Jos ollut ongelmia synnytyksessä, miten mennyt seuraava synnytys?

Mulla on 4 lasta. 3 ekaa synnytystä meni ok. Nelosen kanssa meni kaikki hyvin aluksi...supparit alkoi kotona ja kun sairaalaan päästiin sisään...olin 5cm auki...synnytys eteni nopeesti (2½ tuntia ja olin 9cm auki), mutta yhtäkkiä loppui supparit...paniikki iski. Kätilö kuiteskin sai supparit jatkumaan ja vauva syntyi 10:ssä minuutissa. Vuosin myös aika paljon mielestäni, mutta kätilö sano, et on ihan normaalia ja uskon kyllä häntä.

Nyt huolenani on se, että haluaisin miehen kans viä yhden vauvan, mutta synnytys mietityttää! Miten teillä muilla, jotka ootte kokeneet vähemmän positiivisen synnytyksen...Miten ootte selvinneet toisesta?
 
Samaa mietin minäkin.. Mulla vasta 1 lapsi mutta synnytys meni vähän miten meni.. Ei ollu pää kiinnittynyt ja vedet meni, joten jouduin olla makuuasennossa koko synnytyksen (20h), sydänäänet laski joten imukupilla lapsi maailmaan ja sitä kautta elvytykseen.. Samaa siis kyselen minäkin, että miten on toisen synnytyksen laita ollut jos eka ollut vaikea.
 
Esikoisen synnytys oli niin tuskaa että hetken mietin etten halua enempää lapsia. Supparit alkoi aamuyöllä heti 3-6min välei, kotona kärvistelin n.7tuntia ja sitte sairaalaan, 4cm auki ja synnytysaliin oottelee. Illan mittaan supistuksen voimistu ja sain ilokaasua, sitte vähän ennen puoltayötä ne loppu kuin seinään, olin ollu muutama tuntia kaikissa pirun mittareissa kiinni ku vauvan sydänäänet heitteli mite sattu. Käynnistus uudestaan ja seuraavana aamuna syntyi terve poikavauva, tosin happivaje kun napanuora 3kertaa kaulanympäri kiertyny ja siis imukupilla syntyi, hätäsectioon oli sali valmiina oottamassa =/ mut ei sit onneks tarvittu. Sillon yöllä sain epiduraalin 2kertaa joka oli aivan liikaa koska mulla ei ollu mitään käsitystä mitenpäin ponnistan.

Pikkukakkonen syntyi viime helmikuussa, samalla kaavalla alkoi aamulla ja saman 7tuntia kärvistelin kotona, synnärille päästyä meni vedet ja oisin halunnu käytävälle tuskissani kävelee mut kätilö sanos et ei kannata kun se pikkunen voi syntyä jo ihan pian jota en sitte uskonu kun esikoisella kesti nii pirun kauan. Siitä kätilön sanoista meniki 3tuntia ja pikkune syntyi ilman mitään kivunlievityksiä koska koin että esikoisella oli juuri puudutteet syynä että meni perseelleen synnytys. Verenhukka tuli kakkosesta kun istukasta ei kaik tullukka heti ulos vaan vuosin ihan hulluna mut se oli pientä sihen nähden et sain synnyttää ilman mömmöjä ja kaik meni nii helposti =) ja pystyin jopa heti istumaan sängyllä kun esikoisesta en kyenny viikkoon istuu kunnol :D
 
Ekasta olin 24h synnytyssalissa, synnytys kesti noin 12h, oksitosiinia tarvittiin aika hurjasti, ponnistin 1,5h, imukuppiakin käytettiin ja tikkejä tuli. Hb laski 74:ään.
Tokasta olin 50min synnytyssalissa, synnytys kesti 4,5h, mitään kivunlievityksiä en tarvinnut, ponnistin kolme kertaa ja olisin ollut minuutin päästä valmis samaan hommaan uudestaan. Voin suositella. =)
 
Tosi paljon riippuu varmaan siitä, mistä edellisen synnytyksen ongelmat ovat johtuneet. Kannattaa ottaa selvää, kuinka todennäköistä on ongelman uusiutuminen. Joskus on kyse vain juuri siihen vauvaan ja synnytykseen liittyneistä asioista (vauvan koko tai asento, lääkitysten ja puudutusten vaikutus, henkilökemiat kätilön kanssa jne.).

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
 

Yhteistyössä