Jos olisi mahdollista pelastaa itsensä tai joku vieras pieni lapsi...

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
taz
Siis juuri sehän hänestä tekee sen pelastettavan arvoisen: hän ei ole vielä elänyt, sinä ja minä olemme. Toisilla tosin aina on se oma perse tärkein.
En tajua tätä ajattelua. Nuoruusko vain on elämistä? Mä olen kohta nelikymppinen, enkä todellakaan ajattele "jo eläneeni". Ei sillä, luulen että aika moni siinä tilanteessa pelastaisi vaistomaisesti lapsen, vaikka tässä järjellä ajateltuna tuntuukin, että pelastautuisi itse. Mutta aika ällöttävää haukkua kylmäksi ihmisiä, jotka eivät halua uhrata henkeään vieraan ihmisen puolesta. Sillä ei ole mitään tekemistä "oman perseen" kanssa. Todella mauton kommentti!
 
Kyllä
Tuntui minustakin aika hurjilta kommentit, mutta toisaalta tällä palstalla kaikki mahdollista. Katsotaan vierestä kun pieni lapsi ammutaan, juuri näin mammat hieno homma! Ottakaa pienet Itsellenne..
 
En tajua tätä ajattelua. Nuoruusko vain on elämistä? Mä olen kohta nelikymppinen, enkä todellakaan ajattele "jo eläneeni". Ei sillä, luulen että aika moni siinä tilanteessa pelastaisi vaistomaisesti lapsen, vaikka tässä järjellä ajateltuna tuntuukin, että pelastautuisi itse. Mutta aika ällöttävää haukkua kylmäksi ihmisiä, jotka eivät halua uhrata henkeään vieraan ihmisen puolesta. Sillä ei ole mitään tekemistä "oman perseen" kanssa. Todella mauton kommentti!


Mutta tällaisessa valintatilanteessa on juuri kysymys valinnasta; antaisitko lapsen kuolla vai kuolisitko itse? Oma perse sinänsä liittyy tähän. Et ajattele "eläneesi" mutta ajattelet että 4v on jo elänyt tarpeeksi ja joutaa kuolla? Oikeasti, onko kaikki naiset näin kylmiä?????
 
"laalaa"
Nyt kun minulla on omia lapsia, pelastaisin itseni. Väitän, että ennen lasten saamista olisin hetkeäkään epäröimättä pelastanut lapsen.

Minun pienillä lapsillani ei ole toista vanhempaa, joka pystyisi heistä huolehtimaan jos minulle jotain sattuisi, siksi minä olen näissä olosuhteissa tärkeämpi kuin lapsi.
 
Oikeasti, mitä vittua? Antaisitte lapsen kuolla?
Tottakai, kukas mun lapsestani sitten huolehtisi?

Äiti ja isä selviää lapsen kuolemasta kyllä, mutta orvoksi ja mahdollisesti laitoskierteeseen tärkeiksi kasvuvuosiksi joutuva lapsi ei.
Mielummin yksi randomlapsi kuolleena, kuin yksi traumakasa (äitinsä menettänyt) lisää.

En tosin ajattele yleisestikään noin, että lapsen henki olisi automaattisesti arvokkaampi.
Jos mietitään vaikka viiden lapsen perhettä, niin mielummin joku lapsista kylmäksi, kuin jompikumpi vanhemmista.
Etenkin siinä tilanteessa, jossa perheessä on vain yksi vanhempi.
 
Mutta tällaisessa valintatilanteessa on juuri kysymys valinnasta; antaisitko lapsen kuolla vai kuolisitko itse? Oma perse sinänsä liittyy tähän. Et ajattele "eläneesi" mutta ajattelet että 4v on jo elänyt tarpeeksi ja joutaa kuolla? Oikeasti, onko kaikki naiset näin kylmiä?????
Ei kukaan toivo nelivuotiaan kuolemaa, mutta rehellinen ihminen tunnustaa, että ihmiskunnan historia ei tuntisi niitä joukkopahuuksia joita nyt tuntee, jos ihminen olisi luonnostaan sellainen, että toimisi kaikissa akuuteissa stressitilanteissa äärimmäisen uhrautuvasti.
 
Tottakai, kukas mun lapsestani sitten huolehtisi?

Äiti ja isä selviää lapsen kuolemasta kyllä, mutta orvoksi ja mahdollisesti laitoskierteeseen tärkeiksi kasvuvuosiksi joutuva lapsi ei.
Mielummin yksi randomlapsi kuolleena, kuin yksi traumakasa (äitinsä menettänyt) lisää.

En tosin ajattele yleisestikään noin, että lapsen henki olisi automaattisesti arvokkaampi.
Jos mietitään vaikka viiden lapsen perhettä, niin mielummin joku lapsista kylmäksi, kuin jompikumpi vanhemmista.
Etenkin siinä tilanteessa, jossa perheessä on vain yksi vanhempi.
Eli Israelilaiset oli oikeassa kun lakkauttivat vain naisista koostuvat yksiköt koska tekivät ihmisoikeusrikkomuksia ja tappoivat tunteettomasti kaikki.

Ja.. en tiedä, olen vain surullinen.. Tietoisuus siitä että moraali maailmassa on pelkästään miesten vastuuna niin ei tee tästä maailmasta parempaa paikkaa yhtään kellekkään.
 
Eli Israelilaiset oli oikeassa kun lakkauttivat vain naisista koostuvat yksiköt koska tekivät ihmisoikeusrikkomuksia ja tappoivat tunteettomasti kaikki.

Ja.. en tiedä, olen vain surullinen.. Tietoisuus siitä että moraali maailmassa on pelkästään miesten vastuuna niin ei tee tästä maailmasta parempaa paikkaa yhtään kellekkään.
Rupee koomikoksi, sulla ois lahjoja.
Rivienvälistälukija voisi myös olla osuva, sellanen joka näkee ja tulkitsee miten haluaa.
 
......
Eli Israelilaiset oli oikeassa kun lakkauttivat vain naisista koostuvat yksiköt koska tekivät ihmisoikeusrikkomuksia ja tappoivat tunteettomasti kaikki.

Ja.. en tiedä, olen vain surullinen.. Tietoisuus siitä että moraali maailmassa on pelkästään miesten vastuuna niin ei tee tästä maailmasta parempaa paikkaa yhtään kellekkään.
Onko äiti hylännyt tai vaimo jättänyt kun olet noin katkera naisia kohtaan?

Vai muuten vaan naisia vihaava peräkammarin poika?

Miesten vastuuna.. JUST :D
 
HippuTAR
Mä en kyllä pelastaisi lasta sen takia että sillä olis enemmän elämää jäljellä ku mulla vaan siksi että se on lapsi. Mä haluaisin suojella sitä. Enkä pelkästään pientä lasta vaan isompaakin, ainakin tollasta teini-ikäistä vielä.

Mä en vaan pysty käsittämään että niin moni ei pidä vierasta lasta pelastamisen arvoisena. En silti tuomitse ketään sen takia, en vaan käsitä.

Selvästi aikuisen ihmisen takia en ehkä itseäni uhraisi mutta ei sekään oo niin sanottu.

Tosin sitten tiedän että mun kohdalla vois käydä niin että kangistuisin kauhusta enkä pystyisi tekemään mitään järkevää.
 
No en mä ainakaan niin masentunut ole, että kenen tahansa vuoksi henkeni uhraisin.
Jos juuri kenenkään.

Eikä elämäni todellakaan ole eletty, ei lähelläkään sitä. Ja minun elämässäni jäisi jotain kesken, joku kärsisi hyvin paljon kuolemastani.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja Irski
"Jelena"
Pelastaisin lapsen! Olen syöksynyt tilanteeseen omasta turvallisuudesta välittämättä kun vieraan lapsen kimppuun käytiin. Onneksi ajoissa tuli muitakin auttamaan mutta olin valmis kuolemaankin viattoman lapsen puolesta.

Rakkaus joka kohdistuu vain omaan lapseen ei ole oikeaa äidinrakkautta!
 
  • Tykkää
Reactions: MIES!
JOS tosiaan miehet uhrautuvat keskimäärin tai jopa selkeästi helpommin toisen hengen vuoksi, niin voisin veikata syyksi ihan vaan biologiaa.
Miehiä on aina kuollut sodissa jne., miehet ovat toimineet fyysisesti vaarallisissa toimissa ja kykenevät siittämään lapsia huomattavasti pidempään, kuin naiset synnyttämään.
 
[QUOTE="Jelena";30281086]Pelastaisin lapsen! Olen syöksynyt tilanteeseen omasta turvallisuudesta välittämättä kun vieraan lapsen kimppuun käytiin. Onneksi ajoissa tuli muitakin auttamaan mutta olin valmis kuolemaankin viattoman lapsen puolesta.

Rakkaus joka kohdistuu vain omaan lapseen ei ole oikeaa äidinrakkautta![/QUOTE]

No oon mäkin täysin tuntemattomia lapsia puolustanut ja auttanut, mutta en henkeni uhalla.
 
-.-
[QUOTE="Jelena";30281086]
Rakkaus joka kohdistuu vain omaan lapseen ei ole oikeaa äidinrakkautta![/QUOTE]

Vuoden paras sutkautus :D :D Aivan naurettava väite.

On paljon äitejä jotka vihaavat toisia lapsia, mutta rakastavat omaansa. Ja se todellakin on aitoa äidinrakkautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Bitch
Onko äiti hylännyt tai vaimo jättänyt kun olet noin katkera naisia kohtaan?

Vai muuten vaan naisia vihaava peräkammarin poika?

Miesten vastuuna.. JUST :D
Äiti ei ole hylännyt, vaimo on jättänyt kyllä.

En ole katkera naisia kohtaan mielestäni mutta juuri tää kysymys erottaa naiset ja miehet toisistaan - suurin osa miehistä tekisi juuri niinkuin minä ja suurin osa naisista pelastaisi itsensä.
 
Ei ole lahjoja koomikoksi. Miten vaikeaa on tajuta että oli vain yksi kysymys tässä? Tappaisitko lapsen vai kuolisitko itse?

Tai siis antaisitko lapsen kuolla että itse pelastuisit?
Joo ja sä vedit hauskasti mukaan jonkun Israelin sotilaskokeilun ja moraalin universaalina käsitteenä.
Ihan kuin itsensä suojeleminen tuntemattoman lapsen sijaan olisi sama asia, kuin "tappaa tunteettomasti kaikki".

Btw jokaisella on omanlaisensa moraalikäsitys, vaikka paljon yhteneviä käsityksiä samojen kulttuurien edustajilla onkin.
Eli ei ole olemassa mitään "maailman moraalia", joka olisi kenenkään harteilla.
 
JOS tosiaan miehet uhrautuvat keskimäärin tai jopa selkeästi helpommin toisen hengen vuoksi, niin voisin veikata syyksi ihan vaan biologiaa.
Miehiä on aina kuollut sodissa jne., miehet ovat toimineet fyysisesti vaarallisissa toimissa ja kykenevät siittämään lapsia huomattavasti pidempään, kuin naiset synnyttämään.
Eli ymmärrät että miehillä on korkeampi moraali kuin naisilla? :D
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;30281031:
Tuntui minustakin aika hurjilta kommentit, mutta toisaalta tällä palstalla kaikki mahdollista. Katsotaan vierestä kun pieni lapsi ammutaan, juuri näin mammat hieno homma! Ottakaa pienet Itsellenne..
Harva siihen varmaan jää katsomaan, painaltaa pakoon senkun ehtii, kun tuollainen tilanne tulee eteen. Tai sitten jäykistyy paikalleen osaamatta tehdä yhtään mitään. Ehjä joku promille saattaa sen luodin eteen hypätä.
 

Yhteistyössä