Jos sektiosynnytyshalua OIKEESTI pidettäisiin normaalin vast

kivutonta oli
Minun ensimmäinen lapseni syntyi suunnitellulla sektiolla. Olo oli leikkauksen jälkeen sellainen, kuin nyt yleensäkin leikkauksen jälkeen: lääketokkurainen. Kohtu supistui hienosti, kun heräämössä hoitaja kävi vähän väliä painelemassa. Suoneen meni koko ajan kipulääkitys, jota sai itse säädellä nappia painamalla, yliannostusvaaraa ei ollut. En siis ollut yhtään kipeä.

Muutaman tunnin kuluttua leikkauksesta kävelin omin jaloin suihkuun - huterasti kävelin, mutta kävelin kumminkin. Siihen loppui höntti olo. Myös kiputippa oli mennyt tietämättäni tukkoon eikä lääkettäkään enää tullut. Hoitsu huomasi tämän, otettiin tippa pois, ja hän antoi jonkun ahteriin työnnettävän kipulääkkeen. Seuraavanakin päivänä sellaisen toivat, otin varalta, vaikka en olis oikein edes tarvinnu. Illalla kieltäydyin jo lääkityksestä.

Ainoa paikka, missä tunsin kipua leikkauksen jälkeen koko aikana, oli leikkaushaavan oikea reuna, jossa kaksi tikkiä oli laitettu liian kireälle, ja ne kinnasivat ikävästi.

Mitään jälkiseuraamuksia ei ollut, maito nousi 2 vrk:n päästä lapsen syntymästä, lapsi oli täysin terve ja koko perhe onnesta sekaisin. Hoidin ja imetin lasta alusta saakka koko ajan itse. Ekaksi yöksi hoitajat veivät väkisellä lapsen omiin tiloihinsa, kun kuulemma tarvitsin lepoa. Itse olisin tyytyväisenä hoidellut lasta senkin ajan - en nimittäin osannut nukkua, vaan heräsin joka risahdukseen, ja mietin mitä vauvalle kuuluu.

Meillä suunniteltu sektio meni siis äärimmäisen hyvin, minulla ei ole mitään valittamista, päinvastoin, tuo päivä on tähänastisen elämäni onnellisin päivä.

Kun puhutaan etukäteen suunnitelluista sektioista, niin pitää muistaa, että ne ovat ihan eri asia kuin hätä- tai kiireelliset sektiot. Riskit, kivut ja toipuminen ovat täysin eri planeetalta.

Kyllä sunnitellussa sektiossakin voi mennä joku asia pieleen, ja on varmasti joskus jollakin mennytkin: joku meistä on herkkä saamaan veritulppia, joku taas ei ymmärrä, että toipuminen alkaa HETI, kun nousee vain kaiken ratkeamisen tms. pelon tuntemisesta huolimatta ylös, ja kävelee vaikka miehen tai hoitajan tukemana sinne vessaan ja takaisin, vaan jää sänkyyn makaamaan ja voivottelemaan huonoa oloa. Tai mitä tahansa voi sattua mitä leikkauksissa yleensäkin. Leikkaus on kuitenkin hallittu tilanne, jossa on niin kovan luokan asiantuntijat paikalla ainakin tässä maassa, että minulla ei ole syytä olla luottamatta heidän asiantuntemukseensa.

Minusta sillä ei ole yhtään mitään merkitystä mitä mieltä joku on sektiosta tai perinteisestä tyylistä. On aivan yksi lysti miten se lapsi syntyy, kunhan syntyy eikä vammaudu syntymässä. Myös adoptiolapsi on ihan oma lapsi, ja adfoptiolapsen tulo perheeseen se vasta kivutonta onkin, liian helpolla pääsevät.... ;)

Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat....
 
Äiskä -64
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 08:34 vieras kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tätä aihetta. Sektiossa on aina isompi riski sekä äidille että vauvalle. Minä jokja ennenaikaisesti olen synnyttänyt, niin mulle kerrottiin että vauavan keuhkot kypsyy hieman alatiesynnytyksen aikana ja sektion aikana kun vauva otetaan maailamalle on vauvalle suuri sterssi. Teksin mitä tahansa jos saisin perutettua mun sektion ja olisin saanut synnyttää alateitse. Olin nimmittäin niin kipeä sektion jälkeen että toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan sitä. :(
Täysin samaa mieltä. Kolmas sektio edessä 5 päivän päästä. Ensimmäisen kanssa kohtu repesi ja liian ahdas lantio. Olin todella kipeä, mutta myös ommeltu koko kohtu. Toisen kanssa en ihan yhtä kipeä, mutta kyllä tuntui. Tämä kolmas arvioitu vähintään 4,2kg että joopa joo. Jos olisi pienikin mahdollisuus niin synnyttäisin alakautta. Valitetavasti minun kohtunu kestää vain raskauden mutta ei supistuksia , nin pahasti repesin. Joten jokaisella sektiolla on oma tarinansa, ei ole kahta samanlaista. Toivottavasti tuosta "sektiohalukkuudesta" ei oikeasti tule muoti-ilmiö. Yritetään silti jaksaa ja pitää lippu korkealla helteistä huolimatta. :wave:
 
\ TUSKINPA KUKAAN ÄITI OMAN LAPSENSA TERVEYTTÄ RISKEERAISI...

[/quote]


Aivan, siksi osa meistä päätyykin valitsemaan elektiivisen sektion, eikä se päätös todellakaan kuulu kenellekään muulle. Arvostelijoilla (erityisesti alatiesynnytyksen luonnollisuuteen vetoavilla) on harvoin omakohtaista kokemusta synnytyksessä "yllättäen" vammautuneen lapsen kanssa elämisestä, toisin kuin minulla. Riskejä on helppo vähätellä niin kauan, kuin ne eivät käy toteen omalla kohdalla.

[/quote]
Niin ja alatiesynnytystä toivovat äidit ovat sitten hölmöjä kun tahallaan riskeeraavat lapsensa hengen, niinkö?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 14:32 Perskules kirjoitti:
Mulle on kolme sektiota tehty, enempää ei kohtulihas kestä.
Sektiot ihan ok kokemuksia, mutta silti oon alatiesynnytyksen puolesta puhuja. Se on se normaalisti paras, turvallisin ja luontevin tapa synnyttää ja maailmaan syntyä. Siitä on kenenkään turha mitään napista.

Tämä maailma on menossa todella surkeaan suuntaan. Kaikesta luontevasta hommasta etäännytään koko ajan. Raskauksia suunnitellaan, odotusta odotetaan, synnytetään sektiolla silloin se itselle passaa, imetellään jos imetellään, synnytysasentoja sun muita suunnitellaan jne.. Luonto hoitaa yleensä hommansa jos sille annettas mahdollisuus. Ihan turhaa medikalisoida niinkin luonnollista asiaa kuin syntymä ja synnytys, jos siihen ei ole mitään todella tärkeää ja havaittua syytä! Heittäytykää siihen tunteeseen mukaan, mutta heittäkää suunnitelmat romukoppaan!Ihan yhtä kauheaa on, kun kuolevan ihmisen ei anneta kuolla rauhassa vaan roudataan sairaalaan tippaan ja ties mihin muuhun, kun toivoa ei enää ole...

En ole mikään himo luontohoitaapimpelipom-tyyppi vaan toivon tervettä suhdetta luonnon ja ihmisen välillä. Lääketiede on oiva keksintö, mutta asioissa ollaan menossa liian pitkälle. Tervettä järkeä kehiin ihmiset!

Ja ne, joita synnytys pelottaa niin suosittelisin fundeeraamaan asiaa jo hyvissä ajoin ennen raskautta. On aivan tervettä pelätä synnytystä, mutta sairauden puolelle mennään siinä vaiheessa, kun vaaditaan sektiota ihan luontevana asian hoitona. Vaatikaa eka psykologin apua, sitte sektiota. Asennoitukaa asioihin rennommin. Liika tieto vaan lisää tuskaa, mutta jos tieto on jo olemassa niin lukekaa lisää. Hang loose!
Juuri näin!
 
Et päässy helpolla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 13:56 hannele kirjoitti:
Minulle on tehty sektio ja vilä hätä sellainen. Enkä sen jälkeen tarvinnut kuin yhden päivän kipulääkettä. Liikkuminen oli vain vaivalloista mutta muuten kaikki meni hyvin. Jos toisen lapsen haluisin niin sektion haluisin uudestaan!

Sama täällä! Mulla leikkauksesta positiivinen kokemus :)

[/quote]

Niin...Kuin päivän ja liikkuminen oli vaivalloista...

Mä en ole alatie synnytysten jälkeen tarvinnu kipulääkettä lainkaan ja viimisestä pääsin kotiinkin jo alle vuorokauden päästä. Heti olen pystyny liikkumaan ja istmaan normaalisti ja en oikein usko, että sektion jälkeen edes olisin halunnu vajaassa vuorokaudessa kotiin-saati ettäolis päästetty!
 
Voiko olla pinnallisempaa kuin vedota jonkun jenkkisilikonibimbojulkkiksen sektioon :headwall: Että kun Britney Spears, niin kyllä mekin!

Joo joo, rahalla saa ja hevosella pääsee. Onnittelut esikuvien valinnasta
:LOL:
 

Yhteistyössä