handsfree. :)

Ja meillä mies hoitaa puolet kotihommista ja jos jotain jää tekemättä, ne tehdään seuraavana päivänä.

ei muutakuin liinakaupoille :)
 

Yhteistyössä