Jos sektion jälkeen pitäis olla sairaalassa se neljä yötä

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
mutta vauvan vointi ja äidin vointi on hyvä ja päätät lähteä kotiin jo kolmen yön jälkeen kun vauvan lääkärin tarkastus on tehty niin miten olet sen tehny?
Ilmoittanut vaan hoitajille että lähdette kotiin?
Minä kun en oikein osaa olla tiukkana mutta jos lääkäri antaa vauvalle kotiutumis luvan ja minun vointi hyvä niin lähden tällä toisella kertaa kyllä jo aikaisemmin kotiin.
Miten olette sen kätilöille ilmoittaneet? Ovatko olleet närkästyneitä? Onko pitänyt selitellä?
 
Täällä se oli viisi yötä ja alussa mä olin niiinn kipee etten os voinu kuvitellakaan lähteväni aiemmin..Mut kait sitä voi sanoa jos nyt siltä tuntuu että meillä kun on kaikki niin hyvin niin mehän saamme lähteä nyt kotiin,haluan kotiin tms..
 
kk
Kai sitä sa lähteä omalla vastuulla?
Mä olen ollut niin kipeä, ettei ole tullut mieleen lähteä mihinkään ku vasta sillon viidentenä päivänä.
Sairaalas on kuitenkin apua, kotona joutuisi mies koville, ja nythän sulla on siellä myös se suurempi lapsi joka vaatii huomiota, eikä ymmärrä, jos sanoo että äiti on kipeä..
miks ihmiset ei voi levätä paria päivää ihan rauhassa?
 
jepulis
mä olen halunnut kotiin heti melkein jo toisena päivänä..parannuin hyvin. kätilöt vaan ei päästäneet- sanoivat että on hyvä olla se 4 pv ainakin. ja sitä sektiopäivää kun ei lasketa vaikka olis aamulla tehty leikkaus.
inhoan sitä sairaalassa makaamista.
 
?
Minä viimeeksi olin valmis kotiin jo parin yön jälkeen. Ja lääkäri antoi kolmannen yön jälkeen vauvalle luvan kotiutua mut kätilö sano että "sektioäiti vasta neljännen yön jälkeen!" Olisin toki voinu lähteä jos osaisin pitää pääni kun vointi oli vallan mainia, hoitajat eivät edes tajunneet että minut oli leikattu.

Ja nyt jos vointi tosiaan yhtä hyvä niin haluan kyllä kotiin kolmannen yön jälkeen. Meillä mies hoitamassa esikoista ja hoitaa kaikki kotityöt, paremmin toivun kotona kuin sairaalassa.
 
Mun kaksoset syntyi sektiolla tiistai aamuna ja mä lähdin kotiin perjantaina aamupäivällä. Kyllähän ne sanoivat että olen hullu kun lähden kahden vauvan kanssa kotiin niin pian sektion jälkeen :D Minä vain ilmoitin että lähden kotiin HETI kun se vaan on mahdollista eli että vauvat ovat lähtökunnossa..Ei siellä väkisin ketään pidetä, mutta täytyy itse tietää milloin on valmis lähtemään kotiin että siellä pärjää leikkauksen jäljiltä sekin kun on yksilöllistä =)
 
Mä parannuin tosi hyvin leikkauksesta. Leikattiin tiistai-iltana ja pääsin kotiin lauantai aamuna, hoidin itse tytön jo keskiviikkona. Aamulla teki kipeää nousta mutta kun sitä hetken siinä harjoitteli niin onnistui kummasti. Mä oon kyl sen luonteinen et jos jossain en halua olla niin teen kaikkeni että pääsen pois, sairaala on yksi niistä paikoista.
 
?
Minut leikattiin viimeeksi perjantai-aamuna ja pääsin kotiin tiistaiaamuna kun olin sen neljä yötä mitä hoitajat sanoivat että on tapana.
Nyt leikkaus on torstaiaamuna ja ajattelin että JOS vaan minun ja vauvan vointi antaa myöten niin lähtisin kotiin sunnuntaina lääkärintarkastuksen jälkeen.
Viimeeksi olisin ollut valmis kotiutumaan jo sen kahden yön jälkeen mutta meillä niin pitkä matka sairaalaan ettei olisi kannattanut ajaa lääkärintarkastukseen seuraavana aamuna taas. Eli sen kolme yötä olisin ihan vaan senkin takia että lääkäri saisi tarkastettua vauvan.

Esikoiselta sain vauvan vierihoitoon ekana yönä neljän aikoissa. Vaikka olinkin vielä "sidottuna" sänkyyn katetroituna enkä ollut päässyt ylös sängystä niin vauva nukkui siitä eteenpäin minun luonani.
Aamulla pääsin suihkuun ja sen jälkeen jaloittelinkin ja hoisin vauvan kokonaan itse.
Meidän sairaalassa myös alakautta syntyneiden vauvojen äidit nukkuvat ekan yön rauhassa ja vauvat ovat hoitajilla että äidit saavat levätä.
 
Viblsp
Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla. Kun lääkäri katsoi haavan ja lastenlääkäri vauvan, sanoin että haluan kotiin. Lääkäri totesi, että "ei me voida sua täällä pitääkää väkisinkään", kuulostaa pahalta, mutta oikein ystävällinen lääkäri oli. =) Ei siinä sen kummallisempaa. Olin kolme yötä sairaalassa sektion jälkeen.

Toinen syntyi suunnitellulla sektiolla (ahdas lantio paljastui vasta toista odottaessa) ja olin sektion jälkeen niin hyvässä kunnossa, että olisin voinut mielestäni lähteä vaikka heti kotiin. :D Esikoisen synnyttyä kun oli kotiutuessa vielä pahoja kipuja. Nooh, joku hoitaja/kätilö ois kolmen yön jälkeen vielä pitäny mua siellä, vaikka ilmaisin tahtoni lähteä kotiin. Kun tytöllä todettiin löysät lonkat ja sai kankaisen lonkkalastan, tää akka sanoi että mun kannattaa olla vielä yksi yö. Onneksi lastenlääkäri sanoi, ettei lonkkalasta ole este kotiutumiselle. Kun puin vauvaa, se hirmunainen tuli siihen ja katsoi vauvaa sanoen: no, etteköhän te pärjää. Eli kolme yötä olin.

Kaksoset kun syntyivät, oli osasto erittäin ruuhkainen. Kolmen yön jälkeen oli lastenlääkärin tutkimus ja kaikki ok. Menin sitten sanomaan, että haluan kotiin. Kätilö oli hiukan ihmeissään: "en ajatellut, että vielä lähtisitte", sanoi. Mutta erittäin lämpimät onnittelut tuli monelta siellä ja lähdettiin taas kolmen yön jälkeen kotiin. =)

Eli jokaisen sektion jälkeen oltais oltu sairaalassa pitempään varmasti, jos en olisi itse vaatinu/halunnu kotiin.
 
Meillä ei kai tuollaisia aikamäärityksiä oole. Malemmilla kerrooilla sanottiin että haluataan kotiin hetii kuin vaan mahdollista. Eka kerralla ymmärsivät hyvin että sairaalassaolo ahdisti ja päästiin kotiin kolmantena päivänä kun vauvan alkoi juoda pullosta.

Toisella kertaa vauvan syömiset olivat kunnossa heti (tai siis vauva imi hyvin ja koska maito ei nuossut niin alkuun sai ravintonsa pullosta) joten päästiin kotiin toisena päivänä.

Ei siitä kukaan loukkaantunut, olivat kai tottuneet kiireisiin koyiutujiin. Tietysti hokivat että pidempäänkin saa olla ja yhteyttä pitää ottaa heti jos jotain ongelmia tulee ja takaisinkin saa vielä lähipäivinä tulla. =)
 
Mulle tehtiin sektio su 1.55 eli just oli päivä vaihtunut. Tiistai iltana olisin ollut jo kotiin valmis lähtemään kun päivä oli niin hyvä ollut. Sitten kysyin kätilöiltä että pääsenkö huomenna kotiin, ne sanoi että ihan sun vointisi mukaan.
NO lääkäri tuli ke aamuna ja sanoi että haluisit kotiin, mutat he haluis pitää mut to aamuun asti. Sanoin että jos olisi 2h aikasemmin leikattu niin pääsisin ke jo kotiin, niin enkö muka pääse? Ei olisi halunnu päästää, mutat tehtiin kompromissi että lähen ke iltana ja se oli juhlaa....oli ihana päästä kotiin nukkumaan, kun ei siellä voinut nukkua.
Mutta sitten mulla alkoikin kotona lämpöily ja tulhedus arvot nousi ja se oli sen lääkärin mielipide miksei olisi päässyt kotiin kun 4 päivään mennessä tapahtuu tämä jos on tulehdus. Noh onneksi terveyskeskus lääkäri ja neuvola hoisi minut hyvin ja sain antibiootit ja tulehdus laski. Kävin joka päivä antaa crp:n. Mutta sairaalaan en olisi takasin mennyt

Mutta jos en olisi ollut tiukkana niin en olisi päässyt ke kotiin. Melkein itkin että haluun kotiin. Olin jo niin väsynytkin kun ei siellä saanut nukkua. Kotona vetäsin heti 3h ja sitetn olin 2h hereillä ja yöunille ja sitten nukuttaan kaikki 7h putkeen vauvakin :)
 
Saahan sitä lähteä milloin itse lystää -mutta mikäli lähdet ilman lääkärin suostumusta niin olet sitten itse vastuussa siitä jos tulee komplikaatioita. Itse et välttämättä huomaa että elimistössä jyllää vaikkapa tulehdus, haava voi näyttää siistiltä päällepäin ja voi olla pientä lämpöä. Samaan aikaan sinulle voi olla kehittymässä vaikka vakava sepsis joka voi viedä hengen -sairaalassa tämäkin huomattaisiin.. Mutta mikäli olet varma siitä että osaat itsesi hoitaa niin jep, kotiin vaan heti.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Saahan sitä lähteä milloin itse lystää -mutta mikäli lähdet ilman lääkärin suostumusta niin olet sitten itse vastuussa siitä jos tulee komplikaatioita. Itse et välttämättä huomaa että elimistössä jyllää vaikkapa tulehdus, haava voi näyttää siistiltä päällepäin ja voi olla pientä lämpöä. Samaan aikaan sinulle voi olla kehittymässä vaikka vakava sepsis joka voi viedä hengen -sairaalassa tämäkin huomattaisiin.. Mutta mikäli olet varma siitä että osaat itsesi hoitaa niin jep, kotiin vaan heti.
Eihän ne tulehdukset vielä neljäntenäkään päivänä välttämättä näy, eikä sairaalassakaan sitä "pientä lämpöä" huomata ellei äiti itse sano että olo on huono (ja sen lämmön voi todeta kotonakin mittarilla).

Itse pääsin toisen sektion jälkeen kotiin kolmantena päivänä, viidentenä kävin neuvolassa poistamassa loput tikit, eikä silloinkaan vielä ollut mitään tulehduksen merkkejä. Vasta seuraavana yönä aloin palella ja haava märkiä, ja kuudentenä päivänä oli selvä tulehdus haavassa. Eli varminta olisi pitää äitiä viikko sairaalassa sektion jälkeen, mutta itsestäänselvistä syistä näin ei tehdä.

 
aave
Ensimmäisen jälkeen olin sen neljä yötä ja varmaan olisin aikasemmin voinut lähteä olon takia. Toisesta alettiin kolmen yön jälkeen jo hätistelemään pois kun ei ollut tilaa ja lähdin silti neljän yön jälkeen. Sekin tuntui olevan liian aikaisin kun oma toipuminen oli paljon hitaampaa ja kaikenmaailman jälkijuttuja tuli ja jouduin takaisinkin sitten.
 

Yhteistyössä